Ministr Ráž narazil. Slovenští strojvedoucí odmítají pracovat pod dohledem kamer
Mladý strojvedoucí. Foto: ZSSK

Strojvedoucí věří v účinnější opatření. Ministru dopravy poslali dopis.

Strojvedoucí věří v účinnější opatření. Ministru dopravy poslali dopis.
Kdyby kamery fungovaly jako tzv. černé skříňky, nevidím v tom problém. Přístup k záznamům by byl omezen jen na situace, kdy bude potřeba šetřením zpětně zjistit či ověřit souvislosti. Takto by mělo být i v letadlech, vyřešilo by to řadu případů, kdy čistě z hlasového přepisu není možné poznat, jak pilot v dané situaci reagoval (viz např. let Air India 171).
kdo by taky dělal pod kamerama, okamžitě bych to zalepil
Nainstalujme programy a kamery úředníkům na MD, SŽ, DI a GŘ ČD. Pokud jejich oči uhnou na více jak minutu od monitoru nebo nebudou dělat v daném programu, začne běžet přerušení (dělená směna), které se nezapočítává do pracovní doby.
Dovolím si takovou fikci:
Ve chvíli, kdy dáte všude kamery, lidí se budou snažit těm kamerám vyhnout. Čili nebezpečí. Dáte víc kamer, víc kontroly, lidi se jim budou snažit ještě víc vyhnout. Výsledek. Buď výhradní autonomní provoz nebo nic.
To bych rad vedel, jak se tem kameram vyhnes. Napriklad na te lokomotive.
Kamery v kokpitu zásadním způsobem vylepší katastrofální stav slovenských tratí. Tak určitěé. Je dobré mít Slováky za sousedy. Ať je vidět, že si tu nežijeme vůbec špatně. Bohužel, nevděk světem vládne, tak se ta jejich největší (j)elita stěhuje na západ.
Si nefanděte.Hlouposti se šíří lavinovitě.Za rok, dva se to zavede i tady.
Tak na jedné straně to chce mít Slovensko povinné, na druhé straně to má Německo výslovně zakázané. Ideálně by se pohled na strojvedoucího zakázal i u nás, přeci jen to opravdu nic neřeší, jen poskytuje důkazní materiál, mimořádky se budou dít i tak. Za mě by úplně stačilo mít kameru s pohledem na trať a na sběrače, víc je overkill, na to co strojvedoucí na lokomotivě obsloužil nepotřebujete kameru, rychloměr to na novějších dokáže zrekonstruovat do posledního detailu.
Stáli sme tam asi štrnásť dní
Kričali sme naňho: „Jožo neblázni!
Stáli sme tam asi štrnásť dní
Skúšali to hrozbami aj peniazmi
Jožo neblázni, Jožo neblázni
Jožo!
Jožo!
Jožo!
Jožo neblázni
A odpovědí jim byl vyplazený jazyk… protože žaba na prameni.
Ještě hůř, když by došlo ke srážce s nákladním vlakem převážejícím nebezpečný náklad.
Jinak ty nehody se táhnout od Tatier (Liptov) až skoro k Dunaju (Pezinok).
P. S. Naprostou většinu písniček skupiny Elán mám hodně rád a svého času jsem je poslouchal hodně často.
Ministr, ale zapomněl, že ty kamery jsou na zdi za úředníkem na přepážce a snímají klienta. Takže je na omylu.
Hlavně ministr zapomněl, že ten úředník má místo určené k výkonu práce a místo určené k oddychu. A samozřejmě místo k oddychu kamery nemá. Strojvedoucí má obě místa na stanovišti a nikomu ani tomu úředníkovi by se nelíbilo, kdyby mu někdo při svačině koukal do pusy.
Místo snahy hledat bič na strojvedoucí by bylo fajn zlepšovat kvalitu zabezpečení.
