Infrastruktura Železnice

Paříž – Milán za čtyři hodiny a nejdelší tunel na světě. Italové po odkladech souhlasí s novou tratí

Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra
Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra

Spojení mezi Francií a Itálií má v příštích letech výrazně zrychlit. Italská vláda i přes velké výhrady rozhodla, že bude pokračovat v přípravách a následně i stavbě nové vysokorychlostní trati mezi Lyonem a Turínem. Ta by měla zkrátit cestování například z Paříže do Milána na čtyři hodiny, z Londýna do Milána na šest hodin.

Podporu novému projektu oznámila italská vláda po několika týdnech váhání. Premiér Giuseppe Conte v minulosti projekt opakovaně kritizoval jako příliš drahý, podle posledního vyjádření by ale bylo už příliš drahé ho zastavit. Důvodem jsou vysoké pokuty ve smlouvě s Francií, v které se Itálie zavazuje ke stavbě na svém území.

Plán počítá s dokončením v roce 2030. Italská vláda počítá, že zhruba 40 % nákladů na stavbu s rozpočtem 25 miliard eur zaplatí Evropská unie.

Mapa nové vysokorychlostní trati mezi Lyonem a Turínem. Foto: https://www.researchgate.net/figure/The-new-Lyon-Turin-railway-line-project-The-investment-costs-involved-by-this_fig5_228416082

Nové spojení mezi Lyonem a Turínem je dlouhé 270 kilometrů. Součástí má být i nový tunel Mont d’Ambin. Spojnice mezi italským údolím Susa a městem Maurienne ve Francii má být dlouhá 57,5 kilometrů, o 400 metrů delší než Gotthardský tunel. Ten je nejdelším železničním tunelem na světě.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarek

Ano, a to je rozdíl mezi velkými a malými zeměmi: tady borci jedou sedmi TBM 54×2 km… U nás se za velkého napětí vybudoval jeden 4×2 km tunel a další podobná stavba je zcela v nedohlednu…¨

A to by zásadních tunelů bylo potřeba tak sedm až osm: Beroun, Krušné hory, Brandejs, z Brna do civilizace (Žďár/Svitavy), Veleslavín, Neratovice, Liberec, Strančice (?)…

VRT

Nezlobte se, ale je evidentní, že plácáte nesmysly bez nejmenší znalosti věci. Švýcarsko, dokonce Rakousko jsou velké země? Seznam rakouským tunelů s googlem hravě najdete.

Radovan Komínek

Myslím, že pan Jarek nemyslel malá země rozlohou, ale malá svým myšlením a schopnostmi.

Jarek

Je to tak – možná jsem měl použít slova „jiná liga“. Prostě se diskusím o tunelech začali věnovat o pár desetiletí dřív a proto teď staví. Mentální zrání bohužel nelze přeskočit – i o takovým lamanšským tunelu se povídalo skoro dvě století, než se někdo odhodlal ho vyvrtat… 🙂

Souhlasím ale se závěrem – tématu asi opravdu nerozumím, protože jsem zapomněl na Nemanice. 🙂

VRT

Tak dobře. No ale to mi zas potvrzujete co píšu a proti čemu jste se ohradil vedle. Malost, neschopnost, nulový rozhled, žádná vize, žádné ambice, korupce, klientelismus, nepotismus. To nás posouvá v řízení státu a jeho složek daleko na východ. Sosna není jediný, může však za hodně.

Martin

Ten rozdil je ve vice vecech, mj. i v tom, ze se nevyuzivaji moderni technologie pri vystavbe…

Jiří Kocurek

A když se použijí (zavěšení trojele v Ejpovickém tunelu), tak je to špatně a má se vzít něco osvědčeného ze zahraničí. Například z Gotthardského tunelu, kde je … stejná technologie.

Via Rhetica

V článku o tom nebyla zmínka,ale proti výstavbě VRT Turín – Lyon je značná část italské občanské veřejnosti a to z důvodu značných finančních nákladů na výstavbu trati,která pořádá pravidelné demonstrace a happeningy.
No a jelikož Itálie nemá peníze nazbyt a zadlužená je až po uši (140% HDP),tak bych s těmi oslavami byl opatrný,politici si taky nebudou chtít pohněvat lid,notabene když vládne Hnutí 5 hvězd s Ligou,které voličům slíbili,že budou hospodařit lépe než předchozí vlády (vítač Renzi,Berlusconi…)
Ještě nic není rozhodnuto

Odkaz hnutí “NO TAV”
http://www.notavtorino.org/

kolkol

Vzhledem k pokročilosti stavby a vzhledem k tomu, že na Itálii připadá „jen“ asi 1/4 délky tunelu, bych počítal nanejvýš s nějakými odklady, průtahy a licitováním, kdo co bude platit. (Podle videa bylo v dubnu vyraženo již 9 km jedné trouby a spousta přístupových štol, na italské straně 7 km štol – to není málo).
Jak daleko dojedete směrem na Paříž za 4 hodiny z Prahy?

