RegioJet začal prodávat jízdenky do Lublaně. Přímý vlak z Česka do Slovinska se vrací po více než deseti letech
Vlak Regiojetu v čele s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: Timotej Gruchalák
Společnost RegioJet začala necelý týden po spuštění prodeje jízdenek na nový spoj z Česka do Chorvatska prodávat i jízdenky do
To mají stejná lůžka jako do Košic ? bez klimatizace a s padacím WC ?
proč jede přes Slovinsko, kde je 3kV DC a v Chrvatsku zpátky 25kV AC
Svitavy – Hodoš 25kV AC … a přes Slovinsko vyměnit lok. na 3kV DC a na hranicích zpátky vyměnit za 25kVAC ?
Proč nejedou do Rijeky spodem celou dobu pod 25kV AC ?
Dobrý večer…jenom se zeptám….celá souprava bude na vakuových wc a klimě?….Já jen, že na tak dlouhou cestu bych si to možná nelajsk, pokud není po cestě nasmlouvaná nějaká údržba. Některým je jedno, když udělaj potřebu na můstkách, či jinde a ono asi jináč nejde v tu chvíli….Vždycky se někdo najde u rekreačních vlaků, komu je jedno, co do ty mísy hodí, kor po pár pivech….Třeba se mílím v cestující veřejnosti, ale stejně…..držím palce a přeju silný nervy těm, co na tom budou ve službě.
Rusové to zvládají z Moskvy do Vladivostoku, proč by to nezvládli Češi z Prahy do Rijeky?
RŽD má na rychlících do Vladivostoku vakuová WC? Sám to nevím, nikdy jsem tam nejel (snad se někdy podaří), tak se ptám.
Už víme, že Leo má problém s cashi, ale snaha se z toho vybabrat je zřejmá, RJ majstrštykové využití situace a letos odhad vyrovnané hospodaření, jen o ČD se nepíše.
Jen letos v tom budou za čtyrku minimálně a další roky budou ztráty pokračovat. Tajně mluvěj, že by jim napumpit stát nějakou cash s nataženou ručičkou.
Sice je pro rodiny mezinárodní cestování vlakem nadále drahé a komplikované, ale vypadá to, že pokud neplatí předražený tarif NRT, tak vlakové cestování má při rozumných cenách ještě šanci u určité skupiny cestovatelů.
Však na většině rozumných vlakových relací už se NRT tarif nepoužívá, ale platí tam nějaká akční cena – ať už od ČD, DB nebo ÖBB (už i DB a ÖBB prodávají jízdnenky z Prahy a někdy je to i levnější než od ČD).
Praha-Regensburg s odjezdem 8:43, tedy není „rozumná“ relace, když eshop ČD nabízí spojení s cenou 1501Kč ve 2.tř.?
Praha – Ostrava je o 1/3 delší cesta, cena je přibližně třetinová.
Praha-Regensburg stojí přímým vlakem od 330 Kč.
Teď je tam ovšem výluka a tento vlak nejezdí, a objíždět to přes Cheb, což uvádíte vy, je právě příklad „nerozumné vlakové relace“, tak stejně nikdo nepojede, to už radši Flixbus.
Cestujícího skutečně nezajímá trasa jízdy, ale relace je daná Praha-Regensburg. Trasu a závratnou cenu dle tarifu NRT uvádí eshop ČD a je to přesně důvod, proč přes hranice jezdí vlaky téměř prázdné.
Nikoliv, to vy jste, patrně schválně, vybral relaci, kde kvůli kombinaci výluk a koronaviru nic nejede (pokud by nevyl koronavirus, jezdila by tam náhradní autobusová doprava a jízdenky by se prodávaly).
Za normálních okolností e-shop tu trasu přes Cheb nenajde a tuto cenu nezobrazí, protože interval 2h je dostatečně častý na to, že se přes Cheb nevyplatí jezdit.
