regio-vlak

První velká akce v proměně brněnského uzlu. Správa železnic soutěží přestavbu mostu

Most přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia CommonsMost přes Bubeníčkovu ulici v Brně. Foto: Veronika Kašpárková / Wikimedia Commons

Stavba má začít v dubnu.

Správa železnic začala soutěžit první velkou stavební zakázku, která se týká přestavby Železničního uzlu Brno. V soutěži s maximální cenou 879 milionů korun hledá firmu na přestavbu mostu přes Bubeníčkovu ulici.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) již loni v závěru roku zahájil společné územní a stavební řízení o povolení stavby. Podle vyjádření Správy železnic pro ČTK by měla stavba začít v dubnu letošního roku.

I když se stavba oficiálně jmenuje Modernizace ŽST Brno-Židenice a úpravy v ŽST Brno-Maloměřice, zakázka se bude týkat podstatně menší části: jen mostu přes Bubeníčkovu. Dojde k jeho demolici a vybudování nového.

Původní rozsah stavby, který předpokládal modernizaci stanice Brno-Židenice, byl z důvodu značných zmařených investic v přechodném stavu redukován na přestavbu železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici. Původní rozsah stavby bude zahrnut do stavby železničního uzlu Brno,“ uvedla Správa železnic na svých stránkách.

Nový most má být větší, aby zvládl převedení nových kolejí v uzlu. Do doby vybudování ŽUB budou na mostě koleje ve stávajícím uspořádání a ve stávající niveletě. Zároveň s budováním mostu dojde k přeložení sítí infrastruktury. Uspořádání pod mostem bude nové včetně dvoukolejné tramvajové trati.

Přeložka parovodu i demolice domů

Nový most je navržen jako bezúdržbová polorámová integrovaná konstrukce se dvěma mezilehlými stojkami. V prvním otvoru je veden chodník a jízdní pruh, ve druhém otvoru je veden autobusový a tramvajový pás včetně nástupišť, ve třetím otvoru je veden jízdní pruh a chodník.

Podle agentury ČTK bude kvůli stavbě potřeba zdemolovat také domy, které k mostu přiléhají. „Součástí bude také přeložka parovodu, který nově povede pod zemí, a úprava tramvajové trati pod mostem,“ řekla Eberl Friebová.

Dopravní podnik počítá s úplnou výlukou tramvajové tratě na Starou osadu od Vojenské nemocnice od 18. května do konce letních prázdnin, spojená bude i s přeložkou tramvajové tratě v křižovatce Zábrdovické a Šámalovy ulice. Přestavba mostu má být hotová do 32 měsíců od zahájení.

V Brně začíná první omezení kvůli přestavbě křižovatky Zábrdovické a Šámalovy

Po modernizaci brněnského uzlu vznikne v obvodu židenické stanice také tzv. podsmyk pro nákladní vlaky, který umožní zvýšit kapacitu tratě, na kterou najíždějí vlaky ze seřaďovacího nádraží v Maloměřicích, či na něj naopak směřují. Kvůli tomu pak budou koleje na mostě přes Bubeníčkovu ulici v jiné výšce než dosud.

Pro cestující se touto stavbou nic nezmění. Až samotné přestavba židenické stanice a přesun nástupišť blíže k mostu a tramvajové zastávce Kuldova má usnadnit přestup na MHD. Při zahájení přípravy projektové dokumentace hovořil náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb v prosinci 2019 o tom, že v optimistické variantě by se mohlo začít už v roce 2023.

S využitím ČTK

Správa železnic žádá o první povolení na proměnu brněnského uzlu, vymění most přes Bubeníčkovu

Tagy brno Bubeníčkova Správa železnic Železniční uzel Brno ŽUB
1 komentář