Tak už jen z toho, jakou je potřeba kapacitu a rychlosti, tak to vážně ten motoráček nebude.
Libore
20 dny
Když teda MD požaduje min. 200kmh, zadal požadavek i na svou organizaci (SŽ), aby patřičně zvyšovala rychlost? Budovala dlouhé přeložky, ucelené úseky, rušila přejezdy…
Vždyť tam bude 200 km/h, tedy jen v ejpovickém tunelu, ale úkol splněn:-) nebo spíše :-(.
Pokud byste chtěl přeložky, tak ta smlouva (je jen na 15 let) skončí dříve než je projednáte a vysoutěžíte, natož abyste je postavil.
Právě. Je to celkem nesmyslný požadavek, zbytečně vylučující mnoho stále dobře použitelných vozidel. Ale když na to (osekáním jiných služeb) máme…
M1M2
21 dny
Vysoký zájem dopravců jen ukazuje, že se soutěží jen o kompenzaci do závazku veřejné služby a o 15-ti letý „klid dopravce na práci“. Spokojenost cestujícího vlastně není podstatná. Nebo jinak řečeno, tržby z jízdného nejsou pro dopravce = podnikatele to podstatné. Kdyby tomu bylo naopak, rozhodně by zájem nebyl takový a to z důvodu tragického stavu infrastruktury mezi Prahou a Berounem. Ten, kdo to vyhraje dnes neví: 1.) odkud z Prahy tu či ondy v reále bude jezdit – viz stav výtoňského mostu + reko úseku Vyšehrad – Hl.n., no doufejme, že snad ne z Vršovic, i když při dnešním… Číst vice »
Na to stačí logický úsudek. Je otázkou, jak si ona rizika nastaví do nabidky. Pokud tedy nepočítá s tím, že cestující je ovce, na které jde štípat dříví. A pak už se jen podívat na rozsah dnešních omezení na jednoduché výluce Beroun – Karlštejn. Bude hůře. A pokud cestující nebude ona tupá ovce a tržby by měly zásadní vliv, pak jde o riziko ne nevýznamné.
Zjistíte, že obvyklý model spíš byl takový, že ČD chtěly dosypat, tak nabídly nové soupravy a zvýšení kompenzace se schovalo do dodatku, který řešil zvýšené kapitálové výdaje.
To je teda objev. Samozřejmě, že všem dopravcům stojí za to uspět v závazku. Kdekoliv a každý dopravce o to stojí , opakuji každý bez rozdílu. Blábolům o komerčním úspěchu v železniční osobní dopravě mohou věřit jen ti jednodušší jedinci mezi námi.
Protože zákazníkem NENÍ cestující, ale objednavatel. U nás odbor 190 MD a kraje.
Twl, to je jako pohoršovat se nad tím, že popelářským firmám jde jenom o prachy a ve skutečnosti nemají rády práci s odpadem.
Vždyť přesně tohle je pointa zakázek ZDO ve veřejném zájmu – motivovat dopravce tam, kde z různých důvodů nelze spoléhat čistě na trh.
Budou výluky? No a co, ty jsou pořád někde. Jen v posledních letech jsme zažili divočinu v Bezpráví, odklony přes Vysočinu, Pardubice hl.n. v režimu zastávky, odklony z Hostivaře na hlavák přes Libeň, NAD do Tábora atd. atp. Tohle není nic unikátního.
Především je jasné, že Škodovka má namalované jednotky na 200 a vzhledem k historii prodaných vozidel je jasné, že jezdit to bude a se vší pravděpodobností to bude i orazítkovatelné – přinejmenším pro vnitrostát, ale možná i pro Střední Evopu. Jiná otázka je, jak si to bude stát oproti konkurenci /například spolehlivostí), ale to už je na rozhodnutí (nebo soutěži) dopravce. Proč se Jančura rozhodl pro Škodovku netuším, ale on se nikdy nezdráhal vymetat menšinové výrobce – třeba i z Rumunska.
To je čistá taktoteorie. Na více dopravců tam není poptávka a naopak je tam kapacitní a rychlá silniční infrastruktura, když odpočtete prvních 25 km, DD5 od Prahy. Tak třeba Zličín – Cheb je autem pod 2 hodiny (až bude DD6 celá bude to ještě rychlejší), Zličín – Klatovy pod 1,5 hodiny. Tedy časový rozdíl vlak/auto nic moc, u relací Praha – Olomouc/Ostrava je ten rozdíl markantnější. Když třeba k těm Klatovům připočtu 30 minut MHD do centra, je R16 dnes o cca 30 min. pomalejší, než auto. A ani Bůh neví, jestli tou R16 dojedete na smíchovskou periferii, do Radotína,… Číst vice »
Jiří Kadlec
21 dny
No hlavně aby R16 Berounka nedopadl jako R23 Ústí – Kolín provozovaný regiojetem – někdy jen se dvěma vagóny …
Už teď pod ČD jsou Berounky s čtyřmi až pěti vagóny někdy kapacitně na hraně, tím jak mezi Karlštejnem a Berounem nejezdí skoro žádné osobáky. Aspoň je většinou na Berounkách docela dost míst, kam se dají pověsit kola, o místa pro bicyklu bych měl u RJ také obavy.
Od prosince budou jezdit Siriusu, ty už jsou kapacitně v pořádku, navíc pojede z hlavního na západ strojvedoucí v čele vlaku a bude to nízkopodlažní. Sice se zpožděním, ale už to bude nějak vypadat.
Ty jezdí i na R15 oba spoje jedou do Chebu s tím rozdílem že tenhle jede Přes Ústí/Chomutov
Donnie
21 dny
Jakožto ex-žluťák, který odešel za dobře Radimovi fandím.
Jakožto cestující, co si projel většinu dotovaných i rýže soukromých linek, určitě Radimovi nefandím 😀
franta
21 dny
Na 15 let po další linku? No skvělé. Díky EU.. Bude se to špatně zestátňovat pak. Zas nějaké arbitrážky a tak.
Kotec
21 dny
Proč? Je to nutné? Západní a jižní expresy jsou jedny z nejspolehlivějších a soupravami nejkvalitnějších linek na železnici. Počet cestujících narůstá. A oni do toho hodí vidle změnou dopravce?
Pochybuji, že to bude stát cestující méně než současné jízdné na In25, minimálně pokud koupím jízdenku méně než týden dopředu. (Poznámka, In25 mám „zadarmo“, protože si ji kupuji za body z proježděných jízdenek). Hlavně že stát ušetří korunu nebo tak něco.
Nástup druhého dopravce na trasu Plzeň – Praha naprosto vítám vzhledem k tomu, co s cenami jízdenek v současnosti provádí na dané relaci ČD (nákup na poslední chvíli = SJT). Jestli v sudou hodinu začne jezdit z Plzně do Prahy jiný dopravce než v lichou hodinu, bude to paráda.
Aby nakonec nejely oba vlaky stejně v lichou, vzhledem k přetrvávajícím zpožděním toho Mnichova. 🙂 Anebo pojedou oba náhodně, vlivem pokračujících výluk. Pak budete možná nadávat, že s jízdenkou na jeden vlak nelze využít druhý, který zrovna náhodou pojede. 🙂
Přijde vám normální předem počítat s tím že bude všechno jezdit pozdě nebo rovnou náhodně? Pak se všichni diví proč skoro každý kdo může volí radši auto.
Tak vzhledem k účasti čtyř dopravců v rámci této soutěže se pravděpodobnost rapidně zvýšila, ale jistotu samozřejmě nemám. Uvidíme za pár měsíců.
Martin Verner
21 dny
Mohl by prosím někdo znalý objasnit, proč je pro zadavatele tak důležitá „výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2024“ (resp. proč je pro něj vůbec důležitá)?
Aha, takže jiná položka ceny, to dává smysl. Děkuji uctivě.
Jan
21 dny
Když se před lety začalo mluvit o vstupu soukromých dopravců na koleje v ČR, těšil jsem se, že sem přijdou vozidla západního typu. Místo toho sem soukromí dopravci (většinou) přivezli ty největší šroty. Nebo teď v Ústeckém kraji – modrošedí Regiopanteři budou nahrazeni zelenobílými. Pro cestující žádná změna k lepšímu. Regiopanter opravdu není vlak západního typu. Celkově ta železnice v ČR je jedna katastrofa. Zas můžu dostat banána za svůj názor, jako nedávno.
Může být. Po skončení 15 leté doby je samozřejmě možné ta vozidla nasadit jinde. Jenže tato soutěž je na konkrétní tratě v konkrétní časový rámec a zde tuto rychlost vozidla prostě nevyužijí. A jediným výsledkem požadavku na 200 tak je, že to prostě bude jen dražší. To, jestli by výherce svoje soupravy na „jen na 160“ po 15 letech někde slušně uplatnil nebo ne, to už je jeho věc, nikoliv objednatele. Resp. by to mělo být součástí jeho vlastní nákladové kalkulace.
To je ale prece pro nas (jako stat) uplne irelevantni. My si ty vlaky jenom pujcujeme na 15 let.
Jinak se to da ten vas argument i otocit – do roku 2060 tady bude porad dost trati s rychlosti do 160 km/h.
