RegioJet koupí od Alstomu třináct dalších lokomotiv TRAXX MS3, posílí svoji „půjčovnu“

Lokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJetLokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJet

Dodávka má proběhnout do podzimu příštího roku, firma posílí svůj byznys pronájmu lokomotiv.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnny Cash

Opravdu „výborná“ lokomotiva, o kterou je opravdový zájem. Největší provozovatel na světě: Regiojet – 18 kusů, následován ČDC se 16 kusy. Kromě 6 prototypů by snad měly existovat 3 lokomotivy pro TXL (kdysi objednáno 40 kusů) a možná i nějaký kus pro CFL Cargo. Tím výčet končí v porovnání s frontou na lokomotivy v Allachu. Ale abych byl fér, tuto noc budu mít cosi k dočinění s 188.001, tak jsem zvědav.
Nicméně se v Německu úspěšně rozšiřuje jiná lokomotiva za 70 mega – Smartron, hojně používaná v Bavorsku na odvoz výrobků BMW z tamních fabrik do severních přístavů.

Petr

Vectron byl podle dostupných informací uveden do provozu 2011. Traxx MS3 až 2021. Bylo by smutné, kdyby Vectron nebyl technický na výši v současnosti s 10ti letým náskokem…

Johnny Cash

První objednávka bylo 6 kusů pro Raiilpool, rok výroby 2013 a i prvních 8 pro Boxxpress. S oběma jsem jezdil v roce 2017 bez problémů.

Petr

Je pravdou, že u toho roku 2011 jsem vycházel ze zahájení zkušebního provozu.
Každopádně uváděný „bezporuchový stav Vectronu“ je ve Vašem případě u mašiny, která je tou dobou 4roky v provozu. A za výrazně jednodušších = rychlejších podmínek schvalování.
Až jednou bude Siemens řešit schvalování dalšího vozidla „Vectron 2“, tak budou čelit přinejmenším stejným obtížím schvalování.. Takže si nemyslím, že je na místě srovnávat mašiny úplně odlišných generací 😉

Lukáš F.

Když píšete „jiná lokomotiva za 70 mega“ – existuje nějaká veřejná informace, kolik stojí Traxx MS3? Je dost možné, že RJ a ČDC jako jedni z prvních zákazníků a tak trochu pokusní králíci platí výrazně méně, než kolik by dali za Vectron.

Avlaky

Ceny veřejné snad nikdy nejsou

Pokud je zveřejní ČD tak je ta cena vzdy vyšší než by koupil soukromník

Erik85

Na základě čeho si to myslíte?

Avlaky

Protoze soukromnici si cenu můžou domluvit, můžou si vybrat od koho loko chtějí

X 1

Siemens Smartron je tzv. ořezaná verze Vectronu. Je pouze na střídavinu 15kV nebo 25kV. Zabezpečovač PZB/LZB a nižší výkon cca 5600 kW proti 6400 kW u standardního Vectrona.
Smartron je standardně schválen v Německu a Rakousku, což mnoha tamním dopravcům bohatě stačí.

Lukáš F.

Ještě je omezená rychlost na 140 km/h.

Johnny Cash

Není. 192.1 má Vmax 160 km/h.

Mates

A v Bulharsku, Rumunsku.

hank

CRRC se léta nedaří získat certifikaci pro EU. Jančura pro ni Číňanům otvírá vrátka.

Elb

Smí, nebo nesmí Traxx jezdit na horní rychlostníky?

Péťa

Smí

Dušan

Smí i na ty ETCS-rychlostníky, což třeba Vectron u nás nesmí:-)))

noerf

Neměl pořizovat do konce příštího roku Regiojet pořizovat 12 lokomotiv MS3 z opce? To zrušil a místo toho pořizuje nově 13 lokomotiv?
A kdy budou tyto stroje použitelné v Rakousku?