Přiznám se, že jsem nesouhlasil se zaváděním etcs, ale dnes jsem rád, že se ČR vydala touto cestou místo nákupu kamer ma stanoviště.
Akorát jsem nepochopil, co se na základě toho dopisu jako reálně stane. Jestli je ta povinnost schválená, tak bude MD stačit to prostě ignorovat. Nebo jsou připraveni na časově neomezenou stávku do doby zrušení té povinnosti – což je asi jediný funkční donucovací prostředek?
Štrajk je jedna možnosť, druhou sú rôzne iné formy nátlaku. Napríklad sa môže zrazu záhadne zvýšiť počet PN, ale na železnici by veľmi dobre fungoval aj work-to-order protest. Povedzme si na rovinu, kopa predpisov sa porušuje a nedodržuje lebo by to nesmierne spomaľovalo prevádzku. Kamera na stanovišti? Okej, všetko bude vykonané presne do bodky podľa predpisu. Uvidíme ako im potom budú vychádzať všetkým tie 5 minútové obraty a podobne.
Strojvedoucí si stěžují, že už dnes pracují v nevyhovujících podmínkách, a to na lokomotivách s množstvím dlouhodobě neřešených závad, při špatných hygienických podmínkách, v letních měsících často bez funkční klimatizace, v zimním období v nedostatečně utěsněných kabinách, v režimu služeb výrazně zatěžujících jejich biorytmus. —— Souhlas, ale proč by přece manažeři měli řešit skutečné problémy pracovního prostředí strojvůdců? Je daleko jednodušší je sledovat jako nějaké otroky před kamerou. Stejné jako dnes v korporátních firmách. Pracovní podmínky zaměstnanců neřešíme (vždy je důvod proč to nejde, nebo to nikoho ani nezajímá), ale hned kamery aby se zaměstnanci ani strachy z postihu nezastavili.… Číst vice »
Jozef Maloráž
Miniráž.
Zkráceně z Ministr Ráž.
Kamera by se teda měla spusti v momentě rozjezdu lokomotivy,v případě snímání zvuku by mohl strojvedoucí komentova případný problém,ať už technického rázu nebo provozního.To by usnadnilo posuzování situací s kterými se musí strojvedoucí při výkonu vypořádavat.
Bude muset u toho dodržovat závazné slovní znění?
Jako vymýšlet rovnáky na ohýbáky to by všem šlo. Já sám když řeším mašinu co si postaví hlavu tak kolikrát čaruju a ještě u toho delat komentář jak při prohlídce muzea?
To by museli půlku zcenzurovat pro vulgaritu a druhé by nikdo nerozuměl.
Tak určitě. A když už to bude snímat zvuk, tak bych rovnou zavedl pokuty za nepřiměřené vypouštění plynů na stanovišti strojvedoucího.
1 prd/směna = povoleno
2 prdy/směna = sebrat osobní ohodnocení
3 prdy = vytýkací dopis
4 prdy = těžký přečin -> vyhazov
A za prvni mesic Vam lokomotivy bude ridit kdo ? 🙂
Chápu to správně, že jsou z toho návrhu rušňovodiči v ráži?
Logicky, část strojvedoucích, kteří se plně nevěnují své práci je proti. Většina co se věnuje své práci se bojí většina z toho důvodu, že by někdo mohl zkoumat záběry a zjistit, že ne vše je přesně dle předpisů
Do té petky jste kolega chcal z blbého úhlu. To máte za 500 z OH.
Jen ti, kteří mají kuráž.
