Na české pumpě jsem omylem koupil rakouskou dálničku o 100 Kč dráž než by stála v rakousku (zloději) a stejně ta cena byla v pohodě. Stav kdy rakouská 10denní známka je za 245 Kč a česká 330 Kč je poměrně zajímavý.
V Rakousku maji taky trochu jiny dane a uz dalnice moc nestavi – planovany a nezruseny usek je jen ten na D3, obchvat Vidne hodili Zeleni ze stolu.
Penize jim tedy jdou hlavne na udrzbu a ne, ze chteji pristi rok zprovoznit 100km novych.
eLzyx
1 rok
vzhledem k existenci dvojího zpoplatnění dálnic v Rakousku se mi stejně nevyplatí žádná a tak to jezdím po okreskách. Často jezdím od Mnichova přes Innsbruck do Itálie. Těch pár kilometrů navíc, krásnou krajinou, je vlastně z pohledu dovolenkáře lepší.
Petr
1 rok
Takže pro lidi jedoucí do Rakouska do Alp nebo do Chorvatska na týden je to zdražení.
To znamená, že při většině svých cest do Rakouska ušetřím 1,30 €.
Tom
1 rok
Jak je to s platností? Půjde nastavit na 24h od určitého času? (Ta digitální, kupovana on-line?) Když prejizdim Rakousko směr Itálie, je to většinou tak, že se na dálnici dostanu ještě před půlnocí v pátek a hranici s Itálii překonám v sobotu ráno po pauze na pumpě. Tak si říkám, jestli to vůbec vyuziju, nebo zůstanu u 10denni na cestu tam a 1 denní na zpáteční, kdy Rakousko během jednoho kalendářního dne překonám.
Ony by takto měly fungovat všechny, pokud se to kupuje „od teď“. Když to „teď“ je v 07:45 a je to jednodenní, měla by platit do zítra 07:44. Když desetidenní, měla by platit do 6.10. 07:44, atd… Když se to kupuje dopředu, tak ne, tam je to od půlnoci do 23:59
FrantaM
1 rok
Doufám, že si někdo posvítí na Slovince, ta jejich 7 denní známka je pěkná zlodějna.
tak počítám že zavedou dle pravidel 1-denní a 10-denní, podle nastavených procent EU při aktuální ceně roční známky 117,5 Euro bude vycházel 1-denní max. 10,5E a 10-denní max.14,1 Euro
Nikdo Vás nenutí po ní jezdit. Objet se dá. Nicméně nynějších 16 EUR není zase taková tragédie. Při jízdě Chorvatskem zaplatíte na mýtném více.
PetrN
1 rok
No tady z těch stanovených procent vyplývá ze slovenské krátkodobé známky budou muset zlevnit a nebo ta roční výrazně podražit… v ten moment už se mi vyplatí třeba 6x desetidenní než jak doposud kupovat roční…
Jenže slovenská zdražovala předloni z 50e na 60e, ta česká snad 12 let vůbec…
kix
1 rok
tady se zrovna to EU nařízení moc nevyplácí 😀
Za 4 euro denní ok ale 8,6 je skoro cena 10 denní
1 rok
Dobrý nesmysl! Teď to máte za 10 eur tam i zpět a ještě tam můžete přespat a pak by to bylo za 8,6 tj. skoro to samé jen za jednu cestu a dvojnásobek pokud někde přespím. Myšlenka dobrá ale cenou zničená. Fér by bylo max. 4 eura za tu denní. Jo a známka v cesku by tedy
že kvůli tomu podržila o 1,60, takový skok nikdy v minulosti snad nebyl, ale není to samozřejmě nic extrémního a kdo potřebuje jen průjezd, tak něco maličko ušetří..jen škoda, že to nebude na 24h, ale na kalendářní den, takže třeba večer to bude k ničemu. Zrovna nedávno jsem byl v Mikulově po 22hodině a to bych do cíle do půlnoci nestihl
No, to jsem se zrovna chtěl zeptat, protože z textu té informace to jednoznačně neplyne: bude to tedy jen s platností na příslušný kalendářní den a nikoli na 24 hodin od chvíle nákupu nebo označení?
pokud se něco nezmění, tak to bude na kalendářní den. 10d když kupuju hodinu před půlnocí, tak taky platí v podstatě jen 9dní + hodinu k dobru. v ČR to má být od 2024 také na kalendářní den.
