Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Rada: Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí nejpozději v roce 2022

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)
Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

Rada hlavního města Prahy dala v pondělí zelenou dopravnímu podniku (DPP) k návratu tramvají na horní část Václavského náměstí. DPP tak může začít stavbu projektovat.

„Předpokládáme zahájení provozu nejpozději roku 2022,“ uvedl na sociální síti radní pro dopravu Adam Scheinherr. Nové propojení tratě z Vinohradské do Jindřišské a Vodičkovy ulice by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.

Nová rada udělala první krok už koncem listopadu, když odsouhlasila přípravu rekonstrukce stropní desky stanice metra Muzeum a prověření nosnosti vestibulové desky stanice Můstek u výstupu do Vodičkovy ulice.

Plán na návrat tramvají na Václavské náměstí vytvořil už v minulém volením období Institut plánování a rozvoje (IPR).  Kvůli tomu vznikla i 70 metrů dlouhá kolej u Národního muzea, která zatím vede odnikud nikam.

Ke zvažovaným variantám patří i tři možné trasy k hlavního nádraží.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Jsem pro návrat tramvají na Václavák, ale:
1) je potřeba to koordinovat s architekty, co vyhráli soutěž na přestavbu náměstí, aby z toho nevznikl paskvil – výškové a směrové vedení
2) důsledně promyslet vedení kolem Václava tak, aby to tam nekolidovalo s možnými shromážděními občanů
3) řešit ve variantě, jako by tam už konečně nebyla magistrála

železničář v důchodu
železničář v důchodu

A tady je asi první novinářská informace navazující na zmíněnou akci – „Tramvaje nepojedou středem Václavského náměstí. O místo se budou dělit s auty“ = viz:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/tramvaje-nepojedou-stredem-vaclavskeho-namesti-maji-se-o-mis/r~f1664bf2288d11e99d3cac1f6b220ee8/

Anonym

Je krásně vidět, jaká skupina lidí si čte zdppravy s jaká idnes. Idnes je plný debilů, pro které he vrchol doprsvních znalostí přednost na křižovatce a pak kafrají do vedení tramvajových tratí…

A.R.

Výborně. 🙂
Tramvaj přes Václavák se vůbec neměla rušit. Ale zrušila se a místo nich tam překážejí naftové a benzínové pekáče. Ze dvou pruhů se udělá jeden a bude místa dost. 🙂

Ondra

Konečně prospěšná tramvaj pro Pražany místo lobistických úvah na stavbu tratí někde v polích. Snad se zároveň udělá i propojení Opetalovou ul. kolem Hlavního nádraží a k Masaryčce.

petr766

Podle mě je to nesmysl skrz Václavák. Možná jako spojnice směr nám. Míru, aby to bylo propojené na hlavní nádraží ano, ale táhnout na Vodičkovu to nemá smysl

železničář v důchodu

Když vám nedochází, že tím vznikne m.j. i důležitá odklonová trasa, která tam už přes 40 roků chybí, tak chápu, že je pro vás těžké významu toho řešení vůbec aspoň trochu porozumět: bez trati kolem hlavního nádraží to sice bude dlouho jen polovičaté řešení, ale i tak bude užitečné a prospěšné.

AAA

tak jestli chybí 40 let, tak je otázka nakolik vlastně chybí

železničář v důchodu

Tolik, že jakákoli porucha v centru znamená kolaps povrchové MHD ve značné části města – a to neuvažuji zbytečné komplikace při nutných výlukách. Jenže tehdy rozhodl Kapek …

AAA

a jak často tento kolaps nastává?

železničář v důchodu

Zkuste si ty situace najít sám – třeba „vygůglováním“ v internetovém zpravodajství: nemám důvod dělat Vám v tomto případě sluhu.

AAA

Takže nevíte, překvapivě

Filip

Tipnu si tak minimálně jednou měsíčně, kdy jsou zpoždění v řadu deset a víc minut kvůli mimořádnostem v oblasti mírák-karlák-lazarská-jindřišská. Ikdyž to ani nemusí být mimořádnost, ty tratě jsou za hranicí kapacity. Třeba třeba lazarská-jindřišská ve špičce jezdí každých třicet vteřin tramvaj.