Jarek

Taky se divím, že to řeší zrovna Italové, kteří mají výrazně menší kousek… Že by se podíleli na stavbě na francouzském území je asi dost nepravděpodobné… 🙂

Martin V.

Průměr tunelu stejný jako v Ejpovicích a chtějí tam jezdit 100 km/h nákladními vlaky a 220 km/h osobními. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Sezione_NLTL.png/575px-Sezione_NLTL.png

Pomalu a pomaleji

A SŽDC neprošly zkoušky ani na blbých 160 🙂

Haha

Neprošly na experimentální české upevnění trakčního vedení. Prostě opět musíme vynalézat kolo.

VRT

To je naše tradiční disciplína!

Jarek

A ještě tradičnější je blbý žvanění…

Jarek

Ale české upevnění trakčního vedení 230 km/h samozřejmě umí – jen zatím nebyla možnost ho vyladit na vysokorychjlostním jednokolejným tunelu. Neříkal bych tomu vynalézání, nazval bych to dotažením pro novou a specifickou aplikaci.

J.K.

Jak dlouho se „musí“ stavět tunel do Berouna, když tohle celé bude do 2030?

Jan Novák

Záleží na tom, co vše počítáte do „stavět“, protože Mont d’Ambin Base Tunnel se „staví“ už od roku 2002 (průkum).

Jan Novák

Takže pokud by to opravdu stihli do roku 2030, bylo by to jen 28 let od průzkumu, archeologických a dalších prací……..

Martin

Plán počítá s dokončením v roce 2030.
Tak jestli je tohle pravda, … :-), tak parada, jak dlouho je to vlakem z Prahy do Parize? 😀

Poudy

A co jen do takových Košic?

Kolemjdoucí

V roce 2030 zpracuje ministerstvo dopravy studii o studii budoucí možného tunelu z Prahy na Beroun.

jakubp

EU sa zaviazala zvýšiť financovanie zo 40% na 55% (mimochodom zastúpená koordinátorkou Ivetou Radičovou) https://www.ledauphine.com/savoie/2019/06/04/l-union-europeenne-confirme-une-participation-accrue-sur-le-lyon-turin

VRT

Jo, nebýt Sosny a dalších brzd, šlo u nás stavět VRT s 85% dotací. Ale my jsme zkrátka chytří, takže si počkáme, až to bude nula. Na nás si nepřijdou.

Jarek

Je hrozně vtipné schovat faktickou neprojednatelnost takové stavby pod „další brzdy“… 🙂
Kolik výrazně triviálnějších staveb dodnes není… Ale hlavně že za to ve zkratkovitém světě VRT šotoušků může Sosna.

VRT

Copak si tak, alespoň přibližně, představujete pod takým termínem „faktická neprojednatelnost“? Vždyť to je to, co píšu. Prostě se nechce.

Xaver

Skoro mi přijde, že to schválně udělali o 400 m delší, jen aby byl nejdelší.

Kuba

Z čeho soudíte?

Xaver

Z toho, že je to právě jen pouhých 400 m. Aneb až záhadně shodná délka obou nejdelších tunelů na světě 😉

Y.K.

No já nevím, 400 m není zrovna málo tunelářských prací. Kdyby jim šlo o číslo stačí o 10 m delší.

Xaver

To by bylo až moc nápadný 😉

Jan Novák

Snad naopak, ne? Kdyby nebyl o 400 metrů delší, tak by to byla ještě záhadnější shoda, ne? 🙂

Xaver

Jistě. Kdyby byl delší jen o 200 m, byla by ještě záhadnější. A kdyby o 20 m, tak ještě mnohem víc záhadnější 😉

Martin

Skoro pul kilaku? No to je poradna delka… A jak si predstavujete tu schvalnost z projekcniho hlediska? To neni legrace…

Xaver

Trať stoupá k ústí tunelu jistě nějakým údolím. Stačí ji nechat vystoupat o něco níž. Nevidím v tom žádnou vědu 😉

Miro

Podla tejto logiky sú potom projektanti Brennerskeho tunelu magori keď naplánovali ,,len 55km“

Xaver

Projektanti tohoto tunelu zřejmě nechtěli mít nutně nejdelší tunel na světě 😉

PetrN

Brennerský tunel bude defakto nejdelší na světě.. s přímým propojením s železničním tunelovým obchvatem Innsbrucku (Innsbruck bypass – otevřeno 1994) bude délka tunelu v kuse kolem 63km

Jiří Kocurek

Jistě, a když nastoupají dostatečně vysoko, teda podle vás nízko, tak tunel nebude potřeba.

Jiří Kocurek

Posuhulu horu, aby byla větší. A tak jim konečně vyšel nejdelší tunel na světe.