Rail Cargo láká silniční dopravce, snížilo ceny přepravy návěsů přes Brenner

Přeprava kamionových návěsů na vlaku ÖBB. Pramen: ROLA - © ÖBB-RCA/Marek KnoppPřeprava kamionových návěsů na vlaku ÖBB. Pramen: ROLA - © ÖBB-RCA/Marek Knopp

Kamiony se budou vozit po železnici napříč Tyrolskem levněji.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Osobně jsem jednou na zkoušku s kamionem z Trenta na Worgel jel, žádná sláva to nebyla. Než se to naloží, než se to zajistí na vagónu, vše dělá sám řidič atd. A nakonec vlak čeká ve stanici, neb mají přednost vlaky osobní. Nakonec cesta tři hodiny v kupé po šesti lidech. Hnus ..

Tomask

Taky nechápu proč nejede ucelená souprava v pondělí navečer rovnou z Prahy /Budějovic rovnou do Itálie. A to pár kamijonáku znám, co takhle jezdí, leč po silnici…

pkajetan

..a kdo bude ničit naše silnice a lejt do nádrží korporátních benzínek do kamionů naftu… no a k tomu nějaké nehody a práce pro odtahovky a pro záchranný systém.. to by se Vám líbilo – náklad zpět na dráhu .. Já nechápu, co tady ten článek vůbec dělá? 😀

roman

Nereálné, zákazník určitě nebude čekat na zboží až mu někdy dojede vlakem. Rychlost je dnes rozhodující faktor

Vojta.VJY

Vozit kamiony i s řidičem považuju za blbost. Vyplatí se pouze ještě větším odíráním kamionů na dalnici a se silnou dotací železničářum. Bez politického tlaku přez poplatky a dotace by tadle blbost nikdy nevznikla.

Martin Hanzal

Očekávaný a očekávatelný krok. Od prosincové změny (2019/2020) GVD je zavedeno 6 obratů denně mezi Wörgl a Trento Roncafort místo původních 4. Do začátku coronakrise se používaly MAXIMÁLNĚ 4 denně a to s pochybnou vytížeností, jakmile vypukla corona, kleslo množství vlaků na (logicky) čistou nulu – v tu chvíli bylo bezpečnější, aby si každý řidič seděl ve své kabině. V dnešních dnech jede maximálně jeden pár denně. Do toho se pak přidávají různé interní problémy – třeba výměna kondenzátorů na valné většině lokomotiv řady 1116 – důsledek mimořádnosti v Maďarsku a z toho plynoucí celký nedostatek hnacích vozidel…

Martin V.

A není ROLA tak jako tak překonaný koncept? Výměnné nástavby nebo návěsy v kapsových vozech eliminují nutnost vozit tahače (včetně sdílení kabiny různými řidiči). Navíc mají vagóny normální podvozky s velkými koly.

Martin Hanzal

Osobně taky vidím ISU jako výrazně větší budoucnost, než ROLA

Zlámalík

Sorry za offtopic dotaz – co se na těch Taurech mění a proč?

Jirka

I se slevou to ekonomický smysl nedává. Doprava po železnici má smysl, když je přeprava na delší vzdálenosti a obejde se bez fyzické přítomnosti řidiče kamiony při cestě.

...

Obávám se, že dává. Jen samotné mýtné v Rakousku stojí u běžného kamionu přes 0.40 eur/km, což je jen na mýtném nějakých 38 EUR jen za úsek Wörgl – Brenner. Kolik to stojí v Itálii, to netuším, ale do Trenta je to dalších 140 km, takže se dá čekat, že to bude dalších >30 EUR, takže se to vrátí v podstatě jen na mýtném. Plus je tu palivo, amortizace vozidla, řidič může odkroutit pauzu podle AETR atd.

Kubrt

Dává to smysl i pro ÖBB samo o sobě, nebo tam je nějaká forma veřejné podpory? Díky.

Jirka

Podívejte se na ten ceník. 92 eur je jen v případě Wörgl – Brenner (ne Trento) a tato cela platí v případě 41 jízd za měsíc a více.
Wörgl – Trento stojí 263 Eur proti dřívějším 272 Eur u kamionu vážícího méně než 30 tun.

...

No dobře, tak to pokryje pouze polovinu mýtného. Do kopce směr Brenner si ten kamion vezme klidně 45 l/100 km nafty, i kdyby byla za pouhé euro za litr, tak jsme na 45 EUR, to jsme skoro na té ceně Wörgl – Brenner. A máme tady pauzujícího řidiče a jsme bez nákladů na amortizaci.

