RegioJet poprvé nasadí dvoupodlažní vozy, od DB jich kupuje deset pro Slovensko
Dvoupodlažní souprava DB Regio s řídícím vozem. Foto: Von Qualle - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3336653
Společnost RegioJet chystá od 2. září nasazení dvoupodlažních vozů na trasu Bratislava – Komárno. Firma dnes oznámila, že se dohodla
Jsem rád, že v Česku a na Slovensku ještě nejsme posedlí mít všechno 10 let nové. I starý vlak, pokud se rozumně rekonstruuje, může být skvělý, a ušetří se na tom mnoho peněz, které můžeme použít třeba na modernizaci tratí.
Sice částečně mimo téma (ale RJ se to týká)… Dle profilu Jana Beránka na FB (https://www.facebook.com/jan.beranek.ct) se chystá RJ skutečně koupit Modusy, nicméně je neplánuje nasadit na linku R8. Na této lince by zřejmě měly jezdit vozy v současné době nasazované na komerčním spojích.
Jane Sůro, jste odborník na dopravu anebo nejste? DVOUPOSCHOĎOVÉ – tedy třípatrové? Už to tady pletete od začátku Vašeho webu – DOUBLE DECKER dvoupatrový … jako autobus v Londýně, o kterém tady píšete v jiném článku 🙁
Omlouvám se, ale v té odbornosti jste tady opravdu spíš v pozici nějakých fandů dopravy, ne novinářů odborného periodika.
https://www.bahn.com/cs/view/vlaky/dalkova-doprava/intercity-eurocity.shtml
Hezký den.
A kde beriete istotu, že je to tam preložené správne?
„Exportov“ na technické preklady sú plne dokumenty a i internet – netreba všetkému veriť.
Poschodový = dvojpodlažný.
Dvojposchodový = trojpodlažný.
Atď…
Jak to dostsne žlutou barvu je to šrot a starý vlak, ale kdyby to bylo modré. Tak to by porom byl vlak 21. století ! 😀
Modrá je dobrá… Už je to tak… 😉
nebojte, dostane to žlutou a hned to bude vlak minimálně pro 23. století 😀
Ví někdo o jaké další vozidla byl ochuzen Mukran?
Martin K.:
Ach ta totálně tragická gramatika Martine…
Shoda podmětu s přísudkem vyučovaná na I. stupni ZŠ ti evidentně nic neříká…
Ano, mám tam chybu. Je ale možnost tuto připomínku zmínit několika způsoby. Prvním je krátké upozornění na chybu, kde se stala. A druhé, sarkastické, Vámi použité. Jelikož jste použil právě to druhé, tak jsem si z toho vzal to, že nejsem na tom lidsky až tak špatně. Teď k chybě samotné, text jsem opět napsal na mobilu a kořenovou příčinou byla automatická oprava pravopisu, mou chybou byla tak absence zpětné kontroly. A jak s tím Mukranem? 😉
Připomenul jsem ji důrazně – ale slušně..
Když má někdo překlep – je to blbý, když napíše blbě i/y je to OPRAVDU k zamyšlení, ale když někdo neovládá tu nejzákladnější gramatiku – TAK JE TO VÁŽNĚ TOTÁLNÍ TRAGÉDIE !!
Toto je z februáru z fb stránky MinDop: https://i.ibb.co/HFNVQLs/rj-dbz.jpg
Náročný dopravca: Podle tohoto schématu se Regiojetu uvolní 4 jednotky 628, které by teoreticky mohl použít jako provizorium v Ústeckém kraji, než dostane objednané Pesy
Pozitivní je, že na rozdíl od LE dělá PR hotovým věcem 👍🏻
Jako mínus považuji, že se jedná opět o secondhand. Byť je samozřejmě životnost vozů v desítkách let.
Railanalytik: Tak na dva roky provozu se nové vagony nevyplatí, pokud by slovenské MD prodloužilo smlouvu o deset let, tak by se to vyplatilo.
Desetiletá smlouva je mýtus
Nová vozidla musí někdo zaplatit.A když objednavatel i cestující chtějí platit co nejméně,budou jezdit u nás i na Slovensku ve větší míře stará vozidla.