Stejnou optikou se nemusí opravovat trať 300 na 200 km/h, když tam jezdí vlaky s vmax 160 km/h.
Navíc nikde není řečeno, že ten vlak za 15 let po uplynutí smlouvy nebude v rámci ČR na stejném/jiném výkonu, kde to již využije.
To je nesrovnatelne. Realita je takova, ze sehnat rychlejsi vlak je o dost rychlejsi nez postavit rychlejsi trat. Uz pres deset let u nas mame spoustu vozu i lokomotiv s maximalni rychlosti 200+, ale ani kilometr trati, kde by ji vyuzily. O nejakem smysluplnem useku, kde by ta uspora prinesla alespon 10+ minut si muzeme nechat jenom zdat.
Pendolína neboli 680 jsou tím nejznámějším případem výkon s max. Na 230 ale nikde to v ČR využít, je jen rychlejší v zatáčkách nebo kde normální vlak musí jet 130. Což mezi Prahou a Ostravou není příliš moc mimo JŘ Supercity což má Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava bez mezizastávek. A za celou dobu co máme pendolína nebyly o nic moc rychlejší a teďka o 20 let později teďka už jsou lokomotivy co můžou 160 a 200 běžný. Jediný co Pendolíno teďka má je ten prestiž jezdit s ním a připadat si že jste v letadle. To už… Číst vice »
InterJet je splňuje, jen by na to museli ty soupravy objednat znovu, aby byly nový. A je otázka jestli Radim nemluví o vozidlech od Škoda Group právě o něčem na bázi InterJetu. Protože InterPanter je sice nízkopodlažní, ale byl by to docela sešup dolů co se kvality vlaků týče.
15. Ve vlacích podle této Smlouvy musí být pro cestující zajištěno občerstvení v následujícím rozsahu. a) V každém vlaku linky Ex6 musí být pro cestující zajištěna možnost objednat si občerstvení, které tvoří teplé a studené nápoje a teplá a studená jídla. Za tímto účelem musí být každý vlak vybaven prostorem pro přípravu jídel a nápojů. V případě, že bude vlak vybaven prostorem vyhrazeným pro konzumaci včetně míst k sezení, tak se tato sedadla nezapočítávají do celkové kapacity vlaku. Prostory pro přípravu jídel a nápojů a případně prostory vyhrazené pro jejich konzumaci musí být odděleny dveřmi od prostor pro cestující 1.… Číst vice »
to se ČD zhroutí že budou mít 3 soupravy interjetu navíc? Podle mě je akorát uvidíme na ostravanech společně s railjety
vlachjan
21 dny
Osobně bych byl rád, kdyby ČD toto VŘ nevyhrály, a Interjety by nalezly uplatnění na jiném vnitrostátním výkonu, nejlépe na Valašských/Slováckyých expresech.
Myslím, že na Slovácký expres by byl InterJet krátký. Jezdí s nimi hodně lidí.
v
21 dny
Vectron+ internet + řídící vůz z NightJet (nízkopodlažní) škodovka se Siemensem umí. I když raději bych viděl ICE 4 generace (to totiž stojí dost podobně peníze )
To vypadá, že Jančura kupuje z Německa těch šest dvoupodlažních push-pull souprav s lokomotivou 109E3… věřím, že jsou jako nové, málo jeté, dobře oservisované …
Arriva je celkem fajn už teď je to skoro jediná použitelná varianta když chce člověk jet v pátek odpoledne z Prahy do zastávek jako Stašov, Praskolesy, Cerhovice, Mýto, Holoubkov..
Arrivou do Berouna a tam to navazuje na ČD osobák panter Beroun – Plzeň.
Jirka
21 dny
Konkurence je samozřejmě nejlepší cesta ke kvalitní a cenově dostupné železniční dopravě, i když se to mnohým nelíbí.
Obávám se, že to vidíte velmi pravicově… Soutěž je o nejlepší ceně pro objednatele, ale rozhodně ne o kvalitě pro cestující a už vůbec ne ceně pro cestujícího. Jinak nic proti soutěžím, ukáží schopnost objednatelů popasovat se s podmínkami a schopnostmi dopravců totéž obejít.
přesně jste to vystihl, klasická konkureční soutěž by byla výhra ideálního poměru ceny a kvality, což bohužel tak není, takže ve většině takových soutěží vyhraje, ten kdo to dokáže zajistit nejlevněji..což není moc cesta ke kvalitní dopravě, protože sankce tak úplně nefungují
845 je pro běžného cestujícího posun, krom léta, ale i to už snad bude vyřešeno dosazením klimatizace, takže i arriva posunula kvalitu cestování i když samozřejmě mohlo by to být lepší, 845 je největší problém pro šoutoše atd. Ano ty jednotky nejsou nejlepší, ale cestující neřeší kolik to má hnaných náprav, jaký to má přenos výkonu atd.
a z jakého důvodu? Protože to není vlak správného dopravce? 845 má poměrně moderní interiér, tichá a pohodlná jízda, opravdu velký problém je vedro v létě, ale to snad bude vyřešeno dosazením klimatizace do většiny jednotek, ačkoliv není nízkopadlažní, má pohodlný vstup, takže to není šplhání po žebříku. Cestující fakt neřeší technickou stránku věci a ani tam 845 není zas tak mimo..100x radši 845 než deriváty 810, které vyklepou mozek z hlavy a není tam slyšet vlastního slova
tak možnosti levnějšího jízdného se nasazením jiných dopravců opravdu „zdražilo“ a není to o režijce. ČD mělo třeba solidní věrnostní program, jak na inkarty, tak třeba na skupinové jízdenky i ty samotné se nyní hůře používají, pro více lidí je cestování vlakem nyní dražší
Jako že cestující nebude mít kvalitní cestu v nové soupravě? Nevím, jak vy, ale já sem daňový poplatník, takže když stát, potažmo kraj, ušetří pár desítek miliónů, které může investovat jinde, tak já sem za to rád.
Kecy kleci, jaká konkurence donutila už před x lety koupit Pantery na trasu Pce – HK – Jaroměř, či 844 (nyní 847) Pce – Brod, Štadlery na Vysočině?
A koridor to samé, tváříte se, jakoby přes RegioJetem tu jezdila jen samá Béčka a Honekry.
V Británii byl ten systém nastaven jinak, než u nás. Právě z podstaty tohoto nastavení plynula nedostatečná míra konkurence při soutěžení jednotlivých franšíz. Trh pak nebyl dostatčně efektivní. To se u nás zatím neděje.
Akorát to měla na starost tatáž státní instituce, která dnes vypisuje ta výběrová řízení, a jíž byl onen monopol také zprostředkovaně řízen. Ale jinak jo, aspoň takto se s tím trochu hnulo, postupně.
Protože ji zprasil jak jen to šlo, kvalita mizerná, cena naopak vysoká, patečni posily sprosté slovo, schopnost řešit efektivně mimořádnosti na bodu mrazu…
Mě fascinuje, že když soutěži ŘSD, tak obvykle je znát výsledek podle cen ihned, řeší se pouze, jestli dodavatel splnil všechna kritéria. U MD se bude v řádu měsíců hodnotit, přitom by šlo během týdne udělat vyhodnocení soutěže a řešit, zda-li první v pořadí řádně splnil požadavky.
1) záleží na požadavcích objednatele
2) pokud by cestující platili za jízdenky tolik, aby zaplatili náklady dopravce i se ziskem, tak bychom se dostali do stavu v autobusech, kdy linky na volném trhu jezdí luxusní dálkové autokary, zatímco v zakázkové dopravě jezdí kvalitní autobusy, ale z hlediska kvality pro cestujícího lowcost.
Srovnávat soutěž na zajištění dopravních výkonů se soutěží na výstavbu je celkem hodně odvážné.
Ovšem dalo by se to srovnávat se soutěžemi na zajištění závazkové dopravy v krajích. A tam by potom odpadlo několik hodnotících kritérií, protože rozteč sedaček, počty zásuvek nebo počty přepravených kol by byly už ve standardech kvality a nemuselo by se to hodnotit.
Otázkou je, proč by měla objednavatele zajímat výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu? Protože objednavatel platí kompenzaci za km, případně kompenzaci při změně objemu výkonů a to je tak vše, co by ho mělo zajímat.
Ale vždyť tu pokaždé někdo remcá, že se hodnotí jen podle ceny a vybírá se nejlevnější.
Tak teď se udělalo něco trochu sofistikovanějšího, ale to samozřejmě zabere čas vyhodnotit, pokud má být vše v souladu se ZZVZ.
Pokud dělám sofistikovanější výběrové řízení, tak mohu pro jednotlivé varianty nastavit kritéria bodového hodnoceni, jednotlivé nabídky nabídky ohodnotím body a vynasobim příslušným koeficientem dle váhy příslušného koeficientu. Ale není to nic co by kvalifikovaný tým nebyl schopen vyhodnotit během několika dní.
A napadlo vás, že třeba ověřují realističnost nabídnutých kalkulací, aby jim partner nezkrachoval nebo naopak brzy nechtěl navýšení apod.? Prověřit nabídky pro vyloučení nepřiměřeně nízké ceny nic?
