Letectví

První let 777X. Boeing potvrdil dlouho očekávaný start nového letadla

Boeing 777-9. Foto: Boeing
Boeing 777-9, zatím poslední nový stroj od Boeingu. Foto: Boeing

Boeing provede ve čtvrtek 23. ledna dlouho očekávaný první let nového dálkového letadla 777X.  Výrobce oficiálně potvrdil, že s testovacím letem počítá, pokud bude příznivé počasí.

Boeing několikrát odkládaný start potvrdil na Twitteru. První let má zpoždění téměř rok. Odklad způsobily hlavně potíže s novými motory GE9X, trup letadla navíc neprošel první tlakovou zkouškou.

První let má absolvovat model s označením WH001, jde o verzi 777-9. Celý program 777X má zpoždění více než rok. Pro letectví má být letadlo průlomem, Boeing slibuje aerolinkám nižší spotřebu v přepočtu na sedačku, cestujícím pak větší komfort na palubě. Například okna budou téměř o třetinu větší.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo lépe vešlo k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vašek
Host
Vašek
Chronosphere
Host
Chronosphere

Tak Boeing 777 MAX říkáte,jo?
A sklopný křídla,jó?

Jarda
Host
Jarda

Něco si přejte, padá Boeing!

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Tak snad tohle letadlo „dopadne“ o poznání lépe jak MAXy 🙂

pzag
Host
pzag

Je to fešák. Jsem zvědavý, jak si povede se spotřebou v reálném provozu, zejména v porovnání s A350. A snad se ujmou ta skládací křídla, to by mohl být solidní posun. Si člověk říká, kdyby taková technologie byla k dispozici pro A380, jak by se jí asi dnes dařilo.

Jen tak
Host
Jen tak

jako ze skladaci konve kridel by nejak ovlivnily uspech 380? 😀

Pzag
Host
Pzag

Vzhledem k tomu, že A380 má AR přes 7 a B777x má AR skoro 10, tak by bylo zajímavé sledovat, co by to udělalo se spotřebou. A380 je dost omezená rozpětím.

Nicky
Host
Nicky

To by určitě pomohlo, ale to letadlo je pořád hodně těžké.

Jouda
Host
Jouda

A jéje, tak ať si to nejdříve pořádně vyzkouší, zjistí komu všemu kdo zase co zatajil a pak to můžou teprve nabízet zákazníkům. Ne že zase půjdou do půl roku 2 kusy rypákem k zemi. To už by asi Boeing tentokrát opravdu nerozdýchal.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Asi tak nějak, bohužel když si přečtete v tomto článku https://zdopravy.cz/letadlo-navrhli-klauni-na-ktere-dohlizi-opice-boeing-celi-dalsimu-skandalu-kvuli-unikle-komunikaci-zamestnancu-40063/ druhý vložený „Twítt“ https://twitter.com/davidshepardson/status/1215497215130701826/photo/1 a za předpokladu, že není zfalšovaný(?!?), se mají zákazníci na co „těsit“. 😐 Emirates asi „cosi tuší“ a „přešli na opatrný režim“, FAA snad již bude „poučená“. 😒

Václav
Host
Václav

V business nebo first urcite super, ale v economy? Pri usporadani 3|4|3 nic moc. Ja porad rikam zlata 767 a usporadani 2|3|2. Bohuzel 767 uz je zastarala a ekonomika provozu uz neni z nejlepsich. Absolvoval jsem se 767 svuj prvni let pres Atlantic (Madrid-Lima) u okna a vedle mel dokonce volnou sedacku a pak jeste 13h40m let Barcelona-Lima.

EM*
Host
EM*

Souhlas, naštěstí má pořád hromada aerolinek v oblibě A330 s uspořádáním 2-4-2.

Adrian
Host
Adrian

Souhlas, taky jsem absolvoval pár letů na 767 a to uspořádání je skvělé! Za mně je 767 nejpřívětivější letadlo, s kterým jsem letěl.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Já letěl 767 jen s BA a to ještě jen Praha-Londýn, ale ten komfort a prostor byl luxusní, plus sama o sobě se mi 767 líbí

Ota
Host
Ota

Asi jste neměli tu čest letět B767 na lince z PRG do JFK, že ne? Pak by jste o 767 a konfiguraci mluvili trochu jinak 🙂
Popravdě, větším křápem jsem hodně dlouho neletěl a to mám něco odlítáno 😀 Na druhou stranu, wi-fi jim šlapala dobře po celý let, takže má u mě Delta plusové body.

Adrian
Host
Adrian

Všechny 767 mají v Y uspořádání 2-3-2. A rozestup sedadel v Y standartě 31-32 palců, tak nevím co máte odlítáno, ale 767 jste asi letěl jen jednou, co?

Ota
Host
Ota

odlítal jsem v B767 v Americe i Japonsku pár cest, tolik jako B737 nebo A320 to není, ale něco ano. Přidal jsem zde jen svůj názor s tím, že mě B767 nevyhovuje. Pokud Vám ano, je to Vaše věc..

Václav
Host
Václav

Respektuji Váš názor. Které letadlo Vám v economy vyhovuje nejvíc? Já letěl s A340 (Iberia), 787 (LATAM), 777 (American, (LA)TAM), 767 (LATAM) a ta 767 nebo A340 mi přišla nejlepší. V létě poletím s A350 (Lufthansa), tak jsem zvědav. S A380 zkušenosti nemám, ale slyšel jsem na to chválu…

Ota
Host
Ota

Z mne A340 🙂 Ale je to i tím, že to letadlo mám prostě rád, líbí se mi 🙂 Klasické B772 či B773 s konfigurací 3-3-3 taky není špatné, kor když třeba linku DOH.HKG operuje skoro nová B773 a když to není úplně narvaný, tak se dá sedět skoro kdekoliv. Míra pohodlí je jasně daná rozestupy, ale každý letadlo má něco svoje… Velmi příjemný zážitek mám s Thai, sice starší B772 (BKK-KMG), ale takhle daleko od sedačky před sebou sem v Y class nikdy neseděl. A sklopení? Málem sem z toho spadl 😀 Je to hodně individuální záležitost, každému vyhovuje… Číst vice »

dvojiteF
Host
dvojiteF

nádherný stroj (y)