Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Schiphol poprvé ovládl žebříček, kam z Prahy létá nejvíce lidí. Klesá zájem o Dubaj

Boeing 777 společnosti KLM v hangáru na letišti Schiphol v Amsterdamu. Foto: Jan Sůra
Boeing 777 společnosti KLM v hangáru na letišti Schiphol v Amsterdamu. Foto: Jan Sůra

Růst počtu cestujících na Letišti Václava Havla mírně zpomaluje. Podle květnových statistik meziročně stoupl počet cestujících o 8,27 % v porovnání letošního a loňského května, o více než desetinu za celý rok. Za pět měsíců prošlo branami letiště už 5,79 milionu cestujících.

Zajímavější vývoj zaznamenává žebříček letišť, kam z Prahy létá nejvíce lidí. Na první místo se poprvé v historii dostal amsterdamském letiště Schiphol. Mezi oběma letišti v květnu letělo 63 898 cestujících, o tři stovky více, než v květnu letělo lidí na pařížské letiště Charles de Gaulle. Třetí byla Moskva.

Počet cestujících meziročně oproti loňskému květnu stoupl v letadlech mezi Prahou a Amsterdamem o čtyři procenta. Podle Josefa Trejbala z Letuška.cz je za růstem jak zájem o dálkové linky KLM, u kterých se přestupuje v Amsterdamu, tak i poptávka po Amsterdamu jako cílové destinacei. „V našich prodejích jsou třetí za Paříží a Londýnem,“ říká Trejbal. Do Amsterdamu létají čtyřikrát denně KLM, dvakrát denně ČSA a easyJet.

V pořadí měst vede nadále bezkonkurenčně Londýn, kam se provoz rozprostře na celkem šest letišť. Velký růst v meziročním srovnání díky nástupu Ryanairu zažívá Barcelona, která se dostala už na páté místo. Meziročně jde o nárůst o padesát procent. Ještě větší skok zažila Kodaň, kde jde ale o vliv konání mistrovství světa v hokeji. Ústup naopak zažívá Dubaj, kde počet cestujících proti květnu klesl o více než desetinu.

Letiště Praha letos očekává až 17 milionů cestujících.

Kam se z Prahy létá nejčastěji

Amsterdam 63 898

Paris/CDG 63 592

Moscow/Sheremetyevo 62 588

Frankfurt 49 216

London/Heathrow 40 936

Barcelona 39 380

London/Stansted 33 576

Copenhagen 33 528

Dubai 31 763

Tel Aviv 31 567

Helsinki 31 271

Brussels 30 818

Stockholm/Arlanda 28 499

Milan/Malpensa 27 958

Zurich 27 432

Zdroj: Letiště Praha, údaje za květen 2018

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dubaj nasazenim 777-300ER od Emirates poroste, protoze nabidne jeste vetsi variabilitu pro Asii..

  • Tak oprava: jde o květen 2017 (31000) a květen 2018 (34000) cestujících. Takže Dubaj naopak roste!!!

  • Ohledně Dubaje mě zajímá přesný počet pasazeru, protože si autor článku pravděpodobně plete květen s červnem 2018 – již tradiční sezonnost- výkony červen 2017 a červen 2018, které teprve stojí za zmínění – tato čísla ještě ofic. nejsou, v nejbližších dnech se objeví na PRG.aero

  • Amsterdam i Paříž dávají pro přestup smysl – zejména po zavedení light tarifů se dá levně dostat dále.
    Dubaj stojí za vidění, ale pro přestup je zbytečně drahá.

    • S light tarify (resp. Jejich obdobou)se da cestovat i jinudy, a vyhodnost AMS i CDG bohuzel kapku podtrhuje fakt, ze skyteam (resp aerolinky v nem – v tomto pripade af a kl) patri mezi ty drazsi, a cesta lufthansou (a onecne star allianci) casto byva podstatne levnejsi.

      Vyhoda Amsterdamu spociva hlavne v pohodlnem prestupu (kde naopak vyrazne ztraci CDG).

      To o te drahote Dubaje pro prestup by me zajimalo… na to jste prisla jak ?Naopak, patri mezi nejlevnejsi.

      Nicmene duvody stojici za poklesem Dubaje by me zajimaly – ono rust se neda do nekonecna – to bude jeden znfaktoru. Ale znytek – videl bych v tom i urcitou miru sezonnosti. Dubaj je preci jen brana do destinaci, do kterych se prevazne cestuje ve studenem obdobi roku (na severni pologuli).

      • Do Asie se dá dostat levněji než přes Dubai. Např. využít singapore air nebo jeho low cost Scoot, nebo let přes Istanbul či jiné EU město.

      • V Dubaji se přestupuje s Emirates, nebo lowcost odnoží FlyDubai – obojí patří k dražším aerolinkám.
        A pokles Dubaje? Jednou stojí za vidění, ale vracet se tam proč? Je tam zbytečně draho (ve srovnání s JV Asií, nebo Karibikem). Létám z Prahy a lety se Star Alliance vycházejí vždy dráže než se Sky Team (ideálně Amsterdam a pak třeba i s Číňany dále na východ. Dostanu se tak do JV Asie levněji než do Dubaje s E nebo FD.

        • No, ono zrovna Dubaj u naproste vetsiny cestujicich neni cilova destinace (s vyjimkou tech, kteri tam leti smrt wingsem), ale tranzitni. Takze to, ze do Dubaje “jen jednou” nebude hrat roli.

          Spise muze za poklesem Dubaje muze stat rozmach Katarce, ktery nezanedbatelnou cast cestujicich, kteri by leteli pres Dubaj, ukradne.

          • Tady se řeší odlety z Prahy a pokud tam někdo potřebuje tak tam letí, ale pro tranzit je to zbytečně drahá varianta, stejně jako třeba transfer přes Istanbul s Turkish.

            • Ach jo. Je drahe, ale letadla Turkishr a A Emirates jsou plna tranzitnich vestujicich (tranzitu je vyrazna vetsina).

              Takze bud vy tun jen tak fabulujete a nebo jsou ti cestaci v tech 5 letadlech denne uplne blbi, ze tranzituji pres Dubaj a Turkish.

              A katarce do toho taham proto, ze jenich “expanze” musi byt v Praze na linkach do Dubaje a Istanbulu znat.

            • Samozrejme jsem mel na mysli to, ze Dubaj je pro naprostou vetsinu cestujicich z Prahy jen tranzitnim bodem.

              A mimochodem, turci jsou cenove velmi konkurencni, skyteam jim moc konkurovat nemuze.

Newsletter

Partneři


Výběr editora