… pokud by NEVYL koronavirus…
Roztomilý překlep. 🙂
Za mně taky plus. To už musel být „turista“ pěkně vytočený.
Platí přesně jak jsem uvedl. A pokud zmíněný příklad by se zdál záměrný, tak není problém uvést další příklad podle vás „nerozumné“ relace: Tábor-Gmünd 84km za 338Kč v mezinárodním tarifu, přesně jak nabízí eshop ČD.
PatriK – to moc velký přehled nemáte, když plácáte o tom, že ty vlaky přes hranice jezdí téměř prázdné 😉
Tak Rakušané a Němci děti do 15 let na většině mezinárodních relací neúčtují, to udělá ve srovnání s letadlem při cestování celé rodiny dost. Komplikované mi to taky nepřišlo, pokud dokážete cestu naplánovat s předstihem. NRT je podle mě dinosaurus.
Za ty prachy to nemuze jezdit..
Už zdražil.
Dobrá možnost pokud se nechci celou dobu jen válet na pláži, na posledních pár dní si dám návštěvu Lublaně a okolí. Akorát je škoda že mě Regiojet neumí dopravit z Rijeky do Lublaně, klidně na sedačce, měl by aspoň nějakou stovku navíc. Tak budu muset použít místní vlak o něco dřív.
Jestli jste výletník Vlakem a máte rád pěkný prostředí, vřele doporučuju trať Ljublana Radovljica Jesenice, tam vystoupit a prolízt okolí. Je to tam opravdu pěkný. Spali jsme v Plašivcim Rotu, za pár tolarů (tehdy), výlety po okolí Kogelu byly super! Pak jsem prolezli až přes Krajinskou Goru kolem jezírka kde Sava pramení, a pak na trojmezí – „hora“ Peč tak jsem byli v Itálii Rakousku a Slovinsku „najednou“ Bombastický výhled na Jurské Alpy…
Proč nelze použít Vectrona i ve Slovinsku? Poláci tam s Vectronem jezdí.
AWT jezdí s jednou lokomotivou až do slovinského Koperu. Polský dopravce PKP Cargo tak propojil sever Evropy s jihem
https://logistika.ihned.cz/c1-66630080-awt-jezdi-bez-preprahani-lokomotivy-az-do-slovinskeho-koperu-vlak-vede-multisystemovy-vectron
Krapet jinou trasou…
Který úsek je problém?
Strana 26:
https://www.slo-zeleznice.si/images/infrastruktura/Network_statement/2019/NS_2019_1.pdf
Pragersko – Dolga Gora a taky Celje – Zidani Most mají únostnost pouze 20 tun/náprava.
A taky většina odboček na Chorvatsko je 20t/náprava Jak dole na Podgorje tak na Ilirskou Bystrici. A tamtudy pojede z Ljublany na Rijeku…
pravděpodobně konkrétní Vecktron, kterého má RGJ k dispozici není homologován ve Slovinsku a dále tu mnozí pod jinými články uváděli, že Vectron má moc velký nápravoví tlak pro tratě ve Slovinsku
Klíčové je tam to spojení „přes Rakousko“, nebo ještě lépe „přes Jesenici“ (a do Koperu). V úseku Pragersko-Zidani Most, jakož i z Pivky do Rijeky Vectron nee.
Pkud AWTjezdí přes Jesenici z Rakouska na Koper, pak jede po koridoru 22.5t na nápravu. Tam ale RJ opravdu nepojede.
Mě přijde jako plus u (nočního) vlaku (kterým se nikam až tolik nespěchá), že se vystřídá i pár lokomotiv. O to zajímavější to pro milovníky železnice je.
