Letectví

Regionální letiště loni zvrátila klesající trend a přilákala více cestujících

Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice
Letiště Pardubice. Autor: Letiště Pardubice

Zlaté časy letecké dopravy a rekordní zájem o zájezdy se loni s velkým zpožděním za Prahou projevily i na tuzemských regionálních letištích. Brno, Ostrava i Pardubice loni zvrátily klesající trend a přilákaly výrazně více cestujících než v roce 2016. Táhnou je především charterové lety nebo jejich obdoba v podobě sezonních pravidelných linek do přímořských letovisek. Karlovy Vary loňské pasažérské statistiky dosud nezveřejnily.

Na brněnském letišti v Tuřanech se letos zastavil úbytek cestujících, který začal rokem 2015. Počet cestujících se zvýšil o 12 procent na 470 tisíc. Poptávka se zvýšila především o lety do prázdninových destinací. V letní sezoně prošlo letištěm více než 260 tisíc cestujících, z toho téměř 100 tisíc do nebo z Řecka. Přes 93 procent letních pasažérů přepravila letecká společnost Travel Service, následují Tunisair a Tailwind. Vše ale není tak růžové. Z Brna se počátkem letošního roku po sedmi letech zcela stáhla společnost Wizz Air a k avizovanému nástupu rumunské firmy Blue Air stále chybějí podrobnosti v podobě letových řádů či data spuštění prodeje letenek.

Na dovolenkových letech stojí z velké části i letiště v Ostravě, kde loni zaznamenali nejvyšší počet cestujících za posledních devět let. Počet cestujících narostl o více než čtvrtinu na 324 tisíc. Největší zájem byl o linky do Londýna, Burgasu, Milána, Prahy a krétského Heraklionu. Sezonních linek do letovisek a charterů bylo 18, klasické pravidelné linky čtyři (Praha, Londýn, Milán, Dubaj).

Také letiště Pardubice se loni odlepilo od hrozivého dna, když odbavilo přes 88 tisíc cestujících. V roce 2016 to bylo 31 tisíc pasažérů, což byl nejhorší výsledek nejméně za posledních deset let. Do Pardubic se loni vrátily ruské cestovní kanceláře, které létají z Petrohradu, Samary, Jekatěrinburgu, Ufy a Kazaně. Podle ředitelky Jany Šmejkalové vykazuje velmi dobrou obsazenost i linka Ryanairu do Londýna. K rekordu z roku 2013 (184 tisíc) má ale východočeské letiště stále daleko. V Pardubicích přitom věří ve světlou budoucnost, čehož důkazem je nový terminál. K němu jsou ode dneška směřovány všechny civilní lety.

Do ošidného leteckého podniku v podobě regionálního letiště se přitom chtějí pustit i Jihočeši, kteří v prosinci položili základní kámen k terminálu na letišti České Budějovice, mezinárodní provoz by chtěli spustit v roce 2020.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo v roce 2017 celkem 15,4 milionu cestujících, což představuje osmnáctiprocentní nárůst oproti roku 2016.

Pasažéři na regionálních letištích (v tis.)

Cestující 2017Cestující 2016
Brno470418
Ostrava324258
Pardubice8931
Karlovy Vary?25

Pramen: jednotlivá letiště

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redakce
Člen

Na dovolenkových letech stojí z velké části i letiště v Ostravě …
No, hlavně když si tam nechal Lukša postavit pomník v podobě odbočné železniční trati – kolik z těch 324 tisíc leteckých cestujících ji ve skutečnosti využilo?

Tomas
Host
Tomas

Dotace nejsou, pouze vsak ulevy dopravcum od poplatku. V Brne napriklad plati tak, jak by spravne mela, jen nakladni spolecnost TNT se svoji kazdodenni pravidelnou linkou.

Novák
Host
Novák

A kolik je dotace nízkonákladovce za provozování linky, hmm?