železničář v důchodu

Já bych nepříznivou situaci, byť ještě nedosahující přímo „kolapsu“, viděl spíše tak na několikrát týdně, ale podložené to ničím „rukolapným“ nemám, protože se tam příliš často nevyskytuji, tak jsem to raději nenapsal – hlavně je hrozně přetížená Ječná ulice, takže podaří-li se odtud nějakou kapacitu dostat jinam (ale smysluplně), tak by to mohlo přinést třeba i zkrácení jízdních dob v normálním „nekolabujícím“ provozu (zmenšení současné „vaty“).

Jaroslav

Chybí. Stejně jako most u Suchdola, o kterém ye mluví ještě déle.

A.R.

Pražský okruh chybí taky aspoň 40 let. Dálniční síť zde chybí taky dlouho. A opravdu se chceš ptát, nakolik chybí? Že je potřeba tyhle důležité dopravní stavby vybudovat, o tom není nutné diskutovat.
A stejně je to i s tramvajovou tratí na Václavském náměstí. Navíc mezi některými relacemi se spojení zrychlí a veřejná doprava se stane zase o trochu přitažlivější.

Jan Tichavský

A nesmysl je to proč? Já vidím hned několik důvodů proč ano: Přispěje se k redundanci sítě, ulehčí se trati v Ječné která už je na hraně kapacity, ulehčí se i páteřní trati Vodičkova – Jindřišská která dokáže způsobit kolaps tramvajové dopravy v půlce města pokud se tam něco stane. Při realizaci dalších tratí Na Příkopech a kolem nádraží vznikne konečně plnohodnotná tramvajová síť v centru. Ulehčí přeplněným soupravám metra které jsou nejplnější právě v centru a již se blíží k minimálnímu možnému intervalu mezi soupravami (nejhorší je to na lince C). Na krátké vzdálenosti či pro osoby se sníženou… Číst vice »

AAA

pro osoby se sníženou pohyblivostí je jednoznačně vhodnější povrchová doprava … pokud ovšem nebudou věčné recykláty té nejdokonalejší tramvaje na světě (rozuměj T3)

A.R.

Jako kdybych to psal sám. 🙂

Vít Jůza

Abyste mohl psát o redundanci sítě, to by těch nejen staronových, ale i nových tratí muselo být hodně!

Jaroslav

Ámen

Jan Tichavský

Ještě bych rád dodal, že při realizaci tramvaje pouze kolem nádraží a s minimálním propojením do okolních tratí se bude moct jezdit přímo pouze na Žižkov a Vinohrady, vše ostatní s přestupem a zdržením, což je dost malý efekt.

Gogo

Aby vše jezdilo kolem nádraží samozřejmě nejde, ale pokud by se cca půlka linek co jedou Jindřišskou ulicí odklonily kolem nádraží tak se vytvoří dost možností na přestup do celé Prahy.

železničář v důchodu

A hlavně se hlavní nádraží připojí k městu mnohem lépe a pohodlněji než pouhou jedinou trasou metra (vyžadující další přestupy) a tramvajemi se zastávkami vzdálenými „pouhých“ několik set metrů od haly nádraží.

Martinm

Hlavně ať už to je, nebo si to zase rozmyslí

TPal.

Trochu mimo téma. Co Slívenec?

železničář v důchodu

Ten postaví i kdykoli později, až bude opravdu potřeba – tohle je ovšem nesrovnatelně důležitější a je třeba to udělat rychle, než do toho zase nějaký lysoleb z Prahy 1 začne opět „házet vidle“!

