Rakouské dráhy rozšíří čtyřkolejný koridor dál na západ, úsek Linec – Marchtrenk má potřebné povolení

RailJet v Linci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRailJet v Linci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jde o další zvýšení kapacity Westbahn, na řadě je první úsek z Lince na Salcburk.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

U nás budou také čtyři koleje a postupně se připravuje jejich stavba. Jmenuje se to VRT.

Rušňovodič Peter

Zdá sa to len mne? A to, že v Rakúsku pomerne dlho trvá vystavba zahrňujúca zvýsenie počtu traťových koľají. Od súcasného zahajenia stavby (resp. získania stavebného povolenia) 16km do Marchtrenku v roku 2031? Podobne sa mi zdá dlhý čas prebiehajúceho zdojkoľajnenia Pottrendorfskej trate…. porovnajme napríklad so zdojkolajnením oboch etáp medzi HK a Pardubice.

JKan

Áno, Rakúske povoľovacie konanie nie je o nič kratšie, než v ČR alebo na Slovensku. Len sa zdá, že na rozdiel od ČR alebo SR majú nejakú dlhodobú koncepciu, tak to postupne ide dopredu…

Jindra

Redaktor by se měl jet podívat do Plzně, tady je již několik let v provozu 4 kolejný úsek mezi Plzeň hl. nádraží a Plzeň – Jižní předměstí.

Karl vB.

Máte na mysli ten celý JEDEN tarifní kilometr?
https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k177-221211-01.pdf

Os5600

Tak rád bych viděl 4 koleje mezi Lysou nad Labem a Kanínskou spojkou….

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

3, my víc neumíme…

mgr.pavel

„Nikdy se víc než 3 nedělaly“

(sarkasmus, pro jistotu)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Doplním, že tam fakt budou 3 koleje. Výhledově, teda.

Vojtěch

Z Vysočan do Počernic mohly být taky… Krásné by se vešly a v rozpočtu x miliard by to bylo par procent. A Diky tomu nezbyde kapacita na nákladní vlaky, na potenciální vlaky do Brandýsa atd. # §1Nikdy se to tak nedělalo

Ketchup1970

Proč díky tomu ? Snad kvůli tomu ..!

Milan alias Skeptik

Ve vizualizaci mě zaujaly komplexní úpravy okolí trati, nové obslužné cesty nebo jejich přeložky, nové krajinné prvky, poměrně rozsáhlé demolice přilehlých obytných budov – v našich podmínkách něco nepředstavitelného. Protihlukové stěny mezi dvěma dvoukolejkami naopak působí až absurdně, z pohledu cestujícího bude jízda takovým betonovým korytem asi docela nuda.

Juraj

To slýchám už patnáct let, a světe div se, většina cestujících se cestou docela dobře zabaví. Netvrdím, že PHS jsou estetický vrchol, ale pravidelní cestující stejně víc ocení to, že mají rychlý čistý vlak a stabilní mobilní signál.

Kamil Novotný

Tak co mi zbývá. Čumět do zdi mě nebaví, tak musím holt jako ostatní čumět do mobilu taky…

Jan

Rakousko je, co se týče protihlukových stěn, úplně stejně extrémní jako Česko. A když to někomu vadí, tak se to odůvodní „normama“ zlé EU.

Pavel Skládaný

Ano, na síti ÖBB-Infrastruktur je „pouze“ 960 kilometrů protihlukových stěn a 65 km protihlukových valů. A kolegové připomínají, že při rychlosti 230 km/h to dostává hodně aerodynamicky zabrat.

Jiří Kocurek

Ona to není ani tak čtyřkolejka jako dvě dvojkolejky vedené v polovině trasy vedle sebe s jednokolejným propojením ve stanicích. https://mapy.cz/s/gejazodasa
Nebo taky openrailwaymap org.

Dušan

Jsou tam na trakční sloupech, kde to vede vedle sebe,bílé obdélníkové tabulky:
– číslo tratě
– číslo koleje
– černý trojúhelník označující správný směr (vpravo).

Jiří Kocurek

To nerozporuju, spíš mi jde o provozní hledisko.

PetrBrezina

ÖBB je také už tak trapné, že naskakuje v logu na LGBT propagandu?

Kdyby si radši pohlídali jízdní řád.

