Rekonstrukci nádražní budovy Opava západ provede Metrostav za 79 milionů
Nádraží Opava západ po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Hotovo má být příští rok v srpnu, nově v budově vzniknou například prostory pro potřeby policie
Ta poslední fotka je hodně stará. Kolejiště je tam nyní již zrekonstruované..
Jsem rad, ze tato zanedbana stanice dostane novy kabat. Stravil jsem tam spoustu casu pri cestach do/z skoly, za sportem a taky navratu po proparene noci v Opave…
Opava západ byla vždy jen takovou Popelkou ve srovnání se stanicí Východ, v podstatě je to hlavně něco jako zastávka, a nikde se tam nepřestupuje, nikdo tam netráví žádný čas.
Nicméně podchod tam měl být.
Ne vždy, teprve po 2. svěové válce se z nádraží stala popelka. Nádraží bylo vybudováno jako výchozí stanice tratě do Krnova, teprve později se dostavělo propojení až na východní nádraží. Dále odtud vycházela trať přes Kateřinky, Kravaře a Chuchelnou do Ratiboře (tehdy pruský Ratibor, dnes polská Racibórz), trať byla po 2. SV na území města přeložena na východní nádraží a dnes končí v Chuchelné před státní hranicí. A také z nádraží Opava západ vycházela trať do Bavorova (pruský Bauerwitz, dnes polský Baborów), která byla po válce zrušena na našem území zcela. Takže před válkou se zde přestupovalo mezi 3 tratěmi,… Číst vice »
Trať do Kravař a dal do Ratiboře nikdy nešla přes Kateřinky. Přes Kateřinky šla trať Opava Západ -Bovorov.
V letech 1895 až 1925 šla. Přečtěte si třeba text na prvním odkazu.
Text nic nepíše o Katerinkach. Podívejte se na jízdní řád. Je tam Opava a další stanice Malé Hoštice. Jestli znáte Opavu, tak víte kde byla hranice. Vlak do Bavorova jel okolo Sadraku a dál na Pilšč. Já tu žiju a znám to dobře.
Takže Sádrák není v Kateřinkách? Psal jsem, že trať vycházela z města přes Kateřinky, ne že tam měla zastávku.
Ale vy mluvíte o trati do Ratiboře a ne do Bavorova. A do Ratiboře NEJELA přes Kateřinky. Ověřte si fakta na Seznam staré mapy. To byly dvě na sobě nezávislé trati. Každá vedla že Západu na jinou stranu. A Kateřinky nebyly v té době ani tak velké, že by katastrálně spadalo do okolních polí.
Ne vždy, teprve po válce se z tohoto nádraží stala popelka. Před tím se zde setkávaly tři tratě – rakouská do Krnova, pruská do Ratiboře a pruská do Bavorova. Do Krnova a Olomouce i do Ratiboře jezdily také rychlíky. V Ratiboři byl přestup na rychlíky z Bohumína přes Vratislav do Berlína. V roce 1933 byla ratibořská trať přeložena na východní nádraží, po válce byl provoz omezen už jen na čs. území, dnes je z toho lokálka končící v Chuchelné u státních hranic. Místní dráha do Bavorova (pruský Bauerwitz, dnes polský Baworów) byla po válce zrušena úplně. https://www.parostroj.net/historie/Prechody/chuchelna.htm a také http://zmms.vlcekpetr.cz/index.php/knihovnamuzea-3/26-archiv/historie-trati/47-mistni-draha-opava-bavorov.html
Trať Krnov-Opava byla odbočka hlavní trati do tehdy Pruských dnes Polských Glubčic a dal do Gliwic.
Fotografie číslo 3 je stav před rekonstrukci traťového svršku. Nástupiště jsou mimo budovu dost bokem.
A jaký bude finální stav nástupišť? Dvě nástupní hrany bokem od budovy? To nemůže nástupiště u budovy začínat už pod střechou a bez zábradlí? Byť by bylo umístěno asymetricky k budově.
Kdysi přes most vedli 3 koleje a u haly byla rovná nástupní hrana. Po rekonstrukci kolejového svršku a opravě mostu došlo k jednokolejnému přejezdu mostu a výhybky se posunuly blízko haly. Tudíž nástupní hrana se taky posunula a to o dost mimo budovu.
Doufám, že tam nacpou co nejvíc toho modrého zábradlí 🙁 (ironie).
Proč to někde jde a někde ne?
Další vitualizace např. zde: https://www.msstavby.cz/rekonstrukce-nadrazi-opava-zapad-05-10-2020/
Tak snad to nedopadne jako v žst. Byšice, kde po rekonstrukci nádraží zmizela čekárna a nahradil ji venkovní přístřešek. Občas by ty rekonstrukce chtělo dělat trochu více pro cestující 🙂
Bohužel, zde rozhoduji náklady na údržbu. SŽ se vydala cestou minimalizace nákladů, leckdy na úkor právě budov…
Minimalizace nákladů na údržbu ????? Vždyť se to nebude udržovat vůbec, kromě umytí podlahy, nebo zatékání ze stropu.
