Rána pro Metrostav: Soud mu zakázal účast ve veřejných tendrech, šéf dostal podmínku
Budování tunelu Ejpovice. Autor: FB ministerstva dopravy ČR
Středočeský krajský soud dnes ve druhé větvi kauz bývalého hejtmana Davida Ratha vynesl rozsudek, který může výrazně zkomplikovat fungování největší
Ten zákaz je šílený, soudkyně Říhová by měla zaplatit škodu za zničenou firmu.
Holt páni manažeři budou muset zapomenou na své oblíbená Volva XC 90.
Trestat pravnickou osobu za pochybeni jejiho zamestnance je zvracenost. To by pak stacilo uplatit jednoho cloveka v konkurencni firme, aby ji nakou levarnou diskvalifikoval.
Za pochybení jednoho člověka ? Buď jste naivka jak vyšitá z 90 let, anebo zaměstnanec Metrostavu, kterému začíná mizet v dáli teplé místečko.
metrostav patri akcionarum, neni to osobni majetek managementu. jaky smysl ma tu firmu poskodit ?
Pokud firmě nějaký zaměstnanec (ZAMĚSTNANEC, NIKOLI MANAGER), způsobí škodu, tak je na místě uplatnění pojištění, případně žaloba na zaměstnance o náhradu škody.
Členové představenstva (manageři) nejsou zaměstnanci, ale mají managerskou smlouvu. Tam se náhrada způsobené škody řeší úplně jinak …
To je firma, která za Kolibříka stavěla tunel Blanka nejdřív za 20, a nakonec za 41 miliard?
Az jednou odejdu z oboru tak napisu knihu o korupci
A to bude tak tlusta kniha ze to spousta lidi ani nedocte dokonce
Vsichni vsude natahuji ruce a porad chteji nejake drobne
Tak drobné… Jak kdo. Ale znáte to. Z cizího (eráru) krev neteče. A to máte: manželka chce na dovču, ten domek, zabezpečit se na důchod. To se prostě jeden musí otáčet.
Z eráru krev neteče. To jsme měli lehké topné oleje, privatizaci OKD i s chudáky v bytech prý omylem, pak solární byznys s dotacemi, teď byznys s dotacemi na provozování osobní dopravy. Co bude další?
Můžu se zeptat jak souvisí s erárem, že v dolech OKD je už vytěžené to nejvíc přístupné uhlí? Tedy, že OKD už má zhruba 20 roků problém, jak vytěžit uhlí s tak přiměřenými náklady, aby uhlí za tuto cenu zákazníci kupovali.
Napřed čti, pak ještě jednou čti a pak teprve (možná) piš …
O OKD se píše v souvislosti s „privatizací“ 20 000 bytů i s nájemníky. O uhlí tu nepadlo ani slovo.
A v čem je problém ohledně privatizace OKD? Přece jednotliví vlastníci OKD za své akcie dostali zaplaceno. Dostali zaplaceno jak drobní akcionáři (=občané, kteří akcie OKD dostali zdarma v rámci kuponové privatizace) a vesměs dobrovolně prodali dřív než prodal a než prodaly města na Ostravsku. A dostali zaplaceno i města (Havířov, Karviná, tuším i Ostrava), kteří dostali část akcií OKD zdarma, tak aby spolu se státem měli majoritu a mohli rozhodovat o OKD…. Fakt, že města na Ostravsku prodala akcie OKD (tedy, že akcie nedržela aby hlasovala spolu se státem) je informace pro voliče v komunálních volbách v těch městech,… Číst vice »
Mě více vadila ta stále větší hloupost a arogance státních úředníků, kteří přibývají exponenciální řadou, rostoucí byrokracie, kterou za ně řeší stavbební firmy. Se klaním všem poctivým stavařům a majitelům firmiček (subdodávek), kteří mají co se státem do činění, šlapou dennodenně v blátě a a ještě si nechají kálet na hlavu, jen aby uživili své lidi. Veřejnost ví prd, jak to v řeholi chodí. Na druhou stranu, megafirem s dlouhými prsty na stát jako Metrostav mi líto není, má se hrabat pod zemí, co umí a ne si přivydělávat a přeprodávat zakázky a za provize krmit kdekoho. Je úplně jedno… Číst vice »
Až budu v důchodu, tak napíšu knihu o jaderné bezpečnosti v praxi :-).
Tak je jasný že většinu obratu převedou na subterru na co už si stejně připravují půdu aby měla reference. Ale moc nerozumím tomuhle trestání firmy, protože defakto trestají spoustu lidí, který s tím nemají nic společného.
Moje řeč. Jsou všichni nevinní.
Kristus Pán byl taky nevinnej.
