Rakouské dráhy vzdaly soutěž o vlaky Praha – Mnichov
ÖBB důvody zrušení soutěže na nákup nových vozů pro linku Praha – Mnichov neuvedly.
Ze seznamu možných zájemců o provoz vlaků mezi Prahou a Mnichovem vypadl jeden velký hráč. Rakouské spolkové dráhy ÖBB zrušily soutěž na dodávku nových vlaků pro tuto trasu, čímž v podstatě oznámily, že nabídku nepodají.
Vyplývá to z oznámení v evropském věstníku veřejných zakázek. ÖBB oficiálně neuvedly žádný důvod, proč zakázku zrušily. Tím, že však nebudou mít zajištěna smluvně nová vozidla podle požadavků objednatele, je ale jasné, že se nepřihlásí.
Společná soutěž bavorského objednatele dopravy Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) a českého ministerstva dopravy běží od července loňského roku, termín pro podání nabídek je aktuálně po několika posunutích stanoven na letošní květen. Zájem ÖBB byl logický. Firma se netají plány na expanzi do zahraničí, v Bavorsku již ovládla společnost Go-Ahead provozující část regionálních vlaků.
Ze soukromého státní. Rakouské dráhy ovládnou část regionálních vlaků na jihu Německa
Vítěz soutěže na linku z Prahy do Mnichova (označena v Česku jako Ex36) získá smlouvu od prosince 2027 do roku 2042. Vlaky by měly jezdit ve dvouhodinovém taktu, objednatelé požadují nové vozy pro rychlost až 200 km/h, s klimatizací a wifi. Mezi požadavky je i bistro s nabídkou teplých pokrmů. Vagony s bezbariérovým přístupem získají v hodnocení body navíc. Výrobci vozidel a dopravci se musí vypořádat s tím, že část trati je neelektrifikovaná. Možností je střídat dvě lokomotivy nebo přijít s jednotkami s hybridním pohonem.
Na evropské poměry jde o unikátní tendr, neboť přeshraniční výkony se v dálkové dopravě prakticky nesoutěží. Provoz linky označované jako Bavorský expres dnes zajišťuje pod značkou Alex Die Länderbahn na bavorské straně a České dráhy na českém území. Podle informací deníku Zdopravy.cz běží jednání o tom, že by se obě firmy opět do tendru spojily.
Bavorský objednatel BEG a české ministerstvo dopravy vypsaly soutěž na linku Mnichov – Praha