Regionální doprava na 190 km/h. DB představila nové jednotky Desiro HC pro Franken-Thüringen-Express
Nová jednotka Siemens Desiro HC pro Franken-Thüringen-Express. Foto: Hans-Martin Issler / Deutsche Bahn
Nové jednotky budou jezdit i po vysokorychlostní trati jako regionální expres.
Ad „Půjde tak o nejrychlejší spojení v rámci regionální dopravy v Německu v objednávce spolkových zemí.“:
Neobjednává náááhodou NIMexpressy (se stejnou maximální rychlostí, tedy 190 km/h) BEG, tedy de facto spolková země?
O to větší škoda, že východně od Ilmenau není na té VRTce vybudováno osobní nádraží. Bylo by těmi RE využito. Takto pojedou mezi Coburgem a Erfurtem zcela bez zastavení.
(Podobnost Coburg = Jihlava, Ilmenau = Velké Meziříčí a Erfurt = Brno čistě náhodná.)
Ví někdo, proč nebudou jezdit 200, ale místo toho bylo zvoleno takovéhle nehezké číslo jako 190 km/h? Přecijen u nás bude minimálka na VRT 200 km/h. Jak to mají Němci?
Nebude to náhodou limit přesně 189 km/h, který je horní hranicí pro nesplnění nějakých přísnějších vysokorychlostních norem (podobně jako škodovácká loko pro NIM expres)?
Tak to v Německu je. Navíc musí tato varianta splňovat oproti „běžným“ Regio vyšší bezpečnost, protože sdílejí úseky VRT, kde se míjení s ICE při jejich rychlosti 250-300 km/h. Tedy vyšší pevnost skříní, tlakotěsnost, a odhlučnění.
Protože patřičně nejsou blbí a papežští. A stačí jim levnější vozidla.
Že Němci nejsou papežští a blbí.. 😀 Když je to výkonnější a nízkopodlažní, tak to bude jezdit stejně rychle nebo i rychleji jako ty vysokopadly s malými dveřmi na 200 na osobácích, na kterých to tam začínalo a stále někde jezdí. Další věc je, že na té VRT platí jaksi jiné tlakostěné normy, kterým vyhovuji vozy na 190/200, ale na 160 už ne, pokud rovnou nejde o to, aby kapacitu takových tratí vyžíraly levnější pomalejší vlaky… To s těmi levnějšími vozidly je taky vtip, vzhledem k Německým normám, které tam prodražují úplně všechno.
Bude to výrazné zlepšení, odstraní se různé přestupy a hodně to pomůže spojení z Coburgu do Erfurtu, které v ICE trvá jen 35 minut, ale sjíždí tam jen malá část vlaků.
Zajímalo by mě jestli ta RE linka nenavrátí úvahy o zastavování také v Ilmenau-Wolfsberg, kde to původně pro osobní dopravu sloužit mělo ale nakonec je z toho jen služební dopravna. Asi k tomu úplně není VRTka určená ale Ilmenau jsou lázně a na zdejší technickou univerzitu se dost jezdí i z bavorské strany.
Je k tomu určená VRTka mezi Norimberkem a Ingolstadtem (což se pak hodilo jistým propagátorům české VRT ve smyslu „heleďte, má to i 2 zastávky u malých měst“), mohla být k tomu určená i mezi Coburgem a Erfurtem ohledně obsluhy okolí Ilmenau.
Ano z Norimberka do Ingolstadtu RE jezdí, ale pokud vím mají „zákaz“ zahustit to více než na dvouhodinu, aby to tolik nekonkurovalo ICE. A taky po této VRTce nejezdí tolik vlaků co by pak mělo jezdit třeba z Prahy do Brna. Kdo ví, třeba se v Ilmenau-Wolfsberg jednou stavět bude.
O víkendech tam je 1h takt. Nějaký údajný stav za 27 let mezi Prahou a Brnem je věštění z křišťálové koule, nicméně i s tímto údajným stavem lze skloubit existenci třebas i tří stanic přímo na VRT (prostě by z těch údajných 6 párů zastavovaly 1 – 2 páry vždy v jedné z těch tří stanic na VRTce), čímž by měly přibližně rovnoběžný grafikon. A ne ten arogantní přístup „5 párů spojů za hodinu, které tzv. nesmí zastavit nikde mezi okrajem Prahy a okrajem Brna“, kdy i oblasti jihozápadně od Kolína a také okolo Velkého Meziříčí budou muset strpět výstavbu… Číst vice »
Tak řekl bych že zastavování na VRT (samozřejmě jen pro vlaky nižší vrstvy, OPRAVDU nestojíme o zastavování rychlých spojů ve Velkém Meziříčí) je potenciálně možné všude tam kde budou existovat předjízdné koleje…
Druhá otázka pak je jestli nějaký objednatel objedná spoj jedoucí 190/200kmh a zastavující v Meziříčí/Ilmenau… aby se taky někomu chtělo na to nádraží 3km daleko od současného ve městě…
Jestli by ale skoro nebylo zajímavější kdyby ten spoj z VRT sjel a zastavil „někde“ citelně blíž… případně možná pokračoval někam směr Tišnov/Žďár?
Tak abyste se „my“, nestojící o to jedno jediné (!) zastavení konkrétního vlaku mezi Prahou a Brnem, nedivili, když do toho obce z okolí Velkého Meziříčí nebo Pučer hodí vidle a nebude žádná VRT. Jen kvůli tomu, že takové zastavení navíc by bylo (mmch. pročpak? v takovém Limburgu Süd a Montabauru zastavují ICE jedoucí jinak 300 km/h) „nepřijatelné“ (zato průjezdy těch vlaků těmi regiony budou muset být pro tamní obyvatele přijatelné?). V druhé části příspěvku „odpovídáte sám sobě“ mj. aniž byste si uvědomil, že nádraží přímo na VRT sice může být odlehlejší, ale znamenající (jako jediné) velmi rychlé spojení do… Číst vice »
P. S. Ta ironie, že VRT-stanice VZNIKNE u dálnice severně od Jihlavy (to jsou taky cca 3 km od města) při souběžné existenci přímých vlaků z centra Jihlavy do Prahy i do Brna, zato NEVZNIKNE u Pučer, kde by při hustém taktu mohla znamenat převzetí relevantního přepravního proudu z té oblasti do Prahy = úleva silnici I/2 + také by znamenala vazbu na Kolín, jemuž se po dokončení VRT zhorší spojení se světem. Jakož i ta ironie, že tu je argumentováno Velkým Meziříčím tak, jako by nynější umístění tamních nádraží (zejména toho „hlavního“) bylo bůhvíjak dobré (jinak ohledně spojení „bez… Číst vice »
… a úplně bych zapomněl: „nějaký objednatel“ určitě objedná 1h takt vlaků Brno – po VRT Velká Bíteš (nádraží na odbočné trati, nikoliv přímo na VRT) – Osová Bítýška – (mimo žst. Křižanov – po nové spojce) Velké Meziříčí, a to v 1h taktu. Viz VRTkové koncepce, kde je tato linka uvedena, přičemž v týchž koncepcích vůbec nefigurují např. linky do Jeseníku. Z čeho by mohlo vyplývat, že – navzdory regionálnímu významu této linky – ji za těch cca 27 let objedná přímo MD? 🙂 Jinak, vámi uvedené je též falešným dilematem (zastavování ve VRT-stanici u Velkého Meziříčí se s… Číst vice »
takže našich 160 evidentně nestačí a mělo se všechno posledních 15 let stavět na 200km/h, které jsou hraniční kvůli různým normám a požadavkům navíc
Hraniční konvenční rychlost je 249 km/h.
Hraniční k přejezdům na trati je tuším 160 km/h.