218
21 dny
Radim chce asi hodně vyhrát, když dopředu říká,že to koupí u Škodovky..:)
Tak už objednal vlaky od škody, když Pesa nestíhala. A Škoda by byla špatný obchodník, kdyby si nenechala otevřené vrátka.
Otázka je, zda Radim ví, co dostane. Ještě nic od škodovky nemá, ne?
A vůbec, škoda má něco co udělá 200km/hod? Asi jen NIM express, ne?
Marťas
21 dny
Tak pokud má Žloutenkář přislíbeny vlaky od Škody, tak že mu přeju hodně štěstí… Asi všichni mají v merku včasné dodávky vlaků ze z Plzně, jejich počáteční spolehlivost a například i story s loko 380… Aby je žluťásek nedostal v půlce kontraktu a za to zpoždění ještě neplatil výrobci penále 😂😂😂
Jemu se za jízdy rozpadly kolečka odstředivou silou, protože konstruktéři u Stadlera speciálně pro nej připravili výrobní vadu, na kterou nedokáže přijít?
Komu nadávám? Já mu ironicky přeju hodně štěstí… Samozřejmě nezastírám, že ho nemám rád, jelikož o jeho železničním podnikání vím až moc, ovšem na druhou stranu musím přiznat, že nebýt jeho vstupu na naši železnici, jezdilo by se dnes do Pardubic za 500 koženkou…
Na druhou stranu, i s výhrady vůči RJ, tak moje výhrady k tomu, co si dovoluje Kupčino panstvo v ČD jsou větší. ČD patří zprivatizovat, jinak budou nadále jen Černá díra
Na mně působí tahle soutěž trochu jako na míru pro ČD. Ale uvidíme. Proč jinak taková kombinace dvou linek nemajících nic moc společného (jedna dokonce potenciálně částečně v dieselu) a kde ještě jsou celkem zásadně odlišné požadavky na vozidla mezi linkami?
No předpokládám, že když Regiojet mluví o vlacích od Škody tak půjde o jednotky. Jsem tedy zvědavý, jak bude řešen úsek Klatovy – Železná Ruda, který pochybuji, že se do konce roku 2027 stihne elektrifikovat (nebo má dopravce od MD skutečně pokyn počítat pouze s vozidly závislé trakce?).
Do doby elektrizace úseku KT – ŽR v Klatovech přestup do krajského vlaku (např. 847, 2×847 atp, to se uvidí). Lze to poznat i ze zadávací dokumentace MD.
Stáhněte si zadávací dokumentaci a pak až mudrujte.
Všichni dopravci museli předložit dva finanční modely – jeden bez Železné Rudy, druhý s Železnou Rudou. Příloha 07-12 pak vysloveně obsahuje úpravu smlouvy jakmile bude možno jezdit pod dráty až na Rudu. Součástí této přílohy je i jízdní řád, kdy se předpokládá, že R z Klatov pojedou v S:40.
1. Dojde-li v průběhu Doby plnění k elektrizaci celého úseku dráhy mezi železničními stanicemi Klatovy a Železná Ruda-Alžbětín, je Objednatel oprávněn oznámit dopravci, že rozšiřuje objednané Dopravní výkony na lince R16 o provoz vlaků na tomto úseku dráhy. (….)
Nic takového, 754 končí od zahájení plnění tohoto kontraktu v 12/27. Na Rudu se bude opět jezdit bez přestupu až bude hotová elektrizace, viz ostatní příspěvky.
Skvělá zpráva pro silniční dopravu. 🙂 Trasa pro ni tím směrem už je vylepšována a na dráty se čekat nemusí. A jestli to bude v Klatovech ujíždět stejně, jako to dnes ujíždí v Železné Rudě, tak potěš Příroda.
Pak by buď v úseku Karlovy Vary jezdily zbytečně ty expresy dva-a tipují,že těsně za sebou, nebo (kdyby se současně zkrátil ex přes Ústí do Varů) by vznikl nuceny přestup navíc pro slavný sovětský útok Sokolov – Chomutov – Litvinov..
V případě protažení Ex6 z Chebu do Varů by vznikl v úseku Cheb – Vary skoro hodinový takt. Krušnohor jede z Chebu v S:24 a Západní Expres by vycházel v L:30.
Takže MD požaduje nové vozy na 200 km/h, ale vlastní pohodlí pro cestující je jim naprosto ukradené a proto má směšnou jednoprocentní váhu?
Prostě klidně na stojáka, dobytčákem, ale novým!
Sorry pane Kupko, ale mne jako cestujícího v první řadě zajímají ty sedačky. Jejich počet, rozložení ve voze, „pohodlnost“. A taky ony zásuvky na dobíjení a jejich umístění.
Jestli byl samotný vůz vyroben před rokem nebo deseti lety, je mi naprosto jedno.
Taky tomu nerozumím. To že něco sjelo z výrobní linky před kratší dobou neznamená, že to bude lepší. Ať si požadavky dají normálně do podmínek a nechají dopravce se s tím nějak popasovat – rozhodnout, co bude pro provoz nejvýhodnější
V technické rovině je, podvozky jsou konstruované na 200. Omezení na 190 je v zásadě jen papírové a vychází z toho, že podle starších TSI bylo 189 hranicí vysokorychlostních vozidel. S novými TSI se zvýšila rychlost na 190, protože LZB umí jen celé násobky desíti a 189 by v praxi znamenalo 180.
Ke zvýšení až na 200 nedošlo, protože Škoda to nechtěla zadarmo a DB se nechtělo připlácet. Oficiální zdůvodnění tuším byla aerodynamika řídícího vozu, která by se na 200 musela upravit, ale vzhledem k tomu malému rozdílu to působí spíše jako výmluva.
To by znamenalo „nějak“ snížit podlahu – podstatný zásah do kastle – a ještě k nim pořídit hnací vozidla, protože 109E3 pro DB umí jezdit jen pod 15 kV 16 Hz.
nikdo to nebude kupovat z německa a snižovat podlahu, ale mohou vyrobit nové a nemusí to být pushpull. Ale dvoupodlažní vozy na 200 škoda má s podlahou na 550
Tam už poslední dobou není ani takový problém s push-pull jednotkami, ale s mašinami. Plus jedna jednotka má fyzicky poškozené semipermanentní spřáhlo a nějak se to vleče.
Tady bych si dovolil i vsadit na to, že o kšeft ČD přijdou. Regiojet už má něco předjednaného u Škodovky, čili nebude nějaký boční tlak na to, aby to měly ČD a dále předpokládám, že Regiojet bude levnější než ČD. Arriva asi také a pokud přijde s vozidly ze Škodovky tak už to bude fakt jen o ceně.
Oni se v JMK soutěžily vlaky? Na Kyjov se chtěl dočasný šrot, dobře to je vlak. Jinak se teď soutěžila jen personální agentura (zaměstnance ber, kde ber), která náhodou vlastní i licenci dopravce, ta jediná má cenu.
Na druhou stranu, mě se prostě nechce věřit že by ČD z vlastní iniciativy nakoupily InterJety, kdyby neměly nějak zákulisně přislíbeno že po pár letech nepřijdou o výkony kam je nasadili.
ČD mají zoufalý nedostatek vozidel a jsou už dost zadlužené. Daleko lepší pro ně bude, když na věci budou spolupracovat formou údržby jednotek výrobce Škoda. Na tom mohou také dost vydělat.
dost je slabé slovo. Ale když tam Kupka dala hošana, který říká, že dluhy se splácet nebudou (čti donekonečna refincovat a cpát bankám úroky), tak je zadlužení úplně jedno. co na tom zaléží, že by ty úroky by vydaly na několik velar ročně
To by bylo problematické. Ty německé soupravy mají vyšší podlahu, než je u nás běžných 550 mm, k nim dodané lokomotivy zase vyžadují 15 kV 16,7 Hz napájení. A 380 po ČD zase nemají ETCS, i když technicky by snad dosadit šlo.
tady to asi bude jen o barvě nátěru, soupravy budou asi od všech dopravců stejné a v Plzni se na nich už maká
Júúúú to by bylo boží kdyby do Rudy jezdil Regiojet.
Šotoušsci by ronily řeky slz
Boha jeho je né arrivu to jejich metro PCE – LIB bez klimošky snad stačí.
Tak už jen z toho, jakou je potřeba kapacitu a rychlosti, tak to vážně ten motoráček nebude.
Když teda MD požaduje min. 200kmh, zadal požadavek i na svou organizaci (SŽ), aby patřičně zvyšovala rychlost? Budovala dlouhé přeložky, ucelené úseky, rušila přejezdy…
Vždyť tam bude 200 km/h, tedy jen v ejpovickém tunelu, ale úkol splněn:-) nebo spíše :-(.
Pokud byste chtěl přeložky, tak ta smlouva (je jen na 15 let) skončí dříve než je projednáte a vysoutěžíte, natož abyste je postavil.
v ejpovickem tunelu se da realne jet 200 zaprve jen z kopce (smer plzen) druhak jen cca sto sekund…….
