Rakouská lekce z Koralmské dráhy. Obří stavba stála tolik, kolik si před 20 lety naplánovali. V Česku nereálné

Testovací provoz na Koralmbahn. Foto: ÖBBTestovací provoz na Koralmbahn. Foto: ÖBB

Pro srovnání: náklady na modernizaci uzlu Česká Třebová za deset let narostly na více než trojnásobek.

Otevření nové Koralmské dráhy v prosinci letošního roku bude znamenat nejen zásadní krok v modernizaci rakouské železnice, ale také ukázkový příklad v plánování nákladů na výstavbu velkých železničních infrastrukturních projektů.

Konečný účet za stavbu i přes velké výkyvy v cenách materiálů stoupl od schválení v roce 2005 o 9,25 %. Oznámily to rakouské spolkové dráhy ÖBB na svých stránkách. Zkušenost z Rakouska je cenná zejména pro českou dopravu, kde Správa železnic dlouhodobě selhává v udržení nákladů na projekt a ceny stoupají běžně o stovky procent během několika let.

Nejde přitom o běžnou stavbu: Koralmská dráha, jejiž součástí je nejdelší rakouský tunel, je největší investicí do rakouské železnice za poslední desítky let. Když v roce 2005 odhadli poprvé náklady na tuto stavbu, která zásadně zkrátí cestování mezi Štýrskem a Korutany, měla stát 5,4 miliardy eur. Konečný účet je 5,9 miliardy eur, tedy 143,6 miliard korun. Za navýšením nákladů je i přidání některých staveb do celého projektu.

Místo tří hodin 41 minut. Rakousko ukázalo, jak nový tunel zkrátí jízdní doby

Podle projektového manažera ÖBB Klause Schneidera je důvodem úspěchu „progresivní a inovativní projektový management. „V podstatě šlo o pohled na 20 let do budoucnosti. Jaká rizika existují? Jak se bude vyvíjet ekonomika? Jak se bude vyvíjet inflace? To jsou otázky, které si celý tým v průběhu projektu aktivně kladl,“ říká Schneider. Klíčové podle něj bylo řízení rizik.

Prodražování staveb bývá běžné, zvláště pak u tunelů. ÖBB si pochvaluje skutečnost, že k navýšení nákladů nedošlo i přes složité geologické podmínky nebo pandemii covidu. Dráhy současně uvedly zásadní dopad stavby na rakouskou ekonomiku. Podle interní studie každé investované euro do této stavby generuje 1,44 eura přidané hodnoty pro domácí ekonomiku.

Rakouská zkušenost je v zásadním protikladu s odhadováním nákladů na české železnici, kde se pro prudké navyšování nákladů v posledních letech vžil pojem drážní inflace. Znamená obvykle výrazně vyšší skok v cenách než je průměrná inflace. Téměř vzorovým příkladem je aktuálně největší drážní zakázka v zemi, modernizace uzlu Česká Třebová.

V roce 2015 schválila centrální komise studii proveditelnosti, podle které tato akce vyjde na 5,8 miliardy korun. Po několika aktualizacích se poslední schválená cena dostala k téměř 20 miliardám korun. Stavba probíhá, konečný účet tak ještě může být vyšší.

Tagy Drážní inflace Koralmbahn Koralmský tunel ÖBB Správa železnic
11 komentářů