Registrace nových autobusů stouply loni v Česku o pětinu, jedničkou bylo Iveco
Více než dvě třetiny šly do linkové dopravy,, růst zpomalil nedostatek dílů.
Český trh s novými autobusy má za sebou další úspěšný rok. I když nakonec i přes slibný vývoj v prvním pololetí nepřekonal historický rekord, registrace nových vozidel stouply meziročně o pětinu. Ukazují to data Svazu dovozců automobilů.
Za celý rok se v Česku registrovalo 1215 nových autobusů, v roce 2021 to bylo 1006 vozidel. Nakonec jde o historicky čtvrtý nejlepší výsledek v historii. K překonání rekordu nedošlo i vzhledem k problémům celého oboru s dodržováním termínů kvůli chybějícím dílům.
To, co už předloni poznali kupující osobních aut, se loni plně projevilo i ve výrobě autobusů. „Slovo termín zmizelo z našich slovníků,“ zhodnotil v závěru roku majitel Umbrella Mobility Pavel Steiner situaci s dodacími lhůtami nových autobusů.
Registracím v loňském roce pomohly především náběhy nových smluv mezi kraji a dopravci, k velkému nasazení nových vozidel došlo například v Pardubickém kraji. Letos by mohl být objem registrací podobný, i když nikde nezačíná podobně velká smlouva. Velká obnova autobusů se ale naplno rozjede například v Praze.
Nezměněné zůstalo loni pořadí nejprodávanějších autobusů. Registracím v Česku kralovalo opět Iveco (435 autobusů), následované SOR Libchavy (276). Na třetím místě byla Setra s 231 autobusy. Pokud by se sečetly i registrace autobusů Mercedes-Benz, které patří pod Daimler jako Setra, byla by tato skupina působící pod značkou EvoBus v Česku druhá (Mercedes-Benz měl loni 99 registrací). Přes 70 % nových autobusů zamířilo do příměstské linkové dopravy.