Právě. Je to celkem nesmyslný požadavek, zbytečně vylučující mnoho stále dobře použitelných vozidel. Ale když na to (osekáním jiných služeb) máme…
Vysoký zájem dopravců jen ukazuje, že se soutěží jen o kompenzaci do závazku veřejné služby a o 15-ti letý „klid dopravce na práci“. Spokojenost cestujícího vlastně není podstatná. Nebo jinak řečeno, tržby z jízdného nejsou pro dopravce = podnikatele to podstatné. Kdyby tomu bylo naopak, rozhodně by zájem nebyl takový a to z důvodu tragického stavu infrastruktury mezi Prahou a Berounem. Ten, kdo to vyhraje dnes neví: 1.) odkud z Prahy tu či ondy v reále bude jezdit – viz stav výtoňského mostu + reko úseku Vyšehrad – Hl.n., no doufejme, že snad ne z Vršovic, i když při dnešním… Číst vice »
Tak to je dobře, že tak skvěle víte, co je pro dopravce při jeho kalkulaci podstatné, a že tržby (jejichž riziko ponese) to nejsou…
Na to stačí logický úsudek. Je otázkou, jak si ona rizika nastaví do nabidky. Pokud tedy nepočítá s tím, že cestující je ovce, na které jde štípat dříví. A pak už se jen podívat na rozsah dnešních omezení na jednoduché výluce Beroun – Karlštejn. Bude hůře. A pokud cestující nebude ona tupá ovce a tržby by měly zásadní vliv, pak jde o riziko ne nevýznamné.
A co udělá dopravce když mu tržby nebudou stačit? Půjde si vybrečet navýšení kompenzace, toť vše… pan to vystihl naprosto přesně
Uveďte jeden příklad v ČR, kdy se tohle stalo.
Zjistíte, že obvyklý model spíš byl takový, že ČD chtěly dosypat, tak nabídly nové soupravy a zvýšení kompenzace se schovalo do dodatku, který řešil zvýšené kapitálové výdaje.
To je teda objev. Samozřejmě, že všem dopravcům stojí za to uspět v závazku. Kdekoliv a každý dopravce o to stojí , opakuji každý bez rozdílu. Blábolům o komerčním úspěchu v železniční osobní dopravě mohou věřit jen ti jednodušší jedinci mezi námi.
Protože zákazníkem NENÍ cestující, ale objednavatel. U nás odbor 190 MD a kraje.
A proto se dopravci i objednavatelé chovaji k cestujícim jako ke kupě hnoje… že ten cirkus celý financují jim je u zádele
Jo hlavně ti modří, státní ..
Ti jsou pořád nejmenší zlo…
Ti jsou největší zlo
Asi to nebude zas tak hrozný, když ČD vyhrálo třeba tuto cenu 🙂 svezte se a uvidíte…
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-obdrzely-mezinarodni-cenu-za-palubni-servis-179937/
Twl, to je jako pohoršovat se nad tím, že popelářským firmám jde jenom o prachy a ve skutečnosti nemají rády práci s odpadem.
Vždyť přesně tohle je pointa zakázek ZDO ve veřejném zájmu – motivovat dopravce tam, kde z různých důvodů nelze spoléhat čistě na trh.
Budou výluky? No a co, ty jsou pořád někde. Jen v posledních letech jsme zažili divočinu v Bezpráví, odklony přes Vysočinu, Pardubice hl.n. v režimu zastávky, odklony z Hostivaře na hlavák přes Libeň, NAD do Tábora atd. atp. Tohle není nic unikátního.
Těch 15 let není na „klid dopravce na práci“, ale na financování koupě novýh vozidel. Kecy a ekonomická realita není totéž.
Jančura řekl že počítá s vozidly od Škoda Group jenže ty neumí 200 ale jen 160 tak je mi záhadou co Jančura na 200kmh má
Toto mi tiež napadlo.
Ako jediné rozumné vysvetlenie mi napadli ComfortJety v konzorciu so Siemens, ktorý RJ chybne predstavil ako “od Škody”
Jenže ty má jenom ČD nikdo jiný v tom je ten problém
Do této soutěže je nemá ani ČD. A nemyslím si, že by byl problém pro Siemens to se Škodovkou opět společně vyrobit. Ať už pro ČD či RegioJet.
Uvažovat o jakýchkoli vlacích jezdících nebo i jen objednaných pro jiný účel nemá smysl.
Tím se netrapte, to je jeho starost. Navíc vítěze ještě ani neznáme.
Půjde o jednotky, navíc ČD umí (neumí) i vozidla na 200, 380 má vMAX200 (samozdřejmě 380 se nepovedla)
Především je jasné, že Škodovka má namalované jednotky na 200 a vzhledem k historii prodaných vozidel je jasné, že jezdit to bude a se vší pravděpodobností to bude i orazítkovatelné – přinejmenším pro vnitrostát, ale možná i pro Střední Evopu. Jiná otázka je, jak si to bude stát oproti konkurenci /například spolehlivostí), ale to už je na rozhodnutí (nebo soutěži) dopravce. Proč se Jančura rozhodl pro Škodovku netuším, ale on se nikdy nezdráhal vymetat menšinové výrobce – třeba i z Rumunska.
Škodovácké double deckery pro Finsko umí 200 km/h, takže stačí 200 narvat do pantera
Ta jsou asi Jančurovi starosti, rozhodně ne vaše. Předpokládám, že vy máte hovno.
A která nová vozidla na 200 km/h budou schopna dojet do Železné Rudy
Tak fandím LEO, ale nejlepší by bylo aby to tam fungovalo jako na trase Praha Ostrava vyberete si ze 3 dopravců a to je konkurence.
To je čistá taktoteorie. Na více dopravců tam není poptávka a naopak je tam kapacitní a rychlá silniční infrastruktura, když odpočtete prvních 25 km, DD5 od Prahy. Tak třeba Zličín – Cheb je autem pod 2 hodiny (až bude DD6 celá bude to ještě rychlejší), Zličín – Klatovy pod 1,5 hodiny. Tedy časový rozdíl vlak/auto nic moc, u relací Praha – Olomouc/Ostrava je ten rozdíl markantnější. Když třeba k těm Klatovům připočtu 30 minut MHD do centra, je R16 dnes o cca 30 min. pomalejší, než auto. A ani Bůh neví, jestli tou R16 dojedete na smíchovskou periferii, do Radotína,… Číst vice »
No hlavně aby R16 Berounka nedopadl jako R23 Ústí – Kolín provozovaný regiojetem – někdy jen se dvěma vagóny …
Už teď pod ČD jsou Berounky s čtyřmi až pěti vagóny někdy kapacitně na hraně, tím jak mezi Karlštejnem a Berounem nejezdí skoro žádné osobáky. Aspoň je většinou na Berounkách docela dost míst, kam se dají pověsit kola, o místa pro bicyklu bych měl u RJ také obavy.
Od prosince budou jezdit Siriusu, ty už jsou kapacitně v pořádku, navíc pojede z hlavního na západ strojvedoucí v čele vlaku a bude to nízkopodlažní. Sice se zpožděním, ale už to bude nějak vypadat.
Pak největší odpad v elektrické trakci bude R8
se zpožděním?
zpoždění bude maximálně (doufejme) 14 dní
nizkopodlažní soupravy měly jezdit od noveho GVD
Aha, takže rozteč sedadel má 1% váhy? Super.. A interjety teda už nejsou pro ně nový vlak? Takže si je jejich dopravce může strčit někam?
A nemohly by je jen přesunout jinam? Pokud se nepletu, ČD už nějakou dobu bojují s nedostatkem vagonů dle toho jak to vypadá v provozu.
A proč by to měl dělat?
interjety neobjednává MD, nasadilo je tam ČD, požadavkům na teto trati by stačily i vozy exOBB
Interjet nejezdí na všech spojích Ex6 a už vůbec ne na R16 a není nízkopodlažní. Určitě se uplatní jinde.
To si to ministerstvo opravdu dělá … Oni prostřednictvím svého dopravce nakoupí na dluh vozidlo a pak požadují jiné? Ať letí ministr někam.
„Investujeme miliardy do železniční dopravy“, „ale lidi stejně furt chtějí auta“. 🙂
Zjevně vám uniklo, že InterJety vůbec nebyly kupované pro tuto trať.
Ty jezdí i na R15 oba spoje jedou do Chebu s tím rozdílem že tenhle jede Přes Ústí/Chomutov
Jakožto ex-žluťák, který odešel za dobře Radimovi fandím.
Jakožto cestující, co si projel většinu dotovaných i rýže soukromých linek, určitě Radimovi nefandím 😀
Na 15 let po další linku? No skvělé. Díky EU.. Bude se to špatně zestátňovat pak. Zas nějaké arbitrážky a tak.
Proč? Je to nutné? Západní a jižní expresy jsou jedny z nejspolehlivějších a soupravami nejkvalitnějších linek na železnici. Počet cestujících narůstá. A oni do toho hodí vidle změnou dopravce?
Pochybuji, že to bude stát cestující méně než současné jízdné na In25, minimálně pokud koupím jízdenku méně než týden dopředu. (Poznámka, In25 mám „zadarmo“, protože si ji kupuji za body z proježděných jízdenek). Hlavně že stát ušetří korunu nebo tak něco.
