První reakce na Pernink: Na tratě D3 se vrátí všeobecná ohlašovací povinnost

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIlustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic (SŽ) dnes přišla s prvním reálným opatřením po nehodě u Perninku, které má zvýšit bezpečnost na tratích se

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Jen teoreticky, nepomohl by tablet, v něm aplikace, kde by byl nahraný jízdní řád a v každé stanici by strojvedoucí měl příjezd, odjezd, nezastavení u zastávky na znamení a třeba v tom Perninku by mu u odkliknutí příjezdu do stanice vyskočilo, počkej na příjezd protijedoucího vlaku, ohlašovací povinnost a podobně? Stálo by to relativně nic a mohlo by to hodněkrát taky pomoct

amper77

Jak dlouho by asi klikali? Vic práce než užitku.

jan

Mě by zajímalo kde se vezme to ETCS LC. A za jak dlouhou dobu. Nevěřím, že tady bude v nějakém horizontu. A hlavně, že instalace bude levná. Na ETCS mě sklamalo, že odborníci říkají, že levnější nebude. A pokud chtějí za 1 vozidlo 13 mega. Za 10 vozidel je to 130 mega. Naprosto neúměrná částka. To si myslím, že opravdu příjde nějaké řešení s tabletem. Stejně jako v letecké dopravě letí tablety. Nikdo nechce papírovat, certifikovat a prodražovat nesmyslně svůj produkt. Takže tablet. Nevím proč by nemohl být radioblok. Případně na vozidle s etcs jako podblok národní etcs. Krabice by… Číst vice »

Jaaa

Letadla mají TCAS. Vlaky by musely mít něco podobného. Cena v řádu stovek korun.

Petr-666

je zásadní rozdíl utrácet peníze své vlastní a peníze státní (zvláště když je u nich nastaven parametr minimálního průtoku)

Marty

Ten kdo to rozhodl zapomněl na to, že ten „strojvedoucí“ měl nařízenou ohlašovací povinnost a ejhle nepomohlo to.

Co teď?

Flinta

Jenže problém byl v tom, že někdy a někde ano a jindy a jinde ne. Pokud bude platit vždy a všude bez výjimek, je menší pravděpodobnost opomenutí nebo „ztráty orientace“ v čase a místě.

Leinad

V Perninku byla pro tento vlak každý den.

Lech Malý

Ale pořád je rozdíl ‚vždy a všude‘ a ‚někdy a někde‘.

Petr-666

jenže v jiné dny v +- stejný čas tam stejný fyzický vlak jede pod formálně jiným číslem a ten v Perninku ohlašovací povinnost nemá

Mravkolev Běžný

Další stupidní, zbytečné a ničemu nepomáhající šotoúřednické gesto na efekt.

videosen

Na ujednocení pravidel nevidím nic stupidního.

Vašek

Vaše povolání? Že jste tak erudovaný.

rtep

Mírné zvýšení bezpečnosti to určitě přinese, ale ani v nejmenším to nevyloučí možnost lidské chyby. Leckdy dojde k tomu, že strojvedoucí omylem požádá o svolení k další cestě z dopravny a dispečer mu to omylem potvrdí.
Klasickým příkladem selhání strojvedoucího i dispečera zároveň byla nehoda u Vodňan.

Petr-666

neboli proti situaci s místním výpravčím místo dirigenta nulový rozdíl, že?

Jirka Podolsky

Chudaci dispeceri a strojvedouci.Duo Jasencak&Trzil vymyslelo pěknou hovadinu…

jan

To je zase hovadina. V dobe internetu veci atd si budou muset strojvedouci volat. To zase vymyslel nejaky preplaceny manazer co nemuze dat par desitek milionu na lokalni system co existuje a bude cekat na miliardovy evropsky. A vsechny pracovniky uz eliminoval :-(.

Dalibor

Vy asi o bezpečnosti víte pramálo. Spoléhat na nějaké www že zabezpečí drážní dopravu, to je už více „bezpečné“ to celý nechat na perhuba dohodu mezi fírama.

Los Ogaros

On psal o internetu, proč mu podsouváte www?

Los Ogaros

Zajímalo by mě, za co mám ty mínusy. Snad nikdo není takový blbec aby si myslel, že internet = www. Nebo snad jo?

asdfr

Co sa cudujete, tu ste na zeleznicnom fore, ked pojem IoT im nic nehovori a internet pre nich predstavuje v lepsom pripade WWW.