Ono je to jednoduché: kamery se koupí přes kamaráda, někdo je nalepí na stanoviště a problém je vyřešený. Krásné a rychlé politicko-manažerské rozhodnutí. Jakékoliv technicky a bezpečnostně účinné opatření je násobně nákladnější a hlavně se nedá zrealizovat hned. Zato kamery – tím se stihne ministr pochválit ještě za této vlády. Přece nebude dělat něco, co by mohlo zlepšit situací vládě příští? Taková lepší palubní kamera za 200,-EUR, nechme to prohlásit za drážní provedení přes kamaráda, kus za 1000,-EUR. Urgence v podobě opakujících se nehod umožní udělat to bez řádné soutěže. Vozidel máme cca 400, na každé jdou 2 kusy, to… Číst vice »
Ja bych nebyl tak skromný. Vyděl bych to na 1 800 000 euro. 100 000 za kamery a zbytek do kapsy…
Nezlob te se ale “vydel”, uff.
Mám dotaz – bude nutné si to přiklopit kelímkem od jogurtu, nebo to bude nefunkční už z výroby?
zajímalo by mě,zda-li budou kamery i v dopravních kancelářích a na stavědlech,když poslední dvě nehody s největší pravděpodobností zavinil zaměstnanec stavějící vlakovou,posunovou cestu
Ja by som dal aj na ministerstvo. K turniketom na vstupe. A do kanclov ministra a štátnych tajomníkov. A vysielať naživo.
Tohle mě taky vždy zaujme, s jakou radostí se plive do ksichtu strojvedoucím. Viz u nás. Bodový systém platí jen pro strojvedoucí. A co výpravčí, signalista, atd. Ti když udělají chybu, tak se to omluví? Tenhle rozdílný metr nechápu. Bodový systém je samozřejmě nesmysl. Takže ať koukají zlepšit podmínky (spaní na hotelu, málo nástupů v brzkých hodinách a hlavně pořádný vlakový zabezpečovač).
K ministrovu argumentu s bankovním úředníkem. Pár rozdílů co mne tak v rychlosti napadly: Bankovní úředník má v budově záchod. Má celkem stálou teplotu pracoviště, tedy nevleze za přepážku (třeba ve 3h ráno) v -10°C, aby si ji postupně za 1-2h vyhřál na +20 s tím, že mezi tím se chodí přivěšovat, dělat brzdu apod. V létě naopak nesedí za přepážkou do půl těla, protože jinak už by se upekl. Taktéž nemusí za přepážkou vydržet 12h s tím, že mu ty 2m2 slouží po celou tu dobu jako šatna, jídelna, umývárka, (pokud si vzal s sebou do petlahve dost vody),… Číst vice »
Drobnost: Banka má nastavené bezpečností postupy, aby se zabránilo defraudaci.
Samozřejmě. A tady někdo ušetřil na ETCS a není ani „barvičkovač“.
Naprosto výstižné! Jen ohledně finančního ohodnocení, asi bude záležet, o jakého bankovního úředníka se jedná, netuším, proč zmiňujete rozdíl ve finančním ohodnocení? Má bankovní úředník více či méně než strojvedoucí? Opravdu to nevím. Ono asi záleží, jestli je to vedoucí pobočky nebo běžný řadový úředník za přepážkou.
Přepis ze Závěrečné zprávy k nehodě u Jabloňova: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/2025-12/sk-10738%20-%2036_jablonov_nad_turňou.pdf JB, rušňovodič vlaku R 914 (ZSSK) – v čase vzniku nehody v zmene 06 hodín 32 minút. Odpočinok v dĺžke 8 hodín 32 minút. V zápisnici z ORPZ Rožňava uviedol nasledovné. Nastupoval som do práce vo Zvolene ráno 3.38 hod., kde bolo nástupné miesto. Ja som spal v práci, lebo som večer končil v práci okolo 19.00 hod., tak som ostal spať na pracovisku, kde máme na to určené izby. Rýchlik po mojom dnešnom nástupe do práce odchádzal o 5.13 hod. zo Zvolena. Prišli sme do Lučenca, kde sa prestupovalo do… Číst vice »
Díky. Je s podivem, že mají vyšetřeno tak rychle. U nás obvykle šetření trvá mnohem déle.
Když řešíte jenom to který strojvedoucí za to může, vždy to jde rychleji. 😉🫤
Asi to dělají jinak.
