RegioJet míří více do nákladní dopravy. Hlásí se do soutěže na postrkovou službu
V tendru na postrkovou službu je pět dopravců. RegioJet vidí další možnosti růstu v nákladní dopravě.
Společnost RegioJet začíná zajímat čím dál více i nákladní doprava. Kvůli omezení osobní dopravy jsou žluté lokomotivy Bombardier TRAXX nebo Siemens Vectron čím dál častěji vidět v čele nákladních vlaků, nově se firma přihlásila i do soutěže Správy železnic na takzvanou postrkovou službu.
Účast v soutěži na postrkovou službu potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Jako rostoucí dopravce, který neustále rozšiřuje svůj lokomotivní park, se díváme na další potenciální aktivity růstu. Postupně rozšiřujeme svou působnosti i nad rámec pravidelné osobní dopravy,“ řekl Ondrůj.
Podle informací deníku Zdopravy.cz se do soutěže přihlásili ještě dopravci ČD Cargo, LTE, ODOS a LokoTrain.
Soutěž vypsala Správa železnic kvůli chystaným velkým výlukám na koridoru mezi Českou Třebovou a Kolínem. Kvůli nim by měly nákladní vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit jen po trase přes Havlíčkův Brod. Ta je ale sklonově náročná a pro těžší vlaky je nutný postrk. Soutěž počítá s nasazením čtyř postrkových lokomotiv, pro jejich provozovatele tak jde o prakticky jistý byznys bez většího obchodního rizika.
Inspirace z vody
O zavedení „státních“ postrků usiluje od svého počátku sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Dopravcům se v úseku Kutná Hora – Brno ekonomicky nevyplatí nasazovat další lokomotivu kvůli postrku na tomto úseku. Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se stala železniční přeprava na trhu nekonkurenceschopnou.
Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dopravce s lokomotivou na tuto službu.
V praxi například přijede do Brna vlak z Maďarska, který dál míří do Německa. Dosud by jel rychlejší trasou přes Českou Třebovou, to ale od roku 2022 nebude možné. Aby mohl překonat trasu přes Vysočinu, dostane ještě postrkovou lokomotivu najatou Správou železnic.
Zakázka má odhadovanou hodnotu 262 milionů koru Mezi Českou Třebovou a Kolínem se má v příštích letech modernizovat úsek zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a Chocní a Uherskem. Postrkovou službu pak budou dopravci využívat i v době, kdy začne oprava úseku mezi Svitavami a Brnem, u ní se počítá dokonce s úplným uzavřením trati.