Rakousko a Slovinsko rozšiřují tunel Karavanky, stavbaři prorazili druhou troubu

Prorážka druhé trouby tunelu Karawanky. Foto: AsfinagProrážka druhé trouby tunelu Karawanky. Foto: Asfinag

Druhý tubus přinese konec úzkého hrdla na důležité trase.

Průjezd pod pohořím Karavanky autem by měl být zejména v sezóně plynulejší a bezpečnější. Rakousko a Slovinsko buduje druhou tunelovou troubu tunelu Karavanky. Díky stavbě dojde ke zdvojnásobení kapacity silniční dopravy mezi rakouským Villachem a slovinskou Jesenicí. Tento týden dosáhli stavbaři zásadního posunu: prorazili celou tunelovou troubu.

Stávající tunel vznikl v roce 1991, je úzkým hrdlem na trase mezi Rakouskem a Slovinskem, z obou stran do něj ústí dálnice. Nová tunelová trouba má být hotova na podzim roku 2025, nepřinese ale ještě konec dopravních problémů. Po zprovoznění nového tunelu začne rekonstrukce stávajícího, která potrvá nejméně do konce roku 2028. Nový tubus vzniká na východ od stávajícího.

Mapa tunelu Karavanky. Foto: Laabmayr.at

Celý tunel je dlouhý 7,9 kilometru, z toho 3 546 metrů je na území Slovinska. Zatímco Rakousko začalo svou část tubusu stavět v roce 2018, ve Slovinsku se začalo v srpnu 2020. Důvodem byly problémy při soutěži na zhotovitele, zakázku nakonec získala turecká společnost Cengiz. Na rakouské straně buduje tunel Swietelsky.

Stavba je kompletně popsána na stránkách Asfinagu.

Tagy Karawankentunnel Rakousko Slovinsko tunel Karavanky
45 komentářů