Ceny nemůžete dělit/násobit podle doby platnosti. Vždycky vyjde výhodněji ta „delší“. Navíc se cena určuje procentuálně podle roční, v dané zemi…jak je uvedeno v článku. I když je výpočtem určená cena maximální, pochybuji, že bude někde nižší, než je daný limit.
Franta Palkoska
1 rok
Docela drsný, že roční známka stojí // bude stát podobné peníze jako ta česká. Nevím jakou mají rakušáci dálniční síť, ale paritu kupní síly mají rozhodně větší…
Rakouská síť má momentálně cca 1720km, část té sítě je ale navíc zatížena ještě mýtem (cca 70km). Naše dálniční síť má teď 1370km a nějakých 170km je teď ve výstavbě.
Jinak hlavní rozdíl je u nás ve zpoplatnění nákladních vozidel. Ty u nás, alespoň v roce 2021, platily od 0,1 € do 0,3 € za 1 km zatímco v Rakousku to bylo od 0,4 € do 0,5 € za 1 km.
Tak se podívejte kolik stojí roční známka třeba v Maďarsku či Slovinsku a jak odrbávají dvojnasobnou cenou malé osobní dodávky a pak komentujte 🙂 a už vůbec nemluvím o zemích s výkonovým zpoplatněním, kde platíte 2km/km s osobním autem…
Zatímco v CZ, SK, A je jednotná cena pro auta do 3,5 tuny, tak v Maďarsku mají auta nad 7 osob o 50% vyšší cenu (malé dodávky typu transporter, traffic, expert), a ve Slovinsku mají dvojnásobnou taxu tzv. vyšší auta do 3,5t, které mají min. 1,3m nad přední nápravou, a to je vyloženě buzerační kategorie – spadá do toho i multivan, traffic, tourneo a dokonce některé větší SUV – ty všechny mají výšku do 2m, žádný 2,5-3m vysoký krámy. Paradox já s 8-mistnym Fiat Scudo platím nízkou sazbu, tak někdo s prakticky stejně velkým multivanem platí vyšší a to vlastně… Číst vice »
Však nejen my jako ČR. A 2,-Kč za km platím i u nás při současném nastavení dálniční známky.
suri
1 rok
Neboli fakticky za cenu dosud desetidenní si příště zajezdíte jen jeden den. A to se vyplatí. Naprosto geniální. Přesně tak nějak jsem čekal, že ta povinnost zavedení jednodenních známek dopadne :-))
problém je v tom, že kvůli jednodenním vše ostatní zdražuje a jednodenní se dostanou skoro na úroveň dříve vícedenních známek, tak se to rozjíždí ve více státech..v čr to také bylo bráno v potaz..přeci by nebylo možné aby denní známka stála směšných 130 Kč, nebýt EU nařízení o denních a limitech na 10d a měsíční by známka v čr byla za 2000 na rok. Protože krátkodobé by byly všechny dražší než ve výsledku budou, budou dkonce levnější než nyní k 1500 roční. Takhle to musí „dohnat“ na ročních
Pokud na Slovensku výrazně nejdražší roční známku, tak z nového nařízení budou turisti profitovat (12% z 60e je jen 7,2e namisto dnesnich 12e za 10denní)
libcha
1 rok
Hodnotím kladně, i když tedy pořád poměr mezi denní a roční známkou není nic moc. Pořád z toho čiší jakási snaha „odrbat tranzitující cizáky“ a „domácím to dát levně“.
Další pozitivní krok by asi bylo zavést zpětné účtování jako to je ve vyspělejších MHD, tj že když částka utracená za kratší známky dosáhne té delší, tak se delší naúčtuje zpětně. Aby klient nemusel dopředu odhadovat, kdy a jak moc bude službu využívat.
Osobne by som oveľa viac uvítal známky s platnosťou v celej EÚ (v rámci štátov kde systém známok funguje). Súčasný stav je absurdný, ako človek čo žije v Bratislave, teda na hranici troch štátov, mám platiť asi 150 ročne, len aby som jazdi vo svojom regióne v rozsahu povedzme 50-100 km od môjho domu. Kdežto niekto vo Zvolene (alebo Prahe) potrebuje na to isté len jednu diaľničnú známku za možno tretinovú cenu. Toto sú presne tie veci čo by sa na európskej úrovni mali riešiť, na „hraniciach“ nemá záležať.