Nástup druhého dopravce na trasu Plzeň – Praha naprosto vítám vzhledem k tomu, co s cenami jízdenek v současnosti provádí na dané relaci ČD (nákup na poslední chvíli = SJT). Jestli v sudou hodinu začne jezdit z Plzně do Prahy jiný dopravce než v lichou hodinu, bude to paráda.
Hmm. nechci vám brát iluze:-) A tak 15 let vás vyléčí.
Druhého dopravce ? Kterého?
Ex6 Cheb je v jiné soutěži než Ex36 Mnichov…
Aby nakonec nejely oba vlaky stejně v lichou, vzhledem k přetrvávajícím zpožděním toho Mnichova. 🙂 Anebo pojedou oba náhodně, vlivem pokračujících výluk. Pak budete možná nadávat, že s jízdenkou na jeden vlak nelze využít druhý, který zrovna náhodou pojede. 🙂
Přijde vám normální předem počítat s tím že bude všechno jezdit pozdě nebo rovnou náhodně? Pak se všichni diví proč skoro každý kdo může volí radši auto.
Druhý dopravce nebude… Vítěz bere vše ;-).
Druhý dopravce bude Ex36 Praha – Plzeň – Mnichov…
Konkurence je vhodná!
naopak, žádná tam nebude.
Bude, Praha – Plzeň – Mnichov Ex36
A kde berete tu jistotu že provozovat nebude oba soubory jeden dopravce?
Tak vzhledem k účasti čtyř dopravců v rámci této soutěže se pravděpodobnost rapidně zvýšila, ale jistotu samozřejmě nemám. Uvidíme za pár měsíců.
Mohl by prosím někdo znalý objasnit, proč je pro zadavatele tak důležitá „výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2024“ (resp. proč je pro něj vůbec důležitá)?
Protože náklady se budou navyšovat třeba o inflaci, nebo třeba o cenu energii, změnu „mýtného“ atd.
Aha, takže jiná položka ceny, to dává smysl. Děkuji uctivě.
Když se před lety začalo mluvit o vstupu soukromých dopravců na koleje v ČR, těšil jsem se, že sem přijdou vozidla západního typu. Místo toho sem soukromí dopravci (většinou) přivezli ty největší šroty. Nebo teď v Ústeckém kraji – modrošedí Regiopanteři budou nahrazeni zelenobílými. Pro cestující žádná změna k lepšímu. Regiopanter opravdu není vlak západního typu. Celkově ta železnice v ČR je jedna katastrofa. Zas můžu dostat banána za svůj názor, jako nedávno.
Máte pravdu, až na čestné vyjímky přinesli soukromí dopravci jen špinavé omlacené šroty a dražši jízdne
Který dopravce má dražší jízdné než TR10?
Leo Express
OK, máte pravdu. Na ten jsem zapomněl.
Žlutý cirkus…
No, tak s ním právě kvůli ceně jezdím. Pravda, na komerci.
Při využívání In-karet, skupinových slev, věrnostního programu …, VŠICHNI
846 Olomoucký kraj ?
Jen se přizpůsobili úrovni „národního“ dopravce. Ten nic jinýho neměl
dopravci jezdí s tím, co objednatel požaduje. Když se nasadí nové RegioPantery, jen nebudou ČD, je to špatně. Co vlastně chcete?
Tady v článku píšete, že „stát požaduje nová vozidla“. Co se myslí pod pojmem nová vozidla? Stačí nová lokomotiva, nebo musí být nová celá souprava.
Jsou na mysli vozy kde sedí cestují,
Teoreticky by mohla jezdit i bobina (kdyby měla ETCS, dvoj systém a rychlost)
Jako 200 km/h?
To byl příklad, dobře tak realnější by bylo 350, které mají třeba podvozky na 200
Vím, že to byl příklad, ale 350 nemáme žádnou, všechny zůstaly na Slovensku.
Věděl by někdo, kdy to vyhlásí???
„Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nové.“
nová, prosím
Děkuji.
Proč chtějí vozidla na 200? Kvůli minutě jízdy v Ejpovickém tunelu nebo kvůli tunelu do Berouna, který bude hotový stěží 2040?
Nové vlaky budou jezdit minimálně do roku 2060. To už by tady mohli být nějaké tratě na 200 km/h.
Může být. Po skončení 15 leté doby je samozřejmě možné ta vozidla nasadit jinde. Jenže tato soutěž je na konkrétní tratě v konkrétní časový rámec a zde tuto rychlost vozidla prostě nevyužijí. A jediným výsledkem požadavku na 200 tak je, že to prostě bude jen dražší. To, jestli by výherce svoje soupravy na „jen na 160“ po 15 letech někde slušně uplatnil nebo ne, to už je jeho věc, nikoliv objednatele. Resp. by to mělo být součástí jeho vlastní nákladové kalkulace.
Nesmysl je kupovat vlaky podle dnešních parametru když víme že v pulce životností vlaku nebudou dostatečné.
To ať si vyhodnotí každý dopravce. Proč mu to má nařizovat stát?
To je ale prece pro nas (jako stat) uplne irelevantni. My si ty vlaky jenom pujcujeme na 15 let.
Jinak se to da ten vas argument i otocit – do roku 2060 tady bude porad dost trati s rychlosti do 160 km/h.
2060? Socka na věčné časy a nikdy jinak? V roce 2060 do toho cestující nastoupí jenom s odporem. Vážně nechceme veřejnou dopravu na trochu úrovni?
proč by měli v roce 2060 do vlaku nastupovat s odporem?
Do vlaku ne, jenom do 33 let starého vlaku.
Protože všichni budou mít létající auta a na dovolenou jezdit na Mars, to dá rozum.
Stejnou optikou se nemusí opravovat trať 300 na 200 km/h, když tam jezdí vlaky s vmax 160 km/h.
Navíc nikde není řečeno, že ten vlak za 15 let po uplynutí smlouvy nebude v rámci ČR na stejném/jiném výkonu, kde to již využije.
Opravy trati 300 se nedočkáme, termínům skázy železnic nevěřím
Také ne, ale Nezamyslice – Přerov jsou už ve schváleném Plánu výluk 2025.
To je nesrovnatelne. Realita je takova, ze sehnat rychlejsi vlak je o dost rychlejsi nez postavit rychlejsi trat. Uz pres deset let u nas mame spoustu vozu i lokomotiv s maximalni rychlosti 200+, ale ani kilometr trati, kde by ji vyuzily. O nejakem smysluplnem useku, kde by ta uspora prinesla alespon 10+ minut si muzeme nechat jenom zdat.
10+ neuděláte v naší republice nikdy. To je totiž rozdíl mezi jízdou 160tkou a 200vkou na 150 km bez zastavení.
Pendolína neboli 680 jsou tím nejznámějším případem výkon s max. Na 230 ale nikde to v ČR využít, je jen rychlejší v zatáčkách nebo kde normální vlak musí jet 130. Což mezi Prahou a Ostravou není příliš moc mimo JŘ Supercity což má Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava bez mezizastávek. A za celou dobu co máme pendolína nebyly o nic moc rychlejší a teďka o 20 let později teďka už jsou lokomotivy co můžou 160 a 200 běžný. Jediný co Pendolíno teďka má je ten prestiž jezdit s ním a připadat si že jste v letadle. To už… Číst vice »
Jako, že se začne budovat do pěti let? Tak tomu nevěřím ani náhodou. Už dnes musíme počítat, že to nebude dřív než v druhé polovině století.
Ano to je reálný odhad s tempem naší skázy železnic
Pokud se s tím tempem nic neudělá, tak tunel vůbec nebude. Protože nerealizovaný projekt, který zaplatí stát, je lepší než realizace podle něj.
Pokud Interjet nesplnuje podminky zadani, tak bravo, vyborne vypsana soutez….
InterJet je splňuje, jen by na to museli ty soupravy objednat znovu, aby byly nový. A je otázka jestli Radim nemluví o vozidlech od Škoda Group právě o něčem na bázi InterJetu. Protože InterPanter je sice nízkopodlažní, ale byl by to docela sešup dolů co se kvality vlaků týče.
15. Ve vlacích podle této Smlouvy musí být pro cestující zajištěno občerstvení v následujícím rozsahu. a) V každém vlaku linky Ex6 musí být pro cestující zajištěna možnost objednat si občerstvení, které tvoří teplé a studené nápoje a teplá a studená jídla. Za tímto účelem musí být každý vlak vybaven prostorem pro přípravu jídel a nápojů. V případě, že bude vlak vybaven prostorem vyhrazeným pro konzumaci včetně míst k sezení, tak se tato sedadla nezapočítávají do celkové kapacity vlaku. Prostory pro přípravu jídel a nápojů a případně prostory vyhrazené pro jejich konzumaci musí být odděleny dveřmi od prostor pro cestující 1.… Číst vice »
S RJ je to vždy sešup dolů, co se kvality vlaků týče.
A s cenou naopak nahoru
Tak jasně, český Hoencker je lepší než libovolné Bmz
Bdmtee konci a jezdí na rychlících,? Nehul to
Radim akorát mluví..