Aj keď zrovna toto nebolo komplikované vyšetrovanie. Prejdenie stoj bolo jasné už pár hodín po nehode, strojvedúci sa sám priznal k (protipredpisovému) riešeniu poruchy za jazdy.
Jenže to je právě to. Zjistit KDO něco podělal bývá snadné. Zato zjistit a vyargumentovat, jestli se na tom něco spolupodílelo (faktory), jestli tomu nejde systematicky zabránit, to bývá složitější a taky účinnější, pokud se má vymyslet systémové opatření.
Však som písal, že sa sám rušňovodič vo výpovedi priznal ku protipredpisovému (a veľmi nebezpečnému) riešeniu poruchy za jazdy. Teda prvotnou príčinou je vedomé porušenie predpisov toto veľmi nebezpečné konanie zakazujúcich.
Ano. A dalšími faktory jsou? Vyšetřovatel by se třeba mohl zajímat, proč má lokomotiva během jednoho výkonu opakující se závadu/y, které strojvedoucí musí řešit. Říká se tomu spolupodílející se faktory. Cokoliv co dělí pozornost je faktor. Co nařizují předpisy na tom nemění vůbec nic. Správné vyšetřování právě takové faktory sleduje, třeba se podívá jak to vypadá u jiných vozidel a jiných strojvedoucích. Jestli předpis či dopravce nediktuje protichůdné požadavky. Není to standardní konání, aby dráha vůbec zůstala v chodu? Protože říct co nemá dělat je snadné, ale poradit co má dělat bývá složitější. Většinou se v takových věcech dá najít… Číst vice »
„Vyšetřeno“ sice mají, ale stejně jako když na silnici se více pomačkaji plechy: Viník je znám, výpověď se případně ověří technickym zjišťováním a může se to uzavřít. Máme viníka, ale nemáme příčinu nebo sled událostí co k tomu vedly. To je kde? Takže takto budeme stále jezdit, vždy jen určíme viníka dle jura, tak dlouho až se třeba stane nějaké rozsáhlé neštěstí. Teprve potom se možná někdo bude zabývat a hledat ten sled příčin co k tomu vedlo. Anebo to můžeme hledat už hned, když se stane, ale nejsou velké následky. Pořádně zjistit příčinu de facto, poucit se z toho… Číst vice »
Byla jendou jedna křižovatka, z polňačky se stal dálniční přivaděč, otočila se přednost v jízdě. Bylo několik smrtelných nehod, až tam postavili kruhový objezd … od té doby je klid.
Ano, to je křižovatka Bezměrov u Kojetína. U toho bourání a přestavby na okružní křižovatku jsem byl osobně.
Odbytá, formální a nefunkční bezpečnostní doporučení ovšem té rychlosti odpovídají. Pouze doporučení pobuzerovat lidi a někdy příště v budoucnu možná udělat odvrat. Přitom je třeba jednat rychle, neb zde trvá smrtelné bezpečnostní riziko, protože dříve nebo později výstrahu někdo opět přehlédne. Tj. je nutné udělat aspoň minimální opatření na infrastruktuře (doplnit před hlavní návěstidlo opakovací předvěst či návěstní napodobovač jako „poslední varování“ před „Stůj“ v místě, kde je ještě šance to v případě předchozího omylu ještě ubrzdit). Ideálně dát pravý zabezpečovač nebo alespoň zavést přenos kódu návěsti (červená bude svítit na pultě s předstihem a je i pro nesoustředěného prakticky… Číst vice »
Díky, „příčina“ nehody je tedy zřejmá a očekávaná – přehlédnutí výstrahy na předvěsti. Cituji nejcennější větu celého vyjádření: „Ja som si tú prvú návesť, kde je svetelný semafor nevšimol, resp. si ju už nepamätám“. Tj. chyba, která se dříve nebo později přihodí každému, i tomu sebevíc odpovědnému a odpočatému, někomu třeba jen jednou za celý profesní život. Známe ji ze srážky v Radonicích, Němčicích, bez následků se to zatím mnohokrát děje v Libni, atd. A je to zároveň účinná nápověda na bezpečnostní opatření – zavedení přenosu kódu či alespoň vložení další předvěsti či návěstního napodobovače před hlavní návěstidlo, které by… Číst vice »
Já bych to rozvedl ještě dál, totiž na možnou příčinu přehlédnutí, což bylo (pokud jsem to správně pochopil), řešení poruchy na stroji. To už pak je na každém, jak velké rozdělení pozornosti ještě zvládne. Ale asi se to těžko určuje, ta hranice. Problém se může v průběhu řešení ukázat složitější, metry ubíhají. Nezávidím strojvedoucím jejich povolání.
