První kolektivní smlouva na železnici pro příští rok. Správa železnic přidá méně než loni, vyplatí odměnu

Nové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDCNové uniformy SŽDC. Pramen: SŽDC

Jednání o mzdách u Českých drah a ČD Cargo stále probíhají.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

Kdo by nechtěl odměnu, kdo by nechtěl přidat na mzdě? A pak jsou tu „nejlepší rady“, kde se dá ušetřit. Ale tady se stejně poradí ve smyslu NIMBY.

b-hop

Každoroční napínavé představení s předem daným výsledek máme odehrané. 12 000 úplatek také zůstal. Jen ty procenta navýšení tentokrát nejsou na středu, jak bývá zvykem. Původní návrh manekýna bylo 2,5% a odporů 12%. A výsledek 4,2%.
Manekýn si zaslouží svůj plat a odměny už jen za to jak si vodí odpory jako husu na provázku. Vivat.

Jaaa

Zůstaly dovolené, to bylo dost zásadní. Ale jinak ano, je to bída. Kdo má rodinu a není papaláš, dost ztrácí…

Ivan_pha

Jaký úplatek? V soukromé sféře jsou odměny většinou výrazně vyšší než měsíční mzda. Zaměstnanci SŽ si ve výsledku vzhledem k inflaci pohorší.
A to píšu z vnější strany.

b-hop

Úplatek nebo řekněme stimulační prostředek pro odboráře hlavně z OSŽ, kdy se nabídne nějaká částka za to, že se kolektivka podepíše do nějakého data, zpravidla do konce listopadu. Jedná o mimořádnou odměnu z rozhodnutí ředitele, tak se to prezentuje. Několik posledních let je to znamenitý prostředek jak přitlačit odporáře ke zdi.

MOS

Manekýn a Lucie Benešová? Kam zavřeli Matonohu?

Trumway

„To jsou ale pořádný strašidla“
Slunce,seno,…

JanJanJan

Tak to se zamestnanci predrou. Zvyseni platu pod inflaci.
Jsem zvedav na CD a Cargo. Snad jim pridaji vic.

Ech

Chápu, že komentovat cizí mzdu (a její navýšení) akorát způsobí roztrpčení.

Ale z mé pozice daňového poplatníka, jemuž zdražili o 100% daň z kohoutkové vody, aby se jakžtakž stíhali spláce úroky státních dluhů, tak se ptám na Váš názor: ZA CO SI ODBORNÍCI SŹ ZASLOUŽÍ JEDNU JEDINOU KORUNU SVÉ VÝPLATY, KDYŽ JEJICH FIRMA NEVYDĚLÁ ANI NA SUCHÝ CHLEBA S KOHOUTKOVOU ???

VŽDYŤ PŘILÉHAVÉ, BYŤ KRUTÉ, OZNAČENÍ ODBORNÍKŮ SŹ ZNÍ: Ź E B R Á V Í (s jistou nadsázkou)

Lukáš Chytil

Axeli, Axeli, že tě to furt baví.

Doctor

Luki, hlavně ho nekrm, když se opět reinkanoval …

Ivan_pha

Co třeba za fungující infrastrukturu, kterou statisíce lidí jezdí do práce?
Ano, spousta peněz se i promrhá na nesmyslných projektech, ale většina lidí svou práci odvede.

Ech

Nikdy bych netvrdil, že odborníci v SŽ plošně neodvádí svoji práci.

Jediný problém, že jejich zaměstnavatel nedokáže práci svých odborníků prodat, aby si vydělali aspoň minimální mzdu. Ono totiž SŽ nevydělá ani na kohoutkovou vodu. Protože je velmi ztrátová firma v řádech miliard, navzdory dotacím v řádech desítek miliard každoročně.

Proto jsem reagoval na povzdech předřečníka a připomenul mu realitu = odborníci můžou být rádi, že jsou rádi i bez přidání na mzdě. Z nějakého záhadného neracionálního však kupodivu byla mzda navýšena.

Čekal bych bouřlivé ovace nad tímto velmi velmi vstřícným krokem pro odborníky SŽ, ne povzdech.

Jofrey

A to mě mluvíte z duše, klidně to navýšení mohlo být vyšší, kdyby studie nestridala studií a Sudop si pomlaskává

Laborec425

Tak nejhorší je, že na nábřeží bere ajťák čistýho 100 tisíc.. a to si neumím představit ty další a další na vyšších pozicích než ajťák.

Stráťa

Není „alťák“ jako „ajťák“ ale za kolik myslíte že v Praze seženete použitelného zaměstnance do IT?

JanJanJan

Pěkný blitek jsi tu hodil.

Premek

Zaměstnanci Správy železnic nejsou daňoví poplatníci ?

Ech

Očekával bych velmi uctivé poděkování za navýšení mezd z našich kapes (když si na to nevydělají vlastní prací). Ale namísto poděkování, akorát povzdech ??? Kde to jsme ???