Avlaky

Tech 12 plati

Ale uzavřela se nová smlouva s novou cenou

A stroje můžou do AT nejdříve 2024 musí se do ETCS dat nový software

Dušan

A to už je verze na V = 200 km/h ? Měla by být ne ?

Avlaky

Snad bude už u tech 12 co mají příjit

Johnny Cash

Pochybuji o Vmax 200 km/h u Traxxu MS3 kvůli čelu lokomotivy/TSI. Spíš bych to viděl na Vmax 190 km/h (189 km/h), pokud dostanou podvozky s plně vypruženým pohonem, ale za cenu 70 mega za kus, tak to asi ne. Spíš zase tlapy a Vmax 160 km/h.

Avlaky

No to urcite na 160 nebudou

Anonymní alkoholik

A s objednávkou vozů už je nějaký posun? 🙂

Avlaky

No mění se jen typy vozu, ale nejdříve bude něco na Innotransu

Jarda V.

Dotaz, těch 5-7% je myšleno vzhledem k MS2 a Vectronu nebo k 30 a konstrukčně 40 let staré 362-ce či 50let staré bobine.

JAN

Třeba si nebude potom půjčovat lokomotivy na Kolín – Ústí n Labem

Radim

A není to jedno, jak si to udělají? Když se rozhodne si půjčit 363 od ČDC, nebo si nechá půjčenou Bobinu nebo ne, je to prostě jejich věc. Hlavně aby to jelo a mělo to >2 vagóny 🙂

Avlaky

Rad bych tady uklidnil dezinformace

RJ opravdu jednalo i jedna o lokomotivách od CRRC, již se projektuje Bison na 230

Jen dal Alstom slevu, tak toho RJ využil, protože loko od CRRC by byly nejdříve za 4 roky, tak si RJ nakupuje loko do zásoby a zatím je bude půjčovat

Pája

Tohle je velmi zajímavá informace. To myslím vážně. Mít lokomotivy v podstatě v zásobě (ve vlastní půjčovně) je cesta k budoucímu rozvoji? Nevím, proto se ptám….

Karl vB.

při současné inflaci jsou dluhy ideální řešení

Avlaky

Urcite, teď jak po 2025 nebude mít hodně soukromniku loko s ETCS, tak je to jasný byznys model, který se vyplatí

Péťa

Pokud budou do roku 2025 MS3 bez dětských nemocí, jako nezlobte se na mě ale kdo si půjčí mašinu když se sama zneschopní při výpadku napětí v troleji.

Avlaky

Vectron měl taky nemoci a dost, a teď je to to nejlepší na trhu

Johnny Cash

Tak takové nemoci, jaké má Traxx MS 3, Vectron rozhodně neměl.

Avlaky

Ale měl, první 3 roky to byla katastrofa

Mates

V prípade nedostatku MS interoperabilných mašín na trhu a dlhým frontám na Vectron je to naozaj dobré riešenie. A ako bolo aj nižšie uvedené, v dobe inflácie o to viac.

Johnny Cash

Projektovat se může cokoli. Ještě je potřeba to vyrobit a schválit.

Avlaky

No obdobná lokomotiva je téměř schválena

Ta loko už základy má z Bison pro maďary

Vasek

Před lety chystal RegioJet linku Praha České Budějovice. Neudělali to pro výluky. Co nyní?

Cestující

A má dostatek vozu? Je mezi Prahou a Benešovem prostor pro další spoje?

Radim

Kdyby měl dostatek vozů, tak by se možná uživil… Je dost lidí co nesnáší ČD, takže i kdyby tam poslal RJ skoro cokoliv, co má, věřím tomu, že tím spousta lidí pojede už jenom proto, že prostě nejede s ČD.

Jarda V.

Co si matně pamatuji mělo se jednat o jeden obrazový vlak denně někdy okolo poledne s tím že by to měla být souprava co stavala na Smíchově během obrátky z Brna .. takže nevím zda jim to teď vychází na obrat.