Daniel Jablonecký

Copak vás trápí, Petře, že tady máte potřebu ventilovat svoje frustrace ohledně LGBT?

Pozemek

No dobře a na Dvořiště se s tím úvozem stále nic dělat nebude? Tady ta hospodářská velmoc doporučuje jet smradlavým autem, protože vlak je nemožný?

Petr Šimral

Na 50 – 60 km dlouhý tunel ve zcela nevýznamném směru nemá peníze nikdo, dokonce ani Rakušané ne…
https://mapy.cz/s/povosunuje

Valtteri

Zato se plánuje zdvojkolejnění (částečné či dokonce úplné) na Franz Josefs Bahn na Gmünd.

Petr Šimral

Ano, nenápadně připomínám, že trať Vídeň – České Velenice již dvojkolejná plně byla, na rozdíl od trati Linec – České Budějovice, která vychází z „KOŇKY“ a jednalo by se o úplnou novostavbu jak v Rakousku, tak v České republice.

Oldřich Sládek

No a já zase nenápadně připomenu, že jsme Petře my dva spolu, jako snad úplně první projekt, v roce 2016, připomínkovali za ŽESNAD.CZ FJB u nás, tedy České Velenice – Veselí nad Lužnicí….😉

Pavel Skládaný

Ano, nenápadnost je na místě, aby snad někoho nenapadlo zjednokolejňovat trať Brno-Veselí nad Moravou :-).

Vojtěch

Bože neříkej to nahlas to už se párkát chystalo. Hradlo Vracov atd…

Pavel Skládaný

Dokonce i částečně na Laa an der Thaya a na Znojmo. Úplná výluka má začít už v červenci.

J.K.

Pro osobku by se hodila jedna kolej podél dálnice, no. Současná trasa je blbost pro osobku a tunel je samozřejmě absurdní finančně.

fous55

Víte, co je to vrstevnice? Podívejte se na tu trasu s vrstevnicemi (mapy.cz, turistická) a zkuste si vypočítat sklony. Zubačku na 160 km/h ještě nikdo nepostavil.

Vojtěch

Trosku poladit a moderní jednotky by to daly. Horsi je, kolik toho po jednokolejné projede.

Tomáš Záruba

Sis tak trochu zapřeháněl, no…

Petr Šimral

A jak bys to řešil Ty? Tak, aby to bylo smysluplné i pro nákladní dopravu?

Pozemek

Narážím na fakt, že Rakušák má léta plná ústa ekologie a podpory železnice a výsledek je, že cesta vlakem trvá déle z ČB do Lince než do Prahy. A za posledních 30 let neinvestovali do trati na Dvořiště vůbec nic.

fous55

Až bude protažena D3/R3 na jih od ČB, bude to srovnání auta s vlakem ještě horší. Jenže jaká je tady poptávka? Nákladů proti socíku jen zlomek – hlavně auta a dřevo, občas cisterny. A v rychlících často hraje dvoučlenná vlaková četa přesilovku na cestující! Ani ve vrcholné sezóně jsem ve vlaku neviděl více než 30 lidí. Holt asi mají naši jižní sousedé jiné tratě, kam mohou dávat peníze s větším efektem.

Karl vB.

„Koridor nemusí končit v Budějovicích. Češi a Rakušané jednají o vylepšení trati na Linec“
17.07 2022 7:30
https://zdopravy.cz/koridor-nemusi-koncit-v-budejovicich-cesi-a-rakusane-jednaji-o-vylepseni-trati-na-linec-119448/

MatejV

Dvořiště se v budoucnu dělat bude. Je zájem, jak z naší, tak rakouské strany.

Jiří Kocurek

Jednu možnost uvedl pan Šimral, druhá možnost je trať se 40 promile stoupání, což umožní tak 150 km/h do kopce a neomezeně z kopce, když to ubrzdíte.

Třetí možnost je potom elektromobil. Pokud vám ale smrdí i akumulátory, tak se zeptám, jestil máte mobilní telefon, nebo zásadně používáte jen a pouze pevné linky.

