Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Ředitelství vodních cest spustilo velké bagrování Vltavy, ze dna vytěží 130 tisíc metrů krychlových

Prohlubování Vltavy, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Prohlubování Vltavy, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství vodních cest začalo prohlubovat Vltavu pod Prahou. Cílem akce je zvýšení možných ponorů na vltavské vodní cestě ze současných 1,8 metru na 2,2 metru. Koryto tak bude prohloubenu na 2,5 metru. „Příprava začala už v prosinci, v těchto dnech se práce rozbíhají naplno,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.

Práce budou probíhat ve všech zdržích mezi Vraňany a pražským Radotínem, ovšem vždy jen v dílčích úsecích, kde je dnes nižší hloubka. Předpokládá se, že ze dna řeky bude vytěženo asi 130 tisíc krychlových metrů materiálu, z toho nejvíce (43 tis. m3) ve zdrži zdymadla Klecany (plavební komora Roztoky). V pohotovosti jsou i archeologové pro případ, že by řeka vydala nějaké zajímavé nálezy.

Práce provádějí Labská, strojní a stavební společnost, ATH STAV, Hydroservis CZ a rejdařství Evropská vodní doprava-SPED. Cena dle smlouvy činí 127 milionů korun bez DPH, což je výrazně více oproti předpokladům investora. Očekávaná cena byla 98 milionů korun bez DPH. Výsledek nicméně zapadá do trendu poslední doby, kdy stavební firmy mají dostatek zakázek a naopak se potýkají s nedostatečnou kapacitou.

Zvýšení ponoru (i aktuálně probíhající modernizace zdymadla Štvanice) je součástí velké akce na zlepšení plavebních podmínek na řece. V jejím rámci ŘVC rovněž plánuje zvednout desítku mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu a Podbabském kanálu v Praze. Podjezdná výška se tak zvýší ze 4,5 metru na sedm metrů. V plánu je i úprava plavební komory Hořín. Celkové náklady se odhadují na 1,7 miliardy korun. Cílem jsou lepší podmínky pro velké turistické i nákladní lodě.

Nejasný je ale zatím osud Hlávkova mostu, který má podjezdnou výšku jen pět metrů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
pracujici
Host
pracujici

Tto bude znamenat snížení hladiny spodní vody v okolí… pro někoho možná prázdnou studnu.

Martin V.
Host
Martin V.

Cože? Můžete tu obavu nějak vysvětlit? Má se prohlubovat koryto na kanalizované řece, kde při nízkých průtocích hladina odpovídá hydrostatické hladině příslušného jezu. Jen při vysokých průtocích Vltava teče tak, že pod jezem je víc vody než nad dalším jezem po proudu.

Takže hladina zůstane tam, kde je teď, akorát dno se prohloubí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Dříve se „prohrábky“ dělaly průběžně a byly (minimálně) na Vltavě naprosto běžnou a samozřejmou záležitostí – pak s tím „vodníci“ z těžko pochopitelných příčin přestali, a teď najednou zase „objevují Ameriku“.

Kulík
Host
Kulík

Tak průběžné prohrábky dna se dělají i dnes jen už nejsou tak časté jako kdysi.
V prosinci bylo možné sledovat při práci dálkově ovládaný podvodní buldozer v Hodkovičkách u mostu inteligence.

klkl
Host
klkl

Ach ty ilustrační obrázky. Snad raději nechat bez obrázku, než toto. Nebo tam dát děti s kyblíčkem a lopatičkou, aby bylo zřejmé, že je to vtip.

David
Host
David

Nejsem znalý problematiky, ale u Hlávkova mostu by snad stačilo posunout plavební komoru za most. Beztak ale největším problémem lodní dopravy v Česku je dolní tok Labe a řešení zdá se býti v nedohlednu.

Martin V.
Host
Martin V.

To by bylo řešení logické a velkorysé (při spádu Helmovského jezu 4,4 m by byla podjezdná výška víc než 9 metrů!), ale obávám se, že i mimořádně drahé. Snažil jsem si představit, jestli by šla prodloužit aspoň jižní plavební komora nad most, ale to by výrazně omezilo horní rejdu. V horním cípu Štvanice totiž zavazí hydroelektrárna. Pod Negrelliho viaduktem je výška víc než dostatečná…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll