Railway Capital znovu prověří nemanickou spojku, vypraví vlak z Tábora do hlubocké zoo
Tady začíná Bechyňka. Vlevo kolej do Křižíkova depa (dnes remíza společnosti Railway Capital). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nemanická spojka propojuje táborskou trať (220) a strakonickou trať (190). Využívaná je jen zřídka, slouží výhradně nákladní dopravě.
Z žst. Hluboká nad Vltavou je to do ZOO pěkná procházka (jenom malý kousek po silnici s větším provozem). Šli jsme to snad 10x, s miminem, se dvěma, se třemi, až do teď, kdy je jim už mezi 5-ti a 11-ti. A jednou jsme šli dokonce i ze Zámostí (zpátky pak už klasicky na „hlavní“). Lidi, choďte. 🙂
Pro volnočasové procházky je to, jak píšete, ideální.
Denně do práce (třeba v dešti, v zimě, nebo s nákupem) byste se takto asi dopravovat nechtěl.
Je pravdou že aniž jednoho nádraží to na Hlubokou není zrovna kousek ale použití autobusu z centra je hlavně v této době taktéž skoro nepoužitelné. Jsou dny kdy těch zhruba 11-12km jede autobus i déle než hodinu. Řekl bych že minibus od osobáku na Zliv/a Strakonice by své uživatele našel. Přirovnal bych to třeba k městu Dvůr Králové na Labem. Tak to funguje a je i využíváno.
„Každé leží na jiné trati na opačném konci města, kvůli odlehlé poloze ale městu není příliš platné ani jedno.“ Ony by platné byly, kdyby na vlaky navázány busy. K „plzeňskému“ jezdí jen jeden ranní spoj ve všední dny linky 170, dříve linka MHD 4 (Hluboká n. Vlt., žel. st. – Hluboká n. Vlt., pod kostelem – Hosín – České Budějovice), před tím asi do roku 1998 nebo 2000 jezdila k tomuto nádraží regionální linka Hluboká n. Vlt., žel. st. – Hluboká n. Vlt., pod kostelem – Munice – Zliv – Vodňany (pět párů spojů). K „pražskému“ nádraží jezdí 3 spoje… Číst vice »
Vtip je v tom, že většina lidí z Budějic pojede autobusem, který jede přímo přes/na Hlubokou. Jediné, kdy by se to hodilo je při cestě z Prahy, ale to by musel za prvé rychlík na Hluboké stavit (což je vskutku naivní představa) a za druhé by tím busem musel někdo jezdit. Já občas využiji vlak v nočních hodinách, ale ta návaznost na auto je nutností. Zkrátka a dobře, poloha těch nádraží je fundamentálně špatně, když je to do centra půl hodiny pěšmo. Nevím, jestli u nás na jihu nastal podobný případ jako Lednice/Břeclav, kdy vrchnost nechtěla železnici v podzámčí, ale… Číst vice »
Když se ta trať na Plzeň stavěla, byla především stavěná (stejně jako všechny železniční tratě) pro přepravu nákladů. Proto tratě vedou tudy, kde je nějaký průmysl, lesy, doly… Cestující byli až jako druzí v pořadí.
A co se týče zrovna té trati na Plzeň, možná nevíte, že její původní trasa vedla z ČB na Hlubokou jinudy. Vlastně celkem do nedávna. Původní železniční přemostění bylo kousíček od Strakonické ulice
Pravda, proto patrně tolik tratí ve středních Čechách s cukrovary, uhlím apod.
Věděl jsem, že koleje vedly přes Vrbenské rybníky, kde je poměrně snadné rozpoznat bývalé těleso, ale o Strakonické nevím, čas se podívat do historie 🙂
K přeložení plzeňské trati do prostoru Nemanic došlo v letech 1963—1964. Torzo původní trati na Plzeň je vidět na křižovatce ulic Pražská x Strakonická – jako vlečka okolo bývalých kasáren do Ferony
.https://mapy.cz/19stoleti?x=14.4622162&y=48.9939237&z=14&source=base&id=2239823
https://www.chartae-antiquae.cz/cs/programs/display?id=9373
Přímý odkaz sem nesmím dát, ale zadejte do googlu heslo Počátky želenice v Českých Budějovicích
Jsou to dva rozsáhlé články
Čemu říkáte donedávna? Pamatuji se, že jsme s babičkou chodili ke trati u Čtyřech dvorů, byla to tuším jednokolejka, byly tam stále zavřené závory na polní cestě a my jsme sbírali uhlí spadané z tendrů parních lokomotiv. Nevzpomínám si ale, že bych tam viděl jet vlak. Je to již cca 55 roků.
Provoz na stávající trati směr Strakonice začal v roce 1968, spolu s elektrifikací.
Děkuji. To sedí. Jezdil jsem tam na prázdniny před i po r. 68.
Ještě jsem našel nějaké starší mapy s původní tratí.
https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=topo1952&idrastru=D7_2__M-33-113-B-b-2
Vtip je v tom, že přímé linky už nebudou v takovém rozsahu vést přímo z/do Budějc jak známe dnes.
Stanice Hluboká nad Vltavou-Zámostí je daleko, protože ji Schwarzenbergové nechtěli mít blízko svého sídla. Důvod byl prostý, hluk a pára. V některých jiných případech, jmenovitě vím např. o stanici Jílovice (trať 199 České Budějovice – České Velenice) nechtěli místní sedláci mít tak blízko dráhu obce (doloženo je to v kronice obce Jílovice). Původně měla trať vést v těsné blízkosti Jílovic. Takových obcí bude nejspíše více.
Vzhledem k tomu, že hrabě Schwarzenberg byl jedním z akcionářů a zakládajících členů KFJB, tak jistě nebrojil proti tomu, aby vlak jezdil nedaleko zámku Hluboká. Příčinou, proč trať obešla město byla ve vhodnějším trasování a také se nepočítalo tolik s cestujícím obecenstvem. Podnikatelským záměrem byla především přeprava nákladů.
Vlak od Prahy jede po jiné trati, než se nachází Hluboká nad Vltavou, žel. stanice.
ta posledni veta je bozi 🙂
a prej že si na nádraží/zastávku každý rád dojde 🙂
No tak ono je to od mostu přes Vltavu na nádraží na pražské trati nejen pěkně daleko , ale i do kopce….
tak zpátky to bude zase z kopce, ne 🙂