O kvalitu a cestujícího tady nejde.
Taky to nechápu, jezdí tam nejmodernější vlaky, ale budeme soutěžit dopravce 😀 tomu se říká efektivita…
Končící smlouva Vás opravdu nenapadla?
to se ČD zhroutí že budou mít 3 soupravy interjetu navíc? Podle mě je akorát uvidíme na ostravanech společně s railjety
Osobně bych byl rád, kdyby ČD toto VŘ nevyhrály, a Interjety by nalezly uplatnění na jiném vnitrostátním výkonu, nejlépe na Valašských/Slováckyých expresech.
Jsem teda raději pro dnes retro Ostravany…
Slovácké expresy jsou v pohodě, téměř vždy vozy co mají, výjimečně BDs anebo B jako posila.
Bdpee opravdu není vůz pro dálkovou dopravu. Chce to něco se sedadly za sebou, ne naproti sobě.
Souhlasím z části, ale lepší aspoň jedno Bdpee se stolkem než Bmz bez něj… Ex1 šla s kvalitou dolů
ČD končí smlouva na Ex2 a R18 ve 12/2028.
Myslím, že na Slovácký expres by byl InterJet krátký. Jezdí s nimi hodně lidí.
Vectron+ internet + řídící vůz z NightJet (nízkopodlažní) škodovka se Siemensem umí. I když raději bych viděl ICE 4 generace (to totiž stojí dost podobně peníze )
To je dost zúžená představa trhu vozidel.
Arriva, žlutý…tak jeden lepší než druhý.
To vypadá, že Jančura kupuje z Německa těch šest dvoupodlažních push-pull souprav s lokomotivou 109E3… věřím, že jsou jako nové, málo jeté, dobře oservisované …
samosebou bude potřeba udělat patřičnou bohemizaci 🙂
Vždyť to má o 20 cm jinak dveře, než u nas
Má to sice nekompatibilní trakční systém i zabezpečovač, špatnou výšku podlahy a nesplňuje to podmínky výběrka, ale klidně si to můžete myslet 🙂
Vítáme do diskuse i čtenáře časopisu Obzor.
Myslíte, že je to čtenář Obzoru? Já bych to tipoval na čtenáře Kravských rozhledů.
Pán tady zjevně rád označuje lidi jako odboráře, do nichž si podle sebe může kopnout, i když to s danou věcí třeba vůbec nesouvisí. 🙂
Dobré, diskuze je o tom, zda ČD nebo Regiojet, a s čím budou jezdit..
No a co Leoš a Arriva?
Leoš asi pokukuje u Stadleru a Arriva?
Leoš bych čekal, že bude pokukovat spíš u CAFu…
Arriva je celkem fajn už teď je to skoro jediná použitelná varianta když chce člověk jet v pátek odpoledne z Prahy do zastávek jako Stašov, Praskolesy, Cerhovice, Mýto, Holoubkov..
Arrivou do Berouna a tam to navazuje na ČD osobák panter Beroun – Plzeň.
Konkurence je samozřejmě nejlepší cesta ke kvalitní a cenově dostupné železniční dopravě, i když se to mnohým nelíbí.
Obávám se, že to vidíte velmi pravicově… Soutěž je o nejlepší ceně pro objednatele, ale rozhodně ne o kvalitě pro cestující a už vůbec ne ceně pro cestujícího. Jinak nic proti soutěžím, ukáží schopnost objednatelů popasovat se s podmínkami a schopnostmi dopravců totéž obejít.
přesně jste to vystihl, klasická konkureční soutěž by byla výhra ideálního poměru ceny a kvality, což bohužel tak není, takže ve většině takových soutěží vyhraje, ten kdo to dokáže zajistit nejlevněji..což není moc cesta ke kvalitní dopravě, protože sankce tak úplně nefungují
Tak i kvalita se dost zvýšila. Né že ne.
A kde prosím? Arriva provozuje šrotoidní 845, Žlutxý cirkus pak špínu s nedostatečnou kapacitou…
A to jsi zřejmě ještě nezažil nejdražší mastnou modrou 🙂
A ty jsi fialový
845 je pro běžného cestujícího posun, krom léta, ale i to už snad bude vyřešeno dosazením klimatizace, takže i arriva posunula kvalitu cestování i když samozřejmě mohlo by to být lepší, 845 je největší problém pro šoutoše atd. Ano ty jednotky nejsou nejlepší, ale cestující neřeší kolik to má hnaných náprav, jaký to má přenos výkonu atd.
845 na zeleznici nemá co dělat
To 854 taky ne.
a z jakého důvodu? Protože to není vlak správného dopravce? 845 má poměrně moderní interiér, tichá a pohodlná jízda, opravdu velký problém je vedro v létě, ale to snad bude vyřešeno dosazením klimatizace do většiny jednotek, ačkoliv není nízkopadlažní, má pohodlný vstup, takže to není šplhání po žebříku. Cestující fakt neřeší technickou stránku věci a ani tam 845 není zas tak mimo..100x radši 845 než deriváty 810, které vyklepou mozek z hlavy a není tam slyšet vlastního slova
Souhlas, zatím se jen na oko snížila cena pro objednavatele a naopak zvýsila cena jízdného a kvalita šla strmě dolů
Copak, neplatí ti režijka ?
tak možnosti levnějšího jízdného se nasazením jiných dopravců opravdu „zdražilo“ a není to o režijce. ČD mělo třeba solidní věrnostní program, jak na inkarty, tak třeba na skupinové jízdenky i ty samotné se nyní hůře používají, pro více lidí je cestování vlakem nyní dražší
Jako že cestující nebude mít kvalitní cestu v nové soupravě? Nevím, jak vy, ale já sem daňový poplatník, takže když stát, potažmo kraj, ušetří pár desítek miliónů, které může investovat jinde, tak já sem za to rád.
Nezapomeňte, že nebýt právě RegioJetu a jeho vstupu na linku Praha-Ostrava, byla by kvalita ČD stále na úrovni před 15 lety.
Ať je RegioJet a jeho pan majitel jaký chce, donutil ČD se snažit. A ČD to v mnohém (především ve kvalitě služeb) posunulo.
Ještě do nedávna jste třeba k jízdence z eshopu musel předkládat občanský průkaz…
Blaboly ČD by i tak nakoupily nové stroje .. a snaží se. Hnusem od RegioJetu nepojedu nechci tam něco chytnout.
Kecy kleci, jaká konkurence donutila už před x lety koupit Pantery na trasu Pce – HK – Jaroměř, či 844 (nyní 847) Pce – Brod, Štadlery na Vysočině?
A koridor to samé, tváříte se, jakoby přes RegioJetem tu jezdila jen samá Béčka a Honekry.
Jojo, v Anglii by mohli vyprávět 😉
V Británii byl ten systém nastaven jinak, než u nás. Právě z podstaty tohoto nastavení plynula nedostatečná míra konkurence při soutěžení jednotlivých franšíz. Trh pak nebyl dostatčně efektivní. To se u nás zatím neděje.
Nevím, jak jste stár, ale já si dost dobře pamatuju dobu, před vstupem konkurence na Českou železnici…….byla to hrůza a děs.
Akorát to měla na starost tatáž státní instituce, která dnes vypisuje ta výběrová řízení, a jíž byl onen monopol také zprostředkovaně řízen. Ale jinak jo, aspoň takto se s tím trochu hnulo, postupně.
To je buďto záměrně zavádějící, nebo nerozumíte rozdílu mezi britským a českým systémem liberalizace.
Je to spíš monopol.
Jednoduché, žlutý pustí linku Bohumín – Brno a veme si západ. Hold furt se ty misky musí přesypávat.
Jestě lépe, žlutý dostane zákaz činnosti
Líp, zákaz činnosti dostane modrej národní..
Z jakého důvodu by měl RegioJet pouštět linku R 8?
Na západní Čechy nepotřebuje starý šrot ale fungl nové vlaky na 200km/h.
Protože ji zprasil jak jen to šlo, kvalita mizerná, cena naopak vysoká, patečni posily sprosté slovo, schopnost řešit efektivně mimořádnosti na bodu mrazu…
Buďme rádi, že už jezdí alespoň celá kmenová souprava, kdysi jely jen 3 vozy.
Občas jedou jen 4, pak o sobotách jezdí zbytečný šesty vuz, ale ve špičku vsuvky nejsou a to podle smlouvy ma jezdit 8 vozů
podle smlouvy asi 2 páry vlaku jen
a teoreticky se to dá ujezdit se 7 vozy
Proč by to dělal? A komu vzdáváte hold?
Mě fascinuje, že když soutěži ŘSD, tak obvykle je znát výsledek podle cen ihned, řeší se pouze, jestli dodavatel splnil všechna kritéria. U MD se bude v řádu měsíců hodnotit, přitom by šlo během týdne udělat vyhodnocení soutěže a řešit, zda-li první v pořadí řádně splnil požadavky.
Asi tam musí nejdřív vyhodnotit, od koho přijde nejvyšší provize a jakým způsobem toho vítěze pak okecají
A jak dopadají soutěže hodnocené jen na základě ceny si uvědomujete?
