Rekonstrukci nádražní budovy Opava západ provede Metrostav za 79 milionů

Nádraží Opava západ po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnicNádraží Opava západ po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Hotovo má být příští rok v srpnu, nově v budově vzniknou například prostory pro potřeby policie

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vapch

Ta poslední fotka je hodně stará. Kolejiště je tam nyní již zrekonstruované..

Jiří

Jsem rad, ze tato zanedbana stanice dostane novy kabat. Stravil jsem tam spoustu casu pri cestach do/z skoly, za sportem a taky navratu po proparene noci v Opave…

Vlastimil Kocurek

Opava západ byla vždy jen takovou Popelkou ve srovnání se stanicí Východ, v podstatě je to hlavně něco jako zastávka, a nikde se tam nepřestupuje, nikdo tam netráví žádný čas.
Nicméně podchod tam měl být.

Pavel

Ne vždy, teprve po 2. svěové válce se z nádraží stala popelka. Nádraží bylo vybudováno jako výchozí stanice tratě do Krnova, teprve později se dostavělo propojení až na východní nádraží. Dále odtud vycházela trať přes Kateřinky, Kravaře a Chuchelnou do Ratiboře (tehdy pruský Ratibor, dnes polská Racibórz), trať byla po 2. SV na území města přeložena na východní nádraží a dnes končí v Chuchelné před státní hranicí. A také z nádraží Opava západ vycházela trať do Bavorova (pruský Bauerwitz, dnes polský Baborów), která byla po válce zrušena na našem území zcela. Takže před válkou se zde přestupovalo mezi 3 tratěmi,… Číst vice »

Apten

Trať do Kravař a dal do Ratiboře nikdy nešla přes Kateřinky. Přes Kateřinky šla trať Opava Západ -Bovorov.

Pavel

V letech 1895 až 1925 šla. Přečtěte si třeba text na prvním odkazu.

Apten

Text nic nepíše o Katerinkach. Podívejte se na jízdní řád. Je tam Opava a další stanice Malé Hoštice. Jestli znáte Opavu, tak víte kde byla hranice. Vlak do Bavorova jel okolo Sadraku a dál na Pilšč. Já tu žiju a znám to dobře.

Pavel

Takže Sádrák není v Kateřinkách? Psal jsem, že trať vycházela z města přes Kateřinky, ne že tam měla zastávku.

Apten

Ale vy mluvíte o trati do Ratiboře a ne do Bavorova. A do Ratiboře NEJELA přes Kateřinky. Ověřte si fakta na Seznam staré mapy. To byly dvě na sobě nezávislé trati. Každá vedla že Západu na jinou stranu. A Kateřinky nebyly v té době ani tak velké, že by katastrálně spadalo do okolních polí.

Pavel

Ne vždy, teprve po válce se z tohoto nádraží stala popelka. Před tím se zde setkávaly tři tratě – rakouská do Krnova, pruská do Ratiboře a pruská do Bavorova. Do Krnova a Olomouce i do Ratiboře jezdily také rychlíky. V Ratiboři byl přestup na rychlíky z Bohumína přes Vratislav do Berlína. V roce 1933 byla ratibořská trať přeložena na východní nádraží, po válce byl provoz omezen už jen na čs. území, dnes je z toho lokálka končící v Chuchelné u státních hranic. Místní dráha do Bavorova (pruský Bauerwitz, dnes polský Baworów) byla po válce zrušena úplně. https://www.parostroj.net/historie/Prechody/chuchelna.htm a také http://zmms.vlcekpetr.cz/index.php/knihovnamuzea-3/26-archiv/historie-trati/47-mistni-draha-opava-bavorov.html

Apten

Trať Krnov-Opava byla odbočka hlavní trati do tehdy Pruských dnes Polských Glubčic a dal do Gliwic.

Apten

Fotografie číslo 3 je stav před rekonstrukci traťového svršku. Nástupiště jsou mimo budovu dost bokem.

Martin V.

A jaký bude finální stav nástupišť? Dvě nástupní hrany bokem od budovy? To nemůže nástupiště u budovy začínat už pod střechou a bez zábradlí? Byť by bylo umístěno asymetricky k budově.

Apten

Kdysi přes most vedli 3 koleje a u haly byla rovná nástupní hrana. Po rekonstrukci kolejového svršku a opravě mostu došlo k jednokolejnému přejezdu mostu a výhybky se posunuly blízko haly. Tudíž nástupní hrana se taky posunula a to o dost mimo budovu.

Bmo

Doufám, že tam nacpou co nejvíc toho modrého zábradlí 🙁 (ironie).

Jarek

Proč to někde jde a někde ne?

Pavel
T478.5

Tak snad to nedopadne jako v žst. Byšice, kde po rekonstrukci nádraží zmizela čekárna a nahradil ji venkovní přístřešek. Občas by ty rekonstrukce chtělo dělat trochu více pro cestující 🙂

Karel

Bohužel, zde rozhoduji náklady na údržbu. SŽ se vydala cestou minimalizace nákladů, leckdy na úkor právě budov…

Vlastimil Kocurek

Minimalizace nákladů na údržbu ????? Vždyť se to nebude udržovat vůbec, kromě umytí podlahy, nebo zatékání ze stropu.

