Automobily Paliva

Omezené cestování? Spotřeba pohonných hmot loni klesla jen o 6 %

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Největší pád ve spotřebě loni zaznamenaly letecký petrolej.

Pandemie koronaviru loni nepřinesla i přes řadu zákazů pro pohyb osob zásadní pokles spotřeby pohonných hmot. Vyplývá to z finálních statistik, které zveřejnila Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Za rok 2020 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 7,66 miliard litrů, což je meziroční pokles o 6 %. Výraznější pokles byl u automobilových benzinů: za hodnocené období klesla jeho spotřeba o 9,2 %, u motorové nafty o 4,7 % .

Nejvýraznější propad poptávky automobilových pohonných hmot byl v dubnu 2020, automobilové benziny klesly o 32 % a motorová nafta o 20 % v porovnání se stejným obdobím roku 2019 .

Přes léto růst, letos opět pokles

Podle dat za loňský rok docházelo v některých měsících naopak k nárůstu. V letních měsících zhruba o 3–5 %. „Ovlivněn byl i domácí individuální turistikou v letních měsících. U nafty se zvýšená poptávka projevila až v září, a to o 2 %,“ řekl Václav Loula z ČAPPO. V prosinci, který bývá pravidelně ve spotřebě pohonných hmot jedním z nejsilnějších měsíců, došlo k úbytku o 14 %.

Poptávce po pohonných hmotách první měsíce lockdownu nepomohlo ani velké zlevnění. „V příhraničních regionech z důvodu uzavření hranic docházelo často k vyšším propadům prodejů pohonných hmot u čerpacích stanic o více jak 60 %. Některé tyto stanice pak byly dočasně uzavřeny,“ dodal Loula.

Pokles poptávky po pohonných hmotách úzce koresponduje s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2020 vykázal zmenšení o 5,6 %. Podle Louly se tak potvrzuje, že vývoj spotřeby se otočil i kvůli poklesu výkonnosti ekonomiky. Pokles spotřeby je ale výrazně nižší, než jaký byl u počtu cestujících ve veřejné dopravě, kde loni podle předběžných dat ubyla více než třetina lidí. Souviset to může i s tím, že velká část lidí upřednostnila raději automobil. Jednak kvůli obavám z nákazy, jednak kvůli omezeným jízdním řádům.

U nafty došlo k menšímu poklesu o 4,7 %. To podle Louly souvisí především s tím, že kamiony a nákladní automobily kvůli zásobování dál jezdila, stejně tak vozy integrovaného záchranného systému.

Pokles spotřeby trvá i letos, během prvních dvou měsíců oproti roku 2019 zhruba o 15–20 % u benzínu, u nafty o 10–12 %.

Bezkonkurenčně největší pád zaznamenal v Česku okrajový sortiment pohonných hmot: letecký petrolej. Za celý loňský rok se spotřeba propadla o 67 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

A hlavně díky poklesu poptávky dochází k radikálnímu bezprecedentnímu zdražování pohonných hmot. Jiný důvod k tomu není a koncerny si huby nemohou ošidit.

Jan Sova

Letecký petrolej je na rozdíl od řepky vcelku slušná přísada do nafty (akorát musí být motor, který to bez větších problémů zkonzumuje). Z neověřených zdrojů mám i to, že v případě vhodné směsi klesají i emise. Stát to ale nerad vidí kvůli krácení daně, protože nižší zdanění leteckého paliva je přece svátost nadpozemská.

Dorota

Na odkalený letecký petrolej jezdí veškerá léta dieselové vozidla zaměstnanců letiště. Stačí trochu přimazat aditivy.

Lektor

To souhlasí před rokem 2020 jsem jezdil 70% cest vlakem, od zavedení roušek 100% autem….

Diesel

Stát může být jedině rád, alespoň zde si mastí trochu na daních z PHM.

Jiří Kocurek

Dělá to asi 80 miliard ročně. Plus DPH z ceny vč. spotřební daně a jsme bratru přes stovku miliard.

Pražský motoráček

Tady je vidět, že lidi do práce jet musí, a bohužel místo veřejné dopravy přešli na tu automobilovou.

Jiří Kocurek

Nejen lidi do práce. Nákladní doprava neklesne po zákazu pohybu osob, zemědělci a pracovní stroje pracují stále stejně. S omezením pohybu osob také nejspíš mírně narostly rozvážkové služby.

percula

Ma na tom podíl i narizeny homeoffice. Driv jsem se mezi zákazníky vracel do kanceláře. Nyní musim jet domu, t.j. tak 2_3x více najetých km než drive.

Blume

Ocividne zase tak moc lidi do prace jezdit neprestalo, navic kdyz vidim kolik aut pribylo na sidlisti, tak znacne vic lidi jezdi do prace autama nez MHD. Takze proc by mela a spotreba nejak znacne klesnout?

Willy

Lze to vyložit i tak, že pracující využívající homeoffice jezdili dříve veřejnou dopravou, proto tam je pokles poptávky největší (-35%). A auto využívají k dojíždění více ti, kteří nemohou pracovat z domova, proto u phm došlo jen k menšímu poklesu spotřeby.

Blume

Souhlas.

Willy

Jiným pohledem, pokud celkový objem dodávek benzinu za rok 2020 dosáhl 1468 tis. tun, odpovídalo to spotřebě cca mezi roky 1993-94, v případě nafty pak spořeba 4 789 tis. tun v roce 2020 odpovídala spotřebě mezi lety 2016-2017.
https://www.cappo.cz/info/spotreba-vybranych-ropnych-produktu-v-cr

55p

Díky, tudíž spotřeba benzínu je nyní přibližně konstantní (pokles před rokem 2013 je způsobem obměnou vozového parku?), zatímco spotřeba nafty (díky nákladní dopravě?) setrvale roste o 3 – 4 %.

Willy

Spíš to bude rostoucí obliba naftových motorů v té době. Po aféře dieselgate se to ale zřejmě již zas otočilo (po roce 2017), což v grafu už ale není vidět.