Regiojet nyní jsně ukazuje, že vlaková doprava do blízkých přímořských destinací, je-li cenově přijatelná a relativně kvalitní, se těší u cestujících velkému zájmu…Naproti tomu ČD se svými nehoráznými cenami přeshraničních jízdenek(vsadil bych boty, že onen slavný vlak v roce 2008 do Ljulbane stál klidne 3x víc, a to i před těmi 12 lety, než nyní vlak RJ, přičemž kvalita je srovnatelná, ne li lepší v případě RJ)..Ptám se tedy, kde je sakra problém, že soukromník, který si výdělečnost takového vlaku předem velmi dobře spočítá, může tyto vlaky ve velkém vyprodávat, a ČD nejsou(resp nebyly, než tyhle vlaky vzdaly) schopny nastavit… Číst vice »
bydlím přímo na rakouských hranicích a některý spoje OBB do vídně jedou už od nás, když jízdenku na dnes v 17:01 do Vídně koupím na webu ČD, stojí teď 914kč… když na webu OBB stojí 9€ 😀
https://i.ibb.co/B4HLMTt/jjizdenky-cd-obb.jpg
a to jste si ještě nezvyknul? hodně věcí máme dražších než za hranicemi
Jojo, na to jsem tady taky nedávno upozornoval, a byl jsem místními mordými šoutouši vyplísnen, že když nemám peníze, nemám lézt do vlaku 😀 … Holt, kritizovat neomylného národního dopravce(byť já osobně mu v mnohém fandím), se zde nikdy moc nevyplácelo, i když je ta absurdita donebevolající, jako ve vámi uvedeném případě. Situace, kdy chtějí čd za Jízdenku od hranic do Vídně více než 900kč se nebojím označit za prachsprostou donebevolající zlodějnu.
😁😁😁 Tak nějak v době vzájemné koronasoudržnosti s modrými u Prahy do Ostravy do 300 a se žlutým do 600. A černý? Ani nevím, nezkusil jsem. Takže ono to s těmi cenami je dle potřeby.
Nicméně cena rozhoduje… 👍
„chtějí čd za Jízdenku od hranic do Vídně“
—–
Možná by vás mohlo napadnout, že na cenu od hranic do Vídně má vliv především ÖBB, ne ČD. ČD mohou na zahraniční úsek nabízet jen takové slevy, které ÖBB dovolí.
😀😀😀
Jenže to jsou akční jízdenky, kterých je omezený počet. Pokud už nejsou, tak je možné využít tuto „podpultovou“ nabídku ČD s názvem EuRegio, která se prodává na pokladně nebo ve vlaku u českého průvodčího.
Dle této nabídky stojí jízdenka České Velenice – Wien 12 Kč + 17,40 €. Za úsek ČD se uplatňuje tarif TR 10, za úsek ÖBB pak zvláštní relační jízdné.
Jízdenka EuRegio: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/-27145/
Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu: https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/zuj_zmena-c–22_15-12-2019_final_cb.pdf
Přesně tak (zjednodušeně) = malý trh > méně zájemců > vysoké ceny > málo zájemců > vysoké ceny … Vítejme na východě. A nic na to nemění paradox toho, že máme také nízké příjmy oproti západu.
Konkurence je to hlavní, co s tím ale může něco udělat, nyní díky RJ.
Vítejme na východě? Evidentně mnoho nepamatujete, protože „za bolševika“ se vyplácelo jezdit třeba z Prahy do Děčína na mezinárodní jízdenku do Drážďan (podle tarifu SMPS), protože byla levnější než ta vnitrostátní, navíc s dalšími výhodami, jako třeba delší platnost a možnost přerušení cesty – takže s tím vítáním na východě bych to tak jednoznačně (jako někteří „Edové“) určitě neviděl. Pravda, nebylo to podle tarifu NRT, ale ten se tehdy pro cesty po „východě“ nepoužíval – takže byste měl spíše napsat „vítejme na západě“!
