Ražbu tunelu Deboreč komplikuje sypké podloží, termíny se posouvají
Ražba tunelu Deboreč na 4. koridoru mezi Voticemi a Sudoměřicemi se dostala zhruba do dvouměsíčního skluzu. Na vině je podle
Ražba tunelu Deboreč na 4. koridoru mezi Voticemi a Sudoměřicemi se dostala zhruba do dvouměsíčního skluzu. Na vině je podle Správy železniční dopravní cesty podloží. Prorážka se tak očekává až v únoru.
„Část podloží byla natolik sypká, že nepomáhala ani chemická a ani betonová injektáž,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Ražba tunelu pod vrchem Deboreč u Ješetic začala před rokem, tehdy se jako termín prorážky zmiňoval dokonce červen, harmonogram byl následně upraven.
Celková délka bude 660 metrů, z toho na raženou část připadá 562 metrů. Zbytek tvoří hloubené části u obou portálů tunelu. Ostění tunelu by mělo být hotovo v listopadu příštího roku.
Se zpožděním několika měsíců se letos v září začal razit i druhý tunel na úseku, kterým je Mezno. Jeho délka dosáhne 840 metrů. Oba tunely jsou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním.
Posunuje se i termín dokončení celého úseku. Při zahájení stavby na jaře 2018 mluvila SŽDC o srpnu 2021, posléze o přelomu let 2021 a 2022, nyní se počítá s dokončením v srpnu 2022.
Trať povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než stávající. Rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů za hodinu, což přinese zkrácení jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu. SŽDC už dříve oznámila, že úsek prověří i pro možné zvýšení rychlosti na 200 km/h.
Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.