Rakouské dráhy mají jako první na světě vlastní větrnou elektrárnu
Railjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBB
Ročně dodá energii pro zhruba 1 400 jízd vlakem na trase z Vídně do Salcburku.
Ročně dodá energii pro zhruba 1 400 jízd vlakem na trase z Vídně do Salcburku.
Otázka zní – je ta elektrárna schopna dodávat stálý proud 24 hodin denně? Pokud ne – je to chvilková zdroj – vyhozený peníze (proto se elektrika zdražuje těmito nesmysly) !
Jim to pomůže už teď, když fouká, nemusí pouštět tolik vody ve svých přehradách, kde je letos omezoval její nedostatek a šetřit si ji na situace, kdy fouká více.
Ona dráha odebírá trvalý proud 24 h denně pořád stejně?
Pokud ano, tak je pro ní ideálním zdrojem jaderka.
Jinak samozřejmě, náhodný zdroj (vítr, slunce) potřebují zálohu, a zrovna v Rak. to můžou celkem efektivně být čerpačky.
Ale i zdroje konstantního výkonu (jaderky, z velké části i uhelky) tu akumulaci potřebují taky, protože v sedlech nabízejí přebytek výkonu, protože jejich regulace není efektivní nebo je zdlouhavá. Představa, že Antonín přestane v noci do kotle házet lopatu za lopatou, nechá vyhasnout, a ráno ve čtyři na roštu podpálí včerejší Rudé právo pod pyramidkou třísek, je mírně řečeno naivní.
Roční výrobu větrné elektrárny projedou na trase Vídeň – Salcburk za necelých deset dní Denně jede 74 párů spojů, tedy 148 jízd.
I to je úspěch bych řekl
Je tedy třeba přistavět dalších 35 vrtulí.
A jednu přečerpávačku. A pro jistotu ještě záložní zdroj, kdyby přečerpávačka vyprázdnila horní nádrž.
PS: Když je v Dolních rakousích mlha, tak za to můžou Dukovany, dřív mlhy nebývaly.
Počítají poměrně s malou roční produkcí. RailJet zvládne cestu mezi Vídní a Salzburgem za 3.4 – 4 MWh což pro 1400 jízd je 4.7 – 5.6 GWh. KISS od WestBahnu to zvládne za 2.1 MWh, což by dělalo pouhých 2.9GWh. Pro srovnání české větrné elekrárny, které mají výkon 0.6-2MW vyrobí v ročně průměru 3.3GWh. U 3MW turbíny bych očekával aspoň 7GWh.
V ČR v roce 2014 bylo instalováno ve větru 283 MW a vyrobeno bylo 477 GWh.
Tomu při výkonu rakouské drážní vrtule 3 MW odpovídá výroba cca 5 GWh a opravdu to odpovídá cca 1400 jízd Railjetů (počítáno 30 kWh / 1000 hrtkm, 400 tun, 308 km).
Má fotovoltaika o výkonu 10 kWp by na stejné trati utáhla 2,5 Railjetu ročně 🙂
Neboli když to přepočítám, ty české větrníky fungujou (naplno) 70 dnů v roce. Fakt super. I kdyby to bylo, že mají něco mezi čtvrt a třičtvrtě výkonu, v průměru půl, po dobu půl roku“ tak bezva kauf.
To je fakt dobrý leda na /a/ nabíjení baterek (takových, kde je celkem jedno kdy se nabijou, tj. třeba výroba vodíku co pak bude někde stát „ve flaškách“ coby rezerva), /b/ pohon klimatizací, které jsou tím víc potřeba, čím víc svítí.
Ale od „skutečné energetiky“ by to patřilo odstřihnout.
A proč, Tomáši? Ber to trošku jinak…
Té mé FVE stačí k dosažení nominálu pouhých 42 dní. Přesto s ní dosahuji 70% úspory spotřeby elektrické energie. Dosahuji to pomocí slova „akumulace“.
Zcela přesně to hledej u rakouské větrné elektrárny, kde tou „akumulací“ jsou vodní elektrárny. Vltavská kaskáda vyrobí z jednoho m3 vody jednu kilowatthodinu elektrické energie. 5 000 000 kWh znamená úsporu 5 000 000 m3 vody (mají – li podobný spád, jako vltavská kaskáda, tedy 550 metrů.
Ale jo, ale je to v nepredikovatelný čas po nepredikovatelnou dobu. Neboli k ceně za to je nutno připočítat jinou elektrárnu, stavěnou (ponechanou v provozu) „pro případ potřeby“ + její zásobník náhradního zdroje (reálně asi plynu, uhlí). Protože onu „akumulaci“ přinejmenším u nás reálně neprovedeš (nebavíme-li se samozřejmě v měřítku „rodinný barák“).
Jenže síť ÖBB jede primárně na vodních elektrárrnách. A ty mají velmi solidní akumulační kapacitu v řádu týdnů až měsíců…
Nicméně málo fouká hlavně v létě, chce to kombinovat se soláry, protože v létě je současně i málo vody.
Já myslel, že je debata o ČR – ale asi jsem, jak teď koukám, myslel blbě.
Tomáši, myslím, že chybu u sebe hledat nemusíte.
Váš diskusní kolega svými příspěvky skáče cik – cak mezi dvěma tématy – ÖBB a jeho vlastní FVE.
To se pak velmi lehce ztratí přehled o tom, co je vlastně hlavní téma diskuse.
Nedělal bych z přečerpávacích elektráren až takovou spásu elektrizační soustavy rozházené občasnými zdroji energie, na to jich není dost a víc jich nebude – proti jejich stavbě protestují ti samí, co jsou děsně moc proti jádru a uhlí.
To je ovšem omyl. Víc jich v dlouhodobější perspektivě určitě bude a například proti jejich stavbě ve vytěžených severočeských lomech určitě protestovat nebudou.
Švýcaři teď dokončili „novou“ přečeprávací elektrárnu Nant de Drance s kapacitou 20GWh. Věřte, že přečerpávacích elektráren bude přibývat. Nicméně s tímto trhem taky (snad) zahýbou baterky v autech, které se mohou nabíjet primárně když fouká / svítí, protože průměrné auto 97% času stojí zaparkované, dá se každá baterka využít i k výkyvům spotřeby.
No když jediné řešení jak ty PVE stavět vidí v uřezání nejvyšší hory široko daleko, tak se těm protestům nedivte. Slušnou kapacitu ale lze získat i konverzí existujících akumulačních elektráren a případně menšími PVE s využitím třeba podkrušnohorských lomů. Němci mají historicky poněkud jiné podmínky, přesto by se u nich také několik konverzí dalo realizovat.
Ale já vůbec nemluvím o přečerpávacích elektrárnách. Pokud jede vrtule, tak mohu z klasické vodní elektrárny pouštět míň vody, samozřejmě pouze v zákonných limitech… A když té vody musím pouštět více, než nezbytně potřebuji, tak to spolehlivě sežerou další elektrárny na cestě, naposledy na Dunaji…
Spíš by to chtělo od energetiky odstavit dědky mentálně zaseklé někde v době RVHP. Výsledek jejich činnosti v Česku je asi ještě horší než výsledek únosu zelené energetiky v Německu. Dlouho jsem nemohl pochopit proč se jim tak vlečou vedení, dlouhodobě mají v odstávce dvě PVE atd. No po letošku je to jasné. Pokud bude v síti dostatek akumulační kapacity, tak i síť s dost OZE se bude dát provozovat bez zásadnějších problémů.
Občas Rakušané zapomínají na to, že jedou na české jaderné a uhelné.
Až na to, že to neplatí pro ÖBB.
Ale platí. Ani OBB nemají tolik vlastních zdrojů, aby jimi pokryly spotřebu svých elektrických vozidel.
Třeba v roce 2016 byl rozdíl mezi importem a exportem 7 TWh a každý rok se toto číslo snižuje. Do budoucna plánuje být Rakousko dokonce exportérem energie a to právě díky větru. Nicméně většina importu 78% je z Německa, od nás jde nějakých 6%.
7 TWh je půlka výroby Temelína.
No tak se podívejme jak ten trend vypadá: 2020: 3.2TWh, 2021: 2.2TWh
Aby se dalo hoořit o trendu, muselo by těch dat být víc, než jen dva roky, navíc s ekonomikou rozbouřenou covidem.
Sumy jsou k ničemu. Jde o to, kolik toho potřebují (navíc) ve špičce. Kolik toho „nevyžádaně“ vyrobí jindy je úplně jedno. A to ještě Rakousko má takřka ideální podmínky pro vykrývání špiček vodou.
Přesně tak.
V září jsem se na jedné horské chatě sešel se skupinou starších Rakušáků a dali jsme se do řeči mj. i o tomhle. Že Rakousko někdy vyváží, někdy dováží, ale že ten deficit, a to obzláště zimě, tu je. Prý „nevědí, odkud se ta el. energie dováží.“ V zájmu zachování klidu a pohody jsem se neodvažoval zmínit o dvou zařízeních, jednom jihomoravském a jednom jihočeském. 🙂
Ale jo, vypadá to na papíře hezky, jak jim ten vítr a slunce vyrábí MWh.
Jak přesně to myslíte? Jakože se mají Rakušané pokřižovat a vzpomenout si na uhlí kdykoliv, když se pokusí vyrobit energii z obnovitelných zdrojů? Navíc to, co píšete z principu není pravda, z ČR „dováží“ necelých 7 procent energie. Ulevilo se vám, když jste tenhle hloupej komentář napsal?
U nás si neumí elektřinu vyrobit ani DPP, kdy i nová vozovna co má obrovskou plochu, co by se dala potáhnout solárníma panelama, jich tam má jen zlomek, protože nemají licenci na výrobu elektřiny a tak využívají jen zákonný limit na provoz bez licence.
Přitom by tu střechu mohli alespoň pronajmout…
Zřejmě se zabývají zábavnějšími a výnosnějšími činnostmi jako například odkláněním…
Licence je snad potřeba jen k dodávání přebytků do sítě, ne? Pro svou potřebu si může elektřiny vyrobit kolik chce. Tuším že DPP vlastní i nějakou 22 kV síť.
Nemyslím si, tu licenci budete asi potřebovat od nějakého výkonu vždy. Pokud se pamatuji, pokud se to teď neměnilo, tak dokonce existovala povinnost provozovatelů ostrovních systémů hlásit roční výrobu a spotřebu.
Teď se má ten výkon zákonem zvýšit na 50 kW, což je samo o sobě směšně málo, ale zase v něm má zůstat možnost buzerace ze strany ČEZu stran stanovení ceny, za kterou bude taková instalace dodávat do sítě. Návrh zákona byl zatím předložen MPO a už se proti němu ozvaly např. hlasy proponentů komunitní energetiky, tak snad se v parlamentě podaří prolobbovat, aby si ČEZ tolik nevyskakoval. Jestli se to nepodaří, bude pro všechny zájemce výhodnější vyrábět v ostrovním režimu. Zatím se vláda v této věci nepřekvapivě chová jako poskok ČEZu. Ostatně soudím, že ČEZ měl už dávno být… Číst vice »
To soudíme dva. ČEZ je největší překážka jakéhokoliv rozvoje energetiky a do značné míry i ekonomiky v ČR. Stejně jako jsou silně problematičtí všichni pohrobci státních energetických monopolů a další historicky zavedené věci jako spotřební daně atd. Jenže se obávám že názor že by bylo dobré ČEZ rozprodat za akcie kupce, stejně jako to že by se spotřební daně měly postupně nahradit nějakou sazbou DPH, celoevropsky a s danými komoditami umožnit mezinárodní obchod bez speciálních náležitostí, je pro návštěvníky tohoto fóra a velkou část veřejnosti stále příliš radikální.