X 1

Tak je to Ro-La. Ten dražší postup.
Potom je zde ještě přeprava jen samotných návěsů. To je levnější.

nedulezite

a co takhle logistika a související náklady?

Lukáš F.

Nevím, co přesně máte na mysli slovem logistika. Související náklady tu samozřejmě jsou: provoz terminálu, překládka… nicméně na delší vzdálenosti se to vyplatit může. Podobně jako s osobní dopravou na komerční riziko i tady záleží na vytížení; a v případě, že vytížení je dost veliké, je zase limitujícím faktorem délka staničních kolejí.

KarelF

Jen ten pauzující řidič, ušetří dopravci čas kde náklad se přesouvá řidič pauzuje. Když to takto udělá 20x do měsíce tak úspora času vydělá dopravci za úsporu X hodin další peníze kdy řidič může jet a vydělávat peníze nebo když ne řidič tak ten kamion.

Lumpy

Samozdrejme pokud je to az do trenta tak je ta cena za prepravu 263 eur uplnej nesmysl
A zadnou pauzu neudelate protoze ta musi trvat minimalne 9hodin takze cele je to uplna blbost a nechapu kdo to muze pouzivat a to to jezdi jen 6x za den a kamion jede proste kdy se mu zachce
Jedine co by se dalo pouzit je to ze vozidlo jede v kombinovane doprave a diky tomu muze mit celkovou 44t a to nevim jestli zase umi ROLA

Jirka

Ceník je pouze pro lehčí než 44t a navíc od 40,5 tun sleva není.

Laik

Zakázat tranzitní dopravu je nesmysl. Podívejme se radši na spotřebu a naše návyky (s tím nikdo nic moc neudělá, my prostě kupujeme zeleninu a auta z ciziny) a na alternativu ke kamionům – tady nejsme připravení na masivní přesun na koleje. Pokud by byla k dispozici funkční alternativa ke kamionům, trh by si jí už dávno našel.

Jiří Kocurek

Hmm, auto vyrovené v Mladé Boleslavi nebo v Nošovicích… A neměl by si obyvatel Velkých Karlovic koupit raději koupit automobil zn. Kia? Je to rozhodně blíž do Žiliny než do Boleslavi.
No a české banány, to bude problém. Nezakážeme je?

Nekdo

i u nás už bylo pozdě. je důležité co nejrychleji zakázat tranzitní kamionovou dopravu přes naší zemi, takovou, která zde nezačíná ani nekončí. kromě obřích finančních ztrát jak okamžitých, tak i dlouhodobého charakteru nám z této aktivitu zůstávají i další externality:
1) zničené silnice a dálnice
2) ztráta milionů hodin času v kolonách
3) emise
4) zranění, mrtví a jinak vyloučení z ekonomického procesu

Kubrt

Jaký je podíl tranzitní silniční dopravy u nás?

Jirka

V době, kdy je naše železniční infrastruktura v takové stavu, že se vyplatí ČR objíždět, je to hotový nesmysl.

pkajetan

V jakým stavu? Kdo optimalizoval stanice tak, že je zmasakroval na pouhé výhybny, (to v lepším případě) a nebo na pouhé zastávky???? Kdo na tom tady 30 let pracoval, aby se nákladní vlaky mezi osobáky nedostaly?

KarlvB

Pěkné ideje pane Nekdo.
Mám na Vás jeden přízemní dotaz:
…a kdo tu zátěž, čím a kudy přes stávající českou železniční infrastrukturu ve smysluplném čase proveze?

Jiří Kocurek

A teĎ si představte, že zakáží tranzi i okolní země. Skvélé což? Exportující firmy, jako např. Robe, špička v oboru budou v prdeli. Doslova, protože vozit osvětlovací techniku do celého světa vlakem nejde.

KarelF

Tak po Evropě těch pár beden naloží do dodávek a to co jde do světa nepředpokládám, že vozí kamiony. Spíše to bude letět a to tak trochu není jejich starost, ale nasmlouvaného dopravce. Fakt je ten, že větší nebo velcí výrobci by měli zvážit dopravu po kolejích například formou návěsy nebo kontejnery. A to robe to jistě neposílá jako kusovky takže bych to spíše viděl na kontejner pak vlak a pak lodě. Jinak když se takové KMV – matonka vyplatí ucelenky zvláště když zrovna toto je firma která neinvestuje do ničeho do čeho nemusí a má je tak pak by… Číst vice »

Vašek

A ty vlaky poslat na už přetížený koridor Praha- Ostrava? To by tam nesměli jezdit tři dopravci s pár vozy několik minut po sobě.

pkajetan

přesně – to byl záměr..