Já a moje rodina jsme taky daňoví poplatníci, ale netýká se mě těch ročních 100 miliard dotací a daňových úlev pro zhruba 40 tisíc odborníků pracujících v dotčeném oboru.

Částka z našich kapes v milionech ročně na jednoho takového odborníka mi připadá velmi přes čáru.

Laborec425

No, věřte mi, že nejsme v provozu, jsme odborné pracoviště se zaměstnanci se středním nebo vysokým vzděláním a bereme tu (na SŽ) o dost nižší výplaty než prodavačky v Lídlu.

Ech

Lidl je ziskový (i bez dotací). Proto mi není jasné proč srovnáváte Lidl s firmou SŽ.

Odborníci v SŽ si nedokážou vydělat bez dotací ani na kohoutkovou vodu = do práce by peníze měli nosit, vzhledem k naprosto bídné kondici firmy SŽ.

Martin 13

Tak to určitě ne.cargo určitě tolik nepřidá.

David

Jo, SZ a jejích zaměstnanci si to přidání zaslouží úplně nejvíc. Hlavně vedení.

mlokXCM

Takže pokud máte pocit, že si to nezaslouží vedení (což může být dost subjektivní), tak tím pádem odvozujete i špatnou práci všech ostatních?

hsnm

Vedení je velmi důležité,zejména to trakční…

Vít

Neslibovala vládnoucí garnitura snižování výdajů na státní zaměstnance?

IGCT

Zaměstnanci SŽ nejsou státní zaměstnanci.

MajsterN

Je to teda firma SŽ jak říká Axel?

Ech

Ano. Stejně jako Řízení letového provozu+Letiště Praha

Vít

Co je tedy potom “státní organizace”, když nejde o státní zaměstnance? Záměrně nepíšu státní podnik, jelikož to je právně něco jiného, než státní organizace.

petr

my také nejsme státní zaměstnanci ani státní organizace

Ech

Děkuji za informaci vážená Vaše majestnánosti.

Ech

Dle zákona 77/2002 Sb, §19 se SŽ řídí zákonem o státním podniku.

A dle judikatury má SŽ prvky akciové společnosti, neboť se ukázalo, že legislativa o privatizaci státního majetku se v konkrétním případě nevztahovaly na pozemky SŽ v P-Dejvicích.

Čili SŽ je hybrid státního podniku a akciovky ve vlastnictví státu

M19

🤣🤣🤣🤣

Jaaa

“Dle zákona 77/2002 Sb, §19 se SŽ řídí zákonem o státním podniku.”

No to opravdu ne…

Ech

Jistěže ano. Pokud to v zákoně nedokáže přečíst, tak doporučuji navštívit očního specialistu/-tku

Jaaa

Tak explicitně: “Vznik státní organizace Správa železnic § 19 … 5) Postavení, právní poměry, činnost, sloučení, splynutí a rozdělení státní organizace Správa železnic se ode dne svého zřízení řídí přiměřeně ustanovením zákona o státním podniku,15) pokud tento zákon nestanoví jinak.” Váš zásadní problém je v tom, že nerozumíte právnímu pojmu “řídí přiměřeně” a už vůbec nechápete, proč jsou tu taxativně vymezeny jen vybrané organizační skutečnosti. To ukazuje například následující paragraf: “§ 20 (1) Státní organizace Správa železnic hospodaří s majetkem státu, se kterým ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy hospodařila státní organizace České dráhy.2) Jde o majetek, a) který… Číst vice »

Ech

Teď Vám nerozumím – čím Vy vyvracíte, že firma SŽ existuje proto, aby dosahovala zisku?

Vždyť jste to sám potvrdil.

Čili žádné navýšení mezd. Nýbrž propusti velkou část odborníků SŽ, protože ta firma je naprosto brutálně prodělečná.

Jaaa

A kde je v zakládacím nebo jiném zákoně napsáno, že zamýšlená hospodářská činnost SŽ je výdělečná?

Uvědomujete si vůbec, že SŽ je v podstatě příspěvková organizace, jenom s tím rozdílem, že je státní/ministerská, zatímco p.o. jsou výhradně organizacemi zřizovanými a spravovanými samosprávami?

Správa a údržba silnic, správa zeleně nebo správa hřbitova je podle vás taky výdělečná firma? No to snad ne…

Ech

Tím, že v zákoně o SŽ je v podstatě přepsán zákon o státním podniku a tím, že zákon o SŽ je výslovn se podřizuje zákonu o státním podniku.

Srovnejte systematiku, kdy DŘ 280/2009 výslovně uvádí svoji autonomii vůči SŘ 500/2004 vizte § 262 DŘ

Ech

Možná Vám pomůže si prostudovat zákon o státním podniku, abyste našel nějaký zásadní rozdíl.

A tehdejší pravidla LRV.

Kubrt

Správa železnic žádné pozemky nevlastní.