V Německu jsou limitní rychlosti 160, 190, 230 a 250km/h. Přes tyto limity musí soupravy plnit přísnější bezpečnostní normy, které významě navyšují pořizovací náklady.
Co se týká přejezdů, je limit 160 v celé EU jednotný, stejně jako průjezd stanicemi s přilehlým nastupištěm je max 200km/h…u nás neznáme 😁
Není ta rychlost u nástupiště taky 250, když to má turnikety?
Jsou to spíš pozůstatky minulosti. V Německu, Francii, Itálii, se rychlostí 200km/h jezdilo už od 60-tých let, a normy byly v tomto ohledu volnější. Tehdy ještě konveční soupravy v běžném provozu ani vyšší rychlost neumožňovaly. Až nástupem ucelených jednotek přišla i výstavba nových tratí pro vyšší rychlosti, a ty už musely splňovat přísnější bezpečnostní normy.
Turnikety na perónech jsou třeba v Německu ještě vidět, ale modernizacemi už postupně mizí.
Přečíst celé: Má to částečně jezdit po VRT.
to co je „hraniční“ je evidentně relativní pojem. U nás je momentálně hraničních 160.
Ale houby, ono je to naopak, VOZIDLA by se neměla dělat „přesně“ jen na tu nejvyšší rychlost kterou dokážou momentálně využít, protože to se může za dobu životnosti změnit… a je blbé pak trať (která je obecně dražší než vozidla) nevyužívat případně na ní vysloveně „zavazet“…
EMU400 pro Praha a Středočeský kraj?
Těžko. Toto má 400 míst na 4 vozy, neboť hnací články jsou jednopodlažní. To se nevejde do požadované délky.
Hlavně je ale Desiro HC navrženo pro německý trh s nástupní hranou 760 mm. Jasně, jezdí i jinde, ale třeba v Izraeli s nástupem 550 mm jsou tam všude extra schody, což jaksi popírá bezbariérovost.
Nevím, proč by Desiro HC nemělo požadavkům kraje vyhovovat. 4 vozová varianta je dlouhá necelých 106 metrů a kapacitně by požadavkům také dostačovala. Co se týče nízkopodlažnosti, tak bych se také divil, kdyby Siemens nebyl schopen udělat variantu s podlahou mezi podvozky pro našich 550 – 600 mm nad TK.
Čili zcela nový vozový rám. Ano, dokázali by to, v tom jim věřím.
No u hnacích vozů to znamená úplně předělat koncepci. Cokoliv se dneska vejde pod podlahu, bude muset jinam.
Nevejde se to asi ani do obrysu – má to referenční obrys GC a neinteroperabilní pak německý DE2 a spodní část GI2.
Délka má byt do 104 metru
Takže by se 4 článkované jednotka do této délky vešla
Zase pro Škodovku by bylo určitě jednodušší to jen upravit a vyrobit v konsorciu než vymejšlet komplet vlastní.
Ne, Norinberk-Lipsko není ani trochu podobné pražskému příměstu. Možná tak Norinberk-Würzburg, že by se připodobnilo Praha-Děčín
https://regional.bahn.de/regionen/bayern/ueber-uns/wir-und-unsere-partner/franken-thueringen-express
Co slavný Český NIM express, jsou nějaké zprávy o tom jak se mu v provozu daří?
Podle zprávy na t-online.de ze dne 7.8.2023:
„Další problémy s Mnichovsko-norimberským expresem, Deutsche Bahn reaguje“ – zřejmě nadále s problémy.
https://www.t-online.de/region/nuernberg/id_100220738/pannenzuege-bei-muenchen-nuernberg-express-deutsche-bahn-reagiert-nun.html
Článek zní pro výrobce dost hrůzně. Vypadá to, že Škoda si u DB už neškrtne.
Překvapení….??
Ono je to jedno, stejně nemá, s čím by si škrtala. Pantery DB asi kupovat nebude a nic jiného pro dráhu nabídnout nemůže.
Však ona se už zahojí na českých zákaznících.. (mrk mrk aktuálně do Brna)