V současnosti se čekárna v Opavě západ na noc zamyká. Uvidíme, zda se to změní se zprovozněním služebny PČR.
Zamyká se i na Východním nádraží. Taky i na jiných.
To máte pravdu. Ovšem na západním nádraží je ta „noc“ poněkud delší.
Je tam dost dlouhé kryté nástupiště, ale bohužel mimo nástupní prostor. Kdysi staly vlaky přímo u staniční budovy. Po rekonstrukci trati jsou nástupiště mimo a o kus dál. Tak že při nepřízni počasí musíte přejít a čekat venku.
Podchod, přístupové rampy a vysoký peron budeme dodělávat kdy?
pardon on ten peron tam už je…ale bokem, ale ten podchod a ty rampy to by se mělo dodělat. Bezpečí cestujících je priorita….hned po zábradlí
Podchod tam určitě nebude. Nikdy nebyl v plánu
Což je myslím škoda. Přímá vazba do ul. Olomoucká a na trolejbusy by to hodně pozvedla.
Ale tam je přístup na Olomouckou. Jen k MHD stojí kousek dál. Pěšky do centra je stejně daleko jako z Východniho nádraží. Pět minut na trolejbus nebo 15 min. pěšky do centra není tak moc. To už je problém se i trochu projít?.
O centrum až tak nejde, to bude vždy obsluhovat východ. Jde o kvalitu napojení pro cesty západně z oblasti předměstí (včetně třeba lidí z toho směru do nemocnice) a hlavně o kvalitní napojení na MHD. O tom v dnešním stavu nelze ani mluvit. Nejlepší řešení bych viděl tak, že se nad Olomouckou vrátí ještě jedna kolej (široký drážní pozemek tam je), ostrovní nástupiště uprostřed (nebo dvě boční) přístupné z obou chodníků Olomoucké a na západní straně zároveň do budovy (pro cesty směr Bochenkova, Alšova a popř. parkovišti aj). Samozřejmě by bylo vhodné taky posunout MHD U Soudu směr nemocnice někam… Číst vice »
Je jen škoda, že nová nástupiště nejsou na úrovni krytého nástupiště. K vlakům se musí asi 150m od čekárny. A samozřejmě modré zábradlí
Doufám, že to zábradlí nebude modré, ale šedé. Snad to není příliš odvážná myšlenka.
Poď ven 😎
A Správa železnic tam má navíc špatný název. Ne „Opava – západ“, ale „Opava západ“ (bez pomlčky). To si mohli zkontrolovat. Svědčí to o špatné práci úředníků.
Úředníci dělají vizualizace, který stavební úřad máte na mysli?
Úředníci Správy železnic. S chybou by to neměli pustit ven.
Tak kdyby to byl ten největší zločin, kterého se za posledních 10 let dopustili, tak bych přimhouřil jedno oko.
Nevím komu tu vizualizaci zadávají, ale zřejmě těm co projektují rezidenční komplexy, či katalogové rodinné domy. Železnici zřejmě moc nerozumí, když tam dají americkou lokomotivu a nejsou schopni vygooglit vlaky které se na neelektrizovaných tratích v Česku pohybují.
Což je pro posouzení toho jak bude rekonstrukce vypadat naprosto zásadní. Možná by ti chtělo pochopení celkem jednoduchého faktu, že šotousení je trochu zvláštní záliba, která s železnicí nemá nic společného.
Třeba jsou z Balkánu. Nicméně jako větší pěst na oko mi přijde extrémní zaštěrkování a nástupiště z desek na úrovni TK.
Přesně tak, SD70MAX vzal čert. Ale to nástupiště je fakt blbě, to není dost vysoké ani pro nástupní ostrůvek u tramvajové trati.
pardon, SD70MAC
A když tam dají vlaky českých operátorů, tak se ozve zase jiná skupina, že ten žlutý tam přece nejezdí…
https://zdopravy.cz/prehledne-sprava-zeleznic-opravi-letos-14-nadrazi-za-175-miliardy-korun-71316/#comment-439680
Jo už jsem viděl vizualizaci s Regiospaidery. A ty tam nikdy ne zavítali.
80 milionů mi příjde jako dobrá cena za novou budovu a ne rekonstrukci té stávající.
No jo, ale když uvážíte, kdo všechno se na tom musí přiživit a komu všemu z toho musí něco kápnout, tak se na lepší částku nedostanete… Zvlášť, když to investuje taková státní organizace…
Někdy se opravdu stává, že rekonstrukce je dražší než to zbourat a postavit znova. A to by byl zase řev.
Souhlas.