Letecké společnosti Letectví Letiště

Rekordní červen pro české letectví. Maximum hlásí Letiště Praha i letoví dispečeři

Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha
Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha

Letecká doprava v Česku pokračuje ve svém vzestupu. Rekordní čísla za červen i celé pololetí ohlásilo dnes jak Letiště Praha, tak Řízení letového provozu.

Letištěm Václava Havla prošlo za první pololetí 7,463 milionů cestujících, což je v porovnání s loňskou první polovinou roku růst o deset procent. V samotném červnu pak branami letiště prošlo 1,67 milionu cestujících, meziročně o jedenáct procent více. Po zpomalení růstu v dubnu a květnu tak došlo opět k jeho zrychlení. Nejvíce cestujících směřovalo z Prahy již tradičně do Velké Británie. Nejvyšší nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenalo Španělsko, přičemž z destinací rostla nejvíce Barcelona. Vyplývá to z tiskové zprávy Letiště Praha.

„Podobný vývoj očekáváme i nadále až do konce roku 2018, kdy by se měl celkový počet odbavených cestujících přiblížit nové rekordní hranici 17 milionů,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Důvodem růstu je podle něj především letošní výrazné posilování kapacit na stávajících linkách, ale také zahájení provozu nových leteckých spojení.

„Například díky nové přímé lince do Filadelfie a posílení leteckých spojení do Kanady došlo k meziročnímu navýšení počtu cestujících na přímých letech do Severní Ameriky o 88 %,“ dodal Řehoř.

Žebříčku měst vévodí dlouhodobě Londýn, do kterého i zavedením nových linek stoupl počet cestujících o 6 %. Na druhém místě skončila Paříž, následovaná Moskvou, Amsterdamem a Milánem. Nejrychleji rostoucí destinací co do počtu odbavených cestujících se stala Barcelona (+51 %), a to díky podstatnému navýšení počtu leteckých spojení, kdy na trasu vstoupil Ryanair.

Ze zemí se nejvíce létalo do Velké Británie, která zaznamenala zhruba 12%  nárůst, dále pak do Itálie, Ruska, Německa a Francie. Skokanem v počtu odbavených cestujících je mezi zeměmi Španělsko (+40 %).

Provozně nejsilnějším dnem byl v prvním pololetí tohoto roku 29. červen, kdy letiště odbavilo 68 568 cestujících. V loňském roce byl nejrušnějším dnem na Letišti Václava Havla Praha 23. červen s celkem 64 008 cestujícími.

Dá se ale očekávat, že letošní rekord ještě padne později i díky novým linkám nebo posílení kapacity. Nově od 1. července létají z Prahy Emirates dvakrát denně, šestou frekvenci otevřel Aeroflot do Moskvy, 25. července zahájí své lety do Londýna/Southend společnost EasyJet. Další nová spojení jsou plánovaná na zimní sezónu 2018. Jedná se především o nové linky společnosti Ryanair do Marrákeše, Paříže/Beauvais, Eilatu, Pisy či Ammánu, novou linku EasyJet do Belfastu nebo navýšení počtu letů společnosti British Airways do Londýna/Heathrow.

Růst přitom přináší i problémy: například čím dál obtížněji se na letišti parkuje, ke zlepšení by mělo dojít na konci července otevřením nových ploch.

Rekordní červen ohlásilo i Řízení letového provozu. Za červen dispečeři odbavili 88 415 letů, meziročně o 6 % více.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Holt železniční dopravci rezignovali na osobní mezinárodní dopravu, tak podle toho to dopadá;(

      • když to enma absolutn co nabidnou – tak je to proste nekonkurenceschopne…
        Chtel bych potkat nekoho – krome maniaku – kdo by jel dobrovolne vlakem třeba do Spanelska, nebo do Britanie…
        Když pominu cas tak ani cenove to NEMA sanci
        Letadlo do Londyna je za cca 25-35 Euro…

        • Nekonkurenceschopná je mezinárodní železnice kvůli ceně. Evropu křizuje tisíce autobusů s podobnou cestovní dobou. Vlak je navíc podstatně pohodlnější, ale cena a nedostatek přímých spojů železnici zabíjí. Aktuálně je nabídka horší než před 1989, kdy bylo pravidelné vlakové spojení i na Západ a samozřejmě i do spřátelených zemí.

        • Ne všechny trasy jsou levné. Na východ se to často nevyplatí, i blbý let do Kyjeva vyjde minimálně 2x dráž než cesta vlak/autobus, která trvá kolem 24h. Letecky za dvě hodiny, ale za zavazadla se musí pěkně připlácet.

Newsletter

Partneři


Výběr editora