Pre vysvetlenie o com Jan hovori citujem wiki

„Internet věcí je v informatice označení pro síť fyzických zařízení, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory, pohyblivými částmi a síťovou konektivitou, která umožňuje těmto zařízením se propojit a vyměňovat si data.“

https://cs.wikipedia.org/wiki/Internet_v%C4%9Bc%C3%AD

Jiří Kocurek

Berete na vědomí existenci šifrovaného spojení? Které používá např. když vám zaměstnavatel pošle na konto výplatu?

Tuzemák

Teď byl na ČT24 rozhovor, že konečně chtějí ČD začít připravovat i nějaký informační systém na bázi GPS, který by strojvedoucí upozorňoval na tratích D3 na návěsti. Že by zde četli místní stránky. 🙂

ABC

Asi nečetli místní experty Bespi a Graylag 🙂

MajsterN

Cte to spousta lidi, kdysi, kdyz se resilo zabezpeceni prejezdu, tak jsem navrhoval vicejazycne napisy na zavorach (kauza Polak prijel a zustal stat). Par mesicu na to s tim byl reditel AZD u Kremlika. Dnes z toho nakonec bude asi LED osvetleni.

“GPS appku” tu navrhly desitky lidi a je fajn, ze se toho konceptu nekdo chyti, a resi, jak to provest.

-mi-

A co doplnění výstražných křížů a světelných zabezpečovacích zařízení tabulkou
POZOR VLAK
UWAGA POCIĄG
?

Filias

Takovéhle nápady už zcela jistě někdo dávno rozpracoval na MD i u ČD a pak to uložil do šuplíku s tím, že nějaký náměstek rozhodl, že se to realizovat ani zkoušet nebude.

Koro

To se zase bude volat 2 km pred dopravnou, aby se stihaly krute jizdni doby. Nebudme naivni. Ne vsude je tratovy telefon.

rtep

Není opravdu problém zjistit, odkud kdo zavolal a pak tomu člověkovi na pár let nabídnout podstatně hůře placenou práci.

ABC

No přijde na to z kolika BTS bude na daném místě signál. Při řídkém pokrytí jeden km žádná míra. Natož pak u vysílačky.

Leinad

A co je za problém? 😀
Na úrovni kde by byla předzvěst vjezdu volám o povolení průjezdu dopravnou (když nedostanu brzdím) a za půl hodiny volám že jsem dopravnou projel (nebo že v ní stojím).

Vašek

Na Regíny dát štěnice, dispečerovi mapu a měl by o svých ovečkách přehled.

amper77

Zase ode zdi ke zdi. Kde není dne s žádný vlak s ohlášením, mělo to tak zůstat. Kde je i jen u jednoho vlaku, měl se telefonek dokreslit všem.
Ono totiž jednak nevěřím, že to nijak neovlívní jízdní doby a druhák je na druhé straně telefonu taky nějaký zaměstnanec a ne automat.

Michal Jaroš

Přesně tak. Logické by bylo, aby v dopravně, kde má ohlašovací povinnost byť jen jeden vlak, měly všechny. Ale takto se i na tratích a místech, kde to nemá absolutně žádný smysl (např. tratě jako Chomutov – Vejprty) bude fíra zcela zbytečně ohlašovat v Černovicích, Dominách, Křimově, Rusové, Kovářské. Výborně, díky…

Tonda Sehnal

Nesouhlasím. Zas by vznikl nebezpečný hybrid. Tu ano a tam ne? Díky, ne.

amper77

Pak by stálo za to se ohlašovat na zastávkách, které mají nějaké kolejové rozvětvení a vypadají jako dopravny aby se ve skutečné dopravně fíra nespletl, že je jen v zastávce.. Když všude tak všude.

amper77

V takovém případě se už vyplatí ohlašovací povinnost písemným rozkazem vtěch dopravnách zrušit, což by (pokud dobře rozumím tomu, že to chtějí udělat jen tou změnou GVD) mělo jít stále.

Petr-666

na to by stačilo provozně „přebytečné“ lichoběžníky zneplatnit

dada

nesuhlasim s vami. nejjednodussi pravidla platne vsude a bez vyjimky, to je stav ktery snizuje riziko omylu. proste stejne chovani na vsech mistech. prodlouzeji jizdnich dob na lokalkach bude v minutach. to bych nebral jako zasadni hendikep.

amper77

Ale to je handikap mnohdy znamenající mít nebo nemít přípoj.
Myslím, že to pravidlo by už tak bylo dost jednoduché a v Perninku dostala strojvedoucího vyložená past – jedno ohlášení za den.

rtep

Není to někdy třeba snadné, ale opravdu stačí změny v grafikonu. Koneckonců na některých lokálkách došlo ke zkrácení cest, tak dojde zase k prodloužení. Třeba na trati 194 došlo ke zkrácení asi o půl hodiny. předtím i poté přípoje byly. Tak budou zase, stačí se trochu snažit.

rtep

Také si to myslím.
A konkrétně třeba na šumavských lokálkách je každému putýnka, zda třeba z Volar do Strakonic pojede 2 nebo 2,5 hodiny.

-TR-

Za nesprávného dopravce se podařilo zkrátit jízdní dobu v trase Volary – Strakonice o zhruba 10 minut. Ovšem obnovení ohlašovací povinnosti bez výjimky je správný krok.

Jiri

Smutne, ze AZ TED. Zase zbytecne zraneni a zbytecne milionove skody…

Marťas

Podle konkurenčního webu se jízdní doby neprodlouží: „Strojvůdci se budou hlásit telefonicky, takže by jízdní doby měly zůstat stejné,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

(www.idnes.cz/zpravy/domaci/sprava-zeleznic-drahy-trate-koleje-nezabezpecene-strojvudci-ohlasovaci-povinnost-trati-d3.A200715_130149_domaci_vlc)

Jan Sůra

Proto se z některých dopraven volá ze staničního telefonu, že?:-)Proto se nezavádí toto opatření okamžitě, že?)

amper77

Doba platnosti bude zřejmě dána tím, že to chtějí nařídit změnou jizdního řádu. Prostě domalují u všech vlaků ve všech dopravnách D3 telefonky.

Jan Sůra

Nejen to. Je opravdu naivní si myslet, že se na trati tato povinnost v jízdní době neprojeví. Ostatně, i kvůli tomu se tato povinnost dříve rušila.

amper77

Rušila se ještě v době ohlašování na traťovém telefonu takže tam ten vliv byl zásadní, dnes při ohlašování radiem či mobilem až tak výrazný nebude. Ale nějaký ano, ne že vůbec ne.
Jen je víceméně klika, že dirigování rádiem zůstalo umožněno, protože cca rok dva zpátky byla snaha radio (mimo TRS) neuznat jako dostatečně bezpečné. O mobilech ani nemluvě. Dokonce se zjišťoval stav traťových spojení, že se na něj vrátí.

Inspektor státních drah

Však taky aby to opravdu mělo smysl, bylo by potřeba tvrdě trvat na ohlašování traťovým telefonem.
Jen tak je opravdu jistota, že fíra je v dopravně a nevolá dva kilometry předem mobilem/ vysílačkou

Víme jak maji lidé tendenci vše ojebávat, že…
Ano jízdní doba by se prodloužila na původní hodnotu z devadesátých let, kdy se ohlašování v rámci optimalizace a zrychlování dopravy zrušilo.
Tak tam budete o pět minut později no…

ušatá

Přesně to mne napadlo. jen tím lze dosáhnout, že dotyčný skutečně v té stanici se ohlásí ne z vozidla na trati, ale ze stanice, z budovy. A to už je jakási další pojistka. Ano, prodlouží se jízdní doba, ale nic tragického to neudělá. Nakonec toto pamatuji z řady tratí ještě docela nedávno.

Zbyněk

Neřešila by to appka v chytrém telefonu s GPS lokací?

kakov

určitě projeví, pamatuji si, jak kdysi chodil volat průvodčí (dojít na stanici, odemknout, zavolat, domluvit, zamknout, dojít zpět), tam kde to půjde přes mobil bude zdržení minimální, tam kde se bude chodit na stanici bude relativně velké

Tomas

doporucuji si na youtube najit inszruktazni video tehdejsich csd k tematu d3 a organizace provozu na d3 – pak pochopite, proc to tehdy trvalo.

https://youtu.be/lITu0BkgaLg

Pacicka

No jízdní doby zůstanou stejné. Cestovní se ale prodlouží…..

Lech Malý

Člověče, vy máte budoucnost, nedělal jste někde tiskového mluvčího? 🙂

E182-097

A rámci toho aby se dodržely jízdní doby, neprodlužovaly pobyty skrze ohlašovačku se znovu začne spěchat… Na D3 nemá spěch co dělat, klidně bych každému vlaku dal zpoždění, jen aby se to udělalo v klidu a bezpečně. Ono to není jen o samotném hlášení, někdy je potřeba také dojít do místnosti odkud se ohlašuje, je potřeba se vůbec dovolat v daný čas dirigujícímu dispečerovi a případně zapsat údaje do telefonního zápisníku.

Roman

Super nápad který povede k tomu že budou ujíždět navazující spoje

dada

a proto se zmenou jizdniho radu, kdy je idealni prilezitost s timto pocitat, aby prijezd k hlavni trati zustal neovlivnen

Pacicka

Takže když se odjede dnes od přípoje, na obrat máte na konci třeba 3 minuty a zpět k přípoji a do toho se přidá pár ohlašovaček, tak je JŘ v rozkladu…..a bezpečně přejdeme do autobusu a lokálku můžeme zavřít.

Kuba

Co když jsou přípoje na obou stranách?

Inspektor státních drah

Tak se podle toho taky musí upravit jízdní řády.

dada

ano budou se hlasit telefonem nebo radiem tam, kde je spolehlive pokryti. tam kde neni bude telefon – dratova pevna linka k dirigujicimu dispecerovi. tj nekde bude muset vzstoupitm vlyzt do „budky“ zatocit klickou a teprv pak se hlasit. (to toceni klickou berte jako staromilsky pokus o humor)

Inspektor státních drah

Stále se točí kličkou. Proč rušit něco co naprosto spolehlivě funguje s ani to nepotřebuje elektřinu z vnějšího zdroje

rtep

Jízdní doby se prodlouží určitě. Ale je potřeba si uvědomit, že to nikoho z cestujících trápit nebude.

Los Ogaros

To není konkurenční web, ale hlásná trouba pana slovenského premiéra České republiky. Světlé zítřky zdarma, světlé zítřky premiun za korunu měsíčně.

Vojtěch C.

Myslím, že takovýto dílčí postup, který povede k častější výměně relevantních informací mezi strojvedoucím a dispečerem, je krokem na cestě správným směrem.
Pochopitelně bude tato komunikace nahrávána a snad také průběžně či namátkově vyhodnocována nejen při vyšetřování MU.
Především doufám, že do budoucnosti budou železničáři k nějakému systému vzájemné kontroly motivováni ne na prvním místě obavou z postihu, ale uvědomělým zájmem o zachování bezpečnosti a plynulosti drážního provozu.

asdfg

Já bych řekl, že dneska je u výpravčího nahráván každý telefon i vysílačka.

amper77

Úplně každý ne ale základní spoje určené pro řízení D3 ano.

Jan

Trochu se to přiblíží letecké dopravě, tam si každý pilot musí požádat řízení provozu o povolení na každý úsek letu, i „posunu“ po letišti. Zároveň se všechny instrukce opakují, aby bylo jasné že pokynům všichni rozumí.

Martin Nosek

Ano, tratě D3 jsou i v zahraničí (Rakousko, Německo, Itálie, …), v tom má Svoboda pravdu. Naopak takové Polsko a Maďarsko jsou opačný extrém – tam neznají nic jiného než výpravčího v každé stanici a 10 signalistů k tomu. V každém případě, osobně jsem o všeobecné ohlašovací povinnosti na tratích D3, kde se potkávají vlaky (třeba Lanškroun apod. jsou na ohlašování zcela zbytečné), mluvil již hodně dávno. Bylo by to to nejjednodušší řešení, které je možné zavést prakticky hned. Chyba se prostě stát může, bohužel. Jsem rád, že na to po těch letech došla už i SŽ. Ale hlavně, že… Číst vice »

Kamui

I v tom Lanškrouně může jet zrovna proti manipulák.

E182-097

V Polsku znají něco jiného – trať nemá žádné obsazené dopravny, četa dostane klíče od výhybek, a hlásí se příjezd do cílové dopravny, případně žádá o souhlas k odjezdu zpět. Ovšem není možnost že by se tam potkalo více vlaků než ten jeden. A proto je to omezené jen na tratě s minimálním, zejména nákladním a občasným provozem.
V Maďarsku je to podobné, jen do té stanice před příjezdem vlaku přijede autem zvlášť výpravčí a výhybkář, na místě předají klíče a před vjezdem vlaku zkontrolují stav.

Hodně štěstí

Přiznám se nevím jak to mají v Japonsku s D3. Chtělo by to uvést nějakou trať, aby se to dalo ověřit.

Jan

V Japonsku mají ještě jedno bezpečnostní opatření a to je Pointing and Calling: https://www.youtube.com/watch?v=9LmdUz3rOQU
Tedy všechny úkony jsou nahlas proneseny a prstem si na to (jízdní řád, návěstidlo, rychloměr) ukáže. U nás je to asi sci-fi, ale efekt snížení lidské chyby je prokázaný a rád bych to viděl ve více zemích.

Y.K.

V Japonsku už pokud vím nic jako D3 neexistuje (křižování na JŘ a dirigování po telefonu). Většinou jsou v dopravnách i echt lokálek dálkově řízená návěstidla a samovraty, leckde bývaly odvraty do písku, nicméně všude je minimálně jejich nejjednodušší vlakový zabezpečovač ATS (automatic train stop).

A jak píše Jan, povinný je Point and Call (ukazování prstem a opakování návěstí a JŘ nahlas), což má obrovský vliv na autokorekce případných chyb.