Každá ta známka neboli časový poplatek má na sobě určité náklady (provoz a správa systému, zákaznická podpora, SMSky, bankovní poplatky, aj.). Nelze tak vymýšlet věci jako známku za 10 Kč, neboť by byla ztrátová.
Dále když se zamyslíte nad účetnictvím, které je extrémně striktní, jde-li o státní rozpočet, tak zjistíte, že featury typu „se delší naúčtuje zpětně“ jsou velmi komplexní až nerealizovatelné nesmysly.
tak nejde jen o ty fixní náklady. Už v principu by byl nesmysl mít poměrové ceny dle délky platnosti. Roční známky si kupují i lidi co jedou po dálnici 1-2x za měsíc a jsou s tím OK, byl by nesmyl nastavovat cenu takovou, že by se těmto lidem vyplatilo kupovat jednotlivé denní známky. Časové zpoplatnění je a bude výrazně logaritmické
Na české pumpě jsem omylem koupil rakouskou dálničku o 100 Kč dráž než by stála v rakousku (zloději) a stejně ta cena byla v pohodě. Stav kdy rakouská 10denní známka je za 245 Kč a česká 330 Kč je poměrně zajímavý.
A ještě zajímavější je reálný stav té silniční sítě a služeb pro motoristy. Tam je poměr cena/výkon jednoznačně pro Rakousy.
Rakousko ma nejlepsi dalnice snad v cele EU
Jo? Ty serpentiny, co se po nich dá jet jen osmdesátkou? 🙂
Oni si to v Rakousku dovyberou na pokutách od nás…..
V Rakousku maji taky trochu jiny dane a uz dalnice moc nestavi – planovany a nezruseny usek je jen ten na D3, obchvat Vidne hodili Zeleni ze stolu.
Penize jim tedy jdou hlavne na udrzbu a ne, ze chteji pristi rok zprovoznit 100km novych.
vzhledem k existenci dvojího zpoplatnění dálnic v Rakousku se mi stejně nevyplatí žádná a tak to jezdím po okreskách. Často jezdím od Mnichova přes Innsbruck do Itálie. Těch pár kilometrů navíc, krásnou krajinou, je vlastně z pohledu dovolenkáře lepší.
Takže pro lidi jedoucí do Rakouska do Alp nebo do Chorvatska na týden je to zdražení.
Tohle se dá v klidu přežít, ta nová cena 10-ti denní známky se v těch nákladech na dovolenou ztratí.
Skvele, vyborne, konecne!
Co je na tom skvělého? Oproti dnešní ceně 10-denní ušetříte 1,30 eura, tedy 32 korun…..
To znamená, že při většině svých cest do Rakouska ušetřím 1,30 €.
Jak je to s platností? Půjde nastavit na 24h od určitého času? (Ta digitální, kupovana on-line?) Když prejizdim Rakousko směr Itálie, je to většinou tak, že se na dálnici dostanu ještě před půlnocí v pátek a hranici s Itálii překonám v sobotu ráno po pauze na pumpě. Tak si říkám, jestli to vůbec vyuziju, nebo zůstanu u 10denni na cestu tam a 1 denní na zpáteční, kdy Rakousko během jednoho kalendářního dne překonám.
Ony by takto měly fungovat všechny, pokud se to kupuje „od teď“. Když to „teď“ je v 07:45 a je to jednodenní, měla by platit do zítra 07:44. Když desetidenní, měla by platit do 6.10. 07:44, atd… Když se to kupuje dopředu, tak ne, tam je to od půlnoci do 23:59
Doufám, že si někdo posvítí na Slovince, ta jejich 7 denní známka je pěkná zlodějna.
Jejich země, jejich pravidla. Vždy máš na výběr: buď se Slovinskym dálnici vyhnes nebo zaplatis..
tak počítám že zavedou dle pravidel 1-denní a 10-denní, podle nastavených procent EU při aktuální ceně roční známky 117,5 Euro bude vycházel 1-denní max. 10,5E a 10-denní max.14,1 Euro
10d nebude
Zase mají ve Slovinsku levnější benzín než v Rakousku … cestování není pro kolenovrty
zalezi jak kde. na dalnici cca 1.85 a ve meste za cca 1.54
Ale no tak, celoroční IN 100 … 😀
raději ale nebudem dělat flamewar, ok?