Je to malinko šlamastika, ale nevadí. Založí se Metrostav Praha a pojede se dál. Máme celkem kliku, že tehdy zaklekli jinde. Kdyby to bylo u nás, tak tu 3 roky nikdo nepostaví nic, protože v tom jedou tak nějak všichni, že jo.
Zvlášť u těch monopolních firem by to bylo celkem zlé.
Přejmenovat se mohou jak chtějí ale zákaz bude platit pořád, stejné IČO stejná právnická osoba. Když se vězeň prejmenuje z Nováčka na Horáčka, tak ho taky nepustí z basy.
Nová firma, nové IČO, někdo nový coby bílý koník. Jako by to bylo prvně.
Nová firma možná, ale bez referencí a bez obratu, takže v tendrech bez šance.
Ale. Tendry se léta šíji na míru firmám. Reference dá přece spřátelená firma (pro ostatní konkurenci firma), se kterou se do dané zakazky půjde v rámci konsorcia. Ney opravdu se nic nemění.
Člen konsorcia je podle mě pořád na úrovni žadatele. Tzn. maximálně to budou dělat jako subdodavatel. Já bych se o ně nebál, ti se o sebe postarají….
Tak se zalozi firma Stavometr a jede se dal
Hodnotit rozsudek lze až po nabytí právní moci. Jinak tento rozsudek by znamenal dokončení současných státních zakázek. Ale omezení účastnit se nových výběrových řízení. Což se projeví až v průběhu následujících pěti až šesti let. Nicméně nikde není psáno, kdy a po jakých částech se bude soutěžit metro D, či kdy se začne řešit výstavba tunelů na IV. koridoru v úseku Ševětín – České Budějovice (Nemanice).
Je to nepravomocné. A vzhledem k tomu jak se to vleče a jak využívají každou zdržovací fintu, na finální rozsudek si ještě chvíli počkáme.
Vzhledem k tomu, jak dlouho se celá kauza vleče, tak nepochybuju, že právníci firmy už vymysleli řešení. Ale je to dobrý varování, o tom žádná.
Slušné pálky. Asi to nečekali, co tady funguje spousty let bussines as usual a teď tohle. Dlouho už to chtělo nějaký exemplární případ a klepnout vaťáky s dlouhými prsty…
Bohužel to odnesou prostí dělníci, kteří za nic nemohou.
Dělníky si rozeberou firmy, které to budou muset postavit místo toho Metrostavu.
Vlastně není potřeba žádnou firmu litovat – ona taky nikoho nelituje (respektive právnická osoba není schopna vůbec žádných emocí – a ani její smrt nebolí).
Mno nebolí. To takhle Strana a Vláda zklikvidovala firmu Ingác Lorenz, výroba motorů. O několik pětiletek později nakupoval Agrozet Prostějov motory Briggs and Stratton, protože tohle v ČR neuměl už nikdo vyrobit, firma byla rozprášená, zmizelo know⋅how.
Know-how ovšem nezmizelo tím, že zanikla firma (ta sama ani žádné zásadní know-how nenese), ale tím, že bylo zabráněno vzniku nástupnické organizace, kde by se prakticky ti stejní lidé sešli pod jiným logem (a kdo pracuje v ČR v nějakém ne úplně masovém oboru ála pokladní, ví, že se dnes točí pořád třeba těch 100 stejných lidí pod hlavičkou různých firem a nic nikde nemizí, i když firmy zanikají a vznikají).
A jinak teda to dělníci odnesou minimálně tím, že budou muset papírovat změnu zaměstnavatele. Ono se to lehce řekne svobodnému bez úvěru, že na tom nic není. Jenže si dovedu představit človíčka s hypotékou, kterému to může docela zkřížit plány.
Stavební dělníci jsou potřeba všude. Stejně jako inženýři a projektanti. Pokud to celé dopadne definitivním zákazem Metrostavu ucházet se o veřejné zakázky, tak většina pracovníků prostě jen změní montérky za úbor s jiným logem. Pravděpodobně by změnily zaměstnavatele celé pracovní týmy, které budou potřebovat ostatní firmy na pokrytí zakázek, které dosud získával metrostav.
Otázka je ovšem zda změní montérky za stejných podmínek. Růst ekonomiky se zpomaluje a pokud by to mělo být masovější propouštění tak budou tahat za kratší konec. A na ty zakázky se taky můžou vrhnout i zahraniční firmy.
A co ti prostí dělníci, kteří pracují ve firmách, jejichž šéfové úplatek nedali?
Kolik má Metrostav svých zaměstnanců ??? Jenom pár odborníků a potom manažery, stavbyvedoucí. Jinak si na vše bere subky.
Nejnovější číslo jsem našel 4903 (zaměstnanců) – zhruba v polovině roku 2019.
