Rakousko a Slovinsko rozšiřují tunel Karavanky, stavbaři prorazili druhou troubu

Prorážka druhé trouby tunelu Karawanky. Foto: AsfinagProrážka druhé trouby tunelu Karawanky. Foto: Asfinag

Druhý tubus přinese konec úzkého hrdla na důležité trase.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

Je zajímavé, že stavba původního tunelu začala už v roce 1986, i když jugoslávsko-rakouská železná opona zas tak důkladná nebyla. Raziči se měli sejít na hranicích, ale vzhledem ke zpoždění Slovinců Rakušané prorazili ještě 800 metrů za hranicí, než došlo k proražení.

Pavel

Mňa by potešilo, keby rozšírili A5 z Maribora do Lendavy.

Dony

Rakušáci se do toho opřeli před léty kdy Tauern i Katschberg dostal také druhy tubus a teď došlo konečně i na Karavanky. Cesta k moři bude opět o dost příjemnější. Skvělá práce.

DavidS

K tomu na železnici Koralmbahn, Brenner, Semmering… nebojí se velkých projektů a to se mi líbí.

Lkprak

Tak ještě by mohli udělal i druhý tubus na železničním tunelu zde nedaleko Karavanek. Někde jsem četl, že původně byl dvojkolejný, ale později byla druhá kolej z nějakého důvodu snesena.

Os5600

Železniční tunel Karavanky byl původně dvoukolejný ale s omezeným průjezdným průřezem. Při modernizaci došlo k odstranění byla druhá kolej odstraněna a zbyla jen kolej jedna s průjezdným průřezem UIC-GC. Stavba tunelu pro druhou kolej je v plánu.

Frantisek X

Škoda, že až po silnici. Takhle ten poměr ve prospěch šetrnější dopravy neposuneme; naopak asi zase zvětšíme už tak velké objemy.

oja

Proč myslíte, že se zvětší objemy? Pochybuju, maximálně se na A10 přesune část dopravy, která dnes přes Rakousko jezdí po A9. Tou změnou železničního tunelu na jednokolejný každopádně žádné problémy nevznikly. Dle tvrzení ÖBB se jeho kapacita nesnížila, právě kvůli předchozímu omezenému průjezdnému profilu, navíc se zvýšila traťová rychlost. No a celá trať z Villachu do Lublaně (nebo minimálně celá její slovinská část) je jednokolejná, takže jestli je tunel dvojkolejný, na kapacitě moc nezmění. Aby se náklady v relaci Německo – bývalá Jugoslávie mohly ve velkém přesunout na železnici, tak je potřeba investovat ještě spoustu peněz. Druhá trouba železničního Karawankentunnelu… Číst vice »

Petr

Byl sice dvojkolejný, ale podle nových předpisů již jako dvojkolejný nevyhovoval, takže po rekonstrukci zůstal jednokolejný. Je to stejný problém jako u Chuchelského tunelu, který zůstane i po zdvoukolejnění Branického mostu jednokolejný.

Jiří Kocurek

Nebo Blanenský, tam už druhá trouba je od konce 90. let.

Tomáš Gottschalk

Snad se někdy odhodlají prorazit druhou troubu na Aflbergu,.

Zlámalík

Na rakouské straně stejně sedí bedlivý úředník a kontroluje přijíždějící auta. Schengen neschengen.

Vesper

Tak on je rozdíl v nakukování do aut projíždějících sníženou rychlostí nebo preventivní pochůzka vlakem za jízdy, a nebo zdlouhavé a rutinní razítkování pasů všech cestujících.

Fsp

ovšem Schengen sliboval že bývalé hranice profrčíme jako by vůbec nebyly

Air Traveller

Vždyt to také splnil.

Jen někteří remcalové si vyberou 1 případ ze 100 a dělají z toho aféru.

SYN

Jenže „jaksi“ nedošlo k dohodě o „zacházení“ s uprchlíky… jinak by ta kontrola správně byla na vnějších Schengenských hranicích, a to nejen silnic ale i samotné hranice, aby nebyla děravá jak síto…

Jiří Kocurek

A vysvětlovat celníkovi, který Jan Novák je který a kterému Janovi patří to auto, když jedou Novákovi přes hranici, protože celník v tom vidí nějaký problém.

Petr Šimral

No, když jsem jel do Koperu v únoru, tak na obou vstupech do AT chtěli i občanky …

SYN

Já tuto neděli do DE a v jednom směru 30ka, v druhém 100…

Petr

Jel jsem přes Ljubejl a všichni v každém autě museli ukázat doklady při cestě do Rakouska. Na dálničních přechodech se spíše jen dívají do aut.

oja

Spíš záleží na tom, jakou máte SPZ a jak plné auto. Jezdím občas přes Korenj, tam taky kontrola sedí, ale samotného v autě s „místní“ rakouskou SPZ mě vždycky jen odmávnou.