Presne tak, pri čítaní toho textu som si spomenul na časť z výukového filmu ČSD „drahá nepozornost“ (dá sa nájsť na youtube), kde rušňová čata spôsobí nehodu práve tým, že prehliadne návestidlo pri riešení poruchy na rušni za jazdy (lebo nechcela omeškať vlak). Presne tam bolo prízvukované rušňovým čatám, že pri zložitejšej poruche a pri poruche, ktorej odstránenie vyžaduje, čo i len krátkodobo, prerušiť sledovanie trate (napríklad kvôli manipulácií s prepínačmi na medzistene) sa musí vždy najskôr zastaviť, a porucha riešiť až po zastavení. Bohužiaľ toto nebol prvý a asi ani posledný prípad, keď rušňovodič toto porušil, zrejme kvôli snahe… Číst vice »
Máte pravdu, díky za připomenutí. I to řešení technického problému a z toho plynoucí distrakce mohlo zafungovat jako jeden z „přispívajících faktorů“. Co všechno by funkční zabezpečovač mohl zachránit…
Tak nějak mě napadla hláška německého kolegy co jezdi z Německa do Děčína a zpět. Když vedu ze Schöny do Čech, opravdu bojím se. Bez zabezpečovač a 100 km/h, to chce moc odvahu. A mockrát jsem před Prostřední Žleb brzda, já nepamatoval jsem co svítit v Čertovka 🙂
A co místo kódování třeba bodový zabezpečovač, jaký mají v Německu? Jedete kolem výstrahy, nepotvrdíte bdělost, vlak okamžitě zastaví…
Báječná myšlenka, ale u nás všeobecně odmítaná. Kdežto tzv. národní zabezpečovač je k dispozici, jde o náš standard techniky, stačí tam dát kolejové obvody a vysílač.
Klasika. Kvalita spánku někde nad topírnou, luxusní nástup ve 3:38, směna pohodlná, po 6h teprve druhá mašina, poruchy nekritické, tedy nebylo nutné zastavit, případně jít do baterek, celkem pohoda ne…?
já prostě nerozumím tomu, jak může někdo soudný prohlásit, že 8 hodin, 32 minut přestávky mezi pracovními směnami je ok. Kdy se vlastně má ten člověk umýt, najíst apod.? Nehledě na to, že ze stanoviště na ubytování musí dojít a pak zase dojít zpět…
To máte těžký… 8 hodin 32 minut je ještě luxusní doba odpočinku. Bývalo to dokonce jen 6 hodin, nyní musí být 7 hodin…. ono spíše záleží, v kolik hodin druhý den začínáte, pokud v 8, stačí jít spát o půlnoci, v jednu. Pokud začínáte ve tři, nepomůže vám, ani když bude konec předchozí den ve ctyři odpoledne, protože stejně neusnete… tohle prostě nemá řešení… tělo je zvyklé v noci spát a ve dne žít. Jiná věc je samozřejmě kvalita spánku… to lze ovlivnit. Vykašlat se na hnusný nocležny. Spát na hotelu. Tady zase narazíte na to, že pro Ráže a… Číst vice »
Klobouk dolů před vyšetřovateli. Když mrknu na stránky naší Drážní inspekce, tak podobné havárie se u nás vyšetřují klidně i dva roky (např. srážka níkladních vlaků v České Třebové 3.12.2023 stále není vyšetřena).
