První návrh nového grafikonu: NightJet v Praze, RegioJet do Alp a Berlína, pomaleji z Prahy do Plzně
Jízdní doby mezi Prahou a Ostravou se vrací k časům před velkými výlukami, pod tři hodiny se ale žádný vlak nedostane.
Správa železnic na svých stránkách zveřejnila první návrh nového jízdního řádu, který má začít platit 10. prosince letošního roku. Jde o první veřejnou verzi, kterou ještě čekají úpravy a definitivní podoba bude do konce října. Už nyní, kromě toho, že je zdrojem spousty diskuzí pro železniční fanoušky, ale ukazuje, co čeká cestující na železnici se změnou grafikonu. Veřejnost má možnost návrhy jízdních řádů připomínkovat u objednatelů dopravy.
Díky dokončení řady modernizačních akcí na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou dojde ke zrychlení spojení na trase Praha – Ostrava. Zatímco nyní jezdí například pendolino ze Svinova do Prahy za 3 hodiny a 13 minut, nově se zkrátí jízdní doba na 3 hodiny a 1 minutu. Žádný vlak na této trase se ale nedostane pod tři hodiny jako v minulosti. Důvodem budou chystané práce mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi. Pod 2 hodiny a 30 minut se jako v minulosti nedostanou ani vlaky mezi Prahou a Brnem.
Jižní expresy, které v letošním jízdním řádu zaznamenaly největší zkrácení jízdních dob, příští rok ještě o trochu zrychlí. Zatímco dnes trvá cesta z Prahy do Českých Budějovic 1 hodinu a 40 minut a z Českých Budějovic do Prahy 1 hodinu a 42 minut, nově má v obou směrech cesta trvat 1 hodinu a 38 minut. Odjezdy z Prahy ve 21. minutě se nemění, z Budějovic budou vlaky vyjíždět o minutu později než dnes (v 58. minutě).
Modernizace zpomalí spojení do Plzně
Nepříjemné překvapení čeká naopak cestující na trati Praha – Plzeň. I když došlo k dokončení dlouhé modernizace úseku ze Smíchova do Radotína, návrh grafikonu počítá s prodloužením jízdních dob kvůli chystané modernizaci trati u Karlštejna. Dosud jezdí Západní expresy z Prahy hlavního nádraží do Plzně za 1 hodinu a 15 minut, nově pojedou o sedm minut déle.
Řada novinek se chystá v dálkové dopravě. Vrací se noční spojení přes Prahu v podobě vlaku Nightjet z Grazu do Berlína. Ve směru z Rakouska odjíždí ve 23:04 z Břeclavi a v Praze je ve 2:55, ve směru z Berlína přijíždí do Děčína kolem 23. hodiny a poměrně nepochopitelně nezastaví v Ústí nad Labem, ale v Kralupech nad Vltavou. Vlak svým jízdním řádem víceméně kopíruje časové polohy vlaků někdejšího nočního expresu Metropolitan. Skončí naopak stávající spojení Vídně s Berlínem přes Ostravu.
V případě spojení do Německa jsou v jízdním řádu dva noví dopravci: European Sleeper s prodloužením nočního vlaku Brusel – Berlín do Prahy a také RegioJet se třemi páry spojů z Prahy do Berlína. Podobně jako v minulosti ale u vlaků na komerční riziko platí, že nakonec vůbec nemusí vyjet. V minulosti byly v návrhu jízdního řádu desítky takových spojů.
Další úbytek výkonů Českých drah
Řada novinek je i na páteřní trase přes Moravu mezi Bohumínem a Břeclaví. Vlak EuroNight Chopin je nově prodloužen přes Vídeň až do Mnichova. RegioJet plánuje zavedení nočního vlaku z Bohumína do Vídně, podle času navazuje na příjezdy z Přemyšle a Košic. Od prosince chce také spustit již dříve oznámený spoj do Alp na lyžařskou sezonu. Spojí polské Katovice a Landeck v Tyrolsku. Jezdit má v zimě od 14. prosince dvakrát týdně. Návrh ukazuje, že sezonní vlaky RegioJetu do Chorvatska budou příští rok jezdit opět denně a až do Splitu. Dopravce ale řeší nepříjemnou komplikaci s přidělením kapacity v Brně. Podle jízdního řádu není jisté, že bude moc zastavovat v Židenicích.
České dráhy mají nově začít jezdit do Bratislavy i s railjetem. Spoj označený Slovenská strela pojede večer v 19:44 z Prahy a ráno z Bratislavy. Nový jízdní řád ukazuje i nasazení řady nových či modernizovaných vozidel na českou železnici. Je z něj patrný i další plánovaný úbytek výkonů Českých drah. Jde hlavně o tratě v Plzeňském kraji, kde část výkonů převezme GW Train Regio a Arriva vlaky. Tarif Veřejné dopravy Vysočiny by měl být nově prodloužen až do Tišnova.
Našli jste v návrhu další zajímavé změny? Podělte se o ně v diskuzi.