Radikální řez do Petřína, staré drážní těleso lanovky zmizí. Začalo stavební řízení
Na základě výsledků geotechnického průzkumu bude také novými hlubinnými základy zabezpečen svah proti sesuvu.
Chystaná modernizace lanové dráhy na Petřín se rozhodně nezařadí do kategorie kosmetických úprav. Bude provedena kompletní demolice stávajícího drážního tělesa, místy včetně odebrání podkladní
vrstvy z drceného kameniva až na takzvanou rostlou zeminu. Vyplývá to z dokumentace, kterou zveřejnil pražský magistrát. Ten aktuálně zahájil ke stavbě společné územní a stavební řízení. Stavba měla dle optimistických předpokladů začít příští rok na jaře, o rok se ale odsune. Mimo jiné přinese roční výluku lanovky.
„Jedná se o komplexní výměnu drážního tělesa lanové dráhy z důvodu jeho současného nevyhovujícího technického stavu. Nová dráha zachovává půdorysné i výškové řešení stávající dráhy, bude pouze optimalizována niveleta. Nová nosná konstrukce bude desková masivní železobetonová – monolitická. V rámci rekonstrukce bude provedeno nové založení a systém odvodnění. Na základě požadavku objednatele budou použity nové kolejnice typu S333 upevněné systémem ‚metro‘,“ stojí v dokumentaci.
Na základě výsledků geotechnického průzkumu bude také novými hlubinnými základy zabezpečen svah proti sesuvu. Pod zem budou instalovány pilotové stěny. Opravou projdou oba klenbové kamenné mosty i most Nebozízek. Celá akce má dle dřívějších vyjádření Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyjít zhruba na 150 milionů korun.
Se zahájením tendru na zhotovitele čeká DPP právě na výsledek společného řízení. Podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka se dá realisticky předpokládat, že tendr bude vypsán na přelomu prvního a druhého čtvrtletí příštího roku. Do konce roku by pak měl být vybrán zhotovitel, který zahájí stavbu na jaře 2025. Budování fakticky nové lanovky potrvá rok.
Zároveň s dokončením nové infrastruktury by se cestující měli dočkat i nových vozů.