Jaký je to poměr vůči zaměstnancům pracujícím na zakázkách, které vyhráli, to netuším.
Metrostav má dohromady tak 100 dělníků a to ještě přeháním
Do na to říct? Kurva Dráth… No tak budeme do dalších zakázek lízt jako sdružení, případně jako dodavatel těch co vyhrajou… tzn nic se neděje…
Jestli toto rozhodnutí není pravomocné, tak bych to zatím nekomentoval.
No tak se prejmenuje Firma booože…a jede se dal ☝️
Tak snadné to není.
Jenže ta nová firma nebude mít historii, která je většinou podmínkou v zakázkách.
A co takhle, když si najdou firmu, která tu historii má. A Metrostav bude stavět dál. Jako subdodavatel.
Odpovím si, podle dnešního vyjádření v tisku, se firma nesmí účastnit nejen výběru, ale ani jako subdodavatel. No jo no, kdyby si to novináři zjistili, než něco píšou. Pak to vyznívá jinak. Přijde tak o 50 % zakázek.
Firma se přeměňuje, ale IČ zůstává stejné…
Tohle je takové polovičaté řešení – měli dostat pokutu třeba ve výši ročního zisku.
Ten se dá snadno zoptimalizovat na nulu či ztrátu.
Například podle posledního daňového přiznání.
Třeba jako teď dostal Airbus pokutu za korupci.
To už raději pokutu z obratu, ne zisku.
Řekl bych, že by to mělo být případ od případu s přihlédnutím k zisku/obratu a ať je na soudu, on má soudit.
Airbus dnes dostal 90 miliard (Metrostav jen 10 jen nepravomocně)
10 milionů czk
Což je pro takovouto firmu plivanec.
Josef Petrák: Jak konkrétně ředitel/vlastník firmy „zoptimalizuje na nulu“ zisk? Nechme stranou variantu, že firmu blbě řídí ve smyslu např. zaměstnávání neschopných a přeplacených kamarádů… nebo že kalkulace nákladů na zákazkách byla dlouhodobě špatně spočítaná.
Např. 21.10.2016 si člověk mohl přečíst o soudním verdiktu jak nesnadno se „optimalizuje zisk“. Dle rozsudku soudu šlo o cca zhruba o miliardu (z toho daň z příjmů cca 200 milionů)
Kolik že je to roků, kdy Ratha chytili s tou sedmičkou? Od té doby uplynulo tolik času a proběhlo tolik zakázek, že zakazovat účast na veřejných zakázkách na tři roky mi přijde jedna zpozdilé, druhak zcela neúměrné výši té pokuty. 10 mega a k tomu 3 roky bez zakázek? Tři roky zákaz činnosti po takové době? Buď je teda těch 10 mega pokuty naprosto směšných vůči obratu firmy, nebo jde o cílenou likvidaci. Zákaz činnosti ve veřejné správě by měla dostat především ta fyzická osoba, která úplatek přijala. Pochybuju, že si Dr. Rath ty peníze vzal až po „použití donucovacích… Číst vice »
Však Rath zákaz veřejných funkcí dostal.
Tak Rath záměrně zdržoval. Proto se to protáhlo a bohužel tu nemáme soudce Dredda, takže soudy musí mít vše podchycené do nejmenšího detailu. Holt to pak trvá.
David Rath se stal pouze obětí systému, kde mnozí další měli ještě větší škraloupy. Ten policejní teror proti němu začal v okamžiku, když s ním premiér začal počítat na post ministra vnitra. Pokud by to prošlo, hrozilo, že se začnou vyšetřovat skandály okolo Kalouska.
Karle, když už tady zmiňujete Kalouska – víte o nějakých jeho průserech o které by se měla zajímat policie? Pokud ano, běžel jste už na PČR nebo státní zastupitelství podat trestní oznámení? No a jestli o ničem nevíte, proč zde děláte vlny? Vaše odpovědět by možná zajímala víc lidí.
(Jinými slovy – jestli o něčem víš, tak ho nabonzuj. V opačném případě drž hubu.)
Docela by mě zajímaly podrobnosti tohoto zákazu. Týká se to i subdodávek? Týká se to celé skupiny Metrostav? Lze to obejít například založením nové firmy a převedení všech aktivit do ní?
Majetek převést jde, s referencemi to tak snadné není – pokud bude součástí zadání, že uchazeč musí doložit obrat za minulé tři roky ve výši minimálně x Kč a účast na podobných zakázkách ve výši y Kč, budou „nahraní“. Navíc je tu i politická stránka věci – dát takovéto „obcházecí“ firmě práci je dost dvojsečné.