ČD a OBB se stále chovají jako monopolní společnosti, a tvoří si ceny, jak je napadne. Obě si přidávají, podle mne, mezinárodní bonus, např. s hrůzou jsem se díval na jízdné Innsbruck – Bolzano, ale také pojďme blíže České Velenice – „Rakouské“ Velenice (1- 2 km) za 160,- , podobně když by bylo pro nás časové velmi senzační jezdit Cˇ, Budějovice – Bratislava přes Wien, není to k zaplacení. Jen Wien – Bratislava cca 450, RJ autobus od 2 €. mohou v tom být drobné chybičky /straší údaje), ale chci ukázat že ČD jsou stály ty stejné ČD, a o… Číst vice »
ČB – Vídeň za 9 euro, na letiště s přestupem za 11,5. Jsou toho pravděpodobně 2 jízdenky na spoj, pak dražší. Nevěděl o tom ani průvodčí do Velenic. A lidi pak jezdí na letiště i taxíkem. Hlavně že Ivan Trojan dělá business i ve vlaku.
hele 2 9€ jízdenky na vlak – nevím nevím, nikdy sem to nejel víc než za 14€, ale jo, na webu jsou i za 34… spíš hádám se to mění podle času, kolikrát se mi cena změnila když sem večer hledal a ráno kupoval…
Innsbruck-Bolzano je opravdu drahý.
Místní, nebo znalí volí Flixbus.
Ovšem nabídka určuje poptávku, už jsem to jel za 25€ a v 9 vagónech jsem si sedl až v tom posledním.
Nerekl bych, ze CD maji v soucasnosti nejak „nehorazne“ drahe jizdenky. Jejich problem je spis nevyrovnanost – jak v cene, tak v kvalite. Tam kam maji stanovene ty specialni zahranicni jizdenky, to jsou ty destinace jako viden, bratislava, berlin – tam jsou ceny srovnatelne s konkurenci, byt o nejake drobne vyssi. Jenze pak si buhvi proc uctuji pomerne dost za mistenku. Dalsi veci je, ze nedrzi standard. Treba vlaky metropolitan zacinaly s prislusnou propagaci jako solidni eurocity se vsim vsudy, kdyz jsem s tim jel pred 5 lety, byl to takovy ocekavatelny standard a minuly rok jsme s tim jeli… Číst vice »
Souhlas Metropolitan šel hodně dolů, už bych cestu s ním nevolil.
Ještě k ceně těch jízdenek. Když ČD drží solidní ceny na dlouhých tratích, kde je konkurence, není to tak, že si to vynahradí na poměrně vysokých cenách kratších spojů, kde konkurenci nemá ??? Je to nějak regulováno ???
Plečnik v roce 2008 se dal pořídit za 29€, Bmz, Wrmz, Ampz.
Možná mohl přidat ještě komerční zastávku v Postojně, oblast Krasu je taky (turisticky) zajímavá, nejen kvůli jeskyním, a koneckonců kdyby někoho napadlo přestupovat na Koper, bylo by to v příjemnější čas.
(Mimochodem žst. Postojna, ležící necelých 600 m n. m., je nejvýše položenou stanicí ve Slovinsku, což je v podalpské zemi vcelku překvapivé.)
Taky jsem si říkal, ale přestup v Lublani zas není taková tragédie. No jo, Podbrdo i Bohinjska Bistrica jsou v hlubokém údolí, takže níž, u Postojné je to bez vrcholového tunelu.
I v Rakouských Alpách je to podobné, žel. cca do 600, něco jiného je Švýcarsko.
Ehm ano kromě Arlbergu, Brenneru, Gasteinu… i ta Salzkammergutbahn dosahuje v Tauplitz přes 800. Horské úzkokolejky (nejen zubaté) nepočítám vůbec.
Tauerntunnel: 1226 nad mořem.
Napřed. Semmering má nejvyšší bod 897m.
Má to vůbec cenu, když už to je skoro prodané?
Klíčem bude nejspíš to slovíčko „skoro“. Každá koruna příjmů se počítá.
Ano, má.
