Rakouské dráhy mají jako první na světě vlastní větrnou elektrárnu

Railjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBBRailjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBB

Ročně dodá energii pro zhruba 1 400 jízd vlakem na trase z Vídně do Salcburku.

Po vlastních vodních elektrárnách investovaly rakouské spolkové dráhy ÖBB i do výroby elektřiny z větru. U obce Höflein v Dolním Rakousku mezi Vídní a Bratislavou firma spustila první větrnou elektrárnu ve vlastnictví železniční společnosti.

Větrná turbína má výkon 3 MW. Ročně dodá energii pro zhruba 1 400 jízd vlakem na trase z Vídně do Salcburku. Je vysoká 200 metrů, průměr vrtule je 112 m. Celkové náklady na projekt se pohybují kolem 6 milionů eur.

ÖBB si zakládá na tom, že používá k pohonu elektrických vlaků výhradně trakční elektřinu z obnovitelných zdrojů. Část ale musí nakupovat. Firma chce postupně zvýšit podíl vlastní výroby ze 60 na 80 %. Nová větrná elektrárna je přímo napojena k železniční trakční síti. Zapojení proudu do trolejového vedení bude probíhat prostřednictvím nově vyvinuté rozvodny.

„Výstavbou ÖBB přispívají významně přispívá ke klimatické neutralitě v roce 2040 a energetické autonomii Rakouska,“ uvedla ministryně pro ochranu klimatu, průmysl a dopravu Leonore Gewesslerová. Šéf ÖBB Andreas Matthä uvedl, že do obnovitelných zdrojů chce firma investovat do roku 2030 miliardu eur. Už dříve začaly dráhy stavět solární elektrárny na nádražích nebo i protihlukových stěnách.

Tagy ÖBB obnovitelné zdroje energie trakční elektřina
62 komentářů