Týká se to o pouze té odsouzené právnické osoby a založením nové firmy to samozřejmě obejít půjde. Jinak rozsah záleží na rozsudku. Zase je zákonné ustanovení:
Trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži spočívá v tom, že se právnické osobě po dobu výkonu tohoto trestu zakazuje v soudem stanoveném rozsahu uzavírat smlouvy na plnění veřejných zakázek, účastnit se zadávacího řízení nebo veřejné soutěže podle jiných právních předpisů.
Týká se to účasti ve výběrovém řízení, čili je jedno jestli jako hlavní dodavatel nebo subdodavatel. U nabídek musí být vyjmenovaní subdodavatelé nad 10% zakázky. Založit novou firmu si páni korupčníci mohou, ale té budou chybět reference, takže se do veřejných zakázek nekvalifikuje. Vidím velký špatný a myslím, že 3 roky budou hodně někde.
Šikovný management to ustojí. Část techniky se může prodat, něco udělat pro soukromé firmy, něco v zahraničí a tři roky utečou jako voda .
Jenže ono spíš jde o to, že páni korupčníci již v představenstvu ani v dozorčí radě nesedí. Akcie jsou na jméno, tím pádem nelze říct, zda páni korupčníci jsou rovněž majitelé. Nicméně dorozčí rada a představentstvo, to je podnikatelské riziko akcionářů. Ti se s tím teď budou muset popasovat. https://rejstrik.penize.cz/00014915-metrostav-a-s
No a pak to taky odnesou i zaměstanci, kteří na tom podíl neměli žádný. Ikdby jen ztrátou času než vyběhají změnu zaměstnavatele po úřadech. A pokud má zaměstnanec zodpovídat za činy svých bývalých nadřízených, tak … asi ne, že?
Vlastnická struktura Metrostavu komplikovaná je, ale koneční vlastníci známí jsou. Za českou část je to skupina fyzických osob (všichni jsou samozřejmě v představenstvu a dozorčí radě).
„U nabídek musí být vyjmenovaní subdodavatelé nad 10% zakázky.“
Myslím, že i s touto podmínkou lze různě „kouzlit“ – a navíc: jak to platí třeba pro „subdodávky subdodavateli“
S tim nelze nijak kouzlit, jen vzít méně než 10%,což firmu velikosti Metrostavu nespasí.
Docela nepříjemný, Metrostav je jedna z mála firem, která se umí slušně prosadit i na náročných zahraničních trzích.
Ten zákaz by se týkal i zahraničí?
Tento zákaz patrně ne, ale může být neochota zákazníků někoho s takovýmto „škraloupem“ vybrat jako vítěze.
Před několika roky škodovka neuspěla v Budapešti ve výběrku na tramvaje kvůli „podezřelé“ majetkové „kyperské“ struktuře.
Kéž by měli naši hospodáři stejné koule jako v Maďarsku. Tohle vyvádění veřejných peněz do kyperské firmy je zlodějina.
A no Holandska (PPF) není zlodějina?
Dobří hospodáři v Maďarsku je hodně dobrý vtip. Potom co si tam Orbán zavedl demokracii v úvozovkách se tam krade tak, až Andrej bledne závistí. Ono není žádné tajemství, že se několik starých Orbánových známých stalo za jeho vlády miliardáři.
No a nic jiného než prosazování se v zahraničí by firmě nezbylo. 😀
Dost nepříjemný je to, že si dovolili takhle chovat. Samozřejmě, že se odvolali takže bych se nedivil kdyby to soud v odvolacím řízení snížil nebo zrušil. Už tak jde ale o zdvižený prst a soudce musel mít „koule“ takto rozhodnout.
Tak o tom samozřejmě žádná.
Byl to jen soukromý povzdech, že takto je namočená firma, která dokáže získávat veliké zakázky i ze soukromého sektoru a na trzích typu Norsko a Finsko, takže na „cinklé“ zakázky není tak navázaná, jak firmy spoléhající z veliké většiny na český (popř. slovenský) veřejný sektor.
Chovali se úplně stejně jako ostatní firmy při zakázkách od politiků, jen socani měli nadutého Rátha:))))
Rath štval všechny, protože „na něj neměli“, tak se proti němu také všichni spikli a „udělali ho“ – ale já si stejně myslím, že ty „úplatky“ byly původně určeny pro ČSSD, ale nikdo to nechce veřejně přiznat, protože to by bylo doslova „zemětřesení“, kterého se bojí všichni, tak je nechtějí připustit. Ale je to jen moje domněnka, důkazy pro něco takového pochopitelně nemám.
Jo soudkyně Ivana Říhová , tak ta musela mít koule 🙂
Nedivím se, že se proti zákazu činnosti odvolali.
už bylo na čase
Subterry se rozsudek týká taky?