Petr Šimral

Trať na 40 promile nestaví nikdo. Maximální vášně končí na 35 promile čistě pro elektrické jednotky a to ještě ne pro všechny. Rozumná nákladní doprava by neměla překračovat 12 promile, pak to brutálně leze do nákladů, tedy nákladka pak nevychází ekonomicky v konkurenci se silnicí, která problém s horskými sedly nemá…

fous55

Kde je vůle, tam je i cesta. Nádraží St.Georgen an der Gusen = 261 mnm, nádraží Summerau = 668 mnm, vzduchem přes Pregarten = 35 km, v reálu s oblouky možná i pod 40 km. To je v průměru cca 11,5 promile, takže v pohodě i pro náklady. Pokud by si někdo dal práci a s trasováním podle terénu, tak by celková délka několika kratších tunelů nemusela překročit 15 km, možná by byla jen kolem 10 km. Ale tady chybí přinejmenším rakouská vůle. Dokud nebude nějaké rozumné pokračování z Lince na jih směr Graz nebo Villach, tak to bude pořád… Číst vice »

Dušan

Teď už mu to TSI INF nedovolí – poslední VRT se 40 promile je SFS Kolín nad Rýnem – Frankfurt – viz níže:

Ve fázi návrhu jsou pro hlavní koleje na nových tratích P1 (=>> V = 250-350 km/h) určených k přepravě cestujících povoleny nejvyšší přípustné sklony stoupání a klesání až 35 mm/m, pokud jsou splněny tyto „rámcové“ požadavky:

a) klouzavý průměr podélného sklonu na délce 10 km je roven 25 mm/m nebo menší;

b) maximální délka nepřetržitého sklonu stoupání a klesání o hodnotě 35 mm/m nepřekročí 6 km.

Vojtěch

Fra – Koln je občas fakt slušná horská draha, protože jsou ta klesání nejen v rovince, ale i v oblouku a je z toho skoro loping. Ale fajn trať

Modré zábradlí

Technická: pevná linka má taky baterky (v ústředně).

Pozemek

To byla samozřejmě ironie. Jde o to, že nám někdo furt podsouvá, že mame jezdit udržitelně vlakem a jak jsou v tomhle Rakušáci dokonalý a ekologický a v praxi to pak poskakuje dvě hodiny z Budějovic do Lince, když to náhodou zrovna jede, protože 4h takt EC patří někam na Balkán.

Karl vB.

Protože pro ÖBB je trať 141 Linz – Summerau skoro to samé, jako pro naší SŽ trať 341 – Vlárská dráha.
V Česku se investuje také především tam, kde bota tlačí nejvíc, kde se to buď rozpadá, nebo nestačí kapacita.
Pokud se s tím úsekem Linz – Budweis má něco dělat, má to význam pouze společně z obou stran a ještě za podmínky existence tunelů NemaŠe.
Předpokládám, že tuhle přeshraniční akci budou chtět naroubovat na nějaké zelené dotace z EU.

dizgrafyq

16km „zkapacitnění“ za cca 18,5 miliardy. Slušná raketa…

Radim

U nás by to bylo dražší. Ale raketa to je, to je fakt

Jirka

Řekl, bych že to nebude jen o zkapacitnění, ale taky o zrychlení. Kolik je teď maximální rychlost mezi Vídní a Lincem 250 km/h??? Řekl bych, že nový úsek asi bude mít stejné parametry.

Radim

Ano, 250 na nové trati a 160 na staré

Valtteri

160 na staré max, ale třeba v úseku Vídeň – Knoten Wagram přes Rekawinkel jsou i úseky kolem 85 nebo dokonce jeden na 65km/h. Mezi Loosdorfem a Ybbsem si nejsem jist, ale 160 tam taky nebude. A v okolí Stadt Haag taky ne.

Jiří Kocurek

Na staré se to pohybuje od 120 do 160 km/h a nová má úseky na 250 i na 200 km/h, občas s propadem na 160 km/h.
https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lat=48.16797452877606&lon=15.130748748779297&zoom=13

David

Tak u nás jen rekonstrukce Poříčany – Velim (15.2km) vyšla na 4mld. Vynechala se všechna nádraží, (Poříčany i Pečky), nezvýšila se rychlost a nepřidala se ani jedna kolej, nenahradil se ani jeden přejezd. Zde jsou 2 nové koleje, 4 zastávky a jedno nádraží, retenční nádrže, protihlukové stěny, přeložky místních komunikací, náhrada nadjezdů, atd. Částečně to povede v nové stopě, atd.

Jiří Kocurek

Tak on je rozdíl mezi těžkou opravou a novostavbou.

