První oběť nového mýta? StiBus omezuje komerční linky okolo Třeboně

Autobus firmy StiBus na zastávce. Pramen: StiBusAutobus firmy StiBus na zastávce. Pramen: StiBus

Lokální autobusový dopravce StiBus omezil počínaje pondělím své linky v oblasti jihovýchodně od Českých Budějovic. Konkrétně omezuje linku České Velenice

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MMM

Takové linky by primárně absolutně neměly být komerční. Co proboha dělají na odboru dopravy JČK, ví vůbec, co je to zajistit VDO?

MMM

ZDO, překlep.

PetrB

Tam ne. Na JIKORDu – Jihočeský koordinátor dopravy. Jednoduše řečeno: Odbor dopravy schválí jen jízdní řády příp. jejich licence. Vše ostatní dělá JIKORD – má to tak schválené od zastupitelstva kraje. Já a moje sousedka s nimi řešíme jak se máme dostat do práce v pracovní dny mezi vánočními svátky (27., 30 a 31. prosince 2019 – všední dny), kdy nám jede autobus do Budějc v 04:30 hod. a další až v 09:40 hod.! Protože ty ostatní (odj. 05:30, 06:30, 07:10 08:10 hod.) ve výše uvedené době mají poznámku, že v těchto dnech prostě nejedou. Týden jsme se na JIKORD… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ani se neptejte.

Dushan

Jezdí od prosince nově rychlíky Velenice-Třeboň-Veselí-Praha, je tedy očekávané, že poptávka po autobusu poklesla.

Paja

A jak souvisí ten vlak s busem? Myslíte že někdo pojede ze Sudola do ČB vlakem?

Dushan

Souvisí se souběhem na trase České Velenice – Suchdol nad Lužnicí – Třeboň

noerf

Dushan: V úseku Suchdol – Třeboň bude jezdit stejný počet lidí. Zruší se u jednoho spoje úsek České Velenice – Suchdol a jeden spoj v úseku Třeboň – ČB.

M19

Reálně tedy dopravce v úseku České Velenice – Suchdol nad Lužnicí nebude jezdit žádný spoj. Je otázka, jestli část těch lidí nesedne do auta, protože přímý spoj do Budějic do práce mít nebudou.

Tomariero

Z Velenic jezdí přímé vlaky do ČB, ze Suchdola jede do ČB bus, byť asi 6x denně a jede přes menší vesnice. Vesnice mezi Suchdolem a Velenicema musí s přestupem.

M19

Ty ovšem neprovozuje dotyčný dopravce a nejedou přímo do průmyslové zóny, musíte přestupovat. Ten dopravce jezdil přímo tam v rámci ČB, kam jiní přímo z těch zastávek nejezdili a nejezdí. 😉

M19

Jen doplním, že na silnici I/24 se mýto neplatí. Viz seznam z poplatněných úseků na tomto serveru. 😉

Jakub K

Kolik je Česku vůbec lokálních komerčních linek?

noerf

Jakub K: Čistě regionální nedotovaná autobusová doprava je velmi výjimečná.

PetrB

Ano to je pravda. Pamatuji si, že v 90. letech, asi 1993 – 1995 jezdila komerční linka České Budějovice – Hluboká nad Vltavou, nám. – Hluboká nad Vltavou, Křivonoska. Ikdyž byla úspěšná skončila. Jezdila na ní městská Karosa, nejspíše odkoupená od DPmČB. Označníky byly městského typu s textem SAD (soukromá autobusová doprava), jméno dopravce si však již nepamatuji.
Pak komerční linky jezdili v relaci České Budějovice – Český Krumlov, ty už také nejezdí. A další komerční linky před zavedením PID na Kladensku, jezdili Praha – Kladno. O dalších nemám páru.

svojsin

PetrB: Dřív to bylo častější, pamatuju v JMK Vyškov – Brno, Bučovice – Slavkov – Brno, Vyškov – Slavkov.
Taky bylo víc linek se spolufinancováním od obcí, bez KU, např. Božice – Hrušovany – Brno , nebo Jaroslavice – Miroslav – Brno.

Honza

Autobusy by měly být od mýta zcela osvobozeny.

Y.K.

Na druhou stranu proč?
Vlaky platí za dopravní cestu, za každý kilometr, proč by zrovna busy měly být osvobozeny?

kubisek

V zásadě máte pravdu, stát by si ale měl konečně uvědomit, co chce. Mýto na silnicích první třídy bylo zavedeno proto, aby se NAD nevyhýbala dálnicím. Na druhou stranu systém mýta by měl být postaven spíš tak, aby dopravci byli motivováni používat dálnice, nejlépe mimo špičku. Tomu by měly odpovídat i tarify. Ale u nás se nekouká na lidi, ale jen na to, aby se co nejvíc vytřískalo. Stát totiž neví, co chce. Například autobusový dopravce jezdí na komerční riziko, stát mu zdraží vstupy, autobusák logicky zdraží nebo to zabalí. Výsledkem obojího je více IAD. Je to správná cesta?

Petr

Busy platí silniční daň a spotřební daň v palivu takže rozhodně nejezdí po silnici zadarmo . Málo kde platí busy mýto . Je to proti logice . U vlaků , mimo provozovaných na vlastní riziko , se to dá do ceny a ta zohlední v nabídce , dle váhy.

Radek Janata

A taky proto je pak vlak prop objednatele dražší a přemýšlí o náhradě autobusem.

Obtloustlý Travolta

„Busy platí silniční daň a spotřební daň v palivu takže rozhodně nejezdí po silnici zadarmo“ to je logika. Piji, platím daň z alkoholu, kouřím, tedy platím daň z každého dráma. Nemám pocit, že by se z takto vybraných „mých“ daní stavěly nové vinopalny, ligérky, pivováry, nebo cigaretky.

Alibaba

Dieslové vlaky platí spotřební daň v palivu (naftě) taky…
A silniční daň je paušál ne od kilometru, a mám pocit, že autobus co jezdí jen regionální dopravu je od této daně osvobozen (zákon 16/1993 sb §3 c )

Y.K.

Tak samozřejmě, nicméně tak to se státním vždy. SŽDC si zase naúčtuje ošlapné a dopravci se s tím musí poprat, není to jednoduché podnikat v dopravě. A stát nemyslí systematicky, myslí na příjmy do pokladny, případně jak tu či tohle zregulovat, tím to tak hasne.