První pomoc: Němci zavedou měsíční jízdenky za devět eur

Nové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche BahnNové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche Bahn

Tarif by měl být uveden v platnost začátkem května, bude ovšem záležet na jednotlivých zemích.

Zpět na článek
113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

O ceně to u nás opravdu není. V Praze se jezdí za deset korun za den (a to platí dospělí, půlka vozu jezdí zadarmo) a slušní lidé jsou jen v tramvajích nebo v metru. V busech už jsou jen puberťáci nebo zapáchající sociální případy. Pomohlo by zdražit a místo 20 miliard ročně na dotování levné dopravy by část těchto peněz šla na infrastrukturu, jenže to se pravicové chudině nebude líbit.

medved

Neni jasne vysvetlena platnost jizdenky. Je to jen pro jednu spolkovou zemi, predpokladam? Pouze pro Nemce?

Lafacer

Tu jízdenku si může koupit kdokoli nebo to je jen pro Němce?

Karel

Taky bych rád jezdil do práce autobusem nebo vlakem protože vím že si cestou odpočinu, nemusím se soustředit na cestu -řízení auta. Bydlím v okrese Plzeň-sever ,bohužel žádná práce tam není. Jsem nucen dojíždět do Plzně. Cesta autem mi trvá 25 minut pokud bych jezdil autobusem cesta mi trvá 1.5 hodiny a vlak k nám bohužel nejezdí.

Jiří Kocurek

Zvažoval jste skůtr? Jezdí to za 2 až 3 litry na sto.

SYN

No, jestli ono to nemá tak trochu kombinaci nevýhod obojího? Ano, je levnější na palivo, ovšem po nezanedbatelný počet dní na tom buď zmokne, nebo umrzne… mně z toho vychází že skůtr je vhodný jako doplněk/alternativa k autu pro pěkné dny.

pedro74

Tak by už i ředitel IDSK mohl uznat, že je lepší jezdit (příkladem Beroun) lokální dopravu za přesoutěžené ceny pomocí Dekstra 37 za 1,5MIo, Isuzu Novocity za 3.2 Mio, Solarisem 9,5 za nevím kolik Mio, než Iveco Crosway za 5+Mio nebo Setra 419UL za jistě 7+ Mio, jako se to děje doteď. Za ušetřené peníze může naopak nechat koupit další Mini a Midi busy a přidat o 50% spojů navíc. Když to bude v SČK jezdit všude alespoň po hodině od 5 do 24, vrátí se to částečně i na tržbách. Prodávat kupony Lítačka třeba jen na pracovní dny by… Číst vice »

Chronosphere

A 50 % řidičů pro těch 50% spojů navíc vykouzlíte jak?

ketchup1970

Cestující budou mezi sebou losovat, krátká sirka znamená, že řídí..

Jiří Kocurek

A „výherce“ pak půjde do sousední obce vyzvednout si vozidlo. Protože tam se na to ti dva už vykašlali, aby někomu dělali taxikáře zadarmo, projeli kolem fabriky a museli se vracet z autobusáku. A ještě u toho museli poslouchat kecy o nepotřebných točvolantech.

Mirek Zv.

Kdejaká Ukrajinka řídila trolejbus.

Marek

No a v ČR se většina krajů už plánuje veřejnou dopravu zdražovat a štkat další spoje….
Co děláme v ČR špatně?

Petr

My máme svou cestu k prosperitě a nenecháme si jí rozvracet. 😀

xyz

Nic.

V situaci, kdy rostou ceny vstupů (NEJEN pohonných hmot), je zdražování jízdného ve veřejné dopravě logické.

Alternativou už jsou pak buď jen ty škrty, anebo navýšení úhrady z veřejných rozpočtů.

Marek

A v Německu nerostou ceny pohodných hmot a dalších vstupů?
Tohle je jen otázka priorit, co dotovat více a co méně.
Nejsem přikloněn ani na jedné straně, jen mě zajímá proč jdeme tak odlišnou cestou, než Německo.

xyz

Já bych položil otázku přesně naopak – proč Německo jde odlišnou cestou než jaká se z logiky věci nabízí (kdy zdražování vstupů = zdražování výstupů).

A nezaujatě bych otázku formuloval „Co dělá Česko (vůči Německu) jinak. A ne „špatně“.

Mimochodem, při zdražování PHM by určitá část lidí mohla do (prozatím mimochodem skoro nikde nezdražené) veřejné dopravy přesednout – chtějí-li dosáhnout snížení výdajů za dopravu – tak jako tak.

Marek

Podpora veřejné dopravy podle mě není nikdy špatně. Otázka je zda je to takto dlouhodobě udržitelné.
Je to dost drahý pokus jak dostat obyvatele z aut do VHD, tak aby vhledem k napaté situaci snížila spotřeba ropy?

xyz

Podpora veřejné dopravy může probíhat různými způsoby. Pro ty cestující, pro které „čas jsou peníze“ (tzn. nemalá část pracujících, ale do určité míry i další skupiny), je důležitější rychlost přepravy, dostatečná četnost spojů a také přepravní komfort. Zato cena je méně důležitá (resp. nesměla by být přemrštěná, ale může být přiměřená). S tím tázáním na „dobře/špatně“ bych byl opatrný i z jiného důvodu. Obdobně by někdo jiný mohl pokládat jiné otázky, např.: V Německu jsou mnohé vedlejší tratě dávno zrušené či už bez osobní dopravy. V mnoha venkovských oblastech jezdí autobusy víceméně jen do/ze školy + několik málo dalších spojů.… Číst vice »

Karel

Česko již několik desetiletí dělá skoro všechno špatně.

Václav

Je tu jeden drobný detail. V Německu to zadotuje stát, zatímco u nás stát krajům víc peněz na veřejnou dopravu nedá. Krajům tak nic jiného nezbývá.

Miroslav Zikmund

V Lucembursku mají problém vyřešen – veřejná doprava je bezplatná …

xyz

O to méně by toho lucemburská naftová/benzínová auta měla najezdit při zvýšených cenách PHM. Má-li tedy teze o velmi levné či bezplatné veřejné dopravě coby řešení pro (jednak) snížení spotřeby PHM či (také) úlevě osobních/rodinných rozpočtů vlivem zdražení PHM být pádná.

Chronosphere

A je tomu tak?

Růža

Za Merkelové měly Němci krom jednoho roku vlády vždy přebytkový rozpočet. Nyní mají v době krize z čeho dávat.. Stébák Bureš a jeho banda zvýšila náš dluh slovy o jeden bilión korun. A spousta lidí už zase natahuje ruku.

xyz

Aniž bych se chtěl Babiše jakkoliv zastávat, tak dodám, že to „kromě jednoho roku“ v případě Německa znamená covidový rok 2020, tedy stejný rok, během kterého nastal – z obdobných důvodů – vysoký schodek rozpočtu i u nás.

O. K., u ostatních let je to něco jiného (zejména rekordní ekonomický růst roku 2019, přesto státní výdaje vyšší než příjmy, byl pro mě zarážející).

K.S.

Jenže u nás byly obří schodky dva roky po sobě, navíc z poloviny z rozmaru a jakýkoli přebytek v předchozí dekádě byl rozfofrován. Pokud mne paměť neklame, tak rozpočty vygenerovaly někdy v období 2015-2019 dohromady přebytky kolem 100 mld korun, peníze nešly do nějakého fondu, nebo na investice, rozházely se na nesmysly.

basteilubbe

Německo má skoro 2x větší dluh než my, přičemž za Bureše se náš dluh až do nástupu Covidu snižoval. Covidový nárůst dluhu byl pak u nás i v Německu podobně velký.

Jyrka

Všude se jízdné ve veřejné dopravě snižuje, jen u nás se zdražuje…

Kubrt

Tak oni to taky zaplatí, v daních.

ušatá

No a co??? Raději to dávat do nesmyslů a třeba i do neustálého podporování silniční dopravy namísto toho, aby konečně platila své náklady?

K.S.

Třeba IDS JmK nezvedal jízdné 10 let. Tím se snížilo jaksi samovolně.

M19

Předplatní pro Zóny 100+101 se tedy zvedaly.

M19

Pardon, omyl, patřilo to k jiné diskuzi, k jinému nicku. Tak to dává v kontextu jiný význam než zamýšlený.

xyz

Ve Švýcarsku se snížilo jak?

Miroslav Zikmund

Ve Švýcarsku, jak je vám jistě známo, má velká většina cestující populace buď GA (GeneralAbo), časové předplatní jízdenky dopravního svazu v rámci kantonu nebo mezikantonální / mezistátní svazy. Téměř „samozřejmostí“ je HALBTAXAbo – 50 % sleva ….
Ono tam není v zásadě snižovat CO, jízdenky pro jednotlivou jízdu se moc nekupují, i když na každé zastávce MHD je minimálně jeden jízdenkový automat, obvykle beroucí jak CHF, tak €.

xyz

Ano, je mi to známo.

Tzn. pro upřesnění mého dotazu můžu napsat – ve Švýcarsku se snižovala cena té GeneralAbo?

petr

nojo…něco na tom pravdy je…

xyz

Taky tím nijak není řešeno, pokud v nějaké oblasti (což v případě přinejmenším některých německých venkovských oblastí platí) jezdí např. jen 3 – 4 páry autobusů denně (a to byť do větších obcí).

Pro lidi z takových obcí je veřejná doprava beztak víceméně nepoužitelná. Bez ohledu na tarif.

Tomas

Porad prece mohou vyuzit kombinaci kola, taxi, spolujizdy k nejblizsimu bodu, kde uz verejna doprava ma smysl. Kdysi to bylo bezne, ted se tomu rika multimodalni doprava.

Miroslav Zikmund

Zjevně jste nikdy neprovozoval pěší turistiku alespoň v česko-německém pohraničí, abyste viděl hustoru toho osídlení. Tam je iluzorní představa o spolujízdě, kombinaci kola, taxi …. pokud tam funguje „paní dráha“ v taktu, tak se jezdí autem na „paní dráhu“ …

původní Jakub P

No a ta minimální hustota osídlení právě znamená, že lidí z takových míst netvoří většinu populace, ale těch pár procent existenčně závislých na autech.

Tomas

Btw, v Nemecku i Francii si delali pruzkum kolik lidi je skutecne zavislych na aute z duvodu, ktere popisujete. Dosli k zaveru, ze se jedna pouze o 5% a 8% majitelu aut. Je spis zvlastni, ze se nevola po tom, aby byla dostupna verejna doprava vsude a vola se po snizeni cen PHM.

Georg

v malych obcich hodinovy takt fakt nezaplatite.
nehlede k tomu, ze ver. doprava typicky jezdi do nejblizsiho centra, ruzne radialni smery neexistuji nebo jsou velmi neprakticke.
s cislem do 20% bych ale souhlasil, neni to az tak spatne, jak to vypada, jen jsou lidi liny jak prasata…

Jiří Kocurek

A už jste místo pluhu použil motyku?

xyz

A zbylých mnoho desítek % německých a francouzských lidí tedy dává – dle onoho průzkumu – přednost jízdě autem před veřejnou dopravou proč?

Miroslav Zikmund

Jakože mám projetou – až na několik výjimek celo Francii, tak konstrukce jízdního řádu byla v podstatě podřízena školní frekvenci, na zastávce se vlak zaplnil tlupou řvoucí omladiny, tak se buď kumulovala na dalších zastávkách a pak se „stádo“ vydalo ke škole, dál je vlak obsazen „na prsty obou rukou“ nebo naopak … Projetí některých tratí bylo spojeno s nutností dostatku literatury na vyplnění doby čekání ..
… nebo trať, kde jel vlak jen v pátek a neděli …

Vojtěch Suchan

Tak zrovna ve Francii z vlastní zkušenosti znamená jet VHD nejdřív jet hodinu autem, tohle jsem nezažil ani v zakarpatí.

Adamgolias

A proto dle jejich vzoru bude ceska vrt mit nadrazi na poli s parkovistem pro 3t aut. Skoda ze si nepozvali poradenky treba z japonska . Tam zajizdeji sinkanseny do uplnych center mest . A bez parkovist.

Vojtěch Suchan

Cílem francouzského modelu VRT u nás je zničit železnici a proinvestovat co nejvíc peněz. Reálně to pomůže minimu lidí.

ušatá

Dobře naspáno!!

Miroslav Zikmund

„Výhodou“ té VRT v polích je vyřešení problému s výkupem pozemků, zaústění trati do centra, pokud nechcete dělat někde odbočky z VRT na konvenční trať …
Každá mince má dvě strany. Některé spoje TGV jezdí do Lyonu „centrum“, jiné spoje jedou přes Lyon Saint-Exupéry TGV.

původní Jakub P

Hlavně se reálně v polích chystají dvě pomocné stanice u Prahy, u kterých bude platit, že co zastaví tam, to zastaví i v centru a jedna u Jihlavy, která by jinak měla jen sjezdy. Ostatní se počítá v centrech. Jenže každej klacek dobrej…

xyz

Právě – „pomocná stanice“ u Jihlavy, kde obsluhu Jihlavy bylo možné tak jako tak řešit závlekem (srov. např. se závlekem nižší IC-vrstvy Brusel – Amsterdam přes město Breda). Zato vůbec nemají vzniknout „polní“ VRT-nádraží např. cca u Zásmuk či u Velkého Meziříčí.

Jiří Kocurek

Přitom by ta VRT mohla kopírovat terén a obsluhovat všechny obce po cestě. ironie… ale bohužel si to tak někteří představují.

SYN

Tak té Jihlavy byste buď musel kus ubourat, anebo polovinu časového zisku VRT prošustrovat popojížděním po Jihlavě. Jo ještě by asi šlo Jihlavu podtunelovat několik km dlouhým tunelem. To ať se klidně študuje v druhé vlně, třeba někdo tu kvadraturu kruhu dokáže vyřešit, ale napřed ať to jezdí aspoň okolo… zajíždět závlekem může klidně nižší vrstva VRT („zastávkové“ vlaky jedoucí 200kmh), aspoň se demonstruje kolik to stojí času.

VTT

Mně se ty „pomocné stanice“ taky moc nelíbí. Resp. postavil bych je tam, kde VRT bude křížit vnější dálniční okruh – takže asi teda ve směru do Brna v Běchovicích. Tam bych postavil velké P+R. V Praze je ještě problém s návazností na MHD – Wilson má jen Cčko a tramvaj jednu daleko a jednu v budoucnosti možná blíž. Tak bych si dokázal představit ještě jedno zastavení v širším centru.

*h8*

a co teprve obsluha stanic VRT v Brně? „Polní“ stanice Vídeňská s obsluhou tram linky 2 s dojezdem do centra za 20 minut a budoucí nádraží, které se prý musí odsouvat aby ho nevynechaly dálkové VRT vlaky (které ale zastaví jen na Vídeňské jak jsme se nedávno dozvěděli) s obsluhou dvou (výhledově tří) linek namísto dnešního nádru v centru před kterým zastavují 1,2,4,7,8,9,10,12.

původní Jakub P

Jediný, co by v Brně mělo stavět jen na Vídeňské je nejrychlejší linka Berlín-Praha-Brno-Vídeň. Všechno ostatní by mělo stavět i na hlavním. Kam Brno v té době své hlavní nádraží umístí je jiná věc, ale to není problém VRT, ta ho má kromě té jedné linky obsloužit ve všech uvažovaných variantách umístění.

SYN

Tak jako ano, u tak dlouhého mezinárodního vlaku snad, možná, pokud/dokud by zajíždění stálo mnoho minut… ale pokud/až nebudou koleje v dezolátním stavu a bude to jezdit vratná souprava/jednotka tak těch 5-6 minut navíc by nemělo nikoho zabít, navíc kvůli tomu kazit přestup na další směry??
Prostě ano, nouzovou zastávku pro mimořádnosti a (doufejme) dočasné zastavení jednoho speciálního spoje… který předpokládám centrum Prahy též kvůli rychlosti objede že?

Pavel

Z Vídeňské jto bude do centra jen 4 km. Ze to tramvaj jezdí pres 15 min je spis problém te tramvaje. Na hlavní nádraží taky budou jezdit spoje, akorat to budou spoje treba smer Ostrava, ale ne Bratislava. Urcite pujde i jezdit mezi nadrazimi.

SYN

Možná si sedím na vedení ale co vyřeší zastavování VRT u okruhu a P+R? Jako že někdo dojede z „vnitřku“ Prahy na okraj svým autem, tam ho odstaví a dál pojede vlakem? To mi moc reálné nepřipadá.. a co v cílovém městě?

Pavel

Podivejte se na linkove vedeni na strankach SŽ Vsechny spoje VRT budou v Praze stavet na hlavním nádraží, některé ve Vršovicích, na Zahradním Meste a v Libni. Terminal Nehvizdy bude pro vychodni okraj Prahy a SČ, na Severu nad Cakovicemi bude jeste asi terminal Sever.

Pavel

V Praze je problém s návaznosti na mhd? Jednak na hlavaku mate 1 stanici prestup na B a jednu na A, to je teda fakt problem a jednak některé spoje budou stavet v Libni, jine ve Vršovicích nebo na Zahradním městě.

Teminal v Nehvizdech je lepsi regionální terminal, nez stahovat vic aut na kraj Prahy, nemyslim, ze by byl problem zavest smysluplné autobusové spoje treba Cekakovice – Nehvizdy – Uvaly a Černý Most – Nehvizdy.

VTT

S tím Japonskem to taky není pravda. Všechna nádraží Shin-něco (včetně Shin-Osaka; používám tady anglickou transkripci) vznikla za městem v polích. Ty mrakodrapy okolo nich vznikly až později.

Kubrt

No no, jenže toto vyjádření závislosti nezohledňuje čas trávený na cestě. Někdo řekne, že lidi jsou líný jak prasata, já řeknu, že nechtějí trávit na cestě až násobky času vůči cestě autem. Typicky na venkově v tangenciálních trasách.

nowas

Když nechtějí, tak si holt zaplatí náklady na jízdu autem.

K.S.

Tak si ten čas spočítejte, dělám to tu pomalu každý týden dvakrát, nebavíme se tu o minutách, desítkách minut za den, ale o hodinách rozdílu, jízda MHD by musela představovat na té dané trase úsporu minimálně v řádu stokorun na hodinu oproti autu. Pokud vezmu že VHD bude o 30 minut delší než auto, tak se bavíme třeba o 120-200 korunách v čistém na den o které by muselo auto, které třeba tak jako tak mají, stát více. Jenže reálná hodnota času je většinou několikanásobná proti tomu co máte na výplatě. A to uvažuji jen to co umíme nějak ocenit,… Číst vice »

původní Jakub P

A započetl jste do toho, kolik té pomalosti veřejné dopravy dělá to, že ji často zdržujou přemnožená auta? Ať už přímo, nebo proto, že díky tomu, kolik peněz zaplatí společnost za infrastrukturu pro auta a odstraňovaní negativních důsledků jejich přemnožení, chybí peníze a kapacita na její výrazné zlepšování a zrychlování? To, že tak dlouhé vzdálenosti dojíždění souvisí se snahou zajistit ve městech dost prostoru pro auta, což vyhání lidi dál a dál od center a tedy s nutností delšího dojíždění? Že kdyby lidé nemuseli všichni živit auta, mohla by řadě z nich stačit o něco hůř placená práce ve větší… Číst vice »

K.S.

Aha, takže za vysoké ceny nemovitostí a nájmy ve městech může to že se tam smí jet autem? Já jsem si dodneska myslel že za to může v podstatě totální zastavení výstavby po tlaku vlastníků nemovitostí před deseti lety. Lidi vyhání z měst příliš vysoká cena za čtvereční metr, ne to že tam jezdí auta. Další věc je kolik Vám ta stejná suma koupí, pokud si vezmete rozpočet 5 milionů na 30 let, tak si hodně rozmyslíte jestli si pořídíte garsonku v širším centru, nebo dům někde za městem, zvlášť když už uvažujete o rodině. Uvolnění tras ,pokud by lidi… Číst vice »

původní Jakub P

Jo, za ty vysoké ceny nemovitostí ve městě může mimo jiné to, že každá nová musí povinně stavět velmi drahé parkování pro auta, řada parcel je kvůli tomu v podstatě nezastavitelná, znesnadňuje to i rekonstrukce, znemožňuje třeba půdní vestavby, atd. Což jejich nabídku silně omezuje. Rovněž lidi vyhání z měst smrad a hluk – do značné míry způsobovaný auty… A taky vyhlídka na to, že autem přece dojedou do práce za rozumný čas i z velké dálky, protože město je povinno jejich autům všemožně vyjít vstříc. Minimálně luxusními P+R parkovišti téměř zdarma, ideálně širokými dálnicemi až ke kanceláři. To všechno… Číst vice »

K.S.

Nějak jsem si nevšiml že by požadavky na parkovací místa o nějakých deset let zbrzdila projekty na Smíchově, že by nějakých dvacet let blokovala obrovské rozvojové plochy v Brně, nebo třeba cukrovar v Břeclavi. Stejně jako jsem si nevšiml že by ta parkovací místa zastavila stavbu velké obytné věže u Lužánek v Brně, na místě dnes stojí nic moc dům, nebo že by parkovací místa zastavila projekt věží od Jiřičné. Ne byly to protest různých zájmových skupin, které vedly z nerealizaci těch projektů. Jen a pouze ze sobeckých důvodů. Pokud je třeba v Praze dlouhodobě výstavba na třetině poptávky, tak… Číst vice »

původní Jakub P

Požadavky na parkovací minima nemůžou za všechno, ale je to jeden z parametrů, kterej novostavby prodražuje, neumožňuje stavět klasickou blokovou zástavbu (která by pro okolí byla o dost přijatelnější, než mrakodrapy a další monstrprojekty, atd.

Taky tohle silně nahrává velkým developerům, kteří mají trh celkem rozdělenej, a zbavuje je to možný konkurence menších.

Nikde jsem nepsal, že je to jediná příčina, jen že je to jedna z nezanedbatelných příčin.

SYN

Hele neznám detailní požadavky na to prkování, ale teda připadá mi naprosto v pořádku to u nové výstavby řešit, podzemní garáž v novém objektu o několika patrech už ho drasticky nezdraží a přitom je to fakt fajn… já bych to bral i u našeho starého domu, bohužel nějak přijatelně to vyřešit dodatečně je fakt těžké, zvlášť když k tomu přidáte památkovou ochranu (100 let starý dům v bloku) 🙁

K.S.

to: původní Jakub P Pokud budete uvažovat výstavbu něčeho většího než domu na minimální parcele (mimochodem jsem zrovna předevčírem kolem jedné takové stavby v Brně šel), tak tam ta parkovací místa budete s to dostat. Často se to dělá v -1, -2, nebo na dvoře, takže z ulice to nepoznáte. Jinak se ta parkovací místa občas prodávají samostatně. Ale to asi je firma od firmy a město od města. Už jsem viděl parkovací místa v poměrně úzkém domě řešená poměrně zajímavým regálovým zařízením a cena nebyla tak šílená. Důvody proč se pořád ještě dost staví solitery bych spíš hledal v… Číst vice »

SYN

No dost jsme si zvykli na luxus v bydlení, neříkám že je to špatně ale někdo to musí zaplatit. Postupně se butů přidává, já vidím znovu a znovu jak se zastavují různé proluky, i „pole“ zdaleka nejen na samém okraji, někde by to mělo být vidět. Teda pokud se na druhé straně dost bytů nebourá, nebo se nekonvertují na kanceláře (což bych očekával spíš v tom samém centru) nebo holt už není cool bydlet víc lidí spolu… Populace nám rozhodně neroste, zastavěná plocha přibývá, tak kde to je?? Jinak bohužel ceny jsou dost astronomické i kdybych se spokojil s nějakou… Číst vice »

nowas

Vám někdo dá nějaké peníze za to, že ušetříte cestou z/do práce nějaký čas?

K.S.

Máte lepší způsob jak ty škody vyčíslit?

Ano, můžete se tvářit že čas lidí mimo práci nemá hodnotu a je možné s ním ze strany plánovačů mrhat jak je libo, ale takový systém povede k velmi nehezkým věcem protože to nebude jenom o času dojezdu.

Kubrt

Cena ušetřeného času je nevyčíslitelná, protože ten čas můžete využít dle svých preferencí- koníček, rodina, milenka, cokoliv.

K.S.

Myslím že jsme narazili zase na jednoho etatistického centrálního plánovače pro kterého jsou lidi jenom mravenci, kteří mají nuď dřít v kolbence, nebo spát.

Taky si všímáte toho že mnoho lidí podporujících VHD tak nějak ignoruje že lidé mají nějaké potřeby a priority odchylné od toho využívat jejich dopravní systém a že tak nějak pomíjejí drobnosti denního života?

původní Jakub P

A nebo vy pomíjíte, že lidé ty své potřeby a priority uspokojují na té infrastruktuře, kterou veřejné instituce staví. Takže k tomu používaj logicky přednostně ty prostředky, pro které je ta infra nejvíc dělaná. Málokdo má jako potřebu a prioritu používání konkrétního dopravního prostředku. A že to, kolik jich ty své potřeby a priority uspokojuje auty je do značné míry důsledek toho, že společnost desítky let staví infrastrukturu tak, aby byla především pohodlná pro auta a na ostatní druhy dopravy a jejich specifika kašle. Což je pošetilé a vede to ke spoustě problémů dopadajících na všechny, což vy mylně berete… Číst vice »

ketchup1970

Ušetřený čas, když nemám milenku využiji cestováním.. 🙂

SYN

Na druhé straně, pokud se člověk cestou VHD dokáže smysluplně zabavit (čtení mejlú/knížky/skripta atd.) tak to vůbec nemusí být ztracený čas. Asi chápu že kdo je silně rodinně zaměřený a vyloženě se na ně těší tak mu ten čas asi chybí, ale to nemusí být u všech stejně, leckterý člověk se může klidně nudit ve vlaku místo doma na garzonce…

Jiří Šrámek

Sorry, ale jste …. (čti: mimo). Jsou místa a trasy, kde stávající vhd naprosto nedává smysl.

Jiří Šrámek

Přesně můj případ. Autem do práce 20-25 minut (21km), hromadnou dopravou s přestupem a 3× přes deset minut pěšky (domov -> vlak, vlak -> bus, bus -> práce), celkově cca 2 hodiny jedna cesta. Kolo nepřipadá vzhledem k terénu v úvahu.

Karel

Mám to velmi podobné (jezdím 25 km z vesnice na okraj města) – rozdíl mi dělá cca 1h za jednu cestu. Ono se to nezdá, ale je to celá 1/4 pracovní doby (u vás dokonce cca 1/3).

Zbyněk

Elektrokolo, bez přečipování cestovní rychlost 25 km/h.

Jiří Kocurek

To by těch 21 km jel jednu hodinu. Po rovině, kopec s tím elektrokolem zamává a je z toho více než hodina.
(Skůtr 125 ccm by fungovat mohl)

původní Jakub P

Kopec nahoru s elektrokolem nezamává (ne na takto krátký trase a při těchto rychlostech, omezovač pedelecu je na 25 km/h a dnešní baterky na 21 km stačej i na nejvyšší dopomoc do kopce, pokud by to nestačilo, mohl by to řešit s-pedelec, který jsou myslím do 45 km/h (nejsem si jistej, jak je to s jejich provozem u nás, logicky bych je cpal do A1, papíry na malou moto by nebyly problém, když jako alternativu berete skůtr nebo auto)). Kopec dolů naopak zrychlí nad 25 km/h bez problému i e-kolo, když člověk chce (omezovač jen vypíná asistenci, neaktivuje brzdy). Jakékoli… Číst vice »

Jiří Šrámek

Tady je trasa: https://mapy.cz/s/kecazazoha . Už jsem to sem jednou dával. Jen jako bonbónek působí to, že na I/9 přes Stožecké sedlo (Šébr) a pak od Nové huti do Svoru, cyklista nesmí (také proto jsou v mapě trasy „okolo). Asi fakt nejlepší bude ten skútr.

původní Jakub P

Zajímavý, když to plánování přepnu na silniční kolo, tak to přes Stožecké sedlo naplánuje. Asi tam maj mapy nějakej bug. Každopádně příjemná cesta to asi nebude, i kdyby byla legální. Skůtr je samozřejmě možná volba. Ale nezapomínejte na kombinace. Napadá mě třeba taky skládací (elektro)kolo. Které by asi silně zkrátilo tu pěší cestu na vlak v Krásné Lípě. Dalo by se v pohodě vzít do vlaku do Svoru (složené skládací kolo se vejde do rozměrů pro normální zavazadla, která netřeba ve vlaku řešit) a cesta ze Svoru do Cvikova na něm taky bude v pohodě, je to z nádraží ve… Číst vice »

Jiří Šrámek

Souhlasím. To skládací kolo také nezní úplně blbě. A jen doplním. Na kole se na Stožecké sedlo legálně dostanete, ale ne po I/9. Přímo v sedle je i nový most přes hlavní silnici (pro pěší, cyklisty či v zimě pro běžkaře). A i kdyby to bylo „právně“ v pořádku, jet po I/9 v těchto místech na kole je fakt pitomost (silný provoz, spousta kamionů a hlavně žádné místo na krajnici – prostě bílá čára a hned příkop). Jezdím tudy denně a nikdy, zdůrazňuji nikdy, jsem zde nikoho na kole neviděl.

VTT

Tak na cestu z Krásné Lípy do Cvikova mi auto připadá jako nejlepší věc. Tam nikde po cestě nehrozí, že by to auta ucpala (krom kamionů v kopcích) a na obou koncích cesty snad s parkováním problém nebude. Tohle není předměstí nějakého velkoměsta, kde auta jsou skutečně něco, co se musí řešit.

původní Jakub P

Jo, chápu. Ovšm v tom případě taky nevím, nevím, jak příjemné bude brát to po té I/9 na skůtru… Zejména v horším počasí asi nic moc.

SYN

Ou, ou, ou… skládací kolo = cca. 15 kilogramů, při typických vlacích (viďte šotouši, klasika UIC X?) to je úkon který mi v současném věku už zatrhne i doktor…
Ano, pracuje se na znízkopodlažnění kdečeho, ale je to ještě dlouhý běh. Taky to vyžaduje ne moc plné spoje, aby se člověk mohl „prodrat na nějaké místo kde slořené kolo půjde odložit, a přitom nezamazal všechny okolo 🙁
V tomto smyslu nejnadějněji vypadá (složitelná) elektrokoloběžka.

xyz

Mimochodem, z tohoto průzkumu by také bylo možné odvodit, že celkový počet cestujících ve veřejné dopravě v konkrétní relaci není závislý na četnosti spojů v oné relaci.