Podobně si v ČR kupují soukromé osoby většinou ojetá auta a v Německu,Rakousku nová.
Nejen zaplatit, ale taky vyrobit.
No tak když to objednavatel zaplatí,nová vozidla dopravce objedná a nasadí(viz.RJ v Ústeckém kraji na tratích Ústí-Žatec,Ústí Střekov-Děčín-el. PESY,nebo ČD na Vysočině a v Jihočeském,Plzeňském kraji,kde nasadí desítky nových Panterů a nových dízlových jednotek).
Jiní objednavatelé se spokojí se staršími vozidly (např.Olomoucký ,Zlínský,Pardubický kraj) .
Zde je ale potřeba řešení v řádu měsíců. Předpokládám, že úřady SK měly spoustu času, ta přeplněnost tam nevznikla skokem, ale proč konat, že? A najednou je potřeba pokud možno okamžitě něco řešit a ještě těsně před koncem smlouvy, když je prezentováno, že další smlouvu již RJ nedostane…
A to je jako cíl ČR nebo SR?! Jezdit v secondhandu? To snad ne?
Ano ,je to cíl třeba na trati Praha-Tanvald,Praha-Písek-Budějovice,Praha-Rakovník,kde stará vozidla ČD vystřídají 30 let staré vyřazené motoráky z Německa dopravce Ariwa,v Pardubickém a zlínském kraji nahradí stará vozidla ČD 20 let staré motoráky z Německa dopravce LEO ,v Olomouckém kraji nahradí staré vlaky ČD vyřazené 20 let staré motoráky z Německa které koupily ČD,v Ústeckém kraji přibudou staré německé motoráky od dopravců LDB,AŽD.Jinde budou většinou jezdit stávající staré soupravy ČD,GVT-R. Nové vlaky nasadí RJ v Ústeckém kraji(7 el.jednotek PESA)ČD pak na Vysošině,Jihočeském,Plzeňském kraji nasadí 31 Panterů.ČD slibují ještě nové dízlové motoráky,ale ty stále nejsou ani vysoutěžené.Pro moravskoslezský kraj bude ČD… Číst vice »
Výčet dlouhý leč smutný.
Ovšem také vypovídající o ekonomických možnostech v naší zemi.
Asi se shodneme, že pro posun k nove technice a také infrastruktuře, by měla být podpora ze strany státu o něco větší.
Furt dokola.. zatímco na sever, na západ a na jih od nás se nakupuje vše nové (hlavně na severu od nás z dotací EU) tak u nás a na Slovensku je to železniční bazar. Co na západě dojezdilo, tak to odkoupime (a na rozdíl od Regiojetu v regionální dopravě to ČD mají v plánu za těžký peníz aspoň humanizovat). Při cestě do V.Mederu jsem si připadal fakt jak na Balkáně. Popisy v němčině, sedačky bazar a jak RJ psal příspěvek o odchodu jedné stewardky, která doma šila podhlavky na sedačky…ne to nechceš. Ale pořád to je krok vpřed 🤣😂😁😀
Takže všechny co dávají mínus bych rád pozval na stanoviště strojvedoucího, kteří vedou vlak z německého bazaru. Zítra zase…
A už se nedivím, že jsme se stali železničním skanzenem… Většina je ráda za skanzen. Tak budiž… 😔
Stejně to je i s osobními auty. Češi a Slováci prostě asi mají starý šrot raději.
Záleží na každé zemi, na co čerpá dotace. Poláci je čerpají na vlaky, my na Babišovo podnikání.
Kdyby ČD za něco stály, tak mohlo tohle být v PID. Místo toho se jezdí v přeplněných vlacích, do kterých se už někdy nedá ani nastoupit.
Byl by zájem ze strany objednatelů posilovat, ale ČD nejsou schopny…
Až ČD nebudou muset na všechno dělat různá výběrová řízení a podobně komplikované procesy, a až takové řešení bude chtít i ROPID (a teď už i IDSK), tak s takovým svým názorem možná uspějete …
Ojeté 646 koupily i ČD rychle a bez VŘ…
Natož nějaké BMZ, že…
Mě děda učil, že kdyby …
Vůbec nedává logiku nakupovat secondhand pro Prahu. Nesmyl je naopak, že CD nasadily Elefanty na Mošnov, kde to logicky musí být ekonomická díra a nejsou schopny je stáhnout do Prahy. Jenže k tomu je asi potřeba tři stran a je otázka, zda tam
nebyly dotace.
