- Voda •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Ředitelství vodních cest spustilo velké bagrování Vltavy, ze dna vytěží 130 tisíc metrů krychlových
Prohlubování Vltavy, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ředitelství vodních cest začalo prohlubovat Vltavu pod Prahou. Cílem akce je zvýšení možných ponorů na vltavské vodní cestě ze současných
Tto bude znamenat snížení hladiny spodní vody v okolí… pro někoho možná prázdnou studnu.
Cože? Můžete tu obavu nějak vysvětlit? Má se prohlubovat koryto na kanalizované řece, kde při nízkých průtocích hladina odpovídá hydrostatické hladině příslušného jezu. Jen při vysokých průtocích Vltava teče tak, že pod jezem je víc vody než nad dalším jezem po proudu.
Takže hladina zůstane tam, kde je teď, akorát dno se prohloubí.
Dříve se „prohrábky“ dělaly průběžně a byly (minimálně) na Vltavě naprosto běžnou a samozřejmou záležitostí – pak s tím „vodníci“ z těžko pochopitelných příčin přestali, a teď najednou zase „objevují Ameriku“.
Tak průběžné prohrábky dna se dělají i dnes jen už nejsou tak časté jako kdysi.
V prosinci bylo možné sledovat při práci dálkově ovládaný podvodní buldozer v Hodkovičkách u mostu inteligence.
Ach ty ilustrační obrázky. Snad raději nechat bez obrázku, než toto. Nebo tam dát děti s kyblíčkem a lopatičkou, aby bylo zřejmé, že je to vtip.
Nejsem znalý problematiky, ale u Hlávkova mostu by snad stačilo posunout plavební komoru za most. Beztak ale největším problémem lodní dopravy v Česku je dolní tok Labe a řešení zdá se býti v nedohlednu.
To by bylo řešení logické a velkorysé (při spádu Helmovského jezu 4,4 m by byla podjezdná výška víc než 9 metrů!), ale obávám se, že i mimořádně drahé. Snažil jsem si představit, jestli by šla prodloužit aspoň jižní plavební komora nad most, ale to by výrazně omezilo horní rejdu. V horním cípu Štvanice totiž zavazí hydroelektrárna. Pod Negrelliho viaduktem je výška víc než dostatečná…