Avlaky

Ne tenhle prostor se vyplnil spojem z Bratislavy

Karl vB.

Tak jsem z toho jelen… 1. V článku zde ze dne 21.11 2022 bylo lze se dočíst, že se RJ „pere“ s nesolidností společnosti Alstom a dodávky mají obrovské zpoždění. 2. Podcast ze dne 29.4.2022 byl uveden titulkem: „Nové Traxxy jsou jako puberťačky, pořád něco zkouší…“. Zdá se, že úkrok RJ k CRRC zřejmě přiměl Alstom k rozumu. Pan Kuruc musel otevřít asi hodně velkou sklenici medu aby měl co mazat okolo h.b., když se teď rozplývá nad krásou dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi ním a Jančurou. No a Jančura se možná jen usmívá a mne si ruce, protože se lze domnívat,… Číst vice »

Erik85

Doporučuji článek v jednom z posledních Železničních magazínů. Tam to máte hezky popsáno. 🙃

Karel

Ještě bych dodal že Cargo je nespokojeno s traxxy. Já bych tu mašinu nechtěl ani zadarmo.lepsi koupit vectronu.

Avlaky

Při téhle nové ceně má 3 traxxy na místo 2 vectronu …

A pokud vim vectrony na začátku byl taky průšvih, museli za ne zaskakovat brejlovci atd

Radim

Brejlovec místo Vectronu? To jsem ještě neviděl, ale viděl jsem 363 ČDC a 380 (u ČD). Ale už je to fakt dlouho

Avlaky

Ano jak jezdil RJ vlaky IC na Slovensku, tak když vypadl vectron jel z Košic brejlovec od KDS

Johnny Cash

Ten Vectron tam rozhodně nepadal každý den. Pokud někdo myslí kauzu rozbitých nápravových převodovek, těžko si někdo u Siemensů tehdá představoval, že lokomotiva s Vmax 160 určená pro nákladní dopravu bude touto rychlostí jezdit každý den stovky kilometrů a denní proběh dá klidně i 1800 km. Je dobře, že se Siemens poučil a vzal to na sebe.

Karel

Blbost radši si koupím vectronu a ušetříme na nákladech a odtahu toho šrotu traxu

Avlaky

Na nákladech? Myslíte jako servis a udrbu která je dvojnásobně dražší?

Dobře když říkáte ze koupíte, tak kupte

Vokurka

Tak nemyslím si, že by vectrony v roce 2016 co je Cargo pořizovalo byly průšvih.V současné době se řeší velký problém na pojezdu traxxů… střižené šrouby….už se jeden od Jančury v Ústí zvedal a servis Almstomu říkal,že u Carga tato závada nehrozí….za týden se zvedal pro změnu traxx Carga….a takové průšvihy u vectronů si nepamatuji

Avlaky

Regiojet Vectrony rozjížděl jako první dopravce a problému bylo hromady

To ze je už skoro vyhlášené koupilo Cargo je věc druha

Karel

Lepší koupit vectrona .. než traxx se vůbec divím že to někdo chce.

Radim

Je levnější. Kdoví za kolik jsou ty CRRC „jak že se to jmenuje?“ Ty by třeba měl 4 za cenu dvou Vectronů.

Radek

Hlavně že lhali o koupi lokomotiv z Číny. Standardní nátlak na vyrobce?

Kubrt

Jaký nátlak? Standardní obchodní praktiky. Dělají to všichni.

Avlaky

Jaké lhaní, nikde není ze je jasně nakoupí a ze spolupráce s Alstomem je jasne uzavřena
CRRC novou loko opravdu projektuje pro RJ

Akorat uplne nová roli tady bude až za 4 roky

Alstom ji dodá za 1,5 roku

Romanero

Hlavně kupte vagóny, ať to v létě nedopadne jako tradičně..

