První zátěžový test ETCS na české železnici ukázal, jak má systém daleko ke spolehlivosti
Zátěžové zkoušky jsou jedním z kroků k zavedení výhradního provozu.
Správa železnic uskutečnila během víkendu první zatěžkávací zkoušky nového systému evropského zabezpečovače ETCS. Testování na druhém koridoru proběhlo vždy v noci za slabšího provozu na trati mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Břeclaví.
Zátěžový test je jedním z kroků k zavedení výhradního provozu na více tratích než jen v úseku Olomouc – Uničov, kde vlaky takto jezdí přes rok. Na velké části koridorových úseků má být výhradní provoz od ledna příštího roku.
Zátěžové zkoušky probíhaly za běžného provozu, zapojili se do nich různí dopravci s téměř dvěma desítkami lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS, zkoušku řídili dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Přerov, a to ve spolupráci s dodavateli celého systému.
Spolehlivost 97,3 %
Data za první dvě noci testů ale neukazují bezproblémový průběh: z celkem 148 jízd došlo k pěti nouzovým zastavením, spolehlivost bez započítání chyby strojvedoucího tak dosáhla 97,3 %. To je hluboce pod běžnou spolehlivostí IT systémů, kde je dostupnost služby většinou nejméně 99 %. Nouzové zastavení následně ovlivní i další provoz.
Osm výpadků za den. Blamáž s ETCS na Uničov pokračuje, problémů přibývá
Během první noci došlo k jednomu nouzovému zastavení z technických důvodů. „Přesnou příčinu bude možné určit až na základě přesných analýz diagnostických záznamů. Dále jsme zaznamenali nouzové zastavení vlaku vlivem nesprávné obsluhy strojvedoucím, zde ETCS zareagovalo zcela správně a bezpečně,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
V noci z neděle na pondělí byl výsledek horší: ze 72 jízd došlo ke čtyřem nouzovým zastavením z technických důvodů. „Po podrobné analýze bude zřejmé, zda šlo o rozpad spojení, nebo o jinou příčinu. V jednom případě došlo ke zhasnutí návěstidla před vlakem s následným nouzovým zastavením. Jednalo se o korektní a bezpečnou reakcí systému ETCS na vzniklou situaci. Kromě toho byly identifikovány případy nesprávného načtení balíz vlakem na jedné balízové skupině, avšak bez vlivu na bezpečnost a dostupnost systému. Tyto balízy budou proměřeny a případně nahrazeny novými,“ popsala důvody Eberl Friebová.
V původní verzi byla nesprávně uvedena spolehlivost systému, nesprávně jsme započítali i chybu strojvedoucího. Za nepřesnost se omlouváme.