RegioJet chce ještě letos začít jezdit do Čopu, na příští rok chystá vlaky Ukrajina – Německo

Noční vlak RegioJetu na 6. koleji v Košicích. Foto: Aleš PetrovskýNoční vlak RegioJetu na 6. koleji v Košicích. Foto: Aleš Petrovský

V Mukačevu plánuje RegioJet vytvořit servisní základnu pro své vlaky.

Český železniční dopravce RegioJet plánuje výrazně rozšířit své působení ve vztahu k Ukrajině. Mimo jiné hodlá prodloužit vlakové spojení Praha – Košice až do Čopu a Mukačeva a zavést nové spoje mezi Ukrajinou a Německem přes Polsko. V rozhovoru pro ukrajinské vydání Forbesu to uvedl majitel firmy Radim Jančura.

RegioJet jezdí od loňského března do polského Přemyšlu, odkud mohou cestující už více než rok díky návaznému spoji ukrajinských železnic (Ukrzaliznycja) pokračovat až do Lvova a Kyjeva. Noční vlak jezdí jednou denně a podle Jančury jej využívá 300 až 500 cestujících. RegioJet chce toto číslo zvýšit až na 800 lidí, a to přidáním druhého spoje. K tomu by mohlo dojít ještě letos.

„Pracujeme se společností Ukrzaliznycja také na možnosti zajíždění našich vlaků až do stanice Mostyska-2 ve Lvovské oblasti. Doufáme, že se projekt podaří uskutečnit ještě letos. K tomu je nutné dokončit nástupiště pro cestující a lávku pro pěší. Jsme připraveni to postavit na vlastní náklady,“ řekl Jančura. Do zmíněné stanice vede normální rozchod.

Stejně tak letos by mělo dojít k protažení spojení Praha – Košice až do Čopu. „V současné době koordinujeme jízdní řády a podmínky se společností Ukrzaliznycja,“ řekl Jančura. Dlouhodobější plány firmy přitom hovoří o posunutí konečné až do Mukačeva, kam se dá také dostat po normálním rozchodu. „Hlavní překážkou je, že úsek tratě Čop – Mukačevo není elektrizován,“ uvedl podnikatel s tím, že RegioJet je ochoten úsek elektrizovat na vlastní náklady.

V Mukačevu vidí velký turistický potenciál. „Plánujeme také v Mukačevu vytvořit servisní základnu pro naše vlaky,“ dodal Jančura. Zpočátku by vlaky podle něj byly provozovány ve spolupráci s ukrajinskou železnicí, po vstupu Ukrajiny do Evropské unie by je provozoval RegioJet ve vlastní režii. „Po skončení války, pokud se projekt podaří zrealizovat, získáme nový oblíbený cíl turistů z Česka a Slovenska. Na druhou stranu příliv turistů pozitivně ovlivní ekonomiku Zakarpatí,“ doplnil Jančura.

Příští rok chce RegioJet ve spolupráci s Ukrzaliznycjou spustit nové spoje Kyjev – Berlín a Kyjev – Hannover. „Naše očekávání ohledně tohoto projektu jsou velmi optimistická, protože mnohem více Ukrajinců míří do Německa než do České republiky,“ uvedl Jančura. Pro deník Zdopravy.cz pak dodal, že polská strana si zatím neví rady s požadavky na kapacitu. „Neví, co s naším požadavkem, přestože naše trasy jsou pouze tranzitní s jednou technologickou zastávkou v Přemyšlu,“ řekl.

V rozhovoru pro Forbes rovněž uvedl, že je připraven u ukrajinských firem z železničního průmyslu objednat až 1000 nových vagonů, pokud budou plnit evropské standardy a nebudou stát víc než milion dolarů za kus.

Tagy Radim Jančura RegioJet železniční spojení na Ukrajinu
97 komentářů