Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

První tendr na budovu pardubického nádraží je tu. Výšková část vyjde na více než půl miliardy

Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic

Správa železnic spustila první ze série tendrů, na jejímž konci má být kompletně opravená budova pardubického hlavního nádraží. Plány budí pozornost především cenou, která se vymyká všem dosavadním opravám nádražních budov. Celkový odhad pro Pardubice přesahuje 1,7 miliardy korun.

První tendr se ale týká jen první etapy, která zahrnuje výškovou a středovou část budovy. Odhadované náklady činí 528 milionů korun, uzávěrka nabídek je zatím 31. srpna. Předmětem zakázky je nejen stavba samotná, nýbrž i zpracování projektové dokumentace.

Rekonstruovány budou rozvody elektroinstalace, slaboproudu, vzduchotechniky a vytápění. Vyměněna budou okna, keramický fasádní obklad bude nahrazen novým. Střešní krytina bude rovněž nová včetně zateplení.

Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stávající výtahy budou nahrazeny novými a zároveň budou instalovány další nové výtahy tak, aby byla zajištěna bezbariérovost všech veřejně přístupných prostor. „Z důvodu koordinace se stavbou Modernizace železničního uzlu Pardubice budou v rámci 1. etapy dodány a namontovány nové eskalátory do haly včetně potřebných stavebních prací,“ píše se v dokumentaci.

Stavba by podle dřívějších vyjádření Správy železnic měla začít ještě letos. Ke kompletnímu dokončení rekonstrukce pak bude zbývat opravit halu, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. V tomto případě by stavební práce měly probíhat mezi lety 2022 a 2023.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Můj názor:

1) Rekonstrukce je vždy náročnější než novostavba.
2) Chceme kvalitní provedení nebo levné provedení?
3) Nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit plýtvat penězi na levné věci.

Pěkný den.

lokodepo

Další etapa tunelování. Když se spočte, kolik do toho DSŽ nasypala v uplynulých letech (například školicí místnosti pro zaměstnance) a kolik má v plánu, tak budeme celkově asi na třech miliardách. Mají to dobře vymyšlené a rozestrkané do různých akcí, podakcí, etap… Tak kdo by se jim v tom šťoural?

Martin

Nebudu se vyjadrovat k cene, ale spise k vyuziti, zmeni se neco? Pokud do pardubic budou zajizdet VRT vlaky a stale to bude hlavni koridor, melo by vyuziti tomu odpovidat…
Idealne krom zazemi pro zeleznici by melo byt soucasti vetsiny nadrazi vetsiho vyznamu take ubytovani, obchodni centrum se vsim vsudy, restaurace, atp… samozrejme pocitam s dobrou navaznosti na jine spoje dopravy a prijemne prostredi pro cekajici cestujici… Melo by to byt jedno z center…

Dominik

A kam to všechno chcete narvat na Pardubickém nádraží? Z hotelu jsou kanceláře SŽ, a dát do prostoru nádražní haly? Nemyslítelné, navíc, co tam ještě chcete oproti tomu, co tam je teď? Restaurace tam je, kavárna taky, záchody taky, trafika též, ano mohla by se tam vrátit lékárna (ale ta je o kousek vedle v Albertu), je tam dokonce i pekárna. Naopak kvůli plánovanému novému busáku (díky němuž přijdou pracovníci SŽ o 2 manipulační koleje za plotem, na kterých jsou odstavena pracovní vozidla, která teď budou muset stát v prostoru nádraží, ano vznikne pro ně extra kolej, vandalům napospas) musel… Číst vice »

Pišta

Nevím, ale Billa na hlaváku v Praze se mi nezdá být předražená.

Jiří Šrámek

Čest výjimkám. A díky za ně.

Martin

Myslim, ze je to otazkou najmu a vyberu, lide dnes posedavaji mj. i v costa coffe, starbucksu a rozhodne to neni nejlevnejsi… Asi nechteji sedet v levnych nalevnach starych nadraznich restaurackach,…. 🙂

Dominik

Tak na druhou stranu, co jim zbývá, když se chtějí občerstvit, či nějak strávit čas a nemají zas tolik času jít do města, či ho tak dobře neznají.
A nejen kavárny, třeba předražený PONT. Či v Pardubicích byl minipivovar a přesto dokázal držet rozumné ceny 25 – 30,-, až když SŽDC zdražilo nájem, tak teda podražil na 35,-, ale furt byl na cenách jako u obyčejného piva v jiných hospodách, takže evidentně v nájmu to zas tolik není.

Martin

Neznam duvody, kazdopadne to asi drazsi bude,… bohuzel nektere kramky typu Relay se pravidelne na techto mistech vyskytuji, coz je trochu divne, az podezrele,… Ale do smluv ja nevidim,…

Dominik

Máte pravdu, Billa předřazená není (také jí rád využívám), takže čest výjimce, zvláště v Praze.

