Ministr Ráž narazil. Slovenští strojvedoucí odmítají pracovat pod dohledem kamer

Strojvedoucí věří v účinnější opatření. Ministru dopravy poslali dopis.
Proti návrhu slovenského ministerstva dopravy dohlížet na pracoviště strojvedoucích kamerami se zvedla vlna nevole. Federace strojvůdců SR poslala ministru dopravy Jozefu Rážovi dopis, ve kterém výkon své profese pod dohledem kamerového systému zásadně odmítá.
„Rozumíme snaze o zvyšování bezpečnosti železniční dopravy, avšak toto opatření podle nás neřeší skutečné příčiny nehod, tedy nedostatečně zabezpečená vozidla a infrastrukturu v úsecích tratí, kde může za určitých okolností docházet k lidskému pochybení,“ napsala federace Rážovi.
Opatření vzešlo ze dvou nedávných vážných nehod na slovenské železnici. V říjnu se u Rožňavy střetly dva rychlíky, zkraje listopadu pak do sebe narazily dva vlaky u Pezinku. Obě nehody si vyžádaly dohromady přes 200 zraněných. 19. listopadu pak v Košicích vykolejil vůz osobního vlaku. Příčinou je s největší pravděpodobností u obou případů projetí návěsti zakazující jízdu, tedy lidský faktor.
„Omlouvám se všem strojvedoucím, kteří přijdou o své soukromí. Nebudou nadšení. Bohužel kvůli kolegům, kteří projeli na červenou, to bude nutné. Je to opatření za pár eur, abychom věděli, čemu se strojvedoucí věnuje. Možná si hraje s mobilem, což má zakázané, ale na rozdíl od silnice jej nemá kdo zastavit a zkontrolovat,“ vysvětloval při představení opatření Ráž s tím, že i v bance pracují zaměstnanci pod dohledem kamer.
Kontroly, opakované poznání a budování odvratných výhybek. Slováci řeší, jak zamezit srážkám vlaků
Strojvedoucí jsou přesvědčeni, že zavedení tohoto opatření, které už schválila vláda, je nepřiměřené, finančně nákladné a nebude plnit preventivní funkci.
„Navrhovaný kamerový systém by nezabránil individuálním pochybením, protože ta vyplývají především z nedostatečného zabezpečení tratí v místech se zhoršenými rozhledovými poměry. Zároveň by kamery nijak nezlepšily pracovní podmínky strojvedoucích ani nepřinesly kvalitnější odborný výcvik,“ uvedla federace v dopise.
20 metrů od dalšího neštěstí. Na Slovensku se málem opět srazily vlaky
Strojvedoucí si stěžují, že už dnes pracují v nevyhovujících podmínkách, a to na lokomotivách s množstvím dlouhodobě neřešených závad, při špatných hygienických podmínkách, v letních měsících často bez funkční klimatizace, v zimním období v nedostatečně utěsněných kabinách, v režimu služeb výrazně zatěžujících jejich biorytmus.
„Na tyto problémy, které přímo ovlivňují soustředění na práci, dlouhodobě upozorňujeme,“ připomněli strojvedoucí.
V Bratislavě dnes vykolejily dva vlaky, jeden byl Leo Expressu
Namísto kamer navrhují strojvedoucí urychlit zavádění sítě GSM-R všude tam, kde je do budoucna plánován systém ETCS, zlepšit rádiové spojení na všech tratích a posílit povinnost komunikace mezi řízením provozu a strojvedoucími v souladu s předpisem Z1 v případě jakýchkoli mimořádností.
Zároveň je podle nich třeba směřovat investice do zlepšování rozhledových poměrů, včetně doplňování návěstidel tam, kde se to ukáže jako potřebné, aby se například ve stanicích s táhlými oblouky snížilo riziko možného pochybení strojvedoucích. Tam, kde je systém ETCS již instalován, je dle strojvůdců nutné doplnit mobilní část do všech provozovaných vozidel.
„Jsme přesvědčeni, že existují účinnější a důvěryhodnější způsoby, jak zvýšit bezpečnost železniční dopravy. Kontrola prostřednictvím kamer je nepřiměřeným zásahem, který neřeší systémové příčiny problémů: podfinancování infrastruktury, zastaralé technologie a nevyhovující pracovní podmínky,“ napsala federace Rážovi.
Dopis Federace strojvůdců SR ministru dopravy Jozefu Rážovi v kompletním znění přikládáme zde.