V základu obecně spíše vyhraje šunt nad kvalitou!
Pak se nemůžeme divit, jak krátce nám v ČR často vporadku vydrží pouze opravené, znacne rekonstruovane a žel dokonce i zcela nove silnice .. .
1) záleží na požadavcích objednatele
2) pokud by cestující platili za jízdenky tolik, aby zaplatili náklady dopravce i se ziskem, tak bychom se dostali do stavu v autobusech, kdy linky na volném trhu jezdí luxusní dálkové autokary, zatímco v zakázkové dopravě jezdí kvalitní autobusy, ale z hlediska kvality pro cestujícího lowcost.
Srovnávat soutěž na zajištění dopravních výkonů se soutěží na výstavbu je celkem hodně odvážné.
Ovšem dalo by se to srovnávat se soutěžemi na zajištění závazkové dopravy v krajích. A tam by potom odpadlo několik hodnotících kritérií, protože rozteč sedaček, počty zásuvek nebo počty přepravených kol by byly už ve standardech kvality a nemuselo by se to hodnotit.
Otázkou je, proč by měla objednavatele zajímat výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu? Protože objednavatel platí kompenzaci za km, případně kompenzaci při změně objemu výkonů a to je tak vše, co by ho mělo zajímat.
Ale vždyť tu pokaždé někdo remcá, že se hodnotí jen podle ceny a vybírá se nejlevnější.
Tak teď se udělalo něco trochu sofistikovanějšího, ale to samozřejmě zabere čas vyhodnotit, pokud má být vše v souladu se ZZVZ.
Pokud dělám sofistikovanější výběrové řízení, tak mohu pro jednotlivé varianty nastavit kritéria bodového hodnoceni, jednotlivé nabídky nabídky ohodnotím body a vynasobim příslušným koeficientem dle váhy příslušného koeficientu. Ale není to nic co by kvalifikovaný tým nebyl schopen vyhodnotit během několika dní.
A napadlo vás, že třeba ověřují realističnost nabídnutých kalkulací, aby jim partner nezkrachoval nebo naopak brzy nechtěl navýšení apod.? Prověřit nabídky pro vyloučení nepřiměřeně nízké ceny nic?
Radim chce asi hodně vyhrát, když dopředu říká,že to koupí u Škodovky..:)
Tak asi ví že pesa to nestihne
Tak už objednal vlaky od škody, když Pesa nestíhala. A Škoda by byla špatný obchodník, kdyby si nenechala otevřené vrátka.
Otázka je, zda Radim ví, co dostane. Ještě nic od škodovky nemá, ne?
ale má, 162 každopádně to jsou stroje jiné generace
A vůbec, škoda má něco co udělá 200km/hod? Asi jen NIM express, ne?
Tak pokud má Žloutenkář přislíbeny vlaky od Škody, tak že mu přeju hodně štěstí… Asi všichni mají v merku včasné dodávky vlaků ze z Plzně, jejich počáteční spolehlivost a například i story s loko 380… Aby je žluťásek nedostal v půlce kontraktu a za to zpoždění ještě neplatil výrobci penále 😂😂😂
Tyto rizika má Regiojet smluvně pokryté s výrobci, viz. smlouvy s Pesou či Bombardierem (Alstomem).
Tak něco takového se mohlo stát opravdu jenom u ČD
Ta o Leošovi a rozstřelených kolečkách na pohřební tramvaji by nebyla?
A ono se to nestalo a neděje…?
Jemu se za jízdy rozpadly kolečka odstředivou silou, protože konstruktéři u Stadlera speciálně pro nej připravili výrobní vadu, na kterou nedokáže přijít?
O kolečkách nevím, já reagoval na to, že Škodovka dodává pozdě
A to je Jančurova chyba, že mu nadáváte?
Komu nadávám? Já mu ironicky přeju hodně štěstí… Samozřejmě nezastírám, že ho nemám rád, jelikož o jeho železničním podnikání vím až moc, ovšem na druhou stranu musím přiznat, že nebýt jeho vstupu na naši železnici, jezdilo by se dnes do Pardubic za 500 koženkou…
Jinak ty přezdívky jsou na dráze běžně používané (má i horší) a třeba Leo je Paštikář (dle Leoše staršího, dříve majitele Hamé)
Na druhou stranu, i s výhrady vůči RJ, tak moje výhrady k tomu, co si dovoluje Kupčino panstvo v ČD jsou větší. ČD patří zprivatizovat, jinak budou nadále jen Černá díra
Teď to zprivatizovat nejde, co všechny ty vyšmelený pozemky?
Ajo vlastně, jestli něco stát neumí víc, jak provoz obchodní společnosti, tak je to její privatizace…
Ano, po likvidaci ČSAD a ČSA ještě zlikvidujeme ČD
Už aby to bylo.
push pully v MSK atd atd atd.
Na mně působí tahle soutěž trochu jako na míru pro ČD. Ale uvidíme. Proč jinak taková kombinace dvou linek nemajících nic moc společného (jedna dokonce potenciálně částečně v dieselu) a kde ještě jsou celkem zásadně odlišné požadavky na vozidla mezi linkami?
Směr je stejný
Když ČD nabídnou na Ex6 Railjety a na R16 Interjety, tak by to defacto mohly vyhrát. Otázkou je, jakou senu nabídnou…..
Tak by defacto byly vyloučeny, protože vozidla nesplňují podmínky zadání…
Proč by neměly Interjety a Railjety splňovat podmínky?
Nízkopodlažnost
A nezaměňujte za nízkopodlažnost pozadovanou schopnost prepravy vozíčkářů bez potřeby staničních zvedacích zařízení?
Doporučuji si napřed přečíst zadání.
Śkůdka má něco nízkopodlažního na 200 km/h?
Škůdka má něco nízkopodlažního na 200 km/H?
Přidá převod do InterPantera. 🙂
To se rozpadne 😀 už tak to sebou neskutečně háže ve 160 km/h
Ano, má. Jezdí to třeba ve Finsku.
Superba
Nejsou nové.
No předpokládám, že když Regiojet mluví o vlacích od Škody tak půjde o jednotky. Jsem tedy zvědavý, jak bude řešen úsek Klatovy – Železná Ruda, který pochybuji, že se do konce roku 2027 stihne elektrifikovat (nebo má dopravce od MD skutečně pokyn počítat pouze s vozidly závislé trakce?).
Do doby elektrizace úseku KT – ŽR v Klatovech přestup do krajského vlaku (např. 847, 2×847 atp, to se uvidí). Lze to poznat i ze zadávací dokumentace MD.
Takže přímé spoje z Prahy do Rudy s touhle smlouvou zmizí? Budou mi trochu chybět.
Vrátí se jakmile bude dokončena elektrizace
Takže se nevrátí
Stáhněte si zadávací dokumentaci a pak až mudrujte.
Všichni dopravci museli předložit dva finanční modely – jeden bez Železné Rudy, druhý s Železnou Rudou. Příloha 07-12 pak vysloveně obsahuje úpravu smlouvy jakmile bude možno jezdit pod dráty až na Rudu. Součástí této přílohy je i jízdní řád, kdy se předpokládá, že R z Klatov pojedou v S:40.
1. Dojde-li v průběhu Doby plnění k elektrizaci celého úseku dráhy mezi železničními stanicemi Klatovy a Železná Ruda-Alžbětín, je Objednatel oprávněn oznámit dopravci, že rozšiřuje objednané Dopravní výkony na lince R16 o provoz vlaků na tomto úseku dráhy. (….)
KT – ŽR bude přípřež 754.
Nic takového, 754 končí od zahájení plnění tohoto kontraktu v 12/27. Na Rudu se bude opět jezdit bez přestupu až bude hotová elektrizace, viz ostatní příspěvky.
Skvělá zpráva pro silniční dopravu. 🙂 Trasa pro ni tím směrem už je vylepšována a na dráty se čekat nemusí. A jestli to bude v Klatovech ujíždět stejně, jako to dnes ujíždí v Železné Rudě, tak potěš Příroda.
Souhlas, polovina pripoju v Klatovech mi ujela. To js strasna zprava 🙁
Takže by RJ provozoval 9 řad elektrických jednotek?
To už dohání ČD v počtu různých řad
2x ELF
2x Panter
2x Dart
2x tahle nová Škoda
1x Sirius
Předpokládám, že vetšina dílů mezi řadou 654 a jednotkami pro Prahu od Pesy bude kompatibilní, podobně jako jednotky Škoda pro Ústecký kraj.
To ano
Bude 5 kategorii s celkem 9 podtypy
A to je podle Vás dobře nebo špatně?
Pro budoucnost špatně, vozidla počtem sedí vzdy na konkrétní linku, až za 15 let se daji jinde tak bude muset RJ nasazovat více typu na jednu linku
A taky údržba, školení zaměstnanců atd.
Škoda, že stále Ex6 bude stále nelogicky končit v Chebu a nepokračovat do Karlových Varů.
chtěl jste napsat do Norimberku?
Němci to chtít nebudou. Naboural by to jejich takt RegionalExpresu s klopidly rady 612.
