Ptáci v hlavní roli. Správa železnic zkouší oživit podchod, ve kterém zamalovala díla studentů

Výmalba má proběhnout do konce října.
Správa železnic chce do konce října proměnit podchod ve stanici Ústí nad Orlicí z místa „nutné cesty na inspirativní místo“. Stane se tak poté, co sama loni v závěru roku přemalovala původní dílo studentů Střední školy uměleckoprůmyslové a podchod zůstal šedivý.
V nové soutěži na firmu, která podchod vymaluje, zveřejnila už i požadované grafické zpracování. Jméno autora návrhu neuvádí. V návrhu jsou zobrazeni hlavně ptáci.
Zakázka se týká vymalování celkem 813 metrů čtverečních ploch. V zadávací dokumentaci Správa železnic popisuje současný stav stěn jako ideální pro přilnavost barvy.
„Stěny i strop tubusu podchodu i stěny výstupů na jednotlivá nástupiště byly v listopadu 2024 natřeny dvouvrstvým akrylátovým nátěrem v barevném odstínu světle šedý. Povrch je suchý, což zajišťuje optimální přilnavost malby,“ uvádí v dokumentaci. Správa železnic věří, že se podchod stane „nedílnou součástí identity města Ústí nad Orlicí.“
Ústecké nádraží má v síti Správy železnic dvě specifika: bývalá výpravní budova patří někomu jinému než Správě železnic a současně jde o stanici, odkud jezdí vlakem šéf SŽ Jiří Svoboda, který v Ústí bydlí. Ředitelka školy Martina Novozámská si v tiskové zprávě loni postěžovale, že přemalování bylo jeho iniciativou.
Škola citovala vyjádření generálního ředitele Jiřího Svobody, podle kterého si někteří z cestujících stěžovali na depresivní pojetí maleb a společnost do budoucna preferuje motivy železnice či reálie spjaté se samotným městem.
Ve vyjádření pro Deník.cz však Svoboda tuto interpretaci odmítl. „Nikdy jsem nic takového neřekl. Už před více než rokem jsme ale otevřeli s městem téma, jak s podchodem dále naložit. Malby procházely za těch několik let degradací, budou tu navíc odstraňovány klaprámy a nahrazovány e-vývěskami. Jenže škola ani přes urgence od té doby nijak nereagovala, neměla zájem,“ tvrdí Svoboda.
Zároveň ovšem připouští, že kolem výmaleb chodil každý den a preferoval by jinou tematiku. „Například malby místních reálií, třeba nedalekého Králického Sněžníku, prostě něco místopisného,“ popsal pro Deník Svoboda.