Ta Třebová bude o hodně komplikovanější. Fira nejspíš tvrdil, že to nebrzdilo a DI musí zjistit proč. V Jablonově se fira k chybě přiznal. Ty nehody nejsou vůbec srovnatelné. Stejně v Pezinoku to asi bude jednoduché pokud strojvedoucí chybu přizná a bude spolupracovat.
Resetoval něco na mašině za jízdy 2x, napodruhé u toho přehlédl návěst.
Jezdí tu někdo s autobusem? Já ne, takže nevím, kolikrát ročně se něco resetuje za jízdy. Jde mi o spolehlivost stroje, takové věci se stávat nemají, aby to odtahovalo pozornost od řízení.
Za jazdy sa správne neresetuje nikdy nič, najskôr sa zastaví, až tak sa rieši porucha, riešenie poruchy za jazdy je práve „skvelý“ spôsob, ako prehliadnuť návesť a spôsobiť nehodu.
Koukám, že jste odborník na slovo vzatý. Jak často to zkoušíte resetovat až po zastavení.
1x-3x za měsíc. Ale resetovat odbavovací strojek v autobuse za jízdy znamená vypnout jeden přepínač a za minutu ho zase nahodit. Takže odvedení pozornosti v podstatě žádné. Nic jiného se za jízdy v autobuse resetovat nedá, protože na to v dosahu sedadla není tlačítko. A ani není důvod – když jedu tak to znamená že to funguje.
Tak se na tu závěrečnou zprávu dívám. Nikde nebyla ani zmínka o jakémkoliv vlakovém zabezpečovači. Všude jen říkají, že staniční a traťový zabezpečovač fungovaly správně a „Jazda vlakov bola v súlade s predpisom ŽSR Z 1“. Zdá se, že jediné, co řešili, je, že se podívali, co říkaly záznamy z mašin a dispečerských systémů, vyptávali se pár lidí, a pak to uzavřeli. Takže prohlásili, že příčina je, že strojvedoucí projel stůj, takže to je jeho chyba. Bezpečnostní doporučení jsou více kontrolovat strojvedoucí, opakovat poznání tratí. Prostě lidský faktor. Taky chtějí přidat odvraty. To je fakt nic. Jako ano, odvraty jsou… Číst vice »
Odvrat by nehodě 100% zabránil. Vlak nedobrzdil jen o kousek, stačí si přečíst zprávu vyšetřovatele.
Nenavrhovali instalaci lepšího vlakového zabezpečovače (ETCS třeba nebo německé PZB atd.?)
Jasné, že nie.
Vlakovy zabezpecovac? Ale ja tam prece na trati vubec nebyl. Do rychlosti 120 kmh tam ze Zakona byt ani nemusim 🙁
Nepsalo se někde, že v Košicích po příjezdu ze Zvolena kvůli zpoždění objeli a hned se jelo zpět? Až budou kamery na stanovišti, tak to bude alespoň pěkně zdokumentované, jak strojvedoucí vykoná ze dveří potřebu a hurá další 3 h pracovat. Ať pan ministr radši řeší důrazné dodržování zákonného odpočinku po 6 h od nástupu a ne kamery, ať se alespoň strojvedoucí může za jízdy „vklidu“ najíst.
Možná hloupý dotaz, jak kamera sledující strojvedoucího zabrání projetí na červenou?
Nijak.
Je to politická odpověď na technický problém. Trochu jako tvrdit, že přejezdy na koridoru jsou vlastně bezpečné, jen musí všichni dodržovat pravidla.
… u Nových zámků bylo PZZ zapnuté jen pro jednu kolej. Rychlík jel po té vypnuté koleji, PZZ nereagovalo.
