Railway Capital vrátí původní podobu hraběcímu vagonu oravské lesní železnice

Vůz zachycený v roce 1968 ke konci pravidelného provozu. Pramen: Kysucké muzeumVůz zachycený v roce 1968 ke konci pravidelného provozu. Pramen: Kysucké muzeum

Skříň malého vagonu úzkorozchodné dráhy postaví podle původních plánů specializovaný truhlář, pojezd bude repasován.

Společnost Railway Capital podnikatele Jana Šatavy získala další zakázku na renovaci historického železniční vozu. Vyhrála tendr Kysuckého muzea na kompletní obnovu osobního vagonu někdejší lesní dráhy Oravského komposesorátu Lokca – Erdútka (dnes Oravská Lesná).

Vagon byl vyroben v roce 1916. „Byl to jediný osobní vagon té dráhy, sloužil například k jízdám hostů a panstva,“ řekl Šatava. Historie vozu ale zahrnuje také o poznání méně slavné kapitoly, než je hraběcí služba. Později sloužil například jako chata nebo posed.

Typový výkres vozu. Pramen: Kysucké muzeum

Typový výkres vozu. Pramen: Kysucké muzeum

Z původního vagonu se do dneška zachoval fakticky jen pojezd. „Budeme vůz s citem pro vagonářskou výrobu stavět z velké části znovu,“ doplnil Šatava s tím, že skříň podle původních plánů postaví specializovaný truhlář, pojezd bude repasován a dojde i na detaily, jakými jsou například kožené řemeny u oken nebo zámky. Vůz by tak měl získat původní podobu z doby svého vzniku. Hotový by měl být začátkem srpna příštího roku.

Muzeum ho pak chce používat k příležitostným jízdám na obnoveném torzu bývalé Kysucko-oravské lesní železnice. Ta vznikla roku 1926 propojením oravské lesní dráhy a kysucké lesní dráhy (Oščadnica – Vychylovka). Právě část této spojky, známá svými pěti úvratěmi, je v provozu.

V lednu získala Railway Capital zakázku Národního technického muzea na renovaci parní lokomotivy 210.001 Serényi z roku 1905, a to do vystavovatelného stavu.

Tagy Historická lesní úvraťová železnice Kysucké múzeum
6 komentářů