Ty akce za miliardy, kdy se nezvýší rychlost, nepřidá se ani jedna kolej… dělají rakušané taky: https://www.youtube.com/watch?v=e-Hmak5Ce1c

U nás by se řeklo, že je to naprosto zvytečné, vždyť z toho štěrku ještě neroste zeleň, jak před koridorizací v 90. létech a pak by se nadávalo na Správu, že nedělá údržbu.

Vojtěch

Na tom co zmiňuje, je česká absurdita. Postavilo se podloží na další 2 koleje, aby to bylo jak stavět . Ale místo dostavby dalších 2 koleji se jedna vybagrovala, rozjebala doprava v cele republice a za x miliard máme po několika letech původní stav. A tady by ty 4 koleje bodový opravdu hodně a to by krajní stačily klidně na 120-160

mgr.pavel

Ona se nebude stavět jen nová dvoukolejka, ale jsou tam i velké zásahy a kultivace okolí..

Jan

Už včera bylo pozdě. Celý úsek Linz-Salzburg je zoufale přetížený, každé drobné zpoždění způsobuje konflikty mezi dálkovou a regionální dopravou. Úsek Linz-Wels je na tom asi nejhůř, protože tam se k tomu přidají ještě vlaky na Passau.

Valtteri

Úsek Wels – Linz je složitý. Část nákladů se vobčas bere přes Traun do Marchtrenk a z Marchtrenku do Welsu přes ranžír. Je to ovšem kompletně jednokolejně. Směrem od Passau na Linz na hlavní trať je pak ještě problém, kdy se musí jet křížem přes Regelgleis směr Marchtrenk – Salzburg. Na druhou stranu je ten úsek poměrně krátký a vyjezdit se to relativně dá. Občas s nákladem s mezipřistáním v Hörsching, když se na paty lepí RJ nebo WestBahn.

Valtteri

ÖBB má na tyhle přestavby většinou zajímavě zpracované vizualizace.
Konkrétní úsek je v tomto videu.
https://m.youtube.com/watch?v=3Bbkx_AWMf8&pp=ygUPw7ZiYiBtYXJjaHRyZW5r
Zároveň lze najít navazující část směrem na Wels.
https://m.youtube.com/watch?v=mtyLEpIaIIQ&pp=ygUPw7ZiYiBtYXJjaHRyZW5r

Valtteri

Není zač. Na stránkách ÖBB můžete najít i další velké projekty. Třeba Koralmbahn, nebo zrychlení na Salzburg.

Petr Šimral

Naprosto úžasný materiál. Všichni se mohou podívat, jak se jich přestavba dotkne, co to celé bude znamenat. Kéž by to jednou došlo i k nám…

Valtteri

Za mě z pohledu uživatele jsou ty protihlukový stěny katastrofa. Chápu, že si to žádá 21. století. Ale cesta po Westbahn je nudná sama o sobě a kilometry zdí to ještě korunujou. A to z mašiny je ještě vidět, z oddílu pro cestující mi to přijde ještě horší…

Petr Šimral

To chápu. Nicméně hlukové limity jsou stanovené, lidi v okolí tratí chtějí taky žít v klidu, byť dříve to snášeli…

JKan

Väčšina potenciálnych fahrgastov beztak väčšinu času čumí do ntb/tabletu/mobilu, chrápe alebo niečo konzumuje…

Tomáš Záruba

… abychom tu pak četli, že jediným účelem je vyvádět prachy za vizualizace místo aby se skutečně „něco dělalo“. 😛

Jiří Kocurek

Což už jsme taky četli. 😡

Dokonce si to může člověk projít a podívat se přímo, když jsou ty dotazy vztažené k daným místům v mapě. Perfektní věc.

DavidS

Vždyť takové vizualizace jsou i u nás. Třeba trať na letiště. Nebo NemaŠe mě z hlavy napadá

Vojtěch

Ono už to došlo na začátku devadesátých let a my jsme si to nechali zase zrušit. Vždyť to pamatujeme

55p

U nás umí jen 3 koleje. Za hodně peněz málo muziky.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Přesně. Inu, Dobrá Správa.