Elefanty do Mošnova nejezdí (pouze na dny NATO), běžně se zdržují na rameni Opava-Český Těšín. Do Mošnova jezdí pantery. Není pochyb o tom, že provozovat elefanty sólo tam, kde je dostatečná délka nástupišť pro jednopodlažní jednotku odpovídající kapacity (tedy všude kde se tak dnes jezdí), je nesmysl. Na Ostravsko přišly jako zástupci nové generace jednotek a bylo by žádoucí je tam nahradit pantery (nebo něčím podobným) odpovídající kapacity a elefanty poslat do Prahy pro provoz ve dvojicích.
chudáci chachaři, tlačit se v Panteru a civět na přepychový WC kulatého tvaru…..
A ten smrad co v tom je z těch semišek a věčně poblblá klima…..
No z mého pohledu by to žádoucí nebylo. Jsou naplněné a využité dost.
Nejde o to, že by nebyly kapacitně využité. Podstatou mého příspvěku je tvrzení, že množství lidí, které vozí sólo elefant, je výhodnější odvézt jednopodlažní jednotkou (rychlejší a pohodlnější nástup/výstup). Patrové vlaky mají smysl teprve tehdy, když by se jednopodlažní vlak požadované kapacity nevešel k nástupišti – pak teprve má smysl kupovat (dražší, v užším sortimentu dostupné, méně propstorné a pohodlné) patrové vlaky. Je to případ třeba nákupu vozů Bap na pacifik v 70. letech – potřeba odvézt hodně lidí na trati s krátkými peróny a stanicemi, nebo současného provozu dvojčat elefantů do Kolína, Benešova, Berouna.
A nejsou patrové vozy při přepočtu na jednoho cestujícího (při srovnatelném komfortu) lehčí a tím i úspornější a ekologičtější? U jednopodlažních jednotek bych rozhodně preferoval Jakobsovy podvozky, jinak je tam zbytečně moc náprav a málo nízké podlahy.
Lehčí na jedno sedadlo jsou, ale klíčové je právě to „srovnatelný komfort“. Mě osobně to nedělá problém, nahoře elefantem jezdím bez problémů, ale pro řadu cestujících (zdravotní stav, zavazadla) je výstup do patra komplikace. Ostatně pozoruju to v běžném provozu, přízemí se zaplňuje první, patro až následně. Plus stísněnější prostor. Problematický za určitých okolností může být i velký počet cestujících na jedny dveře. Nejsem proti patráků nijak zaujatý (jako dítě jsem miloval odpolední zrychlený vlak Praha-Protivín s jednotkou Bpjo :-)), ale jejich využívání bych fakt směřoval jen do sfér, kdy už jiné řešení kapacity, než patro, není.
„přízemí se zaplňuje první, patro až následně“ To vůbec není úplně jednoznačná pravda: záleží na druhu vlaku, na který jsou patrové vozy nasazeny, a na délce cest jednotlivých cestujících – ti, kdo pojedou déle, většinou klidně pojedou i „v patře“, odkud je lepší výhled a kudy mnohem méně „courají“ přistupující cestující, ale kdo pojede jen chvíli, logicky raději zůstane „v přízemí“, aby se vyhnul jinak nezbytnému použití schodů. „využívání bych fakt směřoval jen do sfér, kdy už jiné řešení kapacity, než patro, není“ Mně třeba použití „ešusů“ na „plívových“ rychlících mezi Prahou a Děčínem o víkendech připadá docela chytré, i… Číst vice »
Nasazení ešusů na děčínských pomalících je fajn, ale je to jen vedlejší produkt toho, že v PIDu je jich o víkendu potřeba méně, tak místo stání jezdí – a nabízejí nesrovnatelně lepší komfort, než standardní děčínské soupravy. Motivace tedy není v tom, že by na těch vlacích mělo patro nějaký kapacitní či jiný význam. Jistě se shodneme na tom, že cestující by zde uvítali celotýdenně nějaké soudobé nízkopodlažní svižné vlaky (bez ohledu na počet podlaží).