Asi tak. Strojvedoucí jel, řidič autobusu chyboval, výpravčí chyboval a je vinen.
Nijak, ale odpovědní politici si mohou připsat body
nezabrání, ale může být více zatlačeno na strojvůdce, aby nekoukali na filmy z jízdy. Podobně jako u aut měření rychlosti, pokuty a body nezabraní, že někdo pojede jak hovado, ale lidi se více snaží. Motivace…
Která nehoda na železnici byla způsobena, cituji, „koukáním strojvůdce na filmy za jízdy“?
Prokazatelne zadna. Nicmene vim o nehode, kde se strojvedouci nepodival 42 vterin pred sebe a vypovedel, ze si hledal v tasce svacinu…
Kdy jste naposledy zkoušel práci strojvůdce, že o tom toho tolik víte.
Myslíte si, že pokud by byly kamery instalované např. v pracovnách Úřadu vlády a členů vlády (kterékoliv), že by ta potom vláda pracovala lépe? 🙂
Neměnilo by se nic, jen by chodili nasávat v pracovní době a sňupat kokeš jinam.
Pracovník Úradu vlády má k dispozícii “ milión “ miest, kde sa môže pohybovať, “ zašívať sa“, brať úplatky a robiť ďalšie nemorálnosti.
Rušňovodič za jazdy nesmie opustiť stanovište, okrem návštevy WC. Jeho 5 sekúnd nepozornosti však môže stáť stovky životov a / alebo milióny €. Preto tie kamery TREBA.
Oprava: Za jazdy na WC istý nemôže, len keď jeho vlak niekde stojí .
Ta kamera začne sama brzdit, zatímco fíra něco resetuje na mašině?
To by byl velmi zajímavý a obávám se, že dosti smutný pohled… nedělám si iluze, že tam všichni potí krev, aby bylo lépe. A narozdíl od strojvedoucích na to kašlou zcela úmyslně.
Podobně jako MLS …
Čeho se bojí, přece nic neporušují.
Jasně, kamery na každé pracoviště? Neporušují… Pro můj biorytmus a tím i pohodu a pozornost je například v některých případech lepší, zakousnout se do svačiny během jízdy, než na to 2-3h čekat a vynutit si pauzu v čase, kdy na ní mám sice nárok, ale je mi to už k ničemu… No a další věc je, že i když po 20letech na stroji dokáži pracovat celkem předpisově, tak nikomu není příjemné pracovat tak, že vás někdo může (aniž víte kdo), permanentně sledovat. Navíc, jak jsme se již 1000x přesvědčili, od stolu vypadají některé věci opravdu jinak… A jo, vlastně nejméně… Číst vice »
Nikoho to nezajímá, bude se řešit jen záznam při MU.
Vyrobit jakýkoli videozáznam s jakýmkoli obsahem je dnes otázkou jednoho odpoledne.
Naopak zfalšovat záznam docházkového systému je daleko složitější, pokud se dodržují základy kyberbezpečnosti
Máte pocit, že vás někdo sleduje?
Je hezké, že strojvedoucí vyžadují raději zlepšení viditelnosti návěstidel a doplňková návěstidla proti záměně u obloukových zhlaví (návěstní napodobovače či vložené předvěsti). Též cca každé desáté návěstidlo je zarostlé v džungli, velmi dobrou službu bezpečnosti prokáže i motorová pila. I zde platí – není to žádná věda, jen se musí pracovat (a to říkám jako propagátor vědecké dopravní politiky).
Dopis jsem nečetl, ale vyžadují strojvedoucí instalaci pořádného vlakového zabezpečovače? Tedy buď ETCS nebo alespoň něco na způsob německého PZB? To by totiž měl být hlavní cíl.