Jindřich Fišera

O takových investicích nemůže rozhodnout úřad. To je jednoznačně politické zadání. Správa je od slova spravovat. O nich musí rozhodnout politici. A ti už rozhodli o budování vyhrazených VRT. Ty budou stát opravdu hodně peněz a další koleje a kapacity pro nákladní dopravu tedy v dohledné době asi budovány nebudou. A na příkladu VRT také vidíme, že úředníci Správy železnic dokážou s jasným politickým zadáním pracovat velmi dobře. Když žádné politické zadání nemají, tak se ale rozhodují podle vlastních preferencí. Pokrokoví úředníci navrhují přeložky, tunely a mosty a ti konzervativní zabetonovávají železniční středověk na desítky let do budoucnosti.

Valtteri

To je jen jeden z problémů. Další je ten, kdy při budování výhyben na širé trati dojde k použití výhybek tak na rychlost 60km/h do odbočky, což jsem v Rakousku snad neviděl. Většina Üst je stavěna na rychlost 100km/h do odbočky, čímž není problém s těžkým nákladem předjet osobku proti správnému směru, jelikož ten náklad fakt není potřeba přibrzdit. Ve stanicích jsou mezi průběžnými hlavními kolejemi často taky výhybky na 80 a víc. Minule jsem snad prvně zaregistroval jízdu do odbočky na 40, a bylo to v Attnang-Puchheim, kde je rychlost přes stanici a ve směru na zhlaví směr Vöcklabruck… Číst vice »

Radim

Někde nechají výhybky při „optimalizaci“ i na 30km/h (zdravím do Hustopeč nad Bečvou).

Jiří Kocurek

Obávám se, že obyavtelé Hustopeč s tím nemohou udělat vůbec nic.

Ta stanice rekonstrukcí neprošla, pouze oba navazující traťové úseky. V Hustopečích jsou stále dřevěné pražce: https://mapy.cz/s/lurofumuko

Radim

Já vím. Ale něco s tím dělat museli, zvedli rychlost z 80 na 100. A když už do toho vrtali, tak to už mohli rovnou předělat, ne?

Karl vB.

Kromě dalšího zečtyřkolejnění směrem na Wels dojde díky odklonu tratě od obce Pasching (z příma do esíčka) mimo jiné i vybudování zastávky ÖBB „letiště Linz-Hörsching“.
https://www.linza.at/westbahnstrecke/

Jaromir

Kdyby se tak inspirivala Sprava zeleznic u Brna, kde letiste a prilehla prumyslova zona kousek od trati.

Jindřich Fišera

Pláčete na špatném hrobu. Ty správné jsou dva. V jednom je pohřben magistrát, v druhém krajský úřad. Na každém z těchto hrobů musíte do modlitebních mlýnků vložit mnoho podepsaných lístků s modlitbami a přesvědčit co nejvíce dalších lidí, aby vkládali lístky další a další. Velmi účinné bývají modlitby hromadné podepsané desítkami tisíc lidí. Když je energie všech vložených modliteb dost silná, pohřbené entity obživnou a začnou na vašem přání pracovat.

BR 01 512

A my už mám čtyři koleje u Radotína, heč.🙂 Kdepak kam se nás bývalí naši spoluobčané hrabou 😀

Karl vB.

Já myslel, že to bylo inserováno až do Černošic 🙂

fous55

16 km za 7 let? To už nás v rychlosti dohánějí. Když budou stejně rychle pokračovat i na zbývajících cca 105 km, tak můžou být v Salzburku už kolem roku 2075!

Petr Šimral

Když se podíváte na tu trubkovou prezentaci, tak zjistíte, že to není žádná legrace, pokud mají zachovat alespoň nějaký provoz.

fous55

Že to není žádná legrace, to je jasné už z pohledu na mapy i bez shlédnutí prezentace. Ale i tak je podle mne 7 let strašná doba.

Radim

Super. A u nás se může udělat na něco další studie. Kdyby aspoň už pořádně hrábli do těch VRT a do tratě 300…

Jiří Kocurek

Hop na krávu už je tele.

Zatím se chystají Územka, bez toho a stavebního povolení do země nehrábnete. To není jak vykopat latrínu na skautském táboře.

Jiří Kocurek

Modernější varianta poté říká: Manažer, MBA vidí 1 ženu a dítě za 9 mesíců. Myslí si, že 9 žen … za měsíc.

fous55

zatímco Správní Železničáři vidí 9 dětí a tudíž potřebu 81 měsíců.