Srov. s jinými výzkumy a závěry (mimochodem mj. z německých lokalit) o tom, jak např. pravidelný 1h takt namísto dřívějších „pár spojů denně v nahodilých polohách“ znamenal zvýšení celkového počtu cestujících na oné trase.

xyz

Mně přijde spíš zvláštní, že i z pohledu některých politických představitelů má přitáhnout lidi do veřejné dopravy právě nízká cena a ne primárně (byť přiměřeně zpoplatněná) kvalitní veřejná doprava mj. s dostatečnou četností spojení (kde jedině ty četně jedoucí + dostatečně kapacitní spoje mají vůbec šanci všechny ty cestující – tímto přesunuté z aut – takříkajíc pobrat).

původní Jakub P

Na druhou stranu, řada lidí má vůči veřejný dopravě silný předsudky a poslední zkušenost s ní starou X let. Takové může extra nízká cena nalákat k vyzkoušení a třeba zjistěj, že to zdaleka není tak hrozný, jak si mysleli, nebo dokonce že je to na řadu jejich cest šikovný a pohodlný.

Nevím, jestli maj v Německu velkej podíl takovejch lidí, ale pokud je to aspoň významně velká skupina, může být taková ochutnávka prakticky zdarma na tři měsíce šikovná. Ostatně spousta komerčních firem podobný marketingový nabídky používá a zdá se, že jim to funguje.

xyz

Také se ale může stát, že právě toto opatření – ruku v ruce s neposílením spojů – povede k přeplnění spojů a tím pádem posílení toho (byť z dřívějška mimoběžného) negativního dojmu z veřejné dopravy na konkrétního člověka.

původní Jakub P

To si samozřejmě musej ohlídat. Ale pokud maj aktuálně dostatečný rezervy v kapacitě VHD, fungovat to může.

SYN

Počítám že západně od nás bude vyšší náklad na řidiče, a tedy nižší podíl nákladů na vozidlo. Proto se domnívám (možná mylně) že kde už „něco“ jede, není moc velký problém kapacitu navýšit…

VTT

Co se té Francie týče, tak je to trochu matoucí. Tam jsou odlehlé venkovské oblasti, kam nic nejezdí a kde se bez auta žít opravdu nedá. Možná tam žije těch 8% obyvatel, ale je to rozlohou velká část země.

Miroslav Zikmund

Ony jsou to povětšinou školní autobusy … sic jezdící bez ohedu na školní prázdniny.

Y.K.

Zajímavé, jen mě poněkud mate, na koho to je zacílené, nebo jak to je vyargumentované.

Jestli to má opravdu pomoci řidičům proti zdražení benzínu/nafty, tak jízdenka za 9 Euro za měsíc? Vždyť za to dříve natankoval pár litrů, měsíc za to nejezdil ani omylem.

Proč pak „běžní cestující“ jezdí za plné mnonásobně vyšší tarify?

Nebo to snad má snížit spotřebu paliv? Ale to neříkají (teda Německy neumím, origo text jsem nečetl, tak mě klidně opravte).

Vojtěch Suchan

Takhle se to dělá ve vyspělých zemích, no.

ABC

A u nás se zruší bezplatné jízdné pro ZTP (PID-STČ)

Georg

…a byla nahrazena cim presne? slevou 50%?
jestli na to ztp nemaji, tak musi zaroven umirat hlady…

ABC

tak, ZTP a důchodci mají peněz dost, jen ať pěkně platí!

M19

Vy jim to závidíte?

Jiří Kocurek

Radši se s nějakým ZTP pobavte u piva, ať aspoň tušíte, jaké to má. Těch 7 tyček měsíčně…

xyz

V tak vyspělých, že dosud v nich bylo jízdné dost vysoké…

A najednou opačný extrém včetně zmiňované nedořešenosti kapacity spojů, pakliže by do nich mělo přesednout významné % lidí z aut.

Plus samozřejmě i to, že nárůst cen PHM (potažmo i dalších energií) platí i pro veřejnou dopravu, tzn. o to vyšší dotační náročnost z veřejných rozpočtů.

Vojtěch Suchan

Porovnejte si to jízdné s platy.

xyz

Pokud bych připustil přijatelnost německého jízdného (ve smyslu vztahu k německým příjmům), o to mimoběžnějším se v tomto kontextu zdá být nynější krok – aneb jestli je přijatelné relativně vysoké jízdné, tak už nic moc nezmění jeho snížení na velmi nízkou úroveň.

Klabavátor

Taky to může být čirý alibismus politiků ve smyslu „Kompenzaci máte, děláme maximum. Jestli to využijete, je jen na vás“.