Rekordní pokuta pro České dráhy. Královéhradecký kraj chce 25 milionů korun za nedostatek vozů

Loňský podpis desetileté smlouvy Královéhradeckého kraje s Českými drahami. Foto: Veřejná doprava Královéhradeckého krajeLoňský podpis desetileté smlouvy Královéhradeckého kraje s Českými drahami. Foto: Veřejná doprava Královéhradeckého kraje

Kraji vadí hlavně nasazování souprav s výrazně nižší kapacitou.

Doba, kdy kraje vyměřovaly dopravcům spíše symbolické pokuty za nedodržování smluv, končí. Královéhradecký kraj chce po Českých drahách pokutu 25 milionů korun za prvních sedm měsíců letošního roku. Důvodem je nedodržování smlouvy, zejména pak slíbené kapacity. Kvůli tomu jezdí vlaky přeplněné. České dráhy vysvětlují chyby zpožděním oprav u svých dodavatelů.

„Z důvodu nedodržování smluvních podmínek kraj drážnímu dopravci vystavil od konce roku 2021 do dubna 2022 sankční protokoly v celkové výši přesahující 11 milionů korun. Za poslední tři měsíce hrozí dopravci další sankce přesahující 14 milionů korun. Celkem tak musí být dopravce připraven za sedm měsíců na pokutu ve výši 25 milionů korun,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. Data za jednotlivá měsíce ukazují, že se situace zhoršuje. Za každý prohřešek má dopravce zaplatit pět tisíc korun.

Loni v září slavnostně uzavřená smlouva počítá s platbou kraje v hodnotě 9,3 miliardy korun na deset let, tedy 930 milionů ročně. Podmínkou je i nasazení novějších vozidel od roku 2024.

Máme pochopení pro to, že České dráhy mají obrovské problémy s opravami vozidel. Nebudeme ale nečinně přihlížet na to, že námi objednávané spoje neplní požadovanou dopravní obslužnost. Svolali jsme proto další jednání se zástupci Českých drah, na kterém jsme chtěli slyšet řešení nastalé situace. Je pro nás nepřijatelné, aby na frekventovaných spojích dopravce nasazoval soupravy s menší kapacitou, než kterou si objednáváme. Pokud nedojde k nápravě, budeme nuceni nadále veškeré pokuty dopravci účtovat,“ vysvětlil hejtman Martin Červíček.

Autobusy jako posily

Podle Červíčka by měly více spolupracovat krajský organizátor dopravy OREDO s dopravcem při nasazování objednávaných souprav. „Přemýšlíme nad tím, kde a jaké vozy z kapacitních důvodů musíme nasazovat pro zajištění dostatečného komfortu pro cestující. Nejde nám ani tak o to, jaký typ vlakové soupravy na daném úseku pojede, ale o to, aby měl dostatečnou kapacitu a aby místo soupravy s 200 místy nejela jen 100místná souprava. Dohodli jsme se na lepší koordinaci, kdy naše společnost OREDO v případě, že zjistí nějaké technické nedostatky, bude na Českých drahách urgovat nasazení odpovídajících jednotek. České dráhy na oplátku přislíbily, že se zaměří na nasazování souprav s dostatečnou kapacitou, a to i v rámci meziregionálních obměn jednotlivých vozů,“ doplnil hejtman.

V případě krizových situací je kraj připraven prostřednictvím pokynu centrálního dispečinku IREDO vyslat k posílení některých vlakových spojů vozidla provozní zálohy od autobusových dopravců.

České dráhy vysvětlují nedostatek vozů zpožděním v opravách i u výrobců nových jednotek. Včera vyzvaly své dodavatele, aby zpoždění zkrátili.

Tagy České dráhy Královéhradecký kraj
112 komentářů