cargo

Pumpy mají ukazovat, o kolik by byla levnější jízda na plyn než na benzín

Čerpací stanice Benzina. Foto: BenzinaČerpací stanice Benzina. Foto: Benzina

Na ministerstvu průmyslu a obchodu začali řešit nezvyklý požadavek Evropské unie na informování zákazníků čerpacích stanic, který svoji logikou a

Na ministerstvu průmyslu a obchodu začali řešit nezvyklý požadavek Evropské unie na informování zákazníků čerpacích stanic, který svoji logikou a nejspíše i řešením připomíná povinné uvádění alergenů v jídlech v restauracích.

Nově by měli zákazníci na čerpacích stanicích vědět, jaký cenový rozdíl je mezi ujetím sta kilometrů na benzín a na stlačený zemní plyn (CNG). 
„Doufáme, že toto opatření bude platit co nejpozději a bude stačit, že ho čerpací stanice splní odkazem na webové stránky ministerstva, kde bude toto uvedeno,“ řekl výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jan Mikulec

Povinnost vyplývá z evropské směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, která byla přijata už v roce 2014. Její autoři si od takového porovnání slibují, že spotřebitelé budou mít možnost lépe posoudit náklady na jednotlivá paliva na trhu. „Proto by mělo být možné, aby při uvádění cen paliv na plnicích stanicích, zejména u zemního plynu a vodíku, bylo pro informaci zobrazeno porovnání jednotkových cen s konvenčními palivy, jako například „ekvivalent jednoho litru benzinu,“ uvádí se v textu směrnice.

Komise přitom po několika studiích vybrala ke srovnání palivo, které je rovněž fosilní a má jen nižší emise CO2 a oxidů dusíku. Prodeje CNG přitom dlouhodobě stagnují a větší podíl na trhu už začínají mít elektromobily. Přesto budou řidiči porovnávat ceny dvou fosilních paliv. 

Evropská komise už dospěla k tomu, jak by se měly náklady porovnávat: každý stát bude muset vybrat jedno referenční auto s benzínovým a plynovým pohonem a porovnat náklady na spotřebu na ujetých sto kilometrů podle technického průkazu. 

Na úrovni ministerstva průmyslu a obchodu zatím pracovní skupina řeší, jak toto nařízení implementovat v praxi. Řeší se například to, jakým způsobem se budou informace uvádět: zda bude stačit odkaz na webové stránky, vyvěšený papír u obsluhy nebo naopak v přísné podobě, kdy by muselo být porovnání hned u ceny paliv.

Petrolejáři se netají tím, že nařízení nepovažují za příliš šťastné. Přirovnávají ho k povinnosti uvádět alergeny u jídel v restauracích. „Ti, pro které to bylo důležité, to řešili už sami dávno a nepotřebovali k tomu tuto povinnost,“ řekl člen představenstva ČAPPO Martin Kubů. Není ani jasné, jak se má vybrat „referenční auto“, z kterého budou náklady na jízdu pumpy či stát vypočítávat. Jisté je, že oficiálně tento model nebude nikde uveden.

„Půjde o naprosto nevypovídající údaje a jen to zvýší nároky na obsluhu čerpacích stanic. Budou muset vysvětlovat, proč takové údaje vůbec zveřejňujeme a k čemu slouží,“ říká Jan Duspěva, šéf státního Čepra a ČAPPO.

Údaje o nižších nákladech s jízdou na plyn mohou některé řidiče přesvědčit, aby si koupili auto právě s tímto pohonem. Směrnice ale neřeší fakt, že náklady se mohou změnit například zdaněním a motoristé tak mohou být v podstatě uvedeni v omyl.

Čerpací stanice čeká od 12. října jiná změna z evropské legislativy, ta situaci ale zpřehlední: jednotné značení paliv. Paliva budou rozdělena do tří skupin. Benzinová ponesou označení v kruhu, naftová paliva ve čtverci a plynná v kosočtverci. Písmena v uvedených symbolech budou značit typ biosložky, číslo podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG).

Tagy ČAPPO Česká asociace petrolejářského průmyslu označování paliv směrnice pro zavádění alternativních paliv
16 komentářů