První motoráky 845 dostanou ETCS. Dopravce zaplatí za osm vlaků téměř 140 milionů

Jednotky řady 845 společnosti GW Train Regio. Foto: GWTRJednotky řady 845 společnosti GW Train Regio. Foto: GWTR

Podle smlouvy vybaví dodavatel mobilní částí ETCS první prototypovou jednotku do konce října 2025.

Společnosti GW Train Regio se podařilo nalézt dodavatele zabezpečovacího systému ETCS pro motorové jednotky řady 845. Zakázku na vybavení osmi jednotek získala společnost AŽD Praha s cenou 137,2 milionu korun bez DPH (tedy 17,15 mil. za jednotku). Předpokládaná cena byla 130 milionů korun bez DPH.

„Věříme, že dodavatel využije svých zkušeností a zrealizuje zakázku bez problému podle stanoveného harmonogramu,“ uvedl šéf GW Train Regio Peter Bosáček. Podle něj byla společnost AŽD v tendru jediným uchazečem. Pro případ prudkého nárůstu ceny byl dopravce připraven soutěž zrušit. GW Train vypsal soutěž letos v červenci, zhruba polovinu nákladů na každé vozidlo pokryje dotace.

Podle smlouvy vybaví dodavatel mobilní částí ETCS první prototypovou jednotku (hnací a řídicí vůz) do konce října 2025, poslední sériovou jednotku předá zákazníkovi do konce roku 2026. Součástí zakázky je také odborné školení zaměstnanců GW Train Regio a zajištění všech potřebných certifikací a homologací.

Firma vozidla řady 845 využívá pro zajištění rychlíkové linky R25 Plzeň – Most (pět kusů), regionální linky U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (tři kusy) a na lokálkách v jihočeské části Šumavy (čtyři kusy). ETCS dostane osmička vozidel ze severozápadních Čech.

Motorové jednotky 845 se vyráběly v Německu ve druhé polovině 80. let. V České republice je po modernizaci využívá vedle GW Train také Arriva a RegioJet. GW Train bude vůbec prvním dopravcem, který je bude mít s ETCS, u Arrivy o instalaci ještě nebylo rozhodnuto.

K investicím do vozidel se GW Train zavázal loni na podzim, kdy mu ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na rychlíky Plzeň – Most do roku 2031. Výhradní provoz pod ETCS by zde měl být zaveden v roce 2028. „Smlouva je prodloužena i po dohodě s kraji z důvodu významné investice do vozidel,“ uvedl před rokem mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Vozidla by měla dostat také klimatizaci.

Tagy AŽD Praha ETCS GW Train Regio GWTR
8 komentářů