nedulezite

ad 4) mrtví se minimálně 1x co výnosné cargo ekonomického procesu účastní, takže minimálně v tomto bodě se Vaše ekonomické hodnocení míjí s realitou

noerf

Nekdo: 1) pokud na koridorech budou zabírat kapacitu osobní a příměstské vlaky nákladní dopravě, tak se o železniční nákladní dopravě nemá cenu bavit (tedy je potřeba vybudovat infrastrukturu)
2) ztráta času v kolonách je obvykle vykompenzována překládkou z/na kamion a relativně častám odstavením na seřaďovacích nádražích
3) platí pouze na elektrifikovaných tratích, koncové vlečky zpravidla nejsou elektrifikované (tzn. nutnou kromě traťové i posunovací lokomotivy
4) ty jsou na kolejích také, nicméně železnice bývá zpravidla bezpečnější než silniční doprava

Peter

Dobre ste to zhrnul. Zeleznicne vlecky sa casto uz zrusili, lebo doprava sa presunula na kamiony. Samotna EU podporuje kamionovu dopravu, zeleznicnu uz menej. Skoda, narodni
zeleznicni dopravci chrania svoje teritoria.

Nekdo

Ztrata casy v kolonach ne u kamionu, ale nas ostatnich!

pkajetan

Ale to je přece velký byznys pro korporace a tuhle loutkovou vládu a její přisluhovače v parlamantu: palivo, oleje, opravy silnic, odtahové služby, opravny aut, gumárny …
Proč dieselové lokomotivy a motoráky žerou naftu, na které je připočítaná silniční daň? nezdá se Vám to na hlavu? A proč se to ještě žádné vládě za 30 let nepodařilo změnit? hmmm ?
Tak vidíte…
Jak by se mohl vrátit náklad na koleje, když je po celé Evropě vymyšlen taktový provoz motoráčků a čtyřvozovejch rychlíčků a 10 minutovej tramvajovej provoz ešusů kolem Prahy, Ostravy a dalších vlaků kolem Brna, Plzně, Hradce…

KarelF

Ono nemusíte vyčítat vše této vládě nebo spíše všem vyhovuje ta spotřební daň. Tady by fungovalo jediné nařídit vzdálenost od které to „musíte“ dát na koleje a spočítat o kolik vláda přijde když to pojede po kolejích a pak tu částku promítnout do poplatku za pronájem dráhy, aby jim výpadek ze silniční dopravy pokryl výdělek z kolejí.

KarelF

Ono nemusíte vyčítat vše. Této vládě nebo spíše všem vyhovuje ta spotřební daň. …………

Lumpy

za me uplna blbost jet po zeleznici 100km za 92eur a nebo jet po silnici 100km nakladaove za 100eur?
Ridice platite i kdyz bude stat na vlaku cekat na nakladku
Tohle proste ekonomicky nikdy nevyjde

Ten_z_Bíliny

Ono pokud si tu jízdu vlaku spojí s povinou přestávkou, tak to až tak hrozné nebude.

Lumpy

Zadnou prestavku na vlaku neudelate to by musela trvat jizda vlakem 9hodin

KarelF

Nemusí trvat 9 hodin ten čas v vlaku odečtete od těch 9 hodin jen zůstane stát po vyložení na parkovišti ten zbývající čas ušetříte na jedné cestě 1-2 hodiny a pokud to jezdíte v velkém tak se to sčítá rychleji. Jinak opět české počty. opravdu nákladově možná tak na české podnákladové poměry. Pokud to vezmete měřítkem Rakouského Německého dopravce tak nákladově jste jinde. Opravdu myslíte, že 100 éček za 100 km. Já si to nemyslím kde je plat řidiče rozpočtený dispečink náklady na provoz auta – nafta, olej, pneumatiky, splátka bance a pak dále silniční daně, daně jako takové, dálniční… Číst vice »

Ludwig

Jaká je kapacita takové přepravy, jakou vzdálenost kamion ušetří a jak dlouho to celé trvá?

Nemáte někdo tyto informace?

Kubrt

Napiš si do googlu rola brenner fahrplan a najdeš leccos

Rypal

Tak mě napadlo, kde na to vezmou:
1. můžou si snížit zisk (haha)
2. budou doufat, že zisk nahoní na objemu
3. zatoduje to daňový poplatník

Uvidíme.

Pe.tr

Cé je správně (3)

KarelF

Ono je v důsledku úplně jedno jestli zadotujete opravu silnice nebo dopravu po kolejích. Navíc výslednou dopravu si platí z daní Rakušák s Italem. Takže vás to fakt nemusí trápit. Leda, že by na to brali dotace na provoz z Eu tak pak jako druhořadého občana Eu Vás to zajímat může, ale stejně s tím nic neuděláte.