Chleba Nakup

V současnosti se čekárna v Opavě západ na noc zamyká. Uvidíme, zda se to změní se zprovozněním služebny PČR.

Apten

Zamyká se i na Východním nádraží. Taky i na jiných.

Chleba Nakup

To máte pravdu. Ovšem na západním nádraží je ta „noc“ poněkud delší.

Apten

Je tam dost dlouhé kryté nástupiště, ale bohužel mimo nástupní prostor. Kdysi staly vlaky přímo u staniční budovy. Po rekonstrukci trati jsou nástupiště mimo a o kus dál. Tak že při nepřízni počasí musíte přejít a čekat venku.

Luboš Beneš

Podchod, přístupové rampy a vysoký peron budeme dodělávat kdy?

Luboš Beneš

pardon on ten peron tam už je…ale bokem, ale ten podchod a ty rampy to by se mělo dodělat. Bezpečí cestujících je priorita….hned po zábradlí

Apten

Podchod tam určitě nebude. Nikdy nebyl v plánu

Tomáš Záruba

Což je myslím škoda. Přímá vazba do ul. Olomoucká a na trolejbusy by to hodně pozvedla.

Apten

Ale tam je přístup na Olomouckou. Jen k MHD stojí kousek dál. Pěšky do centra je stejně daleko jako z Východniho nádraží. Pět minut na trolejbus nebo 15 min. pěšky do centra není tak moc. To už je problém se i trochu projít?.

Tomáš Záruba

O centrum až tak nejde, to bude vždy obsluhovat východ. Jde o kvalitu napojení pro cesty západně z oblasti předměstí (včetně třeba lidí z toho směru do nemocnice) a hlavně o kvalitní napojení na MHD. O tom v dnešním stavu nelze ani mluvit. Nejlepší řešení bych viděl tak, že se nad Olomouckou vrátí ještě jedna kolej (široký drážní pozemek tam je), ostrovní nástupiště uprostřed (nebo dvě boční) přístupné z obou chodníků Olomoucké a na západní straně zároveň do budovy (pro cesty směr Bochenkova, Alšova a popř. parkovišti aj). Samozřejmě by bylo vhodné taky posunout MHD U Soudu směr nemocnice někam… Číst vice »

Apten

Je jen škoda, že nová nástupiště nejsou na úrovni krytého nástupiště. K vlakům se musí asi 150m od čekárny. A samozřejmě modré zábradlí

Ritchie

Doufám, že to zábradlí nebude modré, ale šedé. Snad to není příliš odvážná myšlenka.

Modré zábradlí

Poď ven 😎

Josef Král

A Správa železnic tam má navíc špatný název. Ne „Opava – západ“, ale „Opava západ“ (bez pomlčky). To si mohli zkontrolovat. Svědčí to o špatné práci úředníků.

Lektor

Úředníci dělají vizualizace, který stavební úřad máte na mysli?

Josef Král

Úředníci Správy železnic. S chybou by to neměli pustit ven.

Karl vB.

Tak kdyby to byl ten největší zločin, kterého se za posledních 10 let dopustili, tak bych přimhouřil jedno oko.

Krusky-Stredohori

Nevím komu tu vizualizaci zadávají, ale zřejmě těm co projektují rezidenční komplexy, či katalogové rodinné domy. Železnici zřejmě moc nerozumí, když tam dají americkou lokomotivu a nejsou schopni vygooglit vlaky které se na neelektrizovaných tratích v Česku pohybují.

Pražák

Což je pro posouzení toho jak bude rekonstrukce vypadat naprosto zásadní. Možná by ti chtělo pochopení celkem jednoduchého faktu, že šotousení je trochu zvláštní záliba, která s železnicí nemá nic společného.

a8n

Třeba jsou z Balkánu. Nicméně jako větší pěst na oko mi přijde extrémní zaštěrkování a nástupiště z desek na úrovni TK.

Jiří Kocurek

Přesně tak, SD70MAX vzal čert. Ale to nástupiště je fakt blbě, to není dost vysoké ani pro nástupní ostrůvek u tramvajové trati.

Jiří Kocurek

pardon, SD70MAC

Karl vB.

A když tam dají vlaky českých operátorů, tak se ozve zase jiná skupina, že ten žlutý tam přece nejezdí…
https://zdopravy.cz/prehledne-sprava-zeleznic-opravi-letos-14-nadrazi-za-175-miliardy-korun-71316/#comment-439680

Apten

Jo už jsem viděl vizualizaci s Regiospaidery. A ty tam nikdy ne zavítali.

kamiloX

80 milionů mi příjde jako dobrá cena za novou budovu a ne rekonstrukci té stávající.

Zesp

No jo, ale když uvážíte, kdo všechno se na tom musí přiživit a komu všemu z toho musí něco kápnout, tak se na lepší částku nedostanete… Zvlášť, když to investuje taková státní organizace…

Jiří Kocurek

Někdy se opravdu stává, že rekonstrukce je dražší než to zbourat a postavit znova. A to by byl zase řev.

Vlastimil Kocurek

Souhlas.