Ech

Lžete.

Zklamal jste mě, neboť mě nenapadlo, že takto budete ostatní mystifikovat např. o obsahu § 38 a Přílohy č. 1 k zákonu 77/2002

Kubrt

Se koukni do katastru.

Ech

Na začátku letoška SŽ vykazovala pozemků za vstupní cenu ve výši 6,8 miliardy

zdroj: Výroční zpráva firmy SŽ 2022, str. 142, 143

P.S. Nejsem notář/daňový poradce, abych se mohl podívat do katastru mimo provozní dobu CzechPointu.

Jaaa

Cože? Nahlížení do KN že nefunguje na internetu? 😀

Ech

Z toho nezjistíte č. LV

Jaaa

Co to blábolíte? ČD s. o. taky nevlastnily jediný pozemek. Víte vůbec, co je to třeba zestátnění drah, které proběhlo v roce 1923? Viz např. zákon o buštěhradce: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/3333/1/2 Všímáte si, že majetek v § 1 (“veškeré movité a nemovité jmění”) explicitně přechází na stát, zatímco “práva a závazky” přechází koupí státu (§ 2) na státní železniční správu (tj. ČSD) – § 3? Víte, jaký je rozdíl “majetkem”, “právy”, “povinnostmi” a “závazky”? Zjevně ne… Laskavě si pak přečtěte, že v § 38 se nehovoří o “nabytí” nebo “převodu” majetku, ale o “právu s majetkem hospodařit”, což jsou dvě zcela odlišné… Číst vice »

Ech

Já psal o § 38 a. Ne o § 38

Omlouvám se, vypadla mi čárka. Pro příště si na to dám pozor.

Ve zbytku bych odkázal na předchozí.

Zkuste např. číst AKTUÁLNÍ výroční zprávy firmy SŽ namísto získávání informací od „zasloužilých“ srdcařů o tradovaných „zaručených“ jistotách.

Jaaa

Tak mi teda řekněte, kde v tom § 38a se hovoří o převodu vlastnických práv. Píše se tam výlučně o převodu práv k hospodaření s majetkem, což je prostě něco úplně jiného – prostě ten majetek SŽ spravuje, ale nevlastní.

SŽ samozřejmě má i vlastní majetek – ale jde o majetek výlučně drobné/provozní povahy.

Ohledně aktiv je to to samé – jde o majetek, který může přinášet zisk, ale nemusí jít o majetek vlastní; jde o veškerý majetek, se kterým má firma právo hospodařit a požívat z něj výhody…

Ech

Je to nečitelné.

Soudy vyložily § 38a tak jak jsem napsal. Nemám co dodat

Beny

Může si SŽ dovolit snižovat výdajů na zaměstnance, když má věkový průměr přes 50 let a rozšiřování DOZ evidentně nejde úplně rychle?

Ech

Může si dovolit firma SŽ hospodařit s tím, že za 1 Kč vyrobí službu, kterou dopravcům jsou schopni prodat pouze za 0,06 Kč?

Jinými slovy – ta firma je na zrušení.

Jiří Melich

No, Vy jste tady chyběl. 🙂 Už nám bylo smutno.

MOS

ŽE JO ? Není lepší ta Lucie Benešová, jak jí to sluší…

Ech

Jo, sluší jí to. Ale paní Kostková – její vrstevnice – je IMHO hezčí, tak nějak zevnitř. Taková oduševnělá. To necítím z paní Benešové.

Ale o tom více diskutovat nechci, protože mi plně vyhovuje stav který mám doma.

Ares

To je ale problém SŽ, že neumí hledat rezervy a optimalizovat svou činnost.

mlokXCM

Má se snižovat celkový objem prostředků na platy. Což neznamená, že se nemůže přidávat na platech, pokud na to ten objem bude stačit.

JanJanJan

Což se stalo a to odchodem lidí do důchodu a propuštěním. Nekomentuje něco, co nevíš.

Jaaa

K tomu došlo, protože se muselo propouštět a snižovat počet vedoucích (ale pouze na nejnižší úrovni).

hsnm

V našem obvodě propustili jen uklízečky a úklid bude prováděn firmou z venku.
Nemajíce ekonomického vzdělání,netuším,zda to je levnější,pocitově si myslím,že ne.

Jaaa

Tak to je “geniální řešení”.

U nás se propouštěli důchodci a rušily volné tabulky.

hsnm

jj, na volné tabulky jsem pozapomněl,protože toho „volně tabulkového“zaměstnance jsem již roky neviděl.

Laborec425

Ta firma zvenku bude jistě bezproblémová a levnější. Za dva roky se nám tu vystřídalo už asi deset různých uklízecích firem a je to velmi nepřijemné..

hsnm

Určitě . V přípisu nad novou firmou máme nařízeno,že je máme mít pod dohledem a nemáme je,pokud možno,na pracovišti ani chvilku samotné.

hsnm

nechávat