Martin

Ano, Billa na Wilsonaku je fajn, a take je v ni az moc plno,…

Martin

Ale pardubice jsou uz nyni takto vybavene :-), neni to zadne terno, ale je to tak, a prostoru je tam take hodne, otazkou je vyuziti te vyskove budovy? K cemu dnes slouzi?
Na rade mist dnes nejsou potreba ani nadrazni budovy ze strany dopravcu v takovem rozsahu jako v minulosti… 🙂

Dominik

V budově hotelu má Správa železnic kanceláře, myslím že se jedná o účtárnu, takže využita je.
Promiňte, špatně jsem Vás pochopil, zdálo se mi, že chcete aby tam další obchody přibyly.
No myslím, že to je dostačující, nemyslím si, že je potřeba aby byl na nádraží butik, možná by tam mohla přibýt lékárna.

Martin

Myslel jsem to obecne,… nadrazi by melo byt centrum,… Asi nikomu se nechce jen sedet na lavicce a cucet na tabuli, kdy uz mu to jede (nekdy v preplnene hale – typicke je Brno), zvlast kdyz jde o prestupni uzel, tak bych chtel ten cas nejak vyuzit at uz pro obcerstveni, nakup, pro praci,… Zaroven je to brana do mesta, kde by clovek mel ziskat informace o mestske doprave a kulture a zabave ve meste, ubytovani,… Pokud budova vyuzita je, tak je to ok, … Lekarnu obcas na nadrazi hledam, je skoro v kazdem OC, ale na nadrazi malokde, clovek… Číst vice »

Lektor

Tady je krásně vidět proč soukromí investoři zhusta bourají stavby z dob komunismu. Nejde o politiku, ale ty stavby jsou neuvěřitelně neekonomické.

Pišta

A neměl by se zbourat třeba Pražský hrad…???, ten je určitě také neekonomický… Přemýšlejte trochu …

Jiří Šrámek

Nejsem stavař, ale cena za opravu / rekonstrukci, mi přijde šíleně nadsazená. Úplně mimo. Může mi to někdo znalý, prosím, obhájit, nebo vysvětlit?

Oskarák

Protože to je památkově chráněné a vše musí co nejvíce dobové, tj. jak z 50. let. Mnohé se již nevyrábí či vyrábí jinak, tak se to bude dělat na zakázku. Taky mi z toho vyhazování peněz je smutno.

Urban Transport Lover

Něco podobnýho se děje na Masaryčce – tetelil jsem se blahem, že postavili nový (a zbytečný) mini pokladny, a obchody – a hlavně že vosekali ty příšerný dlaždičky ze stěn a sloupů ala 50. a 60. léta – dneska jsem se tam šel podívat po „korona-přestávce“ – tedy po cca 4 měsících – a… OMG!! oni tu hrůzu nalepili zpátky !!! Naštěstí jsou ty nový dlaždičky na zeď o polovinu menší a o něco málo sytější a nesrovnatelně kvalitnější, ty n sloupy jsou přibližně stejný 3 na 3 blechy.. Ale i tak to vypadá naprosto příšerně!!! Nechápu, proč se provozní… Číst vice »

bohyn

Kdo ten výškový hnus prohlásil za památku by měl viset za koule v průvanu. Ta nízká budova je hezká.

Bob

Ono jaksi jedno bez druhého nedává architektonicky ani funkčně smysl.

Pišta

Nebudete z Hradce?

bohyn

ne

Frantisek

Mně je zase smutno z plastových náhražek, jejichž „láce“ (vykoupená jinde) vede právě k tomu, že se původní normální věci dělají tak málo a draze (čest neplastovým výjimkám). Je ovšem otázkou, zda je právě toto tady ten hlavní důvod.

kakov

viz můj příspěvek úplně dole, to množství prací bude veliké, proto to nebude levné, to víte zedník taky nechce pracovat za 10 400 hrubýho,

Tomáš

A ví někdo, kdy má začít „Modernizace železničního uzlu Pardubice“? Leták mluví o 6/2020

Standa

To víte… přípravné práce.. Které nejsou vidět z okna vlaku

Dominik

Začátek měl být 7/2020, co se týče kolejiště a nyní jsem se dozvěděl o posunutí na 9/2020 (kolejiště).

Nádražák

Správa železnic v současné době za přítomnosti několika dodavatelů aktivně koordinuje svou činnost v rámci přípravných akcí v souvislosti s očekávanou modernizací železničního uzlu, tato fáze je spíše papírovou a poněkud na bázi vyměřovaní, kde co má jak být, jaké nové zařízení zakomponovat a jaké staré zařízení demontovat. 🙂

Romanero

Papírová fáze za víc než půl miliardy? 😀

kakov

no ohledně výškové budovy, vzhledem k tomu, že z původní budovy zůstane jen hrubá stavba a i do té se bude muset zasahovat, bude instalováno plno strojního vybavení, tak mi 528 miliónů nepřijde nijak přehnané…..

Standa

Ano souhlas… Kupu peněz se investuje do starych budov který nejsou úměrné jejich efektivnosti provozu a tohle má být drahý?

Romanero

To je odhad, uvidíme jak soutěž. Silničáři spoří na posledních soutěžích až čtvrtinu. Co na to dobrá správa?

Lukáš

Vždyť je to dražší jak stanice metra!!

Vít Jůza

Také je to větší jak stanice metra ….

Dalibor

protože je to výšková budpva. Bejt to jen vybetonovaná díra v zemi tak je to levnější….