Vesper

Hmmm, silniční tunel se rozšiřuje, zatímco souběžný železniční byl před pár lety zjednokolejněn.

Martin Verner

…protože je sto dvacet let starý, a hlavně příliš úzký…

Radim

Přesně. A stejně ta trať jak v Rakousku, tak ve Slovinsku pokračuje jako jednokolejka…

DavidS

Do Jesenice je to dvoukolejka

Johnny Cash

není

Alibaba

Možná tak úvaha do budoucna, protože pár umělých staveb ve spodku je na druhou kolej připraveno.

DavidS

A i z druhé strany jsou koleje dvě

Johnny Cash

nejsou

Twix

Jedině jestli počítáte jednu kolej na Lublaň, druhou na Bohinjskou Bistricu – a na rakouské straně jednu na Villach a druhou na Klagenfurt (ale tato spojka už snad ani není celá sjízdná).

Frantisek X

A že by se něco nejprve dělalo s tím, to také ne, že.

oja

Jaký význam by to mělo, když osobní doprava je v té relaci minimální, nákladní prakticky nulová a hlavní trati vedou jinudy?

Frantisek X

„Stejně to nemá cenu, tak raději rozšíříme silnici.“ No jo, no. Je to v týhle společnosti marný.

Olin

Máte pocit, že rakouský stát se dostatečně nevěnuje náročným (rozuměj drahým) tunelovým stavbám v posledních dekádách? Postesk v případě snah Vídně se mi jeví až jako neadekvátní.

JaŠ

Tak ho měli rozšířit.

Karl vB.

Zjednokolejnění železničního tunelu Karavanky je důsledek jeho stáří a současných požadavků na bezpečnost. Hlavním důvodem byl nevyhovující průjezdný průřez, dva nákladní vlaky proti sobě nemohly jet. Příjezdové trasy do tunelu jsou rovněž částečně jednokolejné, takže toto opatření velký vliv na celkovou kapacitu spojení nemělo. Díky celkové modernizaci tunelu se zvýšila rychlost z 50 na 120 kmh. Tunelem o délce necelých 8 km v současnosti údajně projede denně ca. 12 osobních a 35 nákladních vlaků. O stavbě druhé trouby, bude-li potřeba, se uvažuje kolem roku 2040. Z geologických důvodů (důlní plyny, horská voda) bude hledat příznivější trasa, než paralelní vedení se… Číst vice »

xyz

Těch 12 osobních (tzn. 6x 2) je zoufale nízké číslo.

Ale O. K., s ohledem na to, že jde převážně o jednokolejnou trať, není limitující zrovna jednokolejnost toho tunelu.

Kamui

I to je úspěch – ještě loni tam jezdily pouhé tři páry.

Karl vB.

Těch 12 osobních vlaků je údaj převzatý z Wiki.
Pan Kamui se třemi páry mně inspiroval k tomu, abych se podíval, jestli jsem se náhodou nepřehlédl.
Letmý pohled do aktuálního jízdního řádu ÖBB tratě 221 Villach – Rosenbach – Jesenice napovídá, že je tam vcelku rušno – asi 7 párů dálkových vlaků (černé) a asi 17 párů regionálních vlaků linky S5 v hodinovém taktu (modré). Časovými omezeními konkrétních spojů jsem se nezabýval, proto jsem použil „asi“.
https://www.oebb.at/de/dam/jcr:d8368e6a-8cdb-47dd-9f5d-0c3757bc60a5/221_24.pdf

Alibaba

Osobáky (nebo S-bahn) nejezdí do Jesenice, ale končí v Rosenbachu (nejedou přes hranice tunelem).

Karl vB.

Děkuji za upozornění.
No, takže asi těch 12 osobních vlaků, uvedených ve Wiki je správně.

a8n

Jízdní řád SŽ udává 8 párů (včetně EN).

Jiří Kocurek

Otázkou je, jestli pro ně zbývá kapacita, aby dojely až za tunel a druhou otázkou je poptávka.

Dálnice obvykle nevypovídá o místní poptávce mezi vesnicemi a městěčky a dálkové EC/IC taky ne, viz osobáky v Bezpráví (a to je vnitro).

oja

Kdyby byla poptávka a zájem na slovinské straně, tak by až za tunel dojely.

Alibaba

Kapacitu bych tam nějakou viděl, jen nevím, jak by to vycházelo do taktu (a přípoje).

Já v tomhle vidím takový balkánský přístup, kdy jezdí mezistátně jen rychlá vrstva a nedejbože abychom provozovali nějaké osobáky v závazku veřejné služby až na hranice a druhý stát z hranic do první přechodové stanice.