Vary mají přímé spojení s Prahou přes Ústí a s Plzní je spojují přímé spěšné vlaky. Nedává smysl protahovat EX6 do Varů.
Ale dávalo by smysl protáhnout Ex6 do Fratovek
Nedíval jsem se podrobněji, ale v plánu je konec všeho v Chebu, nebo něco i do Frantovek/Varů = jako nyní?
Vlaky jezdily do Frantovek jen proto, že si je Lázně platily.
Nebo jezdit dokolečka.
Přímé spěšné vlaky? Tím snad nikdo celou vzdálenost nejezdí. Průměr 65 km/h a kromě dvou zastávek to vymetá vše.
Pak by buď v úseku Karlovy Vary jezdily zbytečně ty expresy dva-a tipují,že těsně za sebou, nebo (kdyby se současně zkrátil ex přes Ústí do Varů) by vznikl nuceny přestup navíc pro slavný sovětský útok Sokolov – Chomutov – Litvinov..
V případě protažení Ex6 z Chebu do Varů by vznikl v úseku Cheb – Vary skoro hodinový takt. Krušnohor jede z Chebu v S:24 a Západní Expres by vycházel v L:30.
Nelogické je právě pokračování do KV.
Takže MD požaduje nové vozy na 200 km/h, ale vlastní pohodlí pro cestující je jim naprosto ukradené a proto má směšnou jednoprocentní váhu?
Prostě klidně na stojáka, dobytčákem, ale novým!
Sorry pane Kupko, ale mne jako cestujícího v první řadě zajímají ty sedačky. Jejich počet, rozložení ve voze, „pohodlnost“. A taky ony zásuvky na dobíjení a jejich umístění.
Jestli byl samotný vůz vyroben před rokem nebo deseti lety, je mi naprosto jedno.
V zadávací dokumentaci jsou i detailní požadavky na rozměry sedadel i místo na nohy.
To ovšem vyhazovači nečtou, je to moc dlouhé.
Taky tomu nerozumím. To že něco sjelo z výrobní linky před kratší dobou neznamená, že to bude lepší. Ať si požadavky dají normálně do podmínek a nechají dopravce se s tím nějak popasovat – rozhodnout, co bude pro provoz nejvýhodnější
Stačí si přečíst zadávací dokumentaci. Celou včetně příloh. Pro sedačky je podstatná příloha 7.
Kde píšu o sedačkách? Já jenom nechápu požadavek na nové soupravy v kontextu ostatního
Tal hlavně aby tam byly posily v silné dny…
Kupka vleze do vlaku jen když tam je hosteska s občerstvením a televizní kamera. Aby se mohl předvádět, jak to myslí dobře.
Nějaký nový interpanter? Na Ex6 by měly být čtyř až pětivozové
Nový Interpanter na 200 za 3 roky v provozu? To Škoda nemůže stihnout. 🙂
ledaže by modifikovali NIM Express..
Ani NIM není na 200. Na tu rychlost zatím skoda nemá.
V technické rovině je, podvozky jsou konstruované na 200. Omezení na 190 je v zásadě jen papírové a vychází z toho, že podle starších TSI bylo 189 hranicí vysokorychlostních vozidel. S novými TSI se zvýšila rychlost na 190, protože LZB umí jen celé násobky desíti a 189 by v praxi znamenalo 180.
Ke zvýšení až na 200 nedošlo, protože Škoda to nechtěla zadarmo a DB se nechtělo připlácet. Oficiální zdůvodnění tuším byla aerodynamika řídícího vozu, která by se na 200 musela upravit, ale vzhledem k tomu malému rozdílu to působí spíše jako výmluva.
jaké jsou to podvozky?
nim je na 200
To by znamenalo „nějak“ snížit podlahu – podstatný zásah do kastle – a ještě k nim pořídit hnací vozidla, protože 109E3 pro DB umí jezdit jen pod 15 kV 16 Hz.
nikdo to nebude kupovat z německa a snižovat podlahu, ale mohou vyrobit nové a nemusí to být pushpull. Ale dvoupodlažní vozy na 200 škoda má s podlahou na 550
To už modifikovali pod Beskydy, a velmi úspěšně.
Tam už poslední dobou není ani takový problém s push-pull jednotkami, ale s mašinami. Plus jedna jednotka má fyzicky poškozené semipermanentní spřáhlo a nějak se to vleče.
No mám pocit, že PESA je v obdobné situaci s vlaky na R9.
Od agentury JPP jsem slyšel, že na R9 prý Regiojet požádal o roční odklad. Je nebo není to hoax?
Agentura JPP měla zaručené informace o tom, že Moravie bude provozovat žlutozlo, že všecky uplatil a dělá se to pro něj.
Snad ho nedostane a linka bude rok bez provozu
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pesa_Dart#/media/Soubor:ED161-002,_PKP_Intercity,_Jelenia_G%C3%B3ra,_IC_61100_ASNYK.jpg
Jezdí od roku 2014, jen teda udělat dvojsystémovou verzi, což není tak složité, jako zkonstruovat nové vozidlo.
Otázkou je zda je teď podle TSI
Tady bych si dovolil i vsadit na to, že o kšeft ČD přijdou. Regiojet už má něco předjednaného u Škodovky, čili nebude nějaký boční tlak na to, aby to měly ČD a dále předpokládám, že Regiojet bude levnější než ČD. Arriva asi také a pokud přijde s vozidly ze Škodovky tak už to bude fakt jen o ceně.
Nezapomeňte, že v JMK byly ČD nejlevnější, takže to s tou cenou tak vůbec být nemusí.
Aby to ale nebylo vítězství za každou cenu. Jen to nenechat konkurenci. Tyhle podrazy s cenou ČD umí.
Zatím víc rádoby soutěží takhle vyhrali pseudodopravci
Jojo, soukromník nebude prodělávat. To jenom ČD si vybrečí dosyp ze státního.
protože tu střenu podstřelily, aby měly splněné KPI, že něco vyhrály…
Oni se v JMK soutěžily vlaky? Na Kyjov se chtěl dočasný šrot, dobře to je vlak. Jinak se teď soutěžila jen personální agentura (zaměstnance ber, kde ber), která náhodou vlastní i licenci dopravce, ta jediná má cenu.
Na druhou stranu, mě se prostě nechce věřit že by ČD z vlastní iniciativy nakoupily InterJety, kdyby neměly nějak zákulisně přislíbeno že po pár letech nepřijdou o výkony kam je nasadili.
Tak o to bych se nebál, prostě je dají na jinou linku, stále je dost vlaků kde jezdí béčka
ČD mají zoufalý nedostatek vozidel a jsou už dost zadlužené. Daleko lepší pro ně bude, když na věci budou spolupracovat formou údržby jednotek výrobce Škoda. Na tom mohou také dost vydělat.
dost je slabé slovo. Ale když tam Kupka dala hošana, který říká, že dluhy se splácet nebudou (čti donekonečna refincovat a cpát bankám úroky), tak je zadlužení úplně jedno. co na tom zaléží, že by ty úroky by vydaly na několik velar ročně
Věřit nemusíte, ale realita takova je
Však původně je chtel na Metropolitany a pak zjistily ze jsou krátké
V pořádku. Třeba na R10 je náležitě uvítáme. 😊
Že by PESA neměla kapacitu pro Dart? Přecejenom nějaká unifikace s R9 by byla logická…
Záleží jak které jednotky mají dlouhé
Unifikace by byla jediné v případě ze jednotky by byly stejne dlouhé
Unifikace servisu už je jedno, protože škodovky půjdou i do Ústí
PESA hlavně nemá výrobní kapacitu.
Vždyť to píšu s otazníkem. Vy máte plusy a já mínusy. Tady je to fakt na palici….
Plusy a mínusy neřeš. Tady fakt ne.
Skoda a vlak na 200? a muzu ho videt?
Taky prosím
Škodovácké vozy na 200 km/h jezdí ve Finsku (Transtech).
Co jsou to ty výchozí náklady? To jako že dopravce kromě ceny za km dostane nějaký balík peněz na rozjezd?
Nejsou to náklady ve výchozí cenové hladině (na začátku kontraktu)?
Jankura říká, že s vozidly Škoda. Pak může převzít německé vlaky a 380.
Četl jste to? Vozidla musí být nové.
Četl jste jak jsou ve smlouvě definována ta „nová vozidla“?
Ne starší devíti měsíců,mj.
Cirkusák si nepochybně vyjedná vyjímku
To by bylo problematické. Ty německé soupravy mají vyšší podlahu, než je u nás běžných 550 mm, k nim dodané lokomotivy zase vyžadují 15 kV 16,7 Hz napájení. A 380 po ČD zase nemají ETCS, i když technicky by snad dosadit šlo.
V zadávací dokumentaci je požadavek na 500-600 mm.
Pak je to jasné, ty německé mají podlahu ve výšce 760 mm.
neslo. nejdrazsi a nejmodernejsi lokomptiva v galaxii, kam ETCS nejde dat
ETCS do 380 jde dát, akorát se musí vyházet regionální zabezpečovače.
čímž se stane nepoužitelná na většinu výkonů, které dnes dělá
to není pravda, do polska snad nezajíždí a to by to vyřešilo