cargo

Nejen odtržené dveře. Boeingu 777X při zátěžovém testu praskl trup, ukazuje utajovaný snímek

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: BoeingBoeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Zářijový zátěžový test Boeingu 777X proběhl s ještě horším výsledkem, než se dosud myslelo. Podle zjištění deníku Seattle Times došlo

Zářijový zátěžový test Boeingu 777X proběhl s ještě horším výsledkem, než se dosud myslelo. Podle zjištění deníku Seattle Times došlo nejen k tomu, že tlakem ulétly jedny dveře, ale současně došlo i k roztržení části trupu. Vyplývá to z fotografií, které deník zveřejnil.

Po problémech s novými motory jde o další komplikaci Boeingu při náběhu nového typu dálkového letadla, jehož start už výrobce posunul do roku 2021.

Podle Seattle Times je už testovací letadlo nepoužitelné. Současně ale deník upozornil, že stroj normy nesplnil jen o jedno procento a bude zřejmě stačit, když prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovalo výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing ve svém prohlášení uvedl, že ještě probíhá analýza celého incidentu, vyjádřil ale naději, že neovlivní celkovou konstrukci letadla a přípravy na první let.

Boeing už ztrácí v posledních týdnech část objednávek na nová letadla. Emirates minulý týden zrušily objednávku na 26 letadel, o pár týdnů dříve Lufthansa na 16 strojů 777X.

Boeing už oficiálně oznámil, že start 777X odkládá do roku 2021. Zpoždění náběhu 777X je způsobené hlavně problémy s motory GE9X.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů. Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla

 

 

 

Tagy 777X boeing Boeing 777X
43 komentářů