Nikdo Vás nenutí po ní jezdit. Objet se dá. Nicméně nynějších 16 EUR není zase taková tragédie. Při jízdě Chorvatskem zaplatíte na mýtném více.
No tady z těch stanovených procent vyplývá ze slovenské krátkodobé známky budou muset zlevnit a nebo ta roční výrazně podražit… v ten moment už se mi vyplatí třeba 6x desetidenní než jak doposud kupovat roční…
tak ona i ceska pristi rok vyrazne podrazi …
Jenže slovenská zdražovala předloni z 50e na 60e, ta česká snad 12 let vůbec…
tady se zrovna to EU nařízení moc nevyplácí 😀
Dobrý nesmysl! Teď to máte za 10 eur tam i zpět a ještě tam můžete přespat a pak by to bylo za 8,6 tj. skoro to samé jen za jednu cestu a dvojnásobek pokud někde přespím. Myšlenka dobrá ale cenou zničená. Fér by bylo max. 4 eura za tu denní. Jo a známka v cesku by tedy
no boze.. tak si koupite tu desetidenni 🙂 vzdyt kde je problem? .)
že kvůli tomu podržila o 1,60, takový skok nikdy v minulosti snad nebyl, ale není to samozřejmě nic extrémního a kdo potřebuje jen průjezd, tak něco maličko ušetří..jen škoda, že to nebude na 24h, ale na kalendářní den, takže třeba večer to bude k ničemu. Zrovna nedávno jsem byl v Mikulově po 22hodině a to bych do cíle do půlnoci nestihl
No, to jsem se zrovna chtěl zeptat, protože z textu té informace to jednoznačně neplyne: bude to tedy jen s platností na příslušný kalendářní den a nikoli na 24 hodin od chvíle nákupu nebo označení?
pokud se něco nezmění, tak to bude na kalendářní den. 10d když kupuju hodinu před půlnocí, tak taky platí v podstatě jen 9dní + hodinu k dobru. v ČR to má být od 2024 také na kalendářní den.
Cena dálniční známky se v Rakousku valorizuje každý rok podle inflace.
kňůů
si holt koupí o jednu zmrzlinu méně 🙂
Ceny nemůžete dělit/násobit podle doby platnosti. Vždycky vyjde výhodněji ta „delší“. Navíc se cena určuje procentuálně podle roční, v dané zemi…jak je uvedeno v článku. I když je výpočtem určená cena maximální, pochybuji, že bude někde nižší, než je daný limit.
Docela drsný, že roční známka stojí // bude stát podobné peníze jako ta česká. Nevím jakou mají rakušáci dálniční síť, ale paritu kupní síly mají rozhodně větší…
Ani ne, Německo má například dalnice zdarma. Navíc v Rakousku je ještě mýto na dlouhé tunely.
Nejen na tunely. Třeba celý úsek Innsbruck (mimo) – Brenner se platí extra a dost mastně.
Rakouská síť má momentálně cca 1720km, část té sítě je ale navíc zatížena ještě mýtem (cca 70km). Naše dálniční síť má teď 1370km a nějakých 170km je teď ve výstavbě.
Jinak hlavní rozdíl je u nás ve zpoplatnění nákladních vozidel. Ty u nás, alespoň v roce 2021, platily od 0,1 € do 0,3 € za 1 km zatímco v Rakousku to bylo od 0,4 € do 0,5 € za 1 km.
Mohli by ty nákladní vozidla u nás zdražit, třeba klidně „jen“ o 0,05€, těch nákladů, co jezdí, to by udělalo i tak docela ranec
V tomhle ohledu už jsme západ dohnali.