Něco k tomu ČEZu:
https://a2larm.cz/2022/11/demokracii-nejlepe-vybudujeme-kdyz-budeme-energetickym-spolecnostem-platit-bez-remcani/
Ten text v A2larmu jsem si dvakrát pročetl, zběžně a pořádně, a přijde mi to jako trochu žlučovitý výlev, byť v jádru je poukázáno na jeden z problémů. Bohužel ale autor k tomu zase přistupuje ve stylu rodu trpného, poukazuje na oligarchy (budiž), ale zapomíná na poučku že bez mnoha malých zkrachovalých rakouských malířů by nebyl ani velký zkrachovalý rakouský malíř. „Oligarchové“, stav státu atd. je jenom výsledkem dohod, které udělal národ cca před 20 lety, v té době se uzavřela tichá dohoda nízká-nízká, nízká nezaměstnanost, nízká mzda. To se pak spojilo s Dickensovsko-Thatecherovskou představou o kapitalismu, která tu je… Číst vice »
To je výzva pro naši dobrou správu – že by se stala také výrobcem elektřiny? Už to vidím – vrtule na každém nádraží. I když při pohledu na nové zastřešení peronů v Pardubicích mi přijde škoda tuhle plochu nevyužít….
Podle mě když SŽ nekupuje eletřinu přímo, ale potřebuje na to ČEZ nic takového nehrozí. Nicméně za mě je to dost na hraně, jestli správce infrastruktury má vlastnit elektrárnu. Ono by to mohlo udělat i ŘSD a další instituce a každý by to kupoval a staral se o takový majetek zvlášť a po pár letech čteme, jak stát potřebuje další zaměstance a pořád dokola.
„Nicméně za mě je to dost na hraně, jestli správce infrastruktury má vlastnit elektrárnu.“
Touto cestou v nejbližší době půjdou soukromé podniky, aspoň ty rozumně řízené; nevím, proč by nemohly i státní.
§1
To by mělo smysl, kdyby železnice v ČR měla také svojí vlastní rozvodnou síť jako právě třeba v Rakousku.
Nejvyšší čas, aby na tom SŽ začala pracovat.
To by měla, zmizela by asi velká část problémů co mají s rozvojem elektrifikace. A i to primární napájecí vedení si mohou konec konců táhnout po stožárech trakčního vedení. Že by z toho vylezlo něco jako split phase je jasné, otázkou je jenom napětí tohoto „dálkového“ vedení. Jestli jenom 2x25kV, nebo jestli by šli do vyšších hodnot, které ale ještě pořád budou v mezích pouze vysokého napětí.
Na konstrukcích trakčního vedení mohiu být svítidla, ale ne vedení velmi vysokého napětí.
A jaký je k tomu důvod?
Vzhledem k tomu že to ve světě existuje, tak nevidím důvod proč by to nemohlo existovat zde. Ať už by bylo třeba změnit nějaké lejstro, nebo s tím počítat při budování trakčního vedení a využít odolnější konstrukci sloupů.
Proč? Může si to do měnírny posílat po existujícím vedení. Ostatně vlastní ropovod Správa také nemá.
V takovém případě ale moc nevidím smysl v tom, aby takovou elektrárnu měla pod sebou SŽ a ne ČEZ.
ČEZ měl už dávno být rozprášen.
A všechny velké evropské energetiky taky.
Správa železnic nemá ani rafinerii ani ropný vrt. Hlavní je to, že OBB používá jednofázovou soustavu 15 kV 16.7 Hz a disponuje vlastním napájecím vedením.
1400 jízd Vídeň – Salcburk je pro běžného konzumenta mediálních výstupů těžko představitelné, chtělo by to přepočet do běžných jednotek.
Nejčastěji používaná jednotka energie (najmě v dokumentárních filmech) je totiž jedna hirošimská puma. 🙂
Myslím, že běžný konzument si docela jednoduše představí 1400 vlaků jedoucích na oné trase a svět mu hnedle trochu zrůžoví (so easy?), nebo spíš zezelená 🙂
Tady je jednotkou 1 RJ 🙂
To si jde alespoň přibližně představit, lepší než přepočet na fabii nebo slona. Asi aby to pochopili i čtenáři Blesku (pro ženy) 🙂
Jsou to 4 vlaky denně. Na Fabie to převádět…? No dobře 400 sedaček v každém vlaku. Fabie má 4 použitelné sedačky.
Sedačky nechte prosím na pokoji.
Na ně tady má patent někdo úplně jiný… 🙂
Ale to je přece velmi jednoduché:
– ve vlaku se veze 300 lidí
– na slonu se vezou 4 lidé
– jeden vlak tedy nahradí 75 slonů
– 1400 vlaků nahradí 105 000 slonů
🙂
A výkon se tedy bude počítat ve sloních silách?