LOT 3a leaderboard

První vozy nových souprav NightJet jsou hotové, míří na testování

První snímky vyrobených vozů pro soupravu NightJet. Foto: SiemensPrvní snímky vyrobených vozů pro soupravu NightJet. Foto: Siemens

Nové soupravy se objeví v provozu v prosinci 2022.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

Ježiš proč je to takhle zmuchlaný? 🙄
To je problém udělat za ty peníze rovinu?

petr

Celkem jo, to jsou desetinky milimetru

Vašek

Viděl jsem film o výrobě osobních vozů, někdy z první republiky, možná starší. Dřevěná kostra potažená tabulemi plechů a povrch zvlněný. Přišel borec s autogenem, nastavený docela velký plamen. Tuhle nahřál, támhle nahřál, chvíli počkal a pak zase a znova. A plech se jako zázrakem rovnal, až byl rovný, jako sklo. Zlaté ruce a obdivuhodný fortel. To už dnes nikdo neumí.

Jiří Kocurek

Mno jet ve vagoně s dřevěnou kostrou přes 160 km/h by asi nikdo nechtěl. Proto se to už nedělá.
A vzhledem k tomu, jak hladké jsou pláště letadel, tak tam se to dodneška umí udělat. Evidentně.

Alibaba

Zase na druhou stranu kolik letadel má tak hodně opravdu rovných ploch. Trupy většinou jsou válce, křídla nějaké aerodynamické profily.

Vašek

Ale pane Kocurku! Vy jste se v mém komentáři dočetl, že se mi stýská po dřevěných kostrách ? Pointa byla v tom, že existoval řemeslník, který dokázal plamenem vyrovnat zvlněný plech. A protože už není, jsou střechy vozidel jako pobušené od půlmetrových krup.

Jeffer

Ale čo, on by ten remeselník aj bol, ale nejako asi nikto nemá dôvod mu za takú kravinu platiť a zdržiavať a zdražovať ručnou prácou výrobu.

petr

Ja bych proti tomu drevu zas tak nabojoval. Dnesni hi-tech zavodni vozy F1 maj podvozek z drevene fosny. (je to dano pravidly, kdyby byl podvozek jen z karbonu, tak pri prvni nehode jsou z toho jen trsatka, dreveny prkno drzi)

Alibaba

Přejdeme na plechové prolisy jako v Rusku? 🙂

Karl vB.

V Rusku je to kvůli velkým výkyvům teplot..

ythomas_ct

Co to, že Siemens přestal na vozech používat podvozky SF400?

michal82

Tak pár by se jich tu take uživilo. Do Košic, do Bruselu pres Berlin a možná i Řím přes Vídeň.

Kluk z Pankráce

Do Košic stačí to, co tam jezdí teď. Dokud nebudou mít zmodernizovanou trať, nemá cenu tam posílat railjety. Spise mě mrzí, že nepošlou aspoň jeden noční spoj do Německa přes Prahu. Ale třeba čekají, že pan Bednarik koupí dvě soupravy pod vlajku ČD.. vůbec by mi to tedy nevadilo.

Ondra L.

Kdyz budou mit zrekonstruovanou trat do kosic, tak se jizdni doba posune tak, ze tam zadne kloudne vyspani nebude mozne. Uz ted to pro ty turisticke destinace moc dobre nevychazi.

SaulGoodman

To je taky takové specifikum nočních vlaků, no. Tam je celkem jedno, jak dlouho jedou, hlavně aby vyjížděly a přijížděly v nějaký normální čas. Na Ukrajině třeba ty noční vlaky jedou mnohdy i o několik hodin déle, než nejrychlejší denní. Protože dojet ve 3 ráno někam nemá moc smysl.

Ondra L.

Je to tak. U nocni linky praha – kosice je jasny, ze za nekolik let bude bud muset zmenit trasu za delsi, nebo bude muset jako nocni skoncit.

Eda

Přitom by možná stačilo … prostě nechat ten vlak dojet do cíle klidně ve 3h ráno, ale kdo chce, mohl by dospat např. do 7, 8h.. Případně pokud by se cestující ve 3 ráno rušili, tak naskupinkovat kupé pode toho, kdo chce vypadnout ve 3 a kdo v 8.. Jen úvaha, než posílat vlak antiekologicky delší tratí.

Pavel

Takhle to funguje na trajektu. Než aby přijel někam na Korsiku ve 3 hod ráno tak kotví na moři. Předpokládám, že vlak bude stát uprostřed pole…. 🙂

Alibaba

Ne bude stát někde ve stanici na předjízdné koleji, stanice nebude mít zveřejněno zastavování pro nástup a výstup cestujících. takhle se to občas aplikovalo v minulosti u vlaků Děvín, což byl plně lůžko/lehátkový vlak mezi Prahou a Blavou, pak začal jezdit přes Veselí nad Moravou a Piešťany, takže se jízdní doba prodloužila na „přijatelnou“ spací dobu.

Alibaba

A, koukám, že píšu stejně jako p. Zikmund.

Daniel Jablonecký

Tak to Vám nezávidím 😁

Miroslav Zikmund

Bývalý problém vlaku 178/179 Děvín / Devín.
„Deníček“ 571 cca 6,30 hodiny, Strela 173 cca o hodinu rychleji ….,
Devín za cca 7 hodin – odjezd před 23.00 z PH, v Bratislavě cca 6.00 ….
To je na spaní k ničemu … líp na tom byl Hornád 128/129 ….
V Dánsku – v době WL Kodaň – Frederikshaven mohli cestující zůstat ve voze minimálně hodinu po příjezdu ….

Alibaba

Spaní ve voze před a po příjezdu mají i ve Velké Británii.

Daniel Jablonecký

Sorry, ale to je naivní představa. Tu soupravu musí především zaplatit klienti, co ji budou používat, trať na to nemá žádný vliv. Pokud to bude jezdit do Košic plné a jízdné tu investici zaplatí, pak to patří i na trať Praha – Košice.

petr

Do Kosic je toho skoda. Ja tim nocnim teda jel jen jednou, z Ostravy do Prahy a byl to docela zazitek. Zapadli jsme do prvniho prazdneho kupe, pruvodci nam rekla, ze sice mame mistenku do vedlejsiho vagonu, ale tam ze chlastaj cigani a at tam radsi nechodime. Do toho tam chodila najata security – to jsem v zadnem vlaku u nas nevidel. Do toho krasne 6 hodinove zpozdeni v Zabrehu, protoze narodni dopravce se nemoh rozhodnout, jestli opavi lokomotinu na miste, nebo tam posle nahradni z CT. Nakonec udelali kompromis, opravili loko a v CT ji vymenili. Podobne zazitky fakt… Číst vice »

Tom

Ty zakulacený střechy jsou sakra pěkný! 😍 A ksicht Vectronu na vagóně vůbec nevypadá zle… Jen škoda, že ČD nebudou mít v soupravě taky ty nízkopodlažáky.

medical examiner

ČD tam nebudou mít ani důležité věci.
Třeba místa k sezení v oddílovém uspořádání.

petr

Souhlas, v dobytcaku taky odmitam jezdit. Tahle vymozenost me vyhnala z 1. tridy u Ex7, takze bud dvojkou, nebo rychlikem.

Ondra L.

Mne teda to celo vectronu prijde naprosto priserny. Ale ty interiery, to uz je jina liga, to je skutecne luxus, tak snad se nekdy za dostupnou cenu budem moct svizt.

Axel

Je dostupnou cenu 40 EURo Vídeň – Mnichov?

Micky

Spiš si říkám proč místo nízkopodlažního vagónu neudělají rovnou dvoupatrový. Na NightJetu chápu, že postačí pouze nízkopodlažní, ale pro klasický pushpull. ČD mohli mít nízkopodlažní vagón, kde dole by bylo místo pro vozíčkáře, kola apod. a zároveň díky druhému patru by vůz nepřišel (+-) o počet míst k sezení vůči klasickému vagónu

Armando Andreoli

Přiklonil bych se k tomu, aby jednotky NJ byly osmivozově, přičemž hnací vozidlo, pomocí nové konstrukce by mohlo být i průchozí, by se nacházelo uprostřed a oba konce soupravy byly osazeny řídícími vozy.

petr

Proc by proboha melo byt HV uprostred? Na jednom konci je HV a na druhem ridici vuz. Co se ti na tom nezda?

Potulný wechtr

Proč to dělat jednoduše když to jde složitě. 🙂

dejf

Tak je tady jedno vozidlo co to má podobě. Podtatranská električka😀

Potulný wechtr

Stadler Gtw

Armando Andreoli

Milý Petře, odpovím Ti. Upozorňuji, že se jedná o názor jednoho ze stupidních, ne-li toho nejstupidnějšího jedince na místním diskuzním fóru, co se týče počtu mínusů. Zaprvé: po letech řízení vlaků rozeznám rozdíl hladiny hluku na stanovišti strojvedoucího HV a řídícího vozu. Věř mi, že po čase většina strojvedoucích raději řídí vlak ze stanoviště řídícího vozu. Za druhé: Z pohledu trakce je výhodnější oproti Push/Pull, pokud se HV nachází uprostřed soupravy. Adheze při rozjezdu/EDB, tažné/tlačné síly. Za třetí: Absence vlakového zabezpečovače (ETCS) na HV umístěném uprostřed jednotky, které tvoří významnou položku nákladů na provoz. Za čtvrté: při neschopnosti HV už… Číst vice »

Bývalý vagonář

„Z pohledu trakce je výhodnější oproti Push/Pull, pokud se HV nachází uprostřed soupravy“ : Omyl, výhodnější je mít v takové soupravě více HV.

„Absence vlakového zabezpečovače“ : Aha, takže ty řídící vozy budou bez ATP? To asi ne, že…

„V depu je na rozpojení času dost“: Každé zkrácení technologických časů znamená úsporu finančních prostředků. Takže času dost není…

Armando Andreoli

Milý bývalý Vagonáři, samozřejmě je lepší rozložit trakci na co nejvíc náprav. Ale to nebylo předmětem mého srovnání. Absence vlakového zabezpečovače: Pochopitelně jsou jím oba ŘV vybaveny, ale ovládací prvky jsou přítomny jen na obsluhovaných stanovištích, což může znamenat úsporu. A depo? Tam se opravdu nikam nespěchá..

petr

1) Me je ale fuk, ze nejakej kolotuk ma v praci kraval, ty ten hluk chces jen presunout na „substrat“.
2) bla bla bla
3) Stejne je tam ETSC 2x – na kazdem ridicim voze, nevidim rozil. V cem se lisi provozni naklady?
4) Neni to jedno, HV na kraji se preprahne snadneji a dokonce i mimo depo.
5) Z jedne strany Vectron, z druhe strany ridici vuz, co ma celo Vectronu. Symetrie i estetika docela dobra.

Ty asi nebudes fira, maximalne tak ten kolotuk, nebo si jen hajes s train simulatorem?

Jiří Kocurek

S dovolením:
3) vzrostou, protože co je na lokomotivě dobře přístupné, to tam bude muset být dobře zamčené, když mají kolem chodit lidi.
4) pro posun s hnacím vozidem bude potřeba posunovací lokomotiva, protože tam nebude stanoviště strojvedoucího. Paráda, bude zbytečná práce navíc.

Vašek

Ach jo, Armando, Armando!

Armando Andreoli

Jen do mně, Vašku! Já to přežiju.

xyz

7 vozů + 1 lok. = délka pod 200 metrů, takže i při spojení dvou souprav to vyje pod 400 metrů, což je délka nástupišť na významných nádražích (včetně Vídně atd.).

8 vozů + 1 lok. už by bylo nad rámec tohoto (při zdvojování).

Růža

Tak že, větší Boeing 737. To je dobře.

Růža

Kolik míst je kapacita soupravy? Neví někdo?

Kubrt

320. Zdroj – wikipedie.

Cestujici

Zajímavý je ten nizpodlazni vůz s bezbariérovým vstupem, škoda že ho CD neobjednali ani v objednávce na 50 vozu ani v té druhé na 180 vozu.

ythomas_ct

…taky si říkám, že v situaci, kdy to evidentně lze, je až neskutečné, že ČD objednají něco, co nemá jedinej bezbariérovej vlez. Kdo jel někdy s kočárkem railjetem, zná…

michal82

Ví nekdo kolik je míst v té nizkopodlažní části?

Jiří Kocurek

Investice do zvedacích plošin by přišla vniveč. A navíc nejsou všude vysoké perony, ani na koridoru a co když ta móda přejde?

David

Ta platforma Viaggio Comfort se mi také nezdá úplně nejvhodnější. Dokázal bych si spíš představit něco s automatickými spřáhly pro snadné rozpojování spojování vozů.

David

Jinak to ale bude pěkné, pohodlné a konečně částečně i bezbariérové. Za to vše palec nahoru.

Kubrt

OeBB zjevně nechtějí jít cestou přímých vozů odevšad všude. Ovšem kdyby ano, nemá smysl, aby tyto měly automatická spřáhla – jak by se připojovaly na klasické soupravy jiných vlaků?

Jakub

Asi budou přenášet spící mezi vlaky :-)))

medical examiner

Asi.
Nebo jsou tak vyspělí, že budou ty spáče teleportovat.

Karlos

Není to přece ucelená jednotka, ale „běžný“ variabilní vlak.

medical examiner

Proč automatická spřáhla?
Copak to má být motorák na lokálku (sedlo 1, špičky 2)?

Miroslav Zikmund

Co je nesnadné na odpojení / napojení napájecí kabelu, rozpojení / spojení dvou vzduchových hadic a vyháknutí / nahození kuple na hák …

Kluk z Pankráce

Minisuites – to je nejlepší řešení, zalezu si tam, zavřu se a nikdo mě neotravuje. Ekonomicky lepší než si platit celé samostatné kupé pro jednoho.
Ale dokud to nebude jezdit na lince Vídeň-Praha-Berlín, nemá to pro mě význam.

Anatol J.

Chytám z toho klaustrofobicky záchvat jen to vidím. Do tohoto typu nikdy! Naprosto se vytraci efekt vlaku – pohodlí a prostor….. A kam dám asi batohy?? Do nějaký přihrádky venku??? To asi neviděli jak se mi tuhle borec snažil ukrást kolo, a vůbec mu nevadilo, že na něj s průvodčím koukáme….

SaulGoodman

Pro mě osobně je teda hlavní efekt spacího vlaku to, že se i na delší vzdálenost přesunu „časově zadarmo“ během noci, takže neztrácím čas například z dovolené na nějaké jízdy přes den či čekání na letišti apod. Může to být i ekonomicky výhodně, když člověk třeba jede někam jen na otočku, tak ušetří za noc v hotelu…

Honza

Pro někoho je důležité právě soukromí a nerad cestuje v noci v lůžkovém kupé s někým cizím. Jinak podle fotky jsou ukládací prostory pro jednotlivá suits za žebříkem. Spousta lidí létá jen s příručním zavazadlem a také s ním vystačí. Za mě je nedůležitější možnost si lehnout, jestli je tam okno není z vizualizace jasné.

Anatol J.

Aha, na 2-3 týdenní trip s příručním zavazadlem. Pokud máte možnost mě.zamestnat, abych si toto mohl dovolit cestovat jen s kreditkou, pošlete prosím ihned pozvánku, v pondělí se hlásím na vašem personálním oddělení.

SaulGoodman

Věřte nevěřte, jsou i lidé co cestují kratší dobu než tři týdny.

medical examiner

Třeba na 4 dny.
Na takovou Vídeň akorát…

medical examiner

Vy jste intonér, ladič, cínař…?
Jinak nemůže být o práci řeč…

původní Jakub P bez tečky

Každý to minikupé má malý okno a u hlavy je možno ta dvě vedle sebe propojit otevřením dvířek za skříňkami na zavazadla. Viz obr. 10, kde je příslušná část těch minikupé vidět.

Menší zavazadlo s cennostmi bych si dal každopádně k hlavě, velký batoh, pokud by se nevešel do té skříňky, nejspíš pod nohy nebo vedle nohou (a možná z něj do té skříňky vyndal tašku s oblečením a podobné věci, abych ho částečně vyprázdnil.) Prostě jako ve stanu bez předsíňky…

Honza

Diky za doplnění, souvislost s obrázkem 10 jsem nepostřehl. Vypadá to všechno celkem hezky, uvidíme za rok až budou destinace a ceny jízdenek.

Karl vB.

Tak si zkrátka koupíte lupen do lůžkového apartmá a nebudete se cpát do lehátkové kapsle pro jednu osobu.
Ta kapsle je nabídka, která si zájemce bez problémů najde. Vás nikdo nenutí tím cestovat.

Karlos

Jel jste někdy vlakem?

Samo

100% súhlas. V živote nebudem spať v jednom priestore s cudzími ľuďmi, takže doteraz jedinou možnosťou bolo single lôžko, ktoré je na nightjetoch za cca 200€. Občas sa to dá, ale na pravidelné cestovanie nie.

Minisuites sú ideálne riešenie – zaberám málo miesta, takže aj málo platím a zároveň mám súkromie. Win-win.

Anatol J.

By mě zajímalo, jak se v té koji budete převlékat, svacit….též vám nepreji bolavá záda nebo kolena, se kterými se narovnat občas prostě musíte….. Za mě jednoznačně ne, ikdyby za to účtovali jediné euro.

Ibragim z Bastru

Proboha, člověče, jak Vás nutí to využívat? Drží Vam pistolí u hlavy? Nebo Vam promítají v televizi Alenku Shillerovou?

Samo

Sedieť sa tam v pohode dá a okrem toho predpokladám že ma nikto v tých bunkách nezamkne a budem sa môcť natiahnuť mimo nich ak budem potrebovať. Okrem toho, niektoré nightjety majú na môj vkus až príliš krátku jazdnú dobu takže skôr bojujem s tým že nemám čas na spánok, než že by som ešte hľadal spôsoby ako tráviť čas iným spôsobom.

Každopádne keď vám to nevyhovuje, naďalej máte možnosť využívať doterajšie produkty, ktoré tam stále budú. Sám si tiež nebudem minisuites vyberať na každú cestu, ale z času na čas rozhodne padnú vhod ako low-cost alternatíva.

Miroslav Zikmund

Když se nesnesete s cizími lidmi, tak holt musíte platit ….

medical examiner

A Praha – Řím by to být nemohlo?

qweq

Snad to nebude presadzovane roznymi dotaciami na ukor moznosti slobodneho rozhodnutia.

Zrovna som si tento produkt od OBB chcel vyskusat, ale jednosmerne Vieden – Amsterdam za ~300 EUR (1. trieda, jednolozko, objednavane 25 dni pred odchodom) s prichodom do Amsterdamu az okolo 10:15 bolo od vedenia spolocnosti neakceptovane.

Takze som si pekne za 180 EUR obojsmerne zobral KLM a o 10:00 som uz sedel u zakaznika a mali sme dopitu prvu kavu.

M19

A letadlem jste také letěl první třídou? Druhá vlakem by vám nestačila?

qweq

M19, prosim, porovnavajte porovnatelne. Ak idem v lietadle 12h a rano ma caka celodenne rokovanie, tak si takisto mam vo firme narok na business class. Este k tomu dostanem v lepsom pripade vstup do arrival lounge – podla destinacie. Vo vlaku kde mam zdielane kupe s dalsimi 3 ludmi, tak je vysoke riziko, ze rano nebudem uplne OK. Preto porovanvam porovnatelne – 1h lietadlo VIE – AMS oproti vlaku >12h. Skusal som to 2x a vzdy mi po trase niekto pristupoval do kupe, fakt to je potom o nervy. Dalej si spocitajte celkovy naklad firmy pri preprave vlakom: Ak mam… Číst vice »

medical examiner

To je možné. Ale já bych vás stejně posílal vlakem.
Čert vem peníze – jde i o vaše bezpečí.

Jiří Kocurek

Letecká doprava je bezpečnější než železniční.

Martin Chovanec

Našel jsem za 250 € (jinak je často vyprodáno), ale nevím, zda je úplně fér porovnávat letenku osvobozenou od všemožných daní s jízdenkou v hotelovém vlaku s nižší ekologickou stopou.

Pokud bych se měl orientovat podle nákladů, zůstal bych doma a klientovi bych zavolal.

Panoramix

Koukám, že KLM značně přehodnotilo svoji cenovou politiku, v nedávné minulosti jsme takové lety běžně kupovali ve firmě za dvojnásobek. Každopádně je smutné, že letadlo je nejen podstatně rychlejší, ale i levnější. Sice když se k tomu připočtou nějaké transfery na a z letiště, je ten rozdíl zase o něco menší, ale pořád je tam ještě to časové hledisko. Aby to bylo zajímavé i pro byznys, tak by podstatně delší doba strávená na cestě musela být kompenzována výrazně nižším jízdným, což nenastává. Takže noční vlaky jsou vhodné fakt spíše pro zvláštní příležitosti, než pro běžné cestování.

Samo

Tak keď si porovnáš koľko miesta zaberie single lôžkový oddiel prvej triedy vs. jedna sedačka economy v B737, tak by ti malo byť zrejmé prečo ten vlak vždy bude stáť viac. Vo vlaku v princípe platíš za troch ľudí, keďže si obsadil tri lôžka.

Keď si ÖBB môže dovoliť tieto ceny (a očividne môže, keďže nightjety im fungujú skvele a často jazdia vypredané už dní dopredu), nie je dôvod aby to neúčtovali.

Miroslav Zikmund

No tak pokud to dáváte do nákladů svého podnikání nebo to platí firma, tak je vám celkem ukradené kolik to stojí. Spíše podivná obchodní politika dopravce ….

Džamel

K čemu je u nočních vlaků potřeba řidičák a ucelená souprava. To je naopak jeden z mála produktů, kde jsou v současné době ještě vhodné klasické vozy.

Martin Chovanec

Předpokládám, že vyšší maximální rychlost a asi i jízdní vlastnosti(?)

Kubrt

To s řidičákem nijak nesouvisí.

Martin Chovanec

Ale s ucelenou soupravou ano

Potulný wechtr

Když najdeš relace kdy budeš mít vlak obsazen z bodu A do bodu Z, tak proč ne.

Jakub

230 kmh u nighjetu?

původní Jakub P bez tečky

Proč ne, i v Evropě se najdou relace přes 2000 km. Ani z Vídně jich nebude úplně zanedbatelně málo. Plus jim to nebude na síti blokovat rychlejší večerní vlaky.

dejf

myslim že rakušáci na to koukaj jinak a spíš nechtěj, aby se na to někde šahalo. takhle je to blbuvzdorný, nemusí se řešit objíždění lokomotivou na nějakym rušnym nádraží, když to třeba bude dělat jenom úvrať bez sanitární přestávky. ale pěkný to maj, to se musí nechat, budu muset vymyslet nějakou záminku, jak se tím svézt. předpokládám že proti lůžkáči praha košice to bude trochu jinde.

dizgrafyq

Cenově určitě.

Džamel

Ale ta loko někam přes noc dojede a přes den se právě může hodit do ucelenky s řidičákem pendlující nějaké konkrétní rameno. A na noc se zase hodit zpět.

Pete

Pokud to bude jezdit na spojích přes Německo, tak je to výhoda kvůli úvratím (např. Mnichov)

Jakub

Ale je to nighjet, ten nikam nespěchá, ještě mají schválně delší pobyty.

Hynek

A co když bude moci díky ušetřenému času jet delší relace? Věřím, že rakušáci to mají vymyšlené.

Jakub P

Ze nespecha je jedna vec, jestli ho z hlavovyho nadrazi bude nebo nebude muset tahat jina loko druha (plus nebudou potreba lidi na prepojovani, nebude riziko, ze to bude budit cestujici v krajnich vozech, atd). Plus jak pise Hynek, treba bude diky tomu realna i nejaka delsi relace, ktera by s klasikou byla za hranou.

xyz

A taky Frankfurt (ne náhodou nynější Nighjety míjejí tato dvě hlavová hlavní nádraží).