egoe-plus
Letectví

Nejen odtržené dveře. Boeingu 777X při zátěžovém testu praskl trup, ukazuje utajovaný snímek

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Zářijový zátěžový test Boeingu 777X proběhl s ještě horším výsledkem, než se dosud myslelo. Podle zjištění deníku Seattle Times došlo nejen k tomu, že tlakem ulétly jedny dveře, ale současně došlo i k roztržení části trupu. Vyplývá to z fotografií, které deník zveřejnil.

Po problémech s novými motory jde o další komplikaci Boeingu při náběhu nového typu dálkového letadla, jehož start už výrobce posunul do roku 2021.

Podle Seattle Times je už testovací letadlo nepoužitelné. Současně ale deník upozornil, že stroj normy nesplnil jen o jedno procento a bude zřejmě stačit, když prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovalo výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing ve svém prohlášení uvedl, že ještě probíhá analýza celého incidentu, vyjádřil ale naději, že neovlivní celkovou konstrukci letadla a přípravy na první let.

Boeing už ztrácí v posledních týdnech část objednávek na nová letadla. Emirates minulý týden zrušily objednávku na 26 letadel, o pár týdnů dříve Lufthansa na 16 strojů 777X.

Boeing už oficiálně oznámil, že start 777X odkládá do roku 2021. Zpoždění náběhu 777X je způsobené hlavně problémy s motory GE9X.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla

 

 

 

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Chápu to správně, že to byl svého druhu crash test?

MildaIV

Ne, letadlo do ničeho nenarazilo.

Y.K.

To tak úplně ne. 🙂 Spíše se simuluje dlouhý provozní život.
Celá konstrukce se intenzivně cyklicky zatěžuje, křídla, trup, ocasní plochy a k tomu se „dýchá“ s přetlakováním s vyšším zatížením, než je běžné provozní. Lidově se tomu říká „lámačka“ (lámací zloušky), protože třeba křídla jsou obvykle na konci vždy přepjata až za mez pevnosti a „zlomena“.

Zde třeba zkoušky A350 https://youtu.be/B74_w3Ar9nI

Tom

Dík, zajímavé.

Miloslav

já bych to tak černě neviděl – zkoušky jsou od toho aby odhalily chyby dřív, než jde výrobek do provozu. Dojde k úpravě, zkouška se udělá znovu a bude nejspíš vše v pořádku. Pokud je však hlavní problém v motorech, může to být složitější.

Přemek

Za normálních okolností bych s vaší logickou úvahou souhlasil. Jenže míra zadluženosti Boeingu může mít přímý vliv na snahu o úspory nejen v oblasti materiálové a konstrukční, ale také v pečlivosti a metodice zátěžových testů. Proto zde vidím velké riziko.

Y.K.

Jaká je míra zadluženosti Boeingu?

bohyn

Boeing je na tom finančně tak „špatně“, že si může dovolit vykupovat vlastní akcie, takže asi tak.

Tom

Přemečku, přestaň tady už žvanit ty tvoje nesmysly!!

MildaIV

Zkouška se s největší pravděpodobností nebude muset opakovat. Bude stačit počítačový model.

Juraj

Inak teda vývoj menšieho 777-8 je pozastavený na neurčito (https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-delays-777-8-development-460286/), čo je prvý signál, že sa možno nikdy nezrealizuje. Aj nedávne zníženie počtu objednávok u Emirates boli prakticky komplet 777-8.
Nebolo to nevídané – presne tak sa nikdy nezrealizoval plánovaný menší Airbus A350-800.

Bemda

Boeing – zrejme dobrej oddil!

Jen tak

to je strasna panika…. kdyby boeing nemel problem s maxy, tak se o tomto vubec nepise.

jake prekvapeni, zense lamaci prototyp stane po zkouskach nepouzitelny

airbus 380 mel pred lety stejny problem … Le hysterii, jakou vyvolala media nyni, si nepamatuji 😀

Přemek

Před lety nebyly problémy ani s likviditou ani s erudicí inženýrů. Jinak viz moje reakce níže. Panika? Nikoli, pouze konstatování neutěšeného stavu a vývoje…

Jen tak

to jste sice konstatoval… ale peknou blbost.

Přemek

Kdybyste se informoval nikoli u PR a marketérů, ale u techniků a běžného personálu ve finančním oddělení, pak byste se své vlastní blbosti nedopustil. Kdo nic neví, všeho se odváž, že?

Y.K.

Opět dojmologie, která se neslučuje se skutečným stavem. Spíše je neuvěřitelné, že problematických uzlů se při reálném zatěžování konstrukce najde tak málo a jinak všechny výpočty co se dělaly opravdu sedí.Inženýři NIKDY neuměli udělat bezchybné stroje. Nikdy. To totiž není možné.

Přemek

Další bez skutečných informací z terénu. Já mám čtyřicetileté zkušenosti se všemi dryhy technickoekonomických analýz, co nabídnete vy?

Jen tak

Tak jasne.

simbič

Já nabízím pětačtyřicet let zkušeností se všemi dryhy technyckoekonomických analýz.

Y.K.

Předpovídáte krize jako tady?

Přemek

Vždyť to říkám. Mám dobré informace o špatném stavu v Boeingu.

Jen tak

vis o tom, ze zcela identicky problem mel pred lety i airbus 380? 🙂

Přemek

Ano, ale za zcela nesrovnatelných technologických podmínek a v rámci standardních „trhacích“ zkoušek (zátěžových testů) prototypů. Principem bylo zjistit, při jaké zátěži dojde k deformaci. Ta deformační mez u A380 byla dost vysoká (už si nepamatuji detaily), ale stačila drobná konstrukční úprava a série dostala povolení při mnohem vyšším bezpečnostním násobku než se použivá dnes. Praská snad A380 potah?

Jen tak

nepraská. proč by praskal?

stejně tak vyztuži i ttup 777x a praskat nebude.

čemu nerozumíš?

Přemek

Chlapče, chce to místo planého plácání na diskusních fórech zažít vše na vlastní kůži a u toho ještě umět hodně přemýšlet a dovozovat z nedokonalých informací. Jen tak se kvalita nedocílí.

pzag

Jak nesrovnatelné podmínky? A380 měla tehdy problém někde mezi 1,45 a 1,5 násobku limitního zatížení. Boeing stejně tak. Což je pořád stejný „bezpečnostní“ násobek jaký se používá dnes. Co tam máte dál?

Přemek

Znáte metodu stanovení bezpečnostních násobků v letectví? Podle všeho nikoli. Šermovat čísly bez znalosti jejich zdoje a způsobu stanovení je nebezpečné, mohl byste si ublížit. Když k tomu připočteme skutečnou finanční situaci Boeingu, tak není divu, že se musí šamanit nejen s technickými daty, má-li se udržet iluze o prosperující firmě ještě nějaký čas. Airbus je na tom výrazně lépe, a to i v neoficiálních metodicky přesnějších a ověřených ukazatelích.

Pro Y.K. níže jen tolik, že z prstů si cucají ti, kteří slepě důvěřují všem oficiálním datům bez přemýšlení a schopnosti komplexního pohledu.

pzag

Zatímco někdo, kdo pod každý příspěvek o letectví napíše něco, co nedává smysl, si tyká s polovinou lidí přímo v Boeingu, co?

bohyn

Boeing, jako celek, je roky v plusu, tak jaká krize?

Y.K.

Nevím, kde jste vycucal snížení bezpečnostních násobků, je to pořád stejné. A lecos těmi zkouškami neprojde, proto se dělají, proto jsou tak extrémní, proto se uzel musí přepočítat podle zjištěného skutečného stavu a předělat. Firmy velmi pečlivě střeží (ani autority to nevynáší) co se při zkouškách nepovede, není to poprava, jsou to zkoušky a jejich účelem je najít slabá místa. je to reakce na dobu kdy se takové věci nedělaly a letadlo se pak pěkně roztrhlo ve vzduchu a všichni tápali proč.

Ano i A380 má své problémy, třeba případ s trhlinami v potahu křídla. https://ad.easa.europa.eu/ad/2012-0026

Y.K.

Houby informace, představy. Ty zkoušky se dělají právě pro to, aby se podobná slabá místa našla. Takže zkouška dopadla výborně, slabé místo se našlo ještě v době vývoje, nebude problém dveře upravit podle skutečně naměřených sil.

Přemek

Zkoušky se tak dělají teoreticky. V praxi na věc působí celá ředa dalších faktorů, jako jsou především ekonomické. Víte něco o metodách simulace reálné provozní zátěže? Děkuji za každé přiznání, že jste na tom s entropií výrazně hůře než já.

Kubrt

S entropii??

Jen tak

asi myslel erudici… ale to je tak kdyz se nekdo pousti do cizich termitu

Y.K.

Přiznávám se, můj pracovní stůl má vysoký stupeň entropie, je dost možné, že jsem na tom hůře než vy.

Martin K.

Rok 2019 se výrazně zapíše do historie Boeingu, zlatým písmem to však nebude.

Karlod

😂😂😂

Přemek

Do roku 2021 možná přežije, dále to vidím černě. Bez peněz se totiž neleze ani do hospody, natož aby se vyrábělo.

Martin K.

Boeing nepadne, protože na to příliš velký a významný. Podrží jej stát, v historii to udělali několikrát u bank, pojišťoven, automobilek… Přitom tyto zmíněné obory jsou jednoduše nahraditelné konkurentem, aktuálně a ani v horizontu několika let tu není nikdo kdo by výpadek Boeingu nahradil.

Tuzemák

Není ale taková podpora nelegální, nevím ptám se? Airbus měl teď něco podobného a nad Boeingem ta pokuta snad taky visí. Evropa by pak mohla odvetně nasadit cla, za nedovolenou podporu .

Jiří Kocurek

Když si stát upraví zákony, tak to legální bude. Zda je to legitimní a morální, to je na mnohem složitejší debatu. Třeba o tom, proč stát nenechá padnout poštu, dráhy… vlastně už za C.K. monarchie stát zachraňoval železné dráhy.

bohyn

To je blbost od Podlahy.