Jenom ke GSM-R, info ze Švýcar- už mají update na 4G/LTE síť (IMS/VoLTE),https://www.ericsson.com/en/cases/2025/future-ready-railway-communication-swiss-rail-sbb
Netuší někdo, zda u nás to jede furt na 2G jádru? A jak jsou na tom reálně Slováci s pokrytím? Vím, že se u nás i u nich se mluvilo o nové generaci – tzv. FRMCS, ale to je asi totální hudba budoucnosti. Díky.
To je ale nějaký jejich projekt, jednotně má být FRMCS což zase taková hudba budoucnosti není, v podstatě 5G pro potřeby dráhy a které lze budovat na základu GSM-R.
4G nebude a pojede se rovnou na FRMCS, už teď se na to dělají nějaké úpravy architektury. Viz sborník dostupný zde: https://konferenceszt.cz/
Tam se píše jen o roamingu přes veřejného operátora, který logicky vypnul starý 3G core, tak to museli řešit.
Síť gsm-r a všechno ostatní bude stále staré GSM dokud nepřijde frmcs.
A není to zas taková hudba budoucnosti – resp. správa, která zaspí frmcs pak bude shánět GSM zařízení za 10x-100x vyšší ceny, protože půjde už za pár let o muzejní výrobky.
Tam to je ale něco jiného, pokud jsem to pochopil správně. Tam hlasové služby GSM-R uměly roamingovat přes 3G sítě běžných operátorů a ty se postupně (nejen tam) vypínají. Takže řeší nějaký bridge do LTE resp VoLTE. GSM-R jak název napovídá je staromódní mobilní síť GSM s přepínáním okruhů. 2G neboli GPRS GSM-R není, i když paketový přenos a GPRS (nebo-li 2G) implementovat jde a leckde to udělali. V EU se každopádně připravuje nástupnická generace FRCMS, ale zatím je ve fázi zkoušení a definování specifikace. U nás už by se snad také měla někde zkušebně osadit. Založená zřejmě bude na… Číst vice »
ETCS L2 Baseline 3 Release 2 (verze 3.6.0) už umožňuje i využití packet switched dat, tedy GPRS/2.5G. Jestli se to někde i reálně používá, to netuším.
Umožňuje, ale naše síť to neumí, pokud vím. Vím že třeba v Norsku upgradovali GSM-R na paketový přenos, tedy podporu GPRS. Kde jinde nevím, také nemám přehled.
Promarněná šance na titulek „Série nehod na slovenské železnici nekončí. Tentokrát narazil ministr Ráž.“
jj, něco ve stylu: Po úmrtí Ozzy Osbourna je zda další tragická zpráva – ve svém bytě byl nalezen živý Michal David.
Já bych pod dohledem kamer nechal pracovat Ráže.
To sa dalo čakať, že to neprejde. Rušňovodiči si nenechajú skákať po hlave 🙂
Nemusí si nechat skákat po hlave, bude naprosto stačit, když budou dělat to co mají. A to platí i pro české rušňovodiče! 🤦♂️
Další drážní odborník. Ty bys to určitě dělal nejlíp ze všech, viď?
Tak ono dělat strojvůdce na síti ŽSR je jistý druh sebemrskačství i bez kamer
V tom vyjádření IMHO přiznávají, že už si nechají.
„Strojvedoucí si stěžují, že už dnes pracují v nevyhovujících podmínkách, a to na lokomotivách s množstvím dlouhodobě neřešených závad, při špatných hygienických podmínkách, v letních měsících často bez funkční klimatizace, v zimním období v nedostatečně utěsněných kabinách, v režimu služeb výrazně zatěžujících jejich biorytmus.
„Na tyto problémy, které přímo ovlivňují soustředění na práci, dlouhodobě upozorňujeme,“ připomněli strojvedoucí.“
Tzn. upozorňují na to, přesto to není vyřešené?
Tak jim asi někdo tzv. skáče po hlavě.
To by bola kamera rychlo opita
Otecko je na to zvyklý, tak by i on mohl.