„…soudobé nízkopodlažní svižné vlaky…“ To je hezky řečeno. 🙂 Abychom ale zůstali u tématu – naivně jsem se domníval, že když se soudruzi v NDR posunuli od Bpjo k Bmto, tak bezbarierové spodní patro se stalo standardem. Ale teď jsem procházel seznam současných patrových vozů DB a „Mittelwagen mit Hocheinstieg“ mají i některé nové soupravy jako Bombardier Twindexx. Nedochází mi, jakou to má výhodu.
Ale nejsem si tak jistý. 4 roky muselo být všem jasné, že počet cestujících roste a bude růst. Už tehdy to někdo mohl řešit.
Dobře se bavím. Soukromník z ciziny musí bratislavskému samosprávnému kraji a tašky předvést, jak se dělá příměstská doprava. 🙂
Připomenu, že objednatelem příměstské (!) osobní dopravy na té trati není žádný ze samosprávných krajů (+ krom toho též platí, že jen část té tratě je v Bratislavském kraji).
Kdo je objednatel?
Ministerstvo dopravy SR. Teda správně se to jmenuje nějak jinak, ale je to ministerstvo 🙂
Co Regiojet předvádí?
Tesně před tím, než tam RJ začal jezdit, trať se kompletně zrekonstruovala, co její atraktivitu značně zvýšilo. A kdyby ZSSK dostala za provoz do Komárna stejné prachy jako Jančura, taky by tam jezdila s moderními jednotkami a ne koženkami.
V každém případě, nasazení dvoupatrových vozů není inciativa RegioJetu, ale Ministerstva dopravy (překvapivě). Právě naopak, je to RJ kdo často porušuje podepsanou smlouvu o poskytování dopravy ve veřejném zájmu, kterou podepsal.
Nechci stranit RJ, ale vždy je smlouva otázka dvou stran. Tedy RJ logicky dělá to co mu smluvní strana dovolí.
Dragoo Takovou rekontrukci zvladneš s dětma na pískovišti. Něco tak odfláknutyho se jen tak nevidí. Většina přejezdů je na maděru, občas funkční a k tomu spousta křížů. Nosnost je nižší, než potřebují mezinárodní kontejnerové vlaky. Nástupiště, bezbarierovost, osvětlení, P+R = prakticky nula. A vlak. zabezpečení ? Nenech se vysmát. Teď neřeším kdo nebo co tam jezdí. Pokud je tam už několik roků po sobě, intenzivní navýšení počtu cestujících, tak by měl správce infastruktury přijít s projektem modernizace. A to v maximální variantě. Hlavně zdvojkolejnění, elektrifikace, minimálně 22,5t/náprava, p+r, závory na přejezdech nebo mimoúrovňově a mnoho jiného, co obnáší moderní železnice… Číst vice »
Jezdil by tam přece bagetový ropovod, perla slovenských železnic. 🙂
Na pomery ŽSR to však bola megaakcia, ojedinelá svojho druhu.
Netraba zabúdať, že ŽSR sú iný svet ako SŽDC…
Nejde jen o tu modernizaci, slovenské MD si především objednalo cca dvojnásobek spojů (což samo o sobě přineslo zvýšení atraktivity tohoto spojení) a následně byla zavedena bezplatná doprava.
„následně byla zavedena bezplatná doprava“
… která se týkala i spojů ZSSK, tzn. týkala by se i spojů ZSSK na trati Bratislava – Komárno = Regiojet zde není nijak zvýhodněn oproti ZSSK.