A snad přidají vozy a spoje. Je to dost dobrý začátek – a dále uvidíme.
Originál je Slovenske (bez čárky nad posledním e)
700 km:
Autem za 8 hodin
Vlakem přes Vídeň za 15 hodin a něco (50 km/h)
Se Studentem za?
To je, panečku, „konektivita“.
Za kolik se to jezdilo za Fera-Jóži před 150 lety? Neví někdo?
Zkuste si dát v autě šlofíka. To pak ten rozdíl asi pochopíte.
Za 8hodinovou cestu je dobré si od řízení odpočinout, a to třeba i formou šlofíka. Lepší 8 hodin řídit a přijet odpoledne než vystoupit rozespalý v 5 ráno na nádraží. Z toho dne jakoby navíc bych stejně nic neměl.
Lepoší je v Brně kolem 7 nastoupit, něco sníst, uvelebit se n aposteli a spát. Ráno vás probudí, dáte si kafčo, nejakou buchtu k tomu a čerstvej, vyspanej a odpočatej vylezete v cíli cesty. Jo autem to možná vyjde o něco levněj ale pohodlí je pohodlí.
V mém případě o čerstvosti a vyspanosti po vstávání v půl páté ráno opravdu mluvit nelze.:-) Radši pojedu na den, ať už autem nebo vlakem s přestupem. Loni jsem si takhle alespoň prohlédl vídeňské hlavní nádraží.
Souhlas!
Hmm takhle bvstávám každý den…. Prcejk je prcek…Budí se dycky stejně!
Jak se ve vlaku můžete kvalitně vyspat? Pochopím to jako „nouzovku“, ale s kvalitním spánkem doma nebo v hotelu to má pramálo společné.
jednoduše to chápejte tak, že existují také lidé s jinými potřebami a myšlenkami než Vy (to není myšleno špatně) a těm takový způsob dopravy vyhovuje, já se klidně vyspím ve vlaku do sytosti, ale chápu, že někomu to může dělat problém, koneckonců vidíte dle zájmu, že těch kterým to vyhovuje je dostatek
Já ve vlůaku chrním jako nemluvně. Akorát musíte koupit lůžko ne lehátko.
Párkrát jsem jen loni lůžáčem do Košic a úplně v pohodě. už večer jsem si se stevardem domluvil buzení a sníndai… pr nás 2 jsem kouil dycky celý „kupé“ a měli jsem klid!
Jel jsem autovlakem dvakrát do Košic, koupil jsem si singl kupé a ráno jsem byl nevyspalý, unavený snad víc než večer, rozlámaný a celý takový upocený, zralý na sprchu…které jsem se ovšem dočkal až večer. To už snad radši příště pojedu rovnou autem anebo vlakem přes den.
Já jel žluťákem, a úplně v pohodě. je fakt že jsem jel v příjemným podzimním čase, ale spaní úplně na pohodu. Fakt je, že kdyby někdo udělal lůžkový vůz se sprchou, bylo by to super. Večer se ošplouchnout a jít spát.
Lůžkové vozy se sprchou v kupé samozřejmě existují.
Ne u Jančury je nehledejte.
Anebo taky ne, protože p*čo paříme. Jedeme na dovčů ….
Tak zatím jem P*ič pařičů moc nepotkal. No a pokud potkám jsem přesvědčen, že se nějak domluvíme…. Zatím jsem se dycky domluvil…
Souhlas! Taky vůbec nechápu, proč bych měl jet přes noc a ráno být rozlámaný. Raději pojedu ráno autem/vlakem. Cestu beru jako relax, mohu pracovat i telefonem, ve vlaku i na laptopu, tabletu. A večer mít již obchodní jednání/večeři s partnerem. Nechápu nikoho, kdo se harcuje na noc.