Avlaky

Vagóny jsou předmětem zakázky s pesou 300 vozu

Jiří 24

Co to, že to zástupci RJ nikde neohlásili jako revoluci v české železniční dopravě?

Petr

A kdy se objeví v provozu upgradované „růžovky“?

Jiří 24

Jediné co mě napadá, proč je tam tak velké zdržení, že si je nechali dělat u Tratecu (stejně jako to jedno Bmz se zalamovačkami), a uvázly v nějakém rozpracovaném stavu a nikomu se do toho nechce.

Avlaky

Ne Růžovky si delame samy na Zličíně proto to taky trvá, lidi z dílen není zase tolik aby na tom dělalo více jak 2 lidi

Avlaky

Ano už delala první testy na okruhu

Tento rok to snad vyjedou

Erik85

O jaké vozy se má jednat? Klasické RIC vozy na 200? Pesa totiž nic takového na svém webu neuvádí, že by měla v repertoáru.

Avlaky

Ještě to totiž není podepsáno, podepisovat se bude na innotransu

Jinak ano vozy na 200km/h

Erik85

Díky, jsem zvědav jestli PESA vyvíjí svoje, nebo bude vyrábět v rámci licence. Ví se už přibližně jaké konkrétní typy to mají být?

Avlaky

To sám netuším

Lehátka, Lůžka, myslim ze i takové ty co jsou v novém nightjetu ty kupé pro jednoho)

Pak sedackove vozy různých kategorii (určeno pro polsky provoz převážně)

Anonymní alkoholik

Jste si jist že na Innotransu? Protože další Innotrans bude až 24.-27. září 2024.

Avlaky

Pravda, tak jen v roce 2023

Ten_z_Biliny

Takže „koupíme čínské lokomotivy“ v regiojetštině znamená „Alstome, koukej rychle udělat něco se spolehlivostí a schvalováním MS3ek, a taky nám dej lepší cenu na další stroje!“

FrantaM

… a cenou.
Normální vyjednávací strategie, řekl bych 🙂

Avlaky

To není pravda Alstom cenou konkurovat CRRC zatím nemůže

Nakupka těchto 13 loko je cca 70 mega za kus

A CRRC je schopno dodat za 60 mega kus

Původně stala MS3 80mega

Radim

Za kolik jsou Vectrony? Za 80M? Jen mne to zajímá…

noerf

ČD kupují Vectrony na rychlost 230 km/hod za 120 miliónů Kč/ks. Obvykle se uvádí cena Vectronu okolo 100 – 110 miliónů Kč podle výbavy pro jednotlivé země, kam bude jezdit.

Dušan

ČD, a.s. tu cenu za ty Vectrony na V = 230 km/h – pokud je mi známo – nikdy a nikde oficiálně nezveřejnily nebo ano ?

Erik85

Ne, oficiálně zveřejněna nebyla.

Avlaky

110mega

exJoudazRJ

pořád mě vrtá hlavou, který entusiasta zaměstnaný v RJ se skrývá pod pseudonymem Avlaky. Asi se na to budu ptát rovnou až bude příležitost, neboť tuším :)…

Johnny Cash

Jen by mě zajímalo, jak bude mašina za 70 mega fungovat za 10 nebo za 20 let, potažmo jakou životnost budou mít komponenty, ze kterých je vyrobena.

noerf

Cena je relativní, zatímco na Vectrony je za ceníkové ceny pořadník, Alstom se s novou lokomotivou potřebuje prosadit a oboustranně výhodné partnerství s Regiojetem může být pozitivní.
Představte si, že MD vypíše soutěž na EX3, ČD řeknou chceme 60 Kč/dotace na kilometr, souprava nad stojí 750 milionů (Vectron 120 milionů, devítivozová netrakční jednotka 630 milionů) a Regiojet přijde s cenou 10 Kč/km, protože jej souprava stojí 520 milionů (lokomotiva 70 milionů, deset vagónů po 45 milionech). Protože ví, že to za deset let odepíše.