Už jsem se bál, že nářky nad opravou trati před nástupem Jančury tady nebudou. Ono je to s tou opravou skutečně tak jak už napsal X1. A co se týče změny dopravce před skoro 10ti lety, tak to nebylo tak, že se tehdy slovenské ministerstvo dopravy rozhodlo jako na jediné trati zavést moderní vlaky v taktu, aby byla doprava použitelná, ale byl to Jančura, kdo státu nabídl novou koncepci s mnohem větším počtem vlaků s tím, že je schopen sehnat ojetá vozidla za ceny přijatelné i pro slovenskou vládu. Jistě jako odborník na Slovensko víte, v jakém stavu se (všechny)… Číst vice »
Mno… asi budu jedinej, kdo tomu tady hlasitě netleská – zajímalo by mě, jestli si někdo uvědomuje, že jedná o vozy , které se v jednom státě vyřazují jako ojeté – tj. morálně i technicky na konci svojí životnosti – a zde se tomu nadšeně tleská a píšou se na to oslavné ódy… Pro srovnání by mě zajímalo, kdo z Vás zde nadšeně pějících by si dobrovolně koupil 25 a více let starý auto a dobrovolně v něm jezdil , nebo dokonce v tom vozil svoje malé děti..
Evidentně nemáte ponětí 9 technické a morální životnosti aut a drážních vozidel.
Jedná se o několik špičkových vlaků, doplňkové výkony, takže „out-of-date“ technické řešení není tolik na škodu.
Bugatti EB110 bych si klidně koupil a vozil v něm děti.
A teď vážně, morální i technická životnost drážních vozidel je mnohonásobně vyšší než u automobilů. To samé platí pro letadla.
Zrovna tyto vozy by jezdili u DB i nadále, jen holt pro ně DB od loňského prosince nemá kšefty.
Souhlasím, byť příměr s auty pokulhává. Nicméně vozidla mají zpravidla životnost cca 30 let, ale není to dogma. S ohledem na klesající hodnotu vozidel z hlediska odpisů a v povinnosti investovat do bezpečnosti (tedy do pravidelné údržby a vyvazovacích oprav) se logicky vyplácí (v situaci, kdy existuje “hlad” po ojetých vozidlech) vozidla prodat a koupit nová. Asi by se měl někdo – ze zákona Drážní úřad – ptát jak jsou prováděny servisní prohlídky, pravidelná údržba, vyvazovací opravy, kontrola soukolí atd. Jenže se nikdo neptá (kolik vlastně kontrol v minulém roce Dražni úřad provedl v této oblasti? – co Vy na… Číst vice »
Koupil jsem ojety Mercedes C200 r.v. 2012 do provozu leden 2013, poctivy najezd , za cenu olitany octavie a co myslite jak dlouho bude servisovany MB slouzit?
Lokomotiva bude patrně BR 214, 216 nebo 218. Nic jiného si s tím neumím představit.
Navíc tato řada jde od DB, mezi soukromníky na dračku.
Nuž nechme se prekvapit.
A teď dotazy na znalé.
Takže deset vozů.
A to včetně řídících?
Kolik souprav z toho poskládá?
Lokomotivy se budou kupovat nebo pronajímat?
Řadu 214 si na tom neumím představit 😁
1216
Já už taky ne.
Viz níže.
Bude to loko 2x Herkules ER20 od spoločnosti Beacon Rail a dve 5-vozňové vratné súpravy… viď odkaz.
https://www.railjournal.com/fleet/regiojet-acquires-db-double-deck-coaches-for-slovakian-services/
Čeho přesně se ti Němci zbavují a proč? To mají být soupravy na 140 km/h z Görlitz? https://www.deutsche-reisezugwagen.de/wagendaten/765-dbpbzfa/ Chtěl jsem se totiž původně zeptat, čím se liší od souprav ze Škody Plzeň na něž Bavoři marně čekají, ale ty jsou asi hlavně rychlejší a tlakotěsné.
Z fotky si nejsem úplně jistý, tyhle vozy mají nástupní výšku 550 mm nad TK? Nebo snad 760 mm?
Řada 750
Vyzerá to na modernizované DBz 750.4, tzn. zo série čísel 021-038, pretože ostatné nie sú kompatibilné s dieselovou mašinou. A aj tu to asi bude stavané primárne na nemecké napájanie, preto RJ potrebuje špeciálnu lokomotívu.
A bude to i s řídícími vozy? Do vozů řady 750 se leze přes podvozky (takže do spodního patra napřed po schodech nahoru, pak zase dolů). Jak je vidět na titulní fotografii tohoto článku, bezbariérové jsou právě jen řídící vozy. Řeknu vám, zlatej Ešus!