Tak se podívejte kolik stojí roční známka třeba v Maďarsku či Slovinsku a jak odrbávají dvojnasobnou cenou malé osobní dodávky a pak komentujte 🙂 a už vůbec nemluvím o zemích s výkonovým zpoplatněním, kde platíte 2km/km s osobním autem…
Co to znamena odrbavaji dodávky? Nepřijde mu, že by se to nějak zásadně lisilo
Zatímco v CZ, SK, A je jednotná cena pro auta do 3,5 tuny, tak v Maďarsku mají auta nad 7 osob o 50% vyšší cenu (malé dodávky typu transporter, traffic, expert), a ve Slovinsku mají dvojnásobnou taxu tzv. vyšší auta do 3,5t, které mají min. 1,3m nad přední nápravou, a to je vyloženě buzerační kategorie – spadá do toho i multivan, traffic, tourneo a dokonce některé větší SUV – ty všechny mají výšku do 2m, žádný 2,5-3m vysoký krámy. Paradox já s 8-mistnym Fiat Scudo platím nízkou sazbu, tak někdo s prakticky stejně velkým multivanem platí vyšší a to vlastně… Číst vice »
Takže kdejaká amerika s dlouhým čumákem projde, jenom musí být nízký.
Však nejen my jako ČR. A 2,-Kč za km platím i u nás při současném nastavení dálniční známky.
Neboli fakticky za cenu dosud desetidenní si příště zajezdíte jen jeden den. A to se vyplatí. Naprosto geniální. Přesně tak nějak jsem čekal, že ta povinnost zavedení jednodenních známek dopadne :-))
a kde je problem? vzdyt desetidenni tam je, zdrazila asi o 40 korun .. coz neni zadna tragedie.
problém je v tom, že kvůli jednodenním vše ostatní zdražuje a jednodenní se dostanou skoro na úroveň dříve vícedenních známek, tak se to rozjíždí ve více státech..v čr to také bylo bráno v potaz..přeci by nebylo možné aby denní známka stála směšných 130 Kč, nebýt EU nařízení o denních a limitech na 10d a měsíční by známka v čr byla za 2000 na rok. Protože krátkodobé by byly všechny dražší než ve výsledku budou, budou dkonce levnější než nyní k 1500 roční. Takhle to musí „dohnat“ na ročních
Pokud na Slovensku výrazně nejdražší roční známku, tak z nového nařízení budou turisti profitovat (12% z 60e je jen 7,2e namisto dnesnich 12e za 10denní)
Hodnotím kladně, i když tedy pořád poměr mezi denní a roční známkou není nic moc. Pořád z toho čiší jakási snaha „odrbat tranzitující cizáky“ a „domácím to dát levně“.
Další pozitivní krok by asi bylo zavést zpětné účtování jako to je ve vyspělejších MHD, tj že když částka utracená za kratší známky dosáhne té delší, tak se delší naúčtuje zpětně. Aby klient nemusel dopředu odhadovat, kdy a jak moc bude službu využívat.
Osobne by som oveľa viac uvítal známky s platnosťou v celej EÚ (v rámci štátov kde systém známok funguje). Súčasný stav je absurdný, ako človek čo žije v Bratislave, teda na hranici troch štátov, mám platiť asi 150 ročne, len aby som jazdi vo svojom regióne v rozsahu povedzme 50-100 km od môjho domu. Kdežto niekto vo Zvolene (alebo Prahe) potrebuje na to isté len jednu diaľničnú známku za možno tretinovú cenu. Toto sú presne tie veci čo by sa na európskej úrovni mali riešiť, na „hraniciach“ nemá záležať.
Taky mě to zarazilo jak to tam děláte 😀.
Asi se v sousedních státech při jen občasných kratších cestách maximálně snaží vyhnout nutnosti používání tamních dálnic.
Liberec je ok, u skopcaku se neplati a psonci tady zadny dalnice nemaj 😀
Každá ta známka neboli časový poplatek má na sobě určité náklady (provoz a správa systému, zákaznická podpora, SMSky, bankovní poplatky, aj.). Nelze tak vymýšlet věci jako známku za 10 Kč, neboť by byla ztrátová.
Dále když se zamyslíte nad účetnictvím, které je extrémně striktní, jde-li o státní rozpočet, tak zjistíte, že featury typu „se delší naúčtuje zpětně“ jsou velmi komplexní až nerealizovatelné nesmysly.
tak nejde jen o ty fixní náklady. Už v principu by byl nesmysl mít poměrové ceny dle délky platnosti. Roční známky si kupují i lidi co jedou po dálnici 1-2x za měsíc a jsou s tím OK, byl by nesmyl nastavovat cenu takovou, že by se těmto lidem vyplatilo kupovat jednotlivé denní známky. Časové zpoplatnění je a bude výrazně logaritmické