Najděte mi cenově a časově srovnatelnou cestu vlakem s přestupem 🙂 Hádám, že budete zaměstnanec ČD nebo „šotouš“, jinak si tyhle vaše nesmysly co tu píšete neumím vysvětlit absolutně
Nemusíte být šotouš. e-shop ČD normálně nabízí (přesněji nabízel před Coronou) jízdenku do Ljubljany od 39 EUR. Přes WIen, Villach, za cca 12 hodin přes den. To je celkem srovnatelné.
Ty tisíce lidí, co vykoupili RJ spoje do Rijeky fakt nejsou všechno šotouši.
Tím méně zaměstnanci CD, ti žlutým morem nejezdí
Přesně tak. Modrá armáda by to nejradši jela gratis nebo na nějakou FIPku.
A jiným lidem to vyhovuje jinak a proto je ten vlak už skoro vyprodaný?
Chápete to? Asi ne…
jj spát na nafouklým airbagu docela bolí!
Za 8 hodin s pauzou na lehký oběd těžko skončíte na airbagu. Na D1 se tak natřesete adrenalinem, že večer i po těžké večeři a tahu s obchodním partnerem budete mít problém usnout. Adrenalin je vzpruha. A po D1 je ho v krvi.až až.
Nj, ale proč cestou od nás na jih jet přes D1??
Protože Pavel je z Prahy a okolí, zatímco vy jste z Brna?
Noa proto mně nutí jet adrenalinově na jih? venkoncem já být z Práglu tak raděj jedu na Budějce a Linec, než se hrkat po D1 a pak na Mikulov…
Protože se nemusím drbat z Prahy po okreskach až na hranici s AT a Pak platit v Rakousku tunely. To radši po D1 na Břeclav, a pak už jen po dálnici bez zpoplatněnych tunelů v po Rakousku.
no ale pak si nesmí stěžovat na adrenalin na D1. Každá sleva něco stojí.
zvládl sem usnout za volantem a skončit v příkopu po 20km… a jindy 800km v kuse… to se nedá brát jako jistota že to člověk odjede, záleží na spoustě věcech…
Já jednou zaspal na mostě nad Velkým Meziříčí a to jsem vyjel v Velkýho Meziříčí…. No odřený bok auta a svodidla, jinak nic se nestalo. Auto opravila pojišťovna 🙂 Švestky jsem nevolal.
Tak takový řidiči jsou úplně nejhorší a na cestách nemají co dělat
a právě proto by mělo jezdit více lůžkových vlaků
To chápu, ale neřeší to můj dotaz.
Ve 13:36 jste vyrazil rychlíkem z pražského Nádraží císaře Františka Josefa a na vídeňském nádraží Františka Josefa jste byl v 19:45. Z jiného nádraží odjížděl rychlík v 22:30 a ve 12:45 přijížděl do Lublaně.
Paráda! Skoro jak dneska 😀
Vlakem přes Vídeň lze z prahy do Ljubljaně dojet za 12 hodin (nikoliv za 15).
A šlo by to i za 10 hodin, pokud by jel přímý vlak, nebo pokud by lépe navazovaly přestupy.
Byly nějaké informace, že po dokončení Koralmbahn by měly být české Railjety protaženy dále do Villach a poté na střídačku Lublaň a Benátky. Tak snad se dočkáme.
Konkrétněji po dokončení Koralmbahn (před chvilkou proražen tunel 🙂 ) a Semmeringu (taky tunel), vychází to na pražské railjety do Ljublaně a vídeňské do Benátek.
Proboha, proč???
Co proč?
Proč by měly české vlaky jezdit do Benátek a Lublaně? Kolik Čechů tím bude jezdit?
Jen do Ljublaně. Bude proklad na hodinu Praha-Wien-Graz–Villach a Wien – Graz – Villach – Venezia v úseku Wien–Villach. Podobně jako u nás z Plzně do Prahy Ex6, třeba.