„Řada cestujících dává raději přednost cestě do Bratislavy autem kvůli řadě uzavírek na silnicích do hlavního města.“
To je nějaký podivný kontext s tím, proč posílit železniční dopravu – není v té větě něco špatně?
A představa, že by ty dvoupodlažní vozy bylo nutno nasazovat na vlaky až do / z Komárna, mi také připadá dost nerealistická: jsem přesvědčen, že v úseku Dunajská Streda – Komárno a opačně stávající vozidla pro tamní frekvenci stále klidně stačí. Ale možná je to jen nějaká nedůslednost a zjednodušení v podkladech (tisková zpráva).
Asi mělo být “cestě vlakem”. Stane se. 😂
Každopádně je to dobrá zpráva pro cestující.
Nebo snad není?
Špičkové vlaky jsou skutečně vytíženy i za Dunajskou Stredou, z Komárna sice ne, ale z Mederu už ano.
Je to možné – už jsem tam hodně dlouho nejel, a tak mě asi „předjel“ novější vývoj situace. Takže díky za aktuálnější upřesňující informaci.
Díky za upozornění, to byla čistě moje nepozornost.
Co to bude za lokomotivu? No moc variant není – 218 od DB 🙂
214,16 nebo 18.
V DE nejčastější dieselové spřežení.
V reálu skutečně připadají v úvahu jen ty 218. 216 měly jen parní vytápění a 214 neměly vytápění žádné – to byla reko-V100.
Tak jsem zase chytrejší.
Ď. 😉
Řada DB 218, rok výroby 1971 až 1979. Čtyřicet let ojeté stroje. Prošly nějakou větší modernizací?
Modernizací neprošly, neboť jsou to už z výroby technicky dokonalé stroje 😉
To je samořejmě nadsázka, ale pokud je mi známo, jsou to bezproblémové stroje a hlavně, RJ nic jiného vhodného seconhandového nesežene. Novou loko (např. Vectron DE) na pár vlaků denně neufinancuje.
Děkuji za informaci. Zajímalo mě v jakém stavu ty lokomotivy po tolika letech věrné služby jsou. I proto jsme očekával modernizaci okolo roku 1995. O nové dieselové lokomotivě jsem neuvažoval. Nevíte zda plánuje jezdit RJ se 3 soupravami po 3 vozech nebo (logičtější) se 2 po 5 vozech? To znamená nákup 2 nebo 3 lokomotiv?
Část byla remotorizována 12V od MTU, označeno 218.5
Řada 218 se nabízí po velké prohlídce od 2,5 mio euro…
Vždyť to je téměř cena nové mašiny.
CZ Loko?
Ačkoliv tak mne napadlo, že v případě, kdy „půjde o stroj, který ještě na Slovensku nejezdil“, tak to 218 být nemůže … ta už na Slovensku jezdila … v listopadu 2006 😀
Bude to loko 2x Herkules ER20 od spoločnosti Beacon Rail a dve 5-vozňové vratné súpravy… viď odkaz.
https://www.railjournal.com/fleet/regiojet-acquires-db-double-deck-coaches-for-slovakian-services/
Ještě teoreticky přichází v úvahu BR 245, čili Traxx P 160 DE, jelikož Metronom do Cuxhaven končí a má jezdit DB. Taky to už není nová lokomotiva.
Lokomotivy i soupravy do Cuxhavenu jezdí ve stejném barevném schématu i nadále. Vyměnil se je provozovatel. Dceřiná společnost DB, nízkonákladovka START. To kvůli odborům a platům.
Ucelené soupravy i mašiny patří, tuším spolkové zemi Niedersachsen.
Ale nejsem si jistý zda všechny. Nějaké patráky jsou prý odstavené v Bremervörde.
Ne ne… Bude to loko 2x Herkules ER20 od spoločnosti Beacon Rail a dve 5-vozňové vratné súpravy… viď odkaz.
https://www.railjournal.com/fleet/regiojet-acquires-db-double-deck-coaches-for-slovakian-services/
EuroNight
Podle Jančury to mají být lokomotivy, které na Slovensku ještě nejezdí.
Ale Siemens Hercules ER 20, je na Slovači, zrovna v Dunajské Stredě, doma.
A to v podobě sedmi kusů Metrans Danubia.
Nebo, že by odtud vítr foukal?