Boom nočních vlaků. ÖBB spustily spojení s Bruselem, Švédové plánují linky s podporou státu. Česko žádné nové

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBBNighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

Jsou to jen dva páry spojů týdně, ale dostalo se jim nezvyklé pozornosti. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) tento týden spustily

Jsou to jen dva páry spojů týdně, ale dostalo se jim nezvyklé pozornosti. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) tento týden spustily nové přímé spojení Vídně a Innsbrucku s Bruselem. Vlak má být alternativou k letadlům. Velké plány s nočními spoji má i švédská vláda, která chce dotovat provoz nočního spoje z Malmö do Kolína nad Rýnem. V Česku se rozšiřování spojů nechystá.

ÖBB první vlak na této trase pojaly velkolepě, u startu nechyběla například nová rakouská ministryně dopravy, v cíli v Bruselu vítala vlak početná delegace. Vlaku se dostalo nezvykle velké pozornosti i v médiích, která se jinak železnici příliš nevěnují.

Po vlně rušení, která citelně zasáhla i Česko, začínají být noční vlaky opět v kurzu. Důvodem jsou debaty o klimatické změně a související změna chování části cestujících, kteří vlak považují za ekologicky šetrnější než letadlo. Rakouské dráhy jsou se svojí značkou nightjet zatím s budováním sítě nejdál a expandují čím dál více i mimo svoji domovskou zemi.

Vlaky mezi Vídní a Bruselem zatím jezdí dvakrát týdně, z Rakouska v neděli a ve středu, zpět v pondělí a ve čtvrtek. Časy příjezdu (zejména do Bruselu) ale nejsou příliš atraktivní: cestující jsou v Bruselu až v 10:55, což v podstatě vylučuje možnost vyspat se cestou na dopolední jednání v belgické metropoli. Trasa vlaku vede přes Mnichov, Norimberk, Frankfurt a Kolín nad Rýnem.

ÖBB provozují celkem již 27 nočních linek, firma se chlubí, jak jimi pomáhá snižovat emise CO² oproti cestování letadly. ÖBB oznámily velké investice do modernizace spacích vozů.

Velké plány s nočními vlaky má i švédská vláda. Tamější ministerstvo dopravy  již oznámilo, že vypíše soutěž na provoz nočních vlaků ze Švédska do Německa. Jako první na řadu má přijít trasa Malmö – Kolín nad Rýnem. V seznamu možných spojení do roku 2035 je i linka Praha–Kodaň–Stockholm. Ministerstvo ve zprávě uvádí, že jako problém vidí mimo jiné nedostatek vhodných vozidel, proto start očekává v roce 2022 či později. Švédsko je jednou z mála zemí, kde loni poklesl počet cestujících v letecké dopravě, celkem letiště  v roce 2019 odbavila o čtyři procenta méně cestujících. Ve Švédsku vznikl jev nazvaný Flygskam, což je volně přeloženo stud z létání.

České dráhy se zásadní expanzí nočních spojů zatím nepočítají, i když od letošního jízdního řádu přibyly v nabídce nové vlaky přes noc. Jde například o nové spojení Bohumína s některými městy u polského pobřeží Baltského moře.

Podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné patří dotazy na rozšíření provozu nočních vlaků spíše na ministerstvo dopravy. To žádné objednávky na nové noční vlaky nemá v plánu, naopak je v minulosti zredukovalo. „Noční vlaky jsou objednávány a financovány z veřejných rozpočtů například v Rakousku, v Itálii, ve Velké Británii a v mnoha dalších státech,“ řekla Novotná.

Podle ní došlo od nového jízdního řádu například k rozšíření nabídky servisu na trase Praha–Košice–Humenné o nejvyšší kategorii vozů, kde mohou cestující využívat například sprchu a také třídu De Luxe (sprcha a sociální zařízení v oddíle cestujícího). „Možnosti rozšiřování noční dopravy o další destinace samozřejmě prověřujeme a průběžně analyzujeme,“ dodala. ČD v současnosti provozují 12  lůžkových vozů WLABmz od společnosti Siemens (rok výroby 2006/2007, jsou vybaveny i oddíly De Luxe) a devět WLABmee (rok uvedení do provozu 2000/2001) a 9 lehátkových vozů Bcmz s klimatizací (ex ÖBB).

Tagy České dráhy nightjet noční vlaky ÖBB Rakousko švédsko Top Vídeň - Brusel
193 komentářů