Reforma parkování zamrzla, Praha opět prodlužuje bezplatné parkování elektromobilů v ulicích

Nových 155 parkovacích míst mohou od dnešního dne řidiči využít v podzemních garážích pod budovou Ostravské univerzity na Černé louce. Foto: Ostrava - Lukáš KaboňNových 155 parkovacích míst mohou od dnešního dne řidiči využít v podzemních garážích pod budovou Ostravské univerzity na Černé louce. Foto: Ostrava - Lukáš Kaboň

Další změna přijde po půl roce. Elektrovozy budou mít 50% slevu, ale pouze někde.

S přelomem roku mělo skončit dlouho avizované a odkládané zrovnoprávnění parkování elektromobilů v ulicích. Jejich řidiči dosud nemusí platit parkovné, nově měli mít nárok pouze na slevu. Pražští radní však v pondělí rozhodli, že se bezplatné parkování pro elektroauta prodlouží o dalších šest měsíců.

O konec výhody usiloval náměstek primátora Zdeněk Hřib s tím, že parkující elektromobil zabírá stejný veřejný prostor jako jakékoliv jiné auto, a neměl by tak čerpat žádné výhody. Vedle toho je v Praze již řada nabíječek, které jsou pro elektrická auta určeny, a podpora elektromobility je tak podle Hřiba dostatečná.

Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období, přestože kompletní návrh změn v oblasti parkování je z mé strany připraven, prodlužuje se výjimka pro parkování elektromobilů o šest měsíců,“ uvedl nyní Hřib.

Brněnští vědci zkoumali skutečné emise elektromobilů. Připočetli i výrobu baterií a elektřiny

Zopakoval, že elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný rozmach není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů. 

Modré zóny bez slevy

Po 30. červnu 2025 budou tak mít řidiči elektromobilů pouze slevu na běžném parkování, pokud se tedy návrh schválí. Hřib její výši navrhuje na úroveň 50% slevy na návštěvnické parkování a pouze pro čisté elektromobily, tedy nikoliv hybridy. Sleva bude také platit pouze ve fialových a oranžových zónách.

Přestože zvýhodnění nízkoemisních vozidel je potřebné s ohledem na jejich příznivý dopad na životní prostředí, je třeba zvolit tu správnou formu, aby takovým zvýhodněním nedocházelo k omezení parkovacích míst pro rezidenty,“ uvedl Hřib.

Fialové zóny jsou podle něj pro vozy návštěvníků, tedy těch, kteří se po městě pohybují nepoměrně více. „U těch dává smysl zvýhodnit elektromobily. U aut, která většinu času stojí na místě, je totiž vcelku jedno, jaký mají pohon, zatímco u těch, která se ve městě hodně pohybují, dává naopak smysl bezemisní pohon zvýhodnit,“ dodává Zdeněk Hřib.

Praha nyní podporuje elektromobilitu zejména prostřednictvím investic do rozvoje dobíjecí infrastruktury. „Cílem je totiž její zpřístupnění všem, aby nezůstala pouze výsadou pro lidi s vlastní garáží,“ řekl již dříve Hřib.

Elektromobily nesmějí být výsadou lidí s garáží. Nová komise má řešit i pobídky pro řidiče

Metropole nedávno získala dotaci z EU na výstavbu až 1 500 dobíjecích stanic. V připravované reformě zón placeného stání by pak také měly mít elektromobily vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek.

Tagy bezplatné parkování pro elektromobily praha Zóny placeného stání Praha
13 komentářů