Co se týče proč: A co je vám po tom? ČD za to dostanou zaplaceno v EUR/KEVech, takže škodní na tom ani Češi nebudou a přímé spojení je naopak plus. Nebo v čem je problém? Touhle logikou by české vlaky měly končit v Břeclavi, akorát pak nebude na railjety, protože za směšné české ceny je prostě nejde odepsat bez vyšší státní kompenzace.
Konkrétně do zprovoznění Semmeringu:
Systemangebot auf der Linie «FV HB NordSüd» im Marktsegment hochrangig- beschleunigter Fernverkehr (rund 2,76 Mio. Zug-km p.a.): Zweistundentakt (Praha –) Břeclav – Wien – Graz – Villach, vsl. vier Zugpaare davon bis und ab Tarvisio (– Venezia) und vsl. fünf Zugpaare Villach – Jesenice (– Ljubljana und ggf. weiter) teilweise durchgebunden in Villach Hbf.
Jinými slovy pardon, pravdu má předřečník, vychází to na obojí. Jak předtím, tak potom, ta hodina bude totiž jen do Grazu, takže obě destinace nejspíš z Prahy.
Zatím leda busem DB via Nürnberg za 12 hodin
Nikoliv, těch 12 hodin je spojení RJ 75 + RJ 539 + D 315.
Před 150 lety to bylo ještě pomalejší. Nicméně to přepřahání lokomotiv je úlet. Vectron bude stát na Slovinsko-Maďarských hranicích a Jančura si za draho bude pronajímat služby ostatních.
Bohužel přechodnost…
Dráhy sobě. Za tohle silničáři a kamioňáci nemůžou.
Ale pořád je to lepší možnost než v době kdy jezdil Jože Plečnik a Jadran, to byla trať přes Hodoš teprve čerstvě otevřena (jako neelektrifikovaná).
No mohl by jet něčím lehčím, nicméně vhodnou lokomotivu ve „flotile“ nemá…Takže bude přepřahat.
Zde máte odpoveď:
https://alternativetransport.files.wordpress.com/2015/05/austro-hungarian-empire-railway-network-1912-2-2-smallmid-size.png
V roce 1912 se to jezdilo za cca 20-24 hodin (Praha – Vídeň 8h, Vídeň – někde ve Slovinsku 12-16h)
Nemelo by tam misto Slovenske zeleznice byt Slovinske? Videl jsem tu uz v minulem clanku, ale tady se ta chybka znovu opakuje 🙂
https://zdopravy.cz/regiojet-zacal-prodavat-jizdenky-do-lublane-primy-vlak-z-ceska-do-slovinska-se-vraci-po-vice-nez-deseti-letech-51121/#comment-288614
Ne ne, takto je to v pořádku: https://www.slo-zeleznice.si/sl
chyba to není, doopravdy se státní Slovinský žel. dopravce jmenuje Slovenske železnice
Označení Slovinsko, slovinský, je čistě československý konstrukt, kdy po roce 1918 tady vyvstala potřeba rozlišit „dvě Slovenska“.
Slovenija – Slovenske.. tak je to v jejich jazyce (Slovninštině) správně. Slovinsko – Slovinské to je časký „překlad“. Jo a řízek je tam zrezek a dáte si k tomu Pivo točeno, Union, nebo Mariborské Laško a je tam krásně! Jo a leckde vám natočí i „mešano pivo“ což je klasickej řezák.
A az prijdou profi protestantina to, ze tam je kazde dite otrok, tak to bude terve ficak…
To jo, to když jsem řekl madýmu tak na mne zíral…. Na každý cestě u Školy nápis pozor otroci!!
On je to vůbec veselý jazyk. Známá věta „Hitri otroci kochali jed v jame u Dunaju“ hovoří za vše.
Akorát přemejšlím, kde jsou ve Vídni jeskyně (nebo nějkaý větší jámy..).
Jama je i zahrada.
Okay, diky vsem – jsem se dneska priucil neco noveho 🙂