Jan Tichavský

Ano, Lomecký byl největší žábou na prameni. Je velmi smutné, že zrovna Martin Šubrt má už 15 let hotovou studii tramvají na Václavské náměstí a okolí, jenže nebyla politická vůle to realizovat: http://www.tramvajak.cz/studie_vaclavak/index.htm Konečně se hnuly ledy a já doufám, že se provede kompletní propojení, tj. přes celý Václavák až dolů s plným křížem na stávají trati Jindřišská – Vodičkova, dále pak trať přímo před výstup hlavního nádraží aby mohli lidi přestupovat normálně jako v jiných českých i světových městech, zároveň se to území rekultivuje, a nakonec samozřejmě i propojka Nárdní Třída – Náměstí Republiky která vytvoří jak nové rychlejší… Číst vice »

železničář v důchodu

Toho já už se (bohužel) nedožiji, ale „netlačil bych na pilu“: úplně by mi stačilo dožít se aspoň i tramvajové trati před hlavním nádražím, a těší mě, jak se konečně prokazuje, že naši dávnější předkové nebyli blbci, když postavili to, co se pak „za bolševika“ (a i ještě po něm) neuváženě a hloupě (z)likvidovalo bez skutečně adekvátní náhrady.

czhunter

Naši předci jistě blbci nebyli, a ani my blbci nejsme – jenom naše situace v dopravě je MNOHEM komplikovanější než byla situace našich předků.

železničář v důchodu

A nejen Lomecký – už před ním neskutečně škodil třeba „Bürgi“ …

Vít Jůza

Před hlavním nádražím to bude dilema: skrz novou halu, až před novou halou, nebo novou halu zrušit?

železničář v důchodu

Jednoznačně co nejblíže před „novou halou“ a parkem, byť se z toho militantní rádoby „ochránci přírody: určitě „osypou“ ale určitě ne až Opletalovou ulicí: je třeba to pojímat i jako vhodné přestupní místo mezi tramvajemi a trasou „C“ metra, nejen jako vazbu železnice a tramvají (a nepřetěžovat další přestupní frekvencí stanici Muzeum).

Václav Novotný

Jestli to povede těsně vedle nádraží, nebo ,,až“ Opletalovou je rozdíl 40-50 m. Ze 7. Nástupiště k východu z haly asi 200m. Myslím, že je škoda pro pár kroků omezovat ty zbytky zeleně.

železničář v důchodu

Zkuste si s kufrem přecházet zbytečně o 50 metrů dál pod širým nebem v dešti a větru, nebo zbytečně dobíhat o 50 metrů dál tramvaj, která Vám mezitím zavře dveře a nepočká, když to „omezování“ zeleně může být jen minimální, a tu nezbytně odstraněnou lze navíc nahradit třeba ozeleněním nyní neužitečně nevyužitého asfaltobetonového prostoru po bývalém reklamním „kinopisoáru“: třeba to pak i Vy uvidíte jinak.

bob

Nebo ať ta šalina jezdí na hlavák jako vlaky.koleje jako koleje.je jen otázka jeli to realizovatelné.

Michal

Idea zrušení „nové haly“ není až tak blbá, jak na první pohled vypadá. Nová hala není nic jiného než pomník komunistického kretenismu. Byť jí přestavba v režii Grandi Stazioni významně pomohla, bylo by nejlepší to vymést pryč i se severojižní magistrálou…

železničář v důchodu

No, to je ale hodně extrémně hloupý žvást: bylo by zajímavé, co by (teď už asi jen emeritní) profesorka FA ČVUT Alena Šrámkové řekla na to, že jste (i) její postmodernistické dílo označil za „pomník komunistického kretenismu“ – ale snad se to k ní nedonese, aby ji v jejích téměř 90 letech (budiž jí přána i ještě další) „nekleplo“ zbytečně brzy. Snad jen s „vymetením II. SJM“ máte výjimečně pravdu, i když přímá souvislost její výstavby s „novou odbavovací halou“ (a hlavně s jejím interiérem) je stejně dost sporná – nějaká „nová hala“ stejně už dávno potřebná byla a rozhodující… Číst vice »

železničář v důchodu

Je třeba stihnout co nejvíc z toho do dalších voleb, protože odpor hlupáků proti tomu je stále značný a jinak než uvedením do provozu se o jednoznačné užitečnosti toho řešení nepodaří přesvědčit ani mnoho pochybovačů: přejme Martinu Šubrtovi, aby se mu